In betreffende camper heater wordt 1 relais niet aangestuurd die ervoor zorgt dat 1 spoel van de gasklep niet opent. (Het omcirkelde relais wordt niet gestuurd).

Op de dubbelzijdige print is het eigenlijk onmogelijk uit te vogelen waar de sturing weg blijft.

Kent iemand deze print en bestaat daar een schema van?

Print is natuurlijk niet meer leverbaar, dus herstelling zou leuk zijn.
Eigenlijk allemaal basiselektronica op dat ding, dus met een schema is dat in no-time weer werkend…

Klikt het relais?
- In zo'n geval kijk ik eerst of het relais goed is. (desolderen en meten/testen)
- Daarna meet ik of het wel of niet zijn stuurstroom krijgt.
- Dan met een doorpieper kijken waar het relais door gestuurd wordt (tor of iets als een ULN2803) Ik denk hier een tor want er zit er een naast ieder relais. Kijk op de basis of er sturing is.
- Dan kijken of die goed worden aangestuurd.
En zo terug tot je vindt waar het fout gaat.
Dat moet zonder schema nog wel lukken. Gewoon datasheets van de IC's zoeken zodat je weet hoe ze werken.

Ik hou helemaal niet van het "blind vervangen omdat het waarschijnlijk wel daaraan zal liggen"....

Wat ik bij een relais-wat-niet-aangaat verwacht is dat z'n aanstuur stuurtor de geest heeft gegeven.

Je zegt: wordt niet aangestuurd, maar heb je dat gemeten op de basis van de stuurtor?

Overweeg te doen waar ik een hekel aan heb. (zie begin). :-)

Wel zo ver was ik ook al. Dus de tor onder omcirkeld relais (even het printje gedraaid, zodat de zwarte en grijze stekker bovenaan zitten) is de stuurtor, dewelke goed is.
Op diens basis verandert de spanning slechts 0,1V als hij moet schakelen.

Ga je die basis volgen komt hij op pin 8 uit van de LM324N boven die jack-aansluiting. Die pin 8 is de uitgang van een opamp in dat ic.
Diens ingangen gaan over weerstanden en wat weet ik naar overal. Vandaar vroeg ik me af of dat schema ergens zou bestaan.

Oh ja, heb dan op zeker moment collector en emitter van de tor even kortgesloten op het moment dat hij moest gaan werken. Dan gaat het relais in en begint in het toestel één en ander gaan te werken wat hij effectief zou moeten gaan doen.

De vraag is dus eigenlijk "gewoon", waar blijft die sturing...

LM324 kan als comparator misbruikt worden. Je kunt kijken wat de ingangen doen en of dat klopt met de uitgang. Die uitgang moet blijkbaar hoog worden om de tor aan te sturen. Het is een verwarming dus er zal ergens een temperatuur meting zitten. Die wordt mogelijk gebudfferd of versterkt door een opamp en dan naar een comparator. Je kunt dat deel waarschijnlijk voor de gek houden door de sensor met warme en koude lucht te manipuleren of te vervangen door iets wat zijn gedrag nabootst. (bv een ptc/ntc vervangen door potmeter, een TC door een spanningbron etc)

Als dat te complex is, dan kun je ook de LM324 even desolderen en hem op een breadboard testen. Al die weerstanden bij opamps zijn niet moeilijk. Er zijn maar een beperkt aantal opamp-schakelingen. Gewoon uittekenen. Waarden zijn niet zo belangrijk, het gaat om het soort schakeling (inverted, non-inverted, differentieel of comparator)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (12%)]