Hallo iedereen
Mijn inbouwkoelkast siemens KI20RA50/03 koelt plots niet meer.
Sinds een geruime tijd (enkele weken) was het mij opgevallen dat er een heel luide relais "klik" te horen was wat voorheen niet het geval was
Koelkast bleef koelen en het uitbouwen is wel een werkje dus zo gelaten maar sinds gisteren koelt deze niet meer
Ken niets van koelkasten maar heb wat ingelezen en dit is dus het startrelais, vrij eenvoudig te vervangen dus aan de slag en de koelkast uitgebouwd en startrelais eruit gehaald - model zie bijlage
Nu vooraleer ik een nieuwe startrelais koop wou ik deze toch even nakijken, ik heb deze volledig gedemonteerd en er is visueel eigenlijk niets op aan te merken - geen verbrande contacten of iets dergelijks. Ik heb de overload eruit gehaald en doorgemeten en continuïteit daarvan is ook ok.
Startrelais terug geplaatst en koelkast terug ingeplugd
Ik hoor dus een heel luide klik en dan gedurende een aantal seconden een heel zacht gezoem van de compressor. Nadien terug een luide klik en de compressor stopt met zoemen en dit herhaalt zich steeds.
Heb deze nu net een paar minuten zo laten doen en de compressor voelt koud aan. Ik twijfel of die aanslaat want het zoemen is heel zacht en de compressor beweegt ook niet (ik zou denken als een compressor aanslaat dat die toch bij het aanslaan even trilt of beweegt)
Iemand een idee of tips?
Alvast bedankt!
Wim
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Kans is groot dat je motor vast zit. Test eerst de motorcondensator. Als deze prima meet dan:
Een laatste resort is manueel starten. Dit vraagt wel wat technisch inzicht maar kost niets.
Als je op de motor kijkt zie je 3 pennen zitten. De bovenste heeft de fasedraad nodig (geen ramp als je het omdraait, wisselspanning hé).
De rechtse heeft de neuter nodig. Dan is er enkel de linkse over. De condensator hoort tss de linkse en rechtse onderste geplaatst te worden.
maak een kortsluiting tss de linkse en rechtse (over de condensator dus). Laat iemand de stekker insteken en na 1 seconde los je de sluiting. De motor behoort dan te starten. Je kan nog eens 2 sec proberen maar dan mag normaal geen verschil geven.
Met een doorsnee faston krijg je je knutselconstructie wel met de pennen verbonden. Alles hangt nu van je skills af. Let's find out.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 24 juni 2024 06:30:17 schreef EricN:
Kans is groot dat je motor vast zit. Test eerst de motorcondensator. Als deze prima meet dan:
Een laatste resort is manueel starten. Dit vraagt wel wat technisch inzicht maar kost niets.Als je op de motor kijkt zie je 3 pennen zitten. De bovenste heeft de fasedraad nodig (geen ramp als je het omdraait, wisselspanning hé).
De rechtse heeft de neuter nodig. Dan is er enkel de linkse over. De condensator hoort tss de linkse en rechtse onderste geplaatst te worden.
maak een kortsluiting tss de linkse en rechtse (over de condensator dus). Laat iemand de stekker insteken en na 1 seconde los je de sluiting. De motor behoort dan te starten. Je kan nog eens 2 sec proberen maar dan mag normaal geen verschil geven.Met een doorsnee faston krijg je je knutselconstructie wel met de pennen verbonden. Alles hangt nu van je skills af. Let's find out.
condensator bij een koelkastcompressor? je bedoelt de start ptc?
koelkast is een 16 jaar oud, als ie dit al weken deed voor het over en uit was, werd de compressor dus te warm. kan een zwaar lopende zuiger of lager zijn..
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik bedoel condensator. Een 2uF model. Zit naast de motor. Een alu als ik het goed heb. De ptc en veiligheid als oorzaak zijn af te leiden uit een succesvolle manuele start. De condensator als oorzaak was de eerste opdracht.
[Bericht gewijzigd door EricN op (44%)]
Hallo allemaal
dank voor alle reply's
pennen zijn heel moeilijk te bereiken, het verwijderen van de startrelais was al serieus gefriemel, de condensator was makkelijker te bereiken en was maar paar euro dus die heb ik vervangen maar jammer genoeg geen soelaas.
Dacht eerst even dat het gelukt was want de compressor zoemde wat langer in het begin (ongeveer 30 sec) maar nadien terug hetzelfde verschijnsel
De compressor wat tikken gegeven met een hamer (ooit zo een dompelpomp losgekregen) maar mocht ook niet baten
Start relais rammelt niet?? Vaak breekt PTC in stukken...Probeer handstart met 2 draden zoals aangegeven.. Maar 16 jaar is wel OK voor zo'n kast..
[Bericht gewijzigd door smd op (20%)]
er is geen PTC, is een startrelais met printplaat
Maar goed nieuws: het probleem lijkt opgelost!
Ik heb de motor uitgemeten en die was ok
- geen van de pinnen had contact met de aarding
- gemeten waarden tussen de 3 pinnen: 36,9 ohm / 48,8 ohm / 85,1 ohm
Condensator was ook al vervangen dus toch nog eens de startrelais eruit gehaald en opengeprutst
Geen visuele kenmerken van problemen te zien maar er zitten bovenaan 2 condensatoren: een rechthoekige en een elco
Met de ESR meter eens nagemeten en de rechthoekige was OK maar de elco niet (zie bijlage)
Meten op een printplaat is een indicatie geen zekerheid dus de condensator er even uitgesoldeerd en ja hoor deze is eraan
Snel naar de electronicawinkel achter een nieuwe 22µF/50V elco, deze geplaatst en alles opnieuw gemonteerd
De compressor slaat nu goed aan, blijft aan en geen luide klikken meer te horen!
Een vijftal minuutjes laten draaien en de achterkant van de koelkast begon al koud te worden 
Dus misschien goede tip bij startrelais met printplaat ipv een nieuwe te bestellen (had mij +40€ gekost) even deze condensator uitmeten of proactief vervangen (kost maar 25 cent)
Mvg
Wim
Deze start electronica is van latere bouw, maar kan met niet herinneren dat deze zo oud waren!! Ik kan me een leeftijd van plm max6 jaar heugen. Is kast eens tussentijd hersteld geweest??
Sjee een condensatortje van 25 Cent hihi! De aanloop condensator is ook niet gek om te vervangen hoor, die verlopen ook sterk. Maarja, voor 40,25 heb je geen nieuwe koelkast!
PS hier was je met de handstart ook achter gekomen dat het NIET de compressor was.. Daarom hanteren wij techneuten altijd de handstart, weet je 100% of compressor defect is..
Je bent een held!
Deze oplossing werkte voor mijn Bosch KIR24A50/01 ook!
ipv Relais, idd een printplaatje.
Condensatortje week iets af van de waarde die hij hoorde te hebben (en de waarde fluctueerde toen ik hem aan t meten was).
Vervangen door een vers exemplaar.
En BAM! - koelkast is weer in business!
De Bosch KIR24A50 blijkt vrijwel exact hetzelfde model te zijn als de Siemens KI24RA50.
(Vandaar relevant om deze nog even te bumpen, leek me)
Nogmaals dank voor deze oplossing.
Dit is letterlijk de enige plek op het internet waar ik deze oplossing ben tegengekomen 
Koelkast van zo'n €700-800 (A+) mee gered!
Op dinsdag 25 juni 2024 12:58:21 schreef wmerckx:
er is geen PTC, is een startrelais met printplaatMaar goed nieuws: het probleem lijkt opgelost!
Ik heb de motor uitgemeten en die was ok
- geen van de pinnen had contact met de aarding
- gemeten waarden tussen de 3 pinnen: 36,9 ohm / 48,8 ohm / 85,1 ohmCondensator was ook al vervangen dus toch nog eens de startrelais eruit gehaald en opengeprutst
Geen visuele kenmerken van problemen te zien maar er zitten bovenaan 2 condensatoren: een rechthoekige en een elco
Met de ESR meter eens nagemeten en de rechthoekige was OK maar de elco niet (zie bijlage)
Meten op een printplaat is een indicatie geen zekerheid dus de condensator er even uitgesoldeerd en ja hoor deze is eraan
Snel naar de electronicawinkel achter een nieuwe 22µF/50V elco, deze geplaatst en alles opnieuw gemonteerd
De compressor slaat nu goed aan, blijft aan en geen luide klikken meer te horen!
Een vijftal minuutjes laten draaien en de achterkant van de koelkast begon al koud te worden
Dus misschien goede tip bij startrelais met printplaat ipv een nieuwe te bestellen (had mij +40€ gekost) even deze condensator uitmeten of proactief vervangen (kost maar 25 cent)
Mvg
Wim