Reinhold
Reinhold Korst
Ik heb heb 2 terrasheaters(Vonroc PH506AC) 2000Watt heb ik in onze veranda hangen. Ik heb deze wat hoger hangen en daarom heb ik twee schakelbare wcd`s geplaatst elk op een aparte groep speciaal voor de heaters. Nu als ik de wcd inschakel springt onmiddellijk de stop er uit zowel in de woning als in de schuur. In de woning heb ik een Hager BMN616E B16 kracht automaat en in de schuur heb ik 2x Eaton PKN6-16/1N/B/003-A. De ene keer springen ze er beide uit en de andere keer alleen maar in de schuur. Maar als ik dan de automaat weer inschakel en zet dan de heaters aan is het goed. Het is dus steeds bij de eerste maal inschakelen en daarna is het goed.
Nu zat ik te denken om in de woning een C20 automaat de plaatsen en in de schuur 2x C16 zou dit de oplossing zijn? of licht het er aan dat ik de heaters niet inschakel met de schakelaar op de heater maar met een schakelbare wcd?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Je hebt geen selectiviteit. (is ook vrijwel onmogelijk in een woning)
Dat ie de eerste keer eruit springt is waarschijnlijk omdat de koud-weerstand van de elementen te laag is en het ding dus meer trekt dan 16A koud.
Een C16 is dan de oplossing inderdaad.
En in de woning een C20 om de kabel te beveiligen.
Wees wel voorzichtig want je hebt maar 3x25A hoofdzekering.
Zet de terrasverwarmers dus op de fases waar je geen andere zware verbruikers op hebt, anders kan je de NUON bellen voor een verse hoofdzekering (als je nog D patronen hebt)
Zorg wel dat je groepenkast op orde is.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zelfs in bedrijfstoestand is de stroom al te hoog (ruim 17A), om over koudtoestand maar niet te spreken...
Als de netspanning op zijn bovengrens zit (253v), trek je in bedrijf zelfs meer als 20A...
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hij heeft elke heater op een eigen groep Arco, dus dat moet lukken.
Iedere groep op een eigen fase en geen probleem.
[Bericht gewijzigd door Jinny op (27%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Wat ik uit het verhaal begrijp is dat er 1 B16 automaat in het woonhuis zit, waarachter 2 B16 automaten in de schuur...
Jinny
Golden Member
Op zaterdag 22 juni 2024 15:51:27 schreef Arco:
Wat ik uit het verhaal begrijp is dat er 1 B16 automaat in het woonhuis zit, waarachter 2 B16 automaten in de schuur...
Een driefase automaat....
Hager BMN616E B16 kracht automaat
Reinhold
Reinhold Korst
Klopt in de woning heb ik een 3 fasen automaat en de heaters heb ik over 2 verschillende fasen lopen.
En ik heb laatst mijn groepen kast helemaal opnieuw aangesloten en met amperetang alles zo goed mogelijk verdeeld. En ik wilde een C20 pakken om er voor te zorgen dat deze er eerder uitgaat dan de hoofdzekering deze is inderdaad 3x D25.
Bedankt voor iedere reactie en zal er komende week mee aan de slag gaan.
Reinhold
Reinhold Korst
Ja klopt dat anderen een afstandsbediening hebben. Maar ik wil deze schakelen met domotica, ik heb zelf Fibaro in huis en heb zwave modules aangeschaft en ik wil ze hiermee schakelen. Daarom heb ik zonder afstandsbediening aangeschaft.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 22 juni 2024 14:39:23 schreef Jinny:
En in de woning een C20 om de kabel te beveiligen.
In een ideale wereld zet je dat ding "twee stapjes" onder de 25A hoofdzekering, en dat ding in de schuur weer twee stapjes daaronder. Dat gaat hem dus absoluut niet worden.
Er moet IETS aan selectiviteit ingeboet worden, en dan zou ik de sleectiviteit tussen de "schuur" en "huis" opofferen om de selectiviteit t.o.v. de hoofdzekering te houden.
Dan kom ik dus op het volgende advies: zet zowel in het huis als in de schuur een C16.
Er is nog een tweede reden om het zo te doen. In woonhuizen (maar mogelijk hier met commerciele toepassing? Met gasten?), is het gebruikelijk om alle bedrading aan te leggen dat een 16A zekering voldoende is. Zet je daar dan zomaar een C30 tussen... dan kan het wel eens zijn dat je de "veiligheid" opoffert om selectiviteit (gebruiksgemak: je hoeft maar 1 automaat te resetten) te verbeteren.
Reinhold
Reinhold Korst
Bedankt REW voor je antwoord en uitleg en hoe jij het zo uitlegt lijkt mij dat wel duidelijk.
En zoals je het zegt gaat het om gebruikersgemak. Alleen moet ik wel dingen veranderen omdat bij inschakelen alles er uit gaat. En ik denk dat ik het wel op kan lossen door de B naar C te veranderen.
EN ik denk als ik beide verander naar C dat het uitvallen van de automaten sterk verminderd.
Thevel
Golden Member
Op zaterdag 22 juni 2024 13:22:51 schreef Reinhold:
Ik heb heb 2 terrasheaters
Terrasverwarming, de komende dagen moet je daar ff niet aan denken want dan vallen bijna de mussen dood uit de dakgoot van de hitte...