Dag heren technici,
Ik zit met een probleempje v.w.b. mijn regelbare voeding van Longwei.
Het betreft de LW-K3010D. Max. 30V/10A.
Als ik het apparaat inschakel komt er een vlam uit en is het vervolgens meteen donker in m'n schuurtje. Dus in de meterkast de groep weer inschakelen en op onderzoek uit.
Ik heb een filmpje en screenshots gemaakt van waar de kortsluiting precies plaats vind.
Deze voedingen zijn goedkoop en wellicht moet ik hem gewoon weggooien, maar het lijkt me geweldig om zoiets te repareren om het vervolgens gewoon nog een lange tijd te kunnen gebruiken.
Ik gebruik 'm erg weinig maar dat maakt niet uit.
Mijn vraag is deze: welke onderdelen zullen er (waarschijnlijk) allemaal vervangen moeten worden, en wat zou de oorzaak van deze kortsluiting kunnen zijn? Aan de printplaat, noch aan de componenten is er (op het eerste gezicht) iets te zien wat er verbrand uit ziet.
Ik ben erg benieuwd of het te repareren is.
Graag hoor ik van jullie kenners wat het zou kunnen zijn.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Daar heb je gelijk in.
Ik heb zojuist eens een close-up foto gemaakt van die NTC en er zit een barst in.
Dat die NTC het begeven heeft is denk ik wel duidelijk maar gaan er dan misschien nog meer componenten hemelen?
Of vervang ik eerst alleen die NTC om het vervolgens opnieuw te proberen?
Er zal een primaire sluiting zijn.
Ik zou voorzichtig, met een paar honderd mA, wat trekken aan de netingang met een andere labvoeding en met de multimeter de spanning volgen: filter - brugcel - bufferelco - fet + primaire wikkeling
Maar het lijkt een beetje verdacht. Normaal gesproken zou de zekering (2AT? oid) in zo een ding eerder moeten gaan dan de beveiliging van de groep?
Complimenten voor het spektakel overigens, je ziet inderdaad het licht uit gaan 
[Bericht gewijzigd door Aart op (10%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wrs sluiting primair, fet eruit oid. die 10A gaat niet zo snel, een B16 in de meterkast gaat vaak eerder..
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op woensdag 19 juni 2024 21:38:40 schreef BjornM:
Op de glaszekering in het apparaat staat F10AL..... 10 Ampere Langzaam?
Deze is nog goed.
F = fast (snel), T = time-lag (traag) the Chinezen gebruiken geen in het Nederlands gelabelde zekeringen.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (13%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Wist ik niet, ik had het uit wat verschillende datasheets van bekende zekering merken. Daar werd ook soms slow blow gebruikt
[Bericht gewijzigd door fred101 op (18%)]
RAAF12
Golden Member
FF is er ook nog om de snelheid van smelten van een zekering aan te geven.
https://nl.rs-online.com/web/p/cartridge-fuses/0420230
Meestal wordt er rond trafo's een slow blow type gebruikt om de schakelpiek op te vangen. Sommige doorzichtige, glazen types hebben intern een veertje of een soldeerdruppel in het midden.
Ja en er is ook M = Mittel Träge
Mooi overzicht: https://www.swe-check.com.au/pages/learn_fuse_speed.php
Krelis Vonketrekker
Golden Member
In deze voeding heeft de PTC als zekering gefunctioneerd! Dus er zit een sluiting in. waarschijnlijk de schakel torren.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Krelis Vonketrekker
Golden Member
PTC door verbinden, en dan testen met een gloeilamp van 100 Wat in SERIE met de 230 Volt voeding kabel, als er sluiting in de halfgeleiders zit, of C's brand de lamp.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Aanvulling, ik wordt oud, sorry, ben oud. De PTC moet zijn NTC (stroompiek bij inschakelen opvangen). En Varistor staat parallel aan de net spanning (spanning pieken opvangen)Als die er in zit!
Ik heb nieuwe NTC's besteld, die komen deze week via de post binnen. Zo jammer dat Conrad en Van Alstede niet meer in Enschede zitten. Of zit er in Enschede nog een andere winkel waar je voor dat soort gerei terecht kunt?
Anyway.... Als ik die NTC vervang door een gloeilamp van 100 Watt dan zou deze moeten gaan branden zonder verdere componenten te beschadigen?
Sorry voor mijn gebrekkige kennis op jullie vakgebied. Ik kan mij voorstellen dat het voor jullie niet leuk is om iemand met zeer beperkte kennis van dit soort zaken te "moeten" voorlichten.
Maar ik waardeer alle antwoorden des te meer.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
NTC niet vervangen door gloeilamp! je moet de lamp in serie zetten met je netsnoer!Bij een volle sluiting gaat de lamp vol branden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
... en als je je voeding gerepareerd hebt en hij het weer doet, dan zou de voeding gewoon op moeten starten. Je zou dan alles moeten kunnen doen behalve meer dan 20W aan uitgangsvermogen leveren.
Ik heb zojuist een nieuwe NTC er in gezet, maar zodra ik het apparaat aanzet vliegt meteen de stop er weer door ??
Lees het eerdere bericht van aart eens door hij geeft het al aan dat er meer stuk kan zijn.
Bijv de bruggelijkrichter.
Teken eens 4 diode's op papier in brug aan de hand hiervan kun je de gelijkrichter controleren.
Edit duurde ff maar ik heb een voorbeeld gevonden.
[Bericht gewijzigd door daandc op (37%)]