In een afstandbediening zitten rubber toetsen met op de print vergulde raakvlakjes.
Een daarvan is gecorrodeerd en het vergulde laagje grotendeels weg. Het koperen printspoor eronder oxideert snel en maakt dan slecht contact.
Is dat te herstellen?
op de eerste foto zie je het aangetaste vlakje , op de tweede foto een paar die nog oké zijn, hoewel de meest rechtse ook al licht aangetast is.
Het batterijvak lijkt brandschoon te zijn.

Ik zou voor de simpelste methode gaan: vlakjes (dun) vertinnen. Iets minder goed, maar wel bruikbaar...

Is al eens een topic over geweest;

https://www.circuitsonline.net/forum/view/96841

Ik zou het verzilveren.

Suc6

Paul

Verzilveren is denk ik je beste optie, het voordeel van zilver is dat zilver oxide ook geleid.

Op maandag 24 juni 2024 13:45:28 schreef hardbass:
Verzilveren is denk ik je beste optie, het voordeel van zilver is dat zilver oxide ook geleid.

gezien de grootte van het hele contact (4x4mm) denk ik dat vergulden of verzilveren niet eenvoudig zal zijn.

Met verzilvervloeistof en een wattenstaafje goed te doen.

In een ver verleden(?) had Weller daar speciale punten voor met een kwastje van dun koperdraad o.i.d. Dat ging prima. Zijn die nog verkrijgbaar?

Eerst whatever corrosief spul het veroorzaakt heeft, wegspoelen, denk ik. Maar misschien is dat via het rubbermatje binnengekomen…

Dan het vergulden zelf. Ik meende daarvoor bij Conrad eens iets gezien te hebben, maar net als de starter van dit topic uit 2011 kan ik dat nu niet meer vinden.

Dus dan de hardbass/paulp methode en verzilveren?

Edit: ah, precies dàt topic was al gelinkt.

Enige tijd terug ben ik op zoek geweest naar nieuwe verzilvervloeistof, mijn oude flesje ('Anreibesilber') uit de jaren '90, nog gekocht bij Barend Hendriksen, was ver leeg. En dat was inderdaad op basis van KCN (kaliumcyanide) en AgCN (zilvercyanide). Ver uit de buurt houden van zuren, anders krijg je ontwikkeling van HCN (waterstofcyanide, oftewel blauwzuurgas). Zoals mijn vroegere scheikundelerares ons ooit vertelde, 'tegen de tijd dat je een amandelgeur ruikt is het te laat.' Ik heb destijds de wrijfzilver-vloeistof trouwens electolytisch aangebracht, dat werkte prima en gaf een grotere laagdikte dan door het alleen 'wrijvend' (niet-electrolytisch) aan te brengen. Het met wrijfzilver (wattenstaafje) aangebrachte laagje is zeer dun. Technisch verzilveren en vergulden vereist een grotere laagdikte.

Bij Hobbyklok hebben ze inderdaad nog verzilver- en verguldvloeistoffen. Als ik me goed herinner niet op basis van CN. Het oude flesje van Barend Hendriksen is van de fabrikant 'U. Drewanz, Rheinstr. 11, D-5431 Holler'; mogelijk dat die ook verguldvloeistof heeft.

Houd er rekening mee dat als je koper wilt vergulden je misschien eerst moet verzilveren. Wat ik me er nog van herinner is dat ik staal in elk geval eerst moest verkoperen, en daarna pas over die koperlaag het zilver kon aanbrengen.

En voordat je gaat verzilveren of vergulden moet de ondergrond volledig schoon (vetvrij) en vrij van oxides zijn. Een les die ik in de harde praktijk heb geleerd. En gebruik goede persoonlijke beschermingsmiddelen; zelfs met handschoenen had het op mij een behoorlijk laxerend effect, als u begrijpt wat ik bedoel. In elk geval, voor mij is het zoveel gedoe dat ik er niet meer aan begin.

het voordeel van zilver is dat zilver oxide ook geleid.

Het zwarte laagje dat zich na enige tijd op zilver vormt is eigenlijk AgS, zilversulfide, geen zilveroxide. Maar dit laagje is inderdaad geleidend.

https://www.voelkner.de/products/40228/Fyllningselektrolyt-Gold-Elektr…

Deze is ooit voorbij gekomen.
Maar daar is wel elektra bij nodig denk ik om te galvaniseren.

Als je wil vergulden moet je eerst
ofwel vernikkelen,
ofwel verzilveren.

Anders komt het koper al na een paar weken door het goud heen, dat heet migratie (diffunderen). En dan oxideert het aan de oppervlakte en isoleert het weer. Je hebt een daarom een barrier nodig van nikkel of zilver.

Op maandag 24 juni 2024 17:26:12 schreef nonius:
Bij Hobbyklok hebben ze inderdaad nog verzilver- en verguldvloeistoffen. Als ik me goed herinner niet op basis van CN. Het oude flesje van Barend Hendriksen is van de fabrikant 'U. Drewanz, Rheinstr. 11, D-5431 Holler'; mogelijk dat die ook verguldvloeistof heeft.

Ik kan me geen verguldvloeistof herrinneren op de stand van Drewanz, de laatst bekende website is btw offline.

Verzilveren op basis van CN doe ik in de buitenlucht, en dan ook nog steeds met PBM's.

Zomaar een wilde gedachte die bij me opkomt: dat soort drukcontactschakelaar-spoortjes zijn soms ook van iets wat lijkt op grafiet, in plaats van verguld zoals in uw geval. Mogelijk dat het mogelijk is iets te doen met grafietspray (aquadag?), zoals vroeger ook op beeldbuizen werd gespoten? Als zoiets tenminste nog te krijgen is.

Een beetje op het kopervlakje spuiten en, nadat het gedroogd is, isolatie tussen de print-spoortjes aanbrengen door het wegkrabben van de grafiet-laag?

Edit: tweede wilde gedachte, misschien geleidende zilverlijm proberen? Dit soort schakelaartjes schakelt alleen maar kleine stroompjes en de erop aangesloten electronica is vaak hoog-ohmig, dus de matige geleiding van dergelijke lijm is waarschijnlijk geen probleem.

[Bericht gewijzigd door nonius op (22%)]

Vertinnen werkt best goed, het schermt het koper af tegen oxidatie.
(het gaat misschien geen 10 jaar mee, maar zo'n beschadigde print is tenslotte toch een aflopende zaak...)

Tja, het is natuurlijk de vraag of het wel deze moeite waard is. Zeker als je de prijs meerekent van de spullen die je nog moet aanschaffen. En je kunt je afvragen of je wel aan de haal wilt met dingen die cyanide bevatten.

Misschien is arco zijn opmerking nog niet zo gek, gewoon vertinnen. Kost je praktisch niets en mocht het ooit oxideren kan je dat weer opnieuw doen.

Is het het werk allemaal waard. Ik heb geen idee waarvan de afstandbediening is maar een vervangende afstandbediening voor bekende merken Tv etc zie ik in NL webshops al staan vanaf €12.

Op dinsdag 25 juni 2024 13:48:45 schreef 2N3055:
Is het het werk allemaal waard. Ik heb geen idee waarvan de afstandbediening is maar een vervangende afstandbediening voor bekende merken Tv etc zie ik in NL webshops al staan vanaf €12.

Het is niet een afstandsbediening van mij zelf. Het knopje werkt zeer onbetrouwbaar, maar het werkt nog wel.
In het batterijvak zit ook een 3,5mm chassisdeel. Dat zou best voor programmeren kunnen zijn. De AB hoort bij een caravan verplaats hulpstuk. Een nieuwe zal zeker kostbaar zijn. Eh, er zal ongetwijfeld veel geld voor gevraagd worden. Dat gaan we uitzoeken. Mijn werkplaats is geen chemisch lab en bovendien is de reparatie onzeker.

Op maandag 24 juni 2024 21:30:27 schreef nonius:
Zomaar een wilde gedachte die bij me opkomt: dat soort drukcontactschakelaar-spoortjes zijn soms ook van iets wat lijkt op grafiet, in plaats van verguld zoals in uw geval. Mogelijk dat het mogelijk is iets te doen met grafietspray (aquadag?), zoals vroeger ook op beeldbuizen werd gespoten? Als zoiets tenminste nog te krijgen is.

Vaak zie je bij contactjes in afstandsbedieningen inderdaad iets als opgedampte koolstof of zo, met een best hoge weerstand vaak. Ja, in dat geval goed te repareren met een zachte potlood (houdt misschien niet al te lang, wel gemakkelijk om te testen of het werkt) of met grafietspray. Dat spulletje is op veel plekken te krijgen.
TS zou potlood ook kunnen testen, maar inderdaad is even de soldeerbout hanteren vast een stuk gemakkelijker (als al een aantal malen is opgemerkt)!

Op donderdag 27 juni 2024 20:32:53 schreef buzzy:
De AB hoort bij een caravan verplaats hulpstuk. Een nieuwe zal zeker kostbaar zijn. Eh, er zal ongetwijfeld veel geld voor gevraagd worden.

Ik heb geen idee hoe de AB er uit ziet en of het mechanisch haalbaar is maar mischien kun je de toetsen vervangen door platte tactile swithes, zoiets bijvoorbeeld.

Op vrijdag 28 juni 2024 11:12:05 schreef Thevel:
[...]Ik heb geen idee hoe de AB er uit ziet en of het mechanisch haalbaar is maar mischien kun je de toetsen vervangen door platte tactile swithes, zoiets bijvoorbeeld.

Als ik het risico bij de eigenaar kan leggen is het wellicht een optie. Punt is dat de schakelaar niet te dik mag zijn.