In ons pand (1994) werkten vandaag de aardlekschakelaars niet. Stroomstoring zat in een stekkerdoos van een verlengkabel. Vreemde is (voor ons) dat door de storing alle stroom was afgesloten (25A relais), maar de schakelaars in de meterkast stonden allen nog op Aan. Ook de beide aardlekschakelaars stonden nog op Aan.

25A relais zorgt voor afzekering naar hoofdmeterkast waarin ook 400V zit en afgezekert op 3x25A meen ik. In de meterkast is de leiding naar het probleem gedeelte van vandaag (kantoor) afgezekert met een 35A relais. Zodat in de hoofdmeterkast niet de stoppen doorslaan bij problemen in het kantoor.

Wie kan ons in lekentaal uitleggen hoe dit kan.
Bijvoorbaat dank.
Jan

[Bericht gewijzigd door jtermaat op (28%)]

Een aardlekschakelaar schakelt af als er een stroom vloeit naar aarde.
Als er helemaal geen “stroom” is kan er ook geen stroom naar aarde vloeien, en kan de aardlekschakelaar ook niet uitschakelen.

Wat stuurt dat 35A relais aan?

35A is gewijzigd in 25A. Zie mijn topic bovenaan.

Op donderdag 20 juni 2024 19:01:22 schreef jtermaat:
In ons pand (1994) werkten vandaag de aardlekschakelaars niet. Stroomstoring zat in een stekkerdoos van een verlengkabel. Vreemde is (voor ons) dat door de storing alle stroom was afgesloten (35A relais), maar de schakelaars in de meterkast stonden allen nog op Aan. Ook de beide aardlekschakelaars stonden nog op Aan.

Wie kan ons in lekentaal uitleggen hoe dit kan.
Bijvoorbaat dank.
Jan

Kortsluiting in een kabel, waarbij de veiligheids aardedraad niet betrokken is zal niet leiden tot het uitschakelen van een aardlekautomaat. De zekering(en) zullen het wel begeven, waardoor je zonder stroom zit.
Tegenwoordig bestaan er wel combinaties van een aardlekschakelaar en een zekeringautomaat in één huisje. Dan zal er worden afgeschakeld bij een kortsluiting of overbelasting, maar ook bij een sluiting naar aarde, of bij een aanraking door een mens, waar de stroom bij ca 30mA wordt afgeschakeld. Overigens zullen bij de combinaties, de oude patronen en aparte zekeringautomaten niet meer aanwezig zijn.

afgezekert met een 35A relais

Nog afgezien van de teedee-vaudt: hoe kun je iets afzekeren met een relais? Dat gaat toch ofwel met een ouderwetse smeltzekering of anders met een automaat?

Zoals altijd zou een foto van de kast(en) nuttig kunnen zijn, al ware het om beter in te zien wat er eigenlijk gebeurd is.

ik vermoed dat het 25A "relais" de hoofdzekering was. ofwel bij een kortsluiting en dus geen aardsluiting doet de aardlek niks hiermee. de automaat hoeft ook niet stuk te zijn, want een hoofdzekering/automaat die al op halve last zit met kortsluiting tript vlot eerder als de 16A zekering/automaat. al vaak zat gezien iig.

afgezekert met een 35A relais. Zodat in de hoofdmeterkast niet de stoppen doorslaan bij problemen in het kantoor.

Nee dan gaan niet de stoppen eruit maar wel het hele kantoor? Vreemde situatie.

dat door de storing alle stroom was afgesloten (25A relais), maar de schakelaars in de meterkast stonden allen nog op Aan.

Dus het heeft goed gewerkt want het was ook de bedoeling dat het relais de boel afschakelt en niet de stoppen

Het geheel werkt prima. Aardlek gaat eruit zoals het hoort. En de 25A schakelaar werkt ook goed. Tot vandaag. Ik hoorde een tik in 1 vd schakelaars als men een apparaat aan deed en vervolgens stroom eraf. Na het vervangen vh stroomblok werkt alles weer "normaal". Vandaar ook mijn vraag of dit is uit te leggen zodat ik het snap.

De juiste benamingen zijn niet gebruikt door TS lijkt mij.
Die "relais" zullen zekeringautomaten zijn.
Verderop "schakelaars" die omhoog staan zijn dan ook zekeringautomaten.

Dan is het meer duidelijk en maak ik dit er uit op.
De verdeelkast kantoor heeft 16 ampere automaten voor de groepen en die kast is met een 25 ampere automaat gezekerd, in de meterkast is die dan weer met 35 ampere afgezekerd ( wat als beveiliging voor de kabel is naar kantoor en niet voor de verdeelkast).

Zoals anderen ook aangeven, als er geen sluiting naar aarde is geweest maar tussen fase en nul ( dus de pennen van de steker) gaat de aardlek er nooit uit.
Dat die 25 Ampere automaat is getript komt vaker voor.
Er zijn natuurlijk meer gebruikers ingeschakeld in dat kantoor dus die 25 ampere automaat is al deels belast en dan is die sluiting genoeg om die eerder te laten trippen dan de groepsautomaat van 16 ampere.

En pas op met die stekkerdozen en verlengkabels, goede kwaliteit gebruiken.
Vaak een bron van ellende en storingen , maar ook erger...

revado en anderen: wat betekent getript?

Dat hij zijn ding heeft gedaan, ttz zijn afnemer afgekoppeld van de voeding.

als een automaat de knop klem heeft zitten dan nog werkt de mechaniek. daarom heb je weleens automaten die getript zijn maar toch nog aan lijken te staan. met goedkope action stekkerblokken ook al vaker gehad dat hoofdzekeringen of groepen eruit vlamden. die stekkerblokken zijn vooral leuk als ze vallen en dan goed bewogen worden. de losgekomen veertjes vallen dan tussen de geleiders..

Vandaar ook mijn vraag of dit is uit te leggen zodat ik het snap.

Zolang we niet weten wat je met relais bedoelt valt er niets uit te leggen.

Maak eens een foto van dat ding?

Tot vandaag. Ik hoorde een tik in 1 vd schakelaars als men een apparaat aan deed en vervolgens stroom eraf.

Dat is wel uit te leggen. In dat stroomblok zat een fout wat wij techneuten een kortsluiting noemen. Normaal mogen de 2 stroomdraden van het stopcontact niet met elkaar verbonden worden maar soms door een fout in een apparaat is dan toch onbedoeld een verbinding tussen die 2 draden en dat is een kortsluiting. Omdat de 2 draden nu tegen elkaar liggen kan de stroom bijna onbeperkt oplopen met tot gevolg dat er een beveiliging ergens eruit gaat wat we ook wel trippen noemen.

Ik vermoed dat de onderverdeling van het kantoor alleen is afgezekert maar niet achter 1 van de aarlekschakelaars in de hoofdkast zit. De eindgroepen van de onderverdeling zijn dan waarschijnlijk wel voorzien van aardlek schakelaars of allamats.

Stroomstoring zat in een stekkerdoos van een verlengkabel.

En pas op met die stekkerdozen en verlengkabels, goede kwaliteit gebruiken.
Vaak een bron van ellende en storingen , maar ook erger...

Dat is de reden dat verlengsnoeren helemaal niet meer zijn toegestaan als onderdeel van de permanente installatie. Alleen in bedrijfspanden wordt er ook daadwerkelijk op geïnspecteerd in het kader van de Scope-10 keuring. Deze keuring wordt vaak (altijd?) geëist door de verzekeraar van het pand. Uit het verhaal van de OP vermoed ik dat het hier om een bedrijfspand gaat (met een kantoor).

Ik heb begrepen dat het ook in woonhuizen niet zou zijn toegestaan om verlengsnoeren permanent te gebruiken, maar hier wordt in de praktijk niet gekeurd, dus kan iedereen min of meer straffeloos doen wat hem goeddunkt.

Wat ik er destijds van heb begrepen is dat verlengsnoeren alleen zijn toegestaan als tijdelijke oplossing. Dus mocht het bij de OP daadwerkelijk om een bedrijfspand gaan, dan gaat hij op z'n minst een opmerking krijgen van de Scope-10 keurder als die een verlengsnoer aantreft, met een mooie foto ervan in het Scope-10 keuringsrapport. Mocht er brand ontstaan door het toch gebruikt zijn van een (permanent) verlengsnoer, dan kan ik me voorstellen dat de verzekeraar juridisch alles uit de kast gaat trekken om niet te hoeven uitkeren.

Overigens, ik ben geen jurist of expert op dit gebied, dit zijn alleen wat zaken die ik erover heb opgevangen. Voor wat het waard is.

Op donderdag 20 juni 2024 23:08:57 schreef nonius:
Dat is de reden dat verlengsnoeren helemaal niet meer zijn toegestaan als onderdeel van de permanente installatie.

Verlengsnoeren zijn per definitie geen onderdeel van de permanente installatie.

Je mag ze niet doorkoppelen en ze mogen niet op de grond liggen.
Die wieland wcd's mogen wel doorgekoppeld worden met 2,5 mm kopplekabels. Die wcd's hebben ook echt een in en uitgang daar voor, en de stekers zijn tot 20 Amp. geschikt.

sinds de scope keuringen dit jaar wil men ook klepjes op de wcd's in die stekkerblokken, ook als ze aan de muur hangen in bijv werkruimten, maar niet op kantoren. er komen steeds meer regeltjes bij en dingen die je 3 jaar terug nog juist hebt opgelost mogen weer opnieuw gedaan worden. vooral die missende locks op gst18 stekkerverbindingen komen vaak voorbij.

[...]

[...]

Dat is de reden dat verlengsnoeren helemaal niet meer zijn toegestaan als onderdeel van de permanente installatie. [...]

Dit betekent: Je mag van een verlengsnoer zonder stekker niet de draden via een wagootje oid aan je vaste installatie koppelen. De stekker van een normaal verlengsnoer permanent in een WCD laten zitten is dus gewoon toegestaan!

Op vrijdag 21 juni 2024 08:57:15 schreef testman:
vooral die missende locks op gst18 stekkerverbindingen komen vaak voorbij.

Herkenbaar, ook bij de winsta stekers in goten.
Je trekt ze ook zo los zonder die lock...

Dit betekent: Je mag van een verlengsnoer zonder stekker niet de draden via een wagootje oid aan je vaste installatie koppelen. De stekker van een normaal verlengsnoer permanent in een WCD laten zitten is dus gewoon toegestaan!

Zoals ik het heb begrepen was dat laatste juist niet toegestaan.

In het verleden heb ik meegeholpen een aantal bedrijfspanden op electrisch vlak 'keuringsklaar' te maken voor de Scope-10 keuring. Dit hield onder andere in dat elk verlengsnoer (voor verlichting in valse plafonds, of omdat het snoer van de koelkast en boiler te kort waren om bij de WCD te komen, etc.) verwijderd diende te worden. Er dienden nieuwe WCD's geïnstalleerd te worden of langere snoeren aan de apparaten gezet te worden.

Het was een beetje dweilen met de kraan open omdat, nadat we klaar waren met het upgraden van de electrische installatie en vóór de komst van de keurder, de huurders van de panden (kappers, restaurants, hotels) er toch kans in zagen om weer een paar verlengsnoeren permanent in gebruik te nemen. Hier werden door de keurder bewijsfoto's van gemaakt en deze werden opgenomen in het keuringsrapport met de mededeling dat het mankement binnen een bepaalde termijn gecorrigeerd diende te worden, en dat de eigenaar hiervan foto's moest doorsturen (gelukkig geen herkeuring vereist, omdat de rest van de installatie in orde werd bevonden), en omdat de keurder begreep dat de eigenaar alles in het werk had gesteld om de installatie te laten voldoen aan de eisen en het nieuwe probleem werd veroorzaakt door de huurder (ondanks het feit dat de huurders op het hart was gedrukt geen verlengsnoeren meer te gebruiken maar contact op te nemen met de eigenaar, die het pand dan van extra WCD's zou voorzien).

Om een beeld te geven, aan het einde van ons 'rondje' door een pand bleef er altijd een grote hoop met verlengsnoeren over. En inderdaad, het doorlussen van verlengsnoeren en uitwaaieren ervan was soms behoorlijk indrukwekkend...

Dit was enkele jaren geleden en de situatie is mogelijk veranderd ten opzichte van toen. Zoals gezegd, ik ben geen expert, maar dit is wat ik me nog herinner van dat keuringsverhaal.

Edit: correctie, waar ik in mijn eerste post sprak van 'permanente installatie' had ik dienen te spreken van een 'permanente situatie in de achterliggende installatie'

Op vrijdag 21 juni 2024 08:06:23 schreef KlaasZ:
[...]Verlengsnoeren zijn per definitie geen onderdeel van de permanente installatie.

Officieel niet nee. Maar als iets permanent zo gebruikt word kan je dat zeker zien als een deel van de vaste installatie.

Maar er word naar mijn mening te makkelijk geoordeeld want er zijn ook hele goede verlengkabels en verlengdozen die zeker net zo goed of beter zijn dan sommige WCD's.

je komt wat tegen ja, vooral winkels en horeca kunnen er wat van. ik heb in best kleine panden gewoon een halve bus aan loze kabels eruit getrokken. dat is een standaard opmerking, overzichtelijke installatie dus alles wat geen functie heeft, zeker wat los ligt eruit ermee. ook gevallen gehad waar nog 5x70 kabels los in kabelgoten lagen, en weleens nog voeding erop ook. tijdje terug een klant die een rapport had van 80 pagina's aan foto's alleen al. daar zag iedereen als een berg tegenop, er waren al weken aan werken geweest om het eea al op te schonen en dan nog zoveel. ken ook wel klanten die de hogere verzekering premie maar voor lief namen zonder de scope keuring. keuring alleen al was weken werk en het oplossen ging zeker duur worden met de brakke zooi daar. op zeker meerdere kasten zouden vervangen moeten worden.

iets wat vaak een punt 4 opmerking is, zijn tekeningen/ groepenverklaring. een punt 4 is een opmerking, behoeft geen directe actie. soms heb je en keurder die dat dus een opmerking punt 2 vind. daar zit een uitzoekwerk in en dan kan vaak niet overdag ook nog..

Wat ik er destijds van heb begrepen is dat verlengsnoeren alleen zijn toegestaan als tijdelijke oplossing.

Tijdelijk is een rekbaar begrip. De tijdelijk accijnsverhoging op autobrandstoffen uit 1991 (Kwartje van Kok) is nog steeds van kracht.