Heb hier een eigenbouw desktop PC en een LG IPS scherm. De laatste tijd merk ik regelmatig (paar keer per week) dat het beeld op het scherm een onderdeel van een seconde helemaal wegvalt. In een flits als het ware. Daarna komt alles weer direct terug en is er niets meer aan de hand. Ik merk op die momenten geen vertraging of wegvallen van data.
Wat kan hier aan de hand zijn? En moet ik mij zorgen maken over een naderend einde van scherm of (onderdeel van) de PC?

Klinkt als een CCFL inverter die af en toe doorslaat of zo. Dit kan zomaar afgelopen zijn, maar ik heb dat op het werk ook meegemaakt, gelijk een nieuw scherm besteld, en die is vervolgens die iemand anders gebruikt want toen ik 3 jaar later vertrok deed het originele scherm het nog steeds.

Ik gok ook op de monitor.
Maar ook wel eens een videokaart gehad met een stof "dekentje" in de ventilator waardoor deze soms net even te warm was en kort uitschakelde.

Als het een hdmi monitor is kan het ook door een stoorpuls van een in- of uitschakelend apparaat zijn, hdmi is daar gevoelig voor (de boel reset zich dan)
Je kunt dan een betere hdmi kabel proberen.

Geen RA aangesloten op PC en/of monitor (als die een aardsteker hebben) is ook een goede mogelijkheid.

Of gewoon een gare videokabel. Een andere/betere kabel zou ik als eerste proberen. Monitoren zijn wel open te maken om bij de ingewanden te komen, maar mij is het nooit gelukt zonder kleine beschadigingen aan de randen.

'k Vind het wel een beetje een clickbaity titel. Ik had iets veel apocalyptischer verwacht. :o

Daar hebben we het nanorobot gebeuren in het vaxx topic voor :+

Op woensdag 26 juni 2024 14:13:52 schreef Frederick E. Terman:
'k Vind het wel een beetje een clickbaity titel. Ik had iets veel apocalyptischer verwacht. :o

Ik heb nog geaarzeld om een hoofdletter op 'einde' te gebruiken, maar dat vond ik toch iets teveel drama ;)
Dat gezegd. Heb alle data wel goed gebackupt. Maar het moederbord is inclusief grafische kaart en als die stuk is, is het toch een hele toestand om alles weer opnieuw te installeren en in te richten. Een kapotte monitor is daarbij vergeleken natuurlijk een makkie.

Op woensdag 26 juni 2024 12:55:35 schreef Arco:
Als het een hdmi monitor is kan het ook door een stoorpuls van een in- of uitschakelend apparaat zijn, hdmi is daar gevoelig voor (de boel reset zich dan)

Dat is ook iets wat wij hier regelmatig aan de hand hebben met exact dezelfde symptomen (scherm kortstondig zwart). Soms is een USB-apparaatje inpluggen al genoeg. Misschien dus dat er een storingsbron in de buurt is.

Op woensdag 26 juni 2024 14:13:52 schreef Frederick E. Terman:

Monitor ontploft telkens opnieuw ? :+