Deze telefoon heb ik bij mijn vader gevonden, als ik in de specificaties/manual kijk zie ik dit (onderstaande GSM 850/900/1800/1900 MHz ). Hoe moet ik dat vertalen naar 2G / 3G / 4G / 5G (dat zal wel niet).

Zo nee ik ben op zoek naar een "Rutte telefoon" (dus alleen bellen / SMS) waar 2 fysieke SIM'en in kunnen. Liefst 3 maar dat zal wel niet bestaan.

Zo nee ik ben op zoek naar een "Rutte telefoon" (dus alleen bellen / SMS) waar 2 fysieke SIM'en in kunnen. Liefst 3 maar dat zal wel niet bestaan.

Ik heb een Motorola E6S die ik op die manier gebruik, enkel bellen en SMS, en beide dan nog zeer sporadisch. Die doet het alweer meerdere jaren zeer wel. En ja, er kunnen twee sims in en zo heeft hij ook een tijd lang gediend. Drie zal inderdaad niet zo courant zijn.

Die CAT B26 lijkt alleen 2g te kunnen en dat wordt, volgens mij, in de loop van 2025 in Nederland uitgefaseerd.

Frequentie zegt niets over het netwerk (850/1900 hoofdzakelijk in de Amerika's, 900/1800 in de rest van de wereld)
Zal waarschijnlijk alleen 2G/3G zijn, kun je nog een jaartje op Kpn 2G gegruiken... ;) )

Op zondag 23 juni 2024 20:29:33 schreef bprosman:
Deze telefoon heb ik bij mijn vader gevonden, als ik in de specificaties/manual kijk zie ik dit (onderstaande GSM 850/900/1800/1900 MHz ). Hoe moet ik dat vertalen naar 2G / 3G / 4G / 5G (dat zal wel niet).

Inderdaad, Niet. Er is geen link tussen ondersteunde frequenties en 2-5G standaarden. De frequenties die vroeger voor 3G gebruikt werden worden nu hergebruikt voor 4 en 5G.

Voor het uitzoeken van een telefoon gebruik ik altijd de pricewatch van tweakers. Kun je heel uitgebreid op specificaties filteren, en dan op prijs sorteren :-)

Op zondag 23 juni 2024 20:46:09 schreef Boudie:
Die CAT B26 lijkt alleen 2g te kunnen en dat wordt, volgens mij, in de loop van 2025 in Nederland uitgefaseerd.

Bij de provider van mijn moeder (Belsimpel, Odido netwerk) nu al blijkbaar.
Maar even voor iets anders kijken.

https://www.simpel.nl/blog/2g-stopt

Op zondag 23 juni 2024 20:40:33 schreef Paulinha_B:
[...]
Ik heb een Motorola E6S die ik op die manier gebruik, enkel bellen en SMS, en beide dan nog zeer sporadisch. Die doet het alweer meerdere jaren zeer wel. En ja, er kunnen twee sims in en zo heeft hij ook een tijd lang gediend. Drie zal inderdaad niet zo courant zijn.

Bedankt, het zal eerder de Nokia 215 4G worden maar dan ga ik hier geen energie meer in steken.

Dit filter heeft kleine schermen, dus veel van die Nokia's en ik zag ook een CAT volgens mij. 4G en dual sim, tripple sim bestaat bij deze modellen niet:
https://tweakers.net/smartphones/vergelijken/#filter:TY3LCsIwEEX_5a5DS…

Ik heb ook vanaf januari 2023 toegevoegd zodat je wat nieuwe toestellen ziet, dat filter kan je ook weghalen natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op (13%)]

Die generaties (2G, 3G, etc) vind ik een beetje vaag. Vooral rond 4G en 5G is veel marketing, waar ik het lastig vond de informatie te vinden tussen de ronkende pressreleases.

Maar, dingen als ‘GSM’ en ‘GPRS’ en ‘UMTS’ en ‘LTE’ zijn wél eenduidig, zit minder marketing omheen, beter vindbaar.

Plaatje van wikipedia met hoe al die dingen in ‘generaties’ gegoten zijn:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4a/Cellular_network_standards_and_generation_timeline.svg/512px-Cellular_network_standards_and_generation_timeline.svg.png?20230512081647
Cellular network standards and generation timeline
Michel Bakni, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

En meer achtergronden in bijbehorend artikel:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wireless_network_technologies

Maar voor een telefoon, heden ten dage, zoek je waarschijnlijk iets waar ‘LTE’ bij staat.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (20%)]

Op zondag 23 juni 2024 22:56:31 schreef Lucky Luke:
Die generaties (2G, 3G, etc) vind ik een beetje vaag. Vooral rond 4G en 5G is veel marketing, waar ik het lastig vond de informatie te vinden tussen de ronkende pressreleases.

Maar, dingen als ‘GSM’ en ‘GPRS’ en ‘UMTS’ en ‘LTE’ zijn wél eenduidig, zit minder marketing omheen, beter vindbaar.

[afbeelding]
Michel Bakni, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

En meer achtergronden in bijbehorend artikel:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wireless_network_technologies

Maar voor een telefoon, heden ten dage, zoek je waarschijnlijk iets waar ‘LTE’ bij staat.

Leuk leesvoer, dank.

Op zondag 23 juni 2024 22:33:32 schreef K7Jz:
Dit filter heeft kleine schermen, dus veel van die Nokia's en ik zag ook een CAT volgens mij. 4G en dual sim, tripple sim bestaat bij deze modellen niet:
https://tweakers.net/smartphones/vergelijken/#filter:TY3LCsIwEEX_5a5DS…

Ik heb ook vanaf januari 2023 toegevoegd zodat je wat nieuwe toestellen ziet, dat filter kan je ook weghalen natuurlijk.

Perfect, zoekt een stuk gemakkelijker !!!

Op zondag 23 juni 2024 22:56:31 schreef Lucky Luke:

[afbeelding]
.

Die CAT B26 telefoon is dus een soort-van anachronisme. Het ding is in 2019 op de markt gekomen en kan alleen 2G / gsm / gprs / edge praten.

Dat dit soort ruggedized telefoons niet de laatste techniek aan boord hebben is min of meer te verwachten, maar dit is toch wel wat overdreven lijkt me.

Het is jammer dat telefoons onbruikbaar worden gemaakt. Ik zou het liefste mijn Nokia E7 nog gebruiken omdat die een toetsenbord heeft en touchscreen. Ik kan er mee bellen maar ik krijg mail niet meer werkend. Internet wel maar niet zinvol, veel sites en ook dingen als youtube werken niet meer. Zelfde voor mijn E90 en voorgangers (ik heb de hele serie waaronder de koelkast)

Voor simpel werk neem je best een oude Windows Phone. Ik kan een 640XL dual sim aanbevelen.
- Zeer net beeldscherm, 720x1280 IPS met always-on (hallo Apple!)
- Bellen via 4G
- Hotspot via 4G
- Accu is makkelijk te wisselen en nog te koop.
- SMS kun je gewoon doen met zeer behoorlijk toetsenbord, niet met klooien in T9 invoer.
- Je hebt prima offline navigatie bij je, Here Drive krijgt nog altijd kaartupdates. Onze oude barrel heeft al meermalen ons gered in de zwarte gaten van de Duitse telefoonnetwerkdekking (80% van Duitsland....)
- Zelfs authenticator draait nog, waardoor je ook het enige waarvoor ik echt een telefoon nodig heb in moderne werksituaties: 2FA, op mijn telefoon bij me heb.
- Je kunt zelfs nog Telegram draaien voor de iets modernere communicatie.
Wil je ook nog een camera die mee kan met de beste van nu, dan zijn de 950XL en 1020 ook prima, maar iets duurder (nog steeds tientjeswerk).
- En dat alles in het best in elkaar gestoken mobiele OS ooit. Je lacht je kapot als je eens bij iemand de iOS systeemvoorkeuren binnenstapt.

Op maandag 24 juni 2024 09:10:42 schreef blanka:
Voor simpel werk neem je best een oude Windows Phone. Ik kan een 640XL dual sim aanbevelen.
- Zeer net beeldscherm, 720x1280 IPS met always-on (hallo Apple!)
- Bellen via 4G
- Hotspot via 4G
- Accu is makkelijk te wisselen en nog te koop.
- SMS kun je gewoon doen met zeer behoorlijk toetsenbord, niet met klooien in T9 invoer.
- Je hebt prima offline navigatie bij je, Here Drive krijgt nog altijd kaartupdates.
- Zelfs authenticator draait nog, waardoor je ook het enige waarvoor ik echt een telefoon nodig heb in moderne werksituaties: 2FA, op mijn telefoon bij me heb.
- Je kunt zelfs nog Telegram draaien voor de iets modernere communicatie.
Wil je ook nog een camera die mee kan met de beste van nu, dan zijn de 950XL en 1020 ook prima, maar iets duurder (nog steeds tientjeswerk).

Voor dit (2 telefoonnummers van mijn ouders in de lucht houden) wil ik zeker geen smartphone. Het word alleen gebruikt om SMS'jes te ontvangen (DigID), en incidenteel nog eens gebeld worden. KPN kan bestaande nummers ook omzetten naar "prepaid" , dan betaal ik ook geen abonnement en die van mijn moeder kost 2.50 Euro / maand.

Zo smart is ie niet meer, en juist voor slechtzienden is standje font-xl van Windows Phone heerlijk. Nergens zo leesbare SMS op te ontvangen. En een prepaid kaart kan er net zo goed in natuurlijk.
En de tegels in maat XL, goed leesbare contactpersonen: ideale bejaardentelefoon.

[Bericht gewijzigd door blanka op (17%)]

Op maandag 24 juni 2024 09:20:45 schreef blanka:
Zo smart is ie niet meer, en juist voor slechtzienden is standje font-xl van Windows Phone heerlijk. Nergens zo leesbare SMS op te ontvangen. En een prepaid kaart kan er net zo goed in natuurlijk.

Zo slechtziend ben ik nog niet hoor ;) IC's met een 0.5mm pitch kan ik nog prima solderen ;)

Op maandag 24 juni 2024 09:24:20 schreef bprosman:
[...]
Zo slechtziend ben ik nog niet hoor ;) IC's met een 0.5mm pitch kan ik nog prima solderen ;)

Ik dacht dat je ouders DigiD SMS wilden ontvangen...

Oh, het ding draait windows? Dat maakt de keuze nog eenvoudiger.

Dat is tot nu toe met afstand mijn minst favoriete telefoon OS. Wat een onwerkbare draak van een ding was dat.

[Bericht gewijzigd door Sine op (11%)]

Mijn meesjouw telefoon is een windows telefoon, echt jammer dat dat er niet meer is. Op de PC vond ik W8 een ramp maar op de telefoon was ik er blij mee. Stukken beter dan dat brakke veel te complexe android wat op mijn "hoofd" telefoon draait (die veilig aan board ligt en voornamelijk voor hotspot en whatsapp wordt gebruikt)

Kwestie van wat je gewend bent wellicht, wat opties betreft was dat windows 'kreng' niet eenvoudiger.

Dat windows geval werd me door mijn werkgever in mijn maag gesplitst nadat mijn antieke "net iets meer dan bellen" nokia overleed.

Maar het werkte ook als een windows ding met de typische windows nukken. Je tikt wat aan, en er gebeurt .... niets, geen teken van leven dat het ding wat aan het doen is. Totdat het gevraagde *plots* verschijnt.
Zelfs voor het opnemen van een oproep werkte dat zo, bij aantikken kon je een random tijd wachten tot het ding eens bedacht dat het wellicht een goed idee was om een gesprek te beginnen.
Compleet waardeloos, dat was een Nokia lumia :r

Nu (nadat die win-prul overleed) sleur ik al jaren een nokia andoid geval met me mee, die doet alles wat ie moet doen (bellen en een app of twee)

Het zal ook niet per ongeluk zijn dat het hele windows phone gebeuren gedumpt is.

By 2014, Windows Phone was losing share and relevance; between 2014 and 2015, it was reported that developers were backing out of the platform and retiring apps because of the low market share.[158][159] Many high-profile apps were discontinued by 2015 such as American Airlines, NBC, Pinterest and others. In addition, Microsoft itself retired some of its own first-party apps.[160]

Ofwel, het is al een jaar of tien dood. Niet dat je daar wat van merkte toen het wel nog actief in productie was. Ook toen was het gros van de reguliere apps niet te vinden in de ms store.

Op zondag 23 juni 2024 20:29:33 schreef bprosman:

[bijlage]

Waarom probeer je het niet gewoon? Je hebt de telefoon al toch? Zodra het niet meer werkt koop je iets anders.

Bram, Volgens mij heb ik nog een microsoft lumia liggen, mocht je die willen proberen. Doet in ieder geval wel 3G en 4G en kan je zo bij mij ophalen. Kansje dat ik deze week ergens bij jou op het werk ben.

Op maandag 24 juni 2024 09:26:11 schreef blanka:
[...]

Ik dacht dat je ouders DigiD SMS wilden ontvangen...

Nee, op de plaats waar mijn vader nu is hebben ze vast geen dekking :'( En mijn moeder is zwaar dementerend. Vandaar dat ik ze "overgenomen" heb.

Let wel op met een prepaid kaart, als je daar geen actief gebruik van maakt door zelf te bellen of een SMS te sturen worden die na een tijd gezien als "niet actief" en vervalt de simkaart met het nummer.

Controleer bij de provider om wat voor termijn dat gaat en zorg er dus voor dat je ouders dan binnen die periode je even bellen of een sms sturen.