Ik heb een probleem met mijn oven M-system MF-96IX. De eerste keer dat deze uitviel (hij gaf geen warmte, zowel niet boven, onder of centraal) heb ik de (van de fan) clixon vervangen eerst heb ik draaidje hiertussen gezet. Ik heb niet een originele clixon kunnen kopen.
Nu doet de centrale en bovenste warmte element. De onderste doet het niet, deze heb ik door gemeten en kom rond de 32 ohm uit. Wat is de volgende stap?
Volgens de handleiding is het onderste element 1400 W. Dat zou overeenkomen met 37 ohm. Gemeten ca. 32 ohm, aan een koud element, lijkt dan best te kunnen.
Blijkbaar komt er geen 230 V op. Dan zou je moeten gaan zien waar die vandaan moet komen - van de functieschakelaar, of zit daar nog elektronica tussen?
@Frederick, Ik zie geen extra electronica er tussen. Deze draden gaan rechtstreeks naar de oven standenschakelaar. Ik heb ook inmiddels gemeten bij de twee standen moet het onderste warmteelement de 240 volt krijgen. Ik meet in beide gevallen 0 volt. Ik voeg een paar foto's van de bruine bedrading van het onderste element naar de schakelaar.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op vrijdag 28 juni 2024 16:10:57 schreef Hamr:
Kan het alleen de schakelaar zijn of wellicht iets anders?
Als er verder niets tussen zit, alleen draad, dan zou het de schakelaar kunnen zijn. Of een draad natuurlijk..
Meet je wel 230 V (ten opzichte van de nul) aan de ingang van de schakelaar?
@Arco, hoe zie ik dat de schakelaar verbrand is? Hij is wel behoorlijk vies.
De andere standen doen het alleen de onderste warmte element doet het niet.
de onderste in combinatie met de bovenste element, doet alleen het bovenelement.
[Bericht gewijzigd door Hamr op (52%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Inderdaad ziet er gehavend uit, ik meet ook geen voltage tussen de bruine draden bij de schakelaar, deze gaan beide naar de onderste warmte element. Kan ik ervanuit gaan dat de draden nog goed zijn en niets anders kan zijn dan de schakelaar? Zoja, waar kan ik de schakelaar bestellen?
Zoow die schakelaar heeft wat nattigheid gehad en zal zeker nu stuk zijn. Er zit 1 contact op die altijd de nul schakelt, die is mogelijk defect.. Wat meer detailfoto's van de schakelaar zal helpen. Maar M system zelf is niet scheutig met onderdelen...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die schakelaar is op zeker gaar, steekt een contact boven uit waar het niet hoort..
gezien de hoeveelheid problemen, nodige onderdelen en sporen van lekkage miss eens naar iets anders gaan kijken.
[Bericht gewijzigd door testman op (41%)]
M System is “made by Boretti”. Zou me niks verbazen als die schakelaar gewoon een inkoopdeel van Italiaans fabrikaat is. Misschien loont het om toch even te zoeken, verschillende internet onderdelenhuizen hebben spullen van M System. Eventueel Verheijen Onderdelen in Eindhoven bellen. Lijkt me sterk dat die schakelaar niet te vinden is.
ik heb een gevonden lijkt erop kwa uiterlijk, alleen kom niet over met mijn MF-96IX nummering. Wel heeft deze ook een 8 schakelaars en een nul, wat ik ook nodig heb. Zuu dit kunnen werken?
https://www.mijnonderdelenhuis.nl/m-system-schakelaar-225611-210000036…
Doe gewoon een belletje of mailtje naar Boretti. Die sturen zonder problemen een onderdelen tekening. Heb dat al meerdere keren gedaan. Ik heb deze schakelaar al vaker defect gehad. Ik heb wel de onderdelen tekening van de MFNW96IX Daar is het bestel nummer van de schakelaar 050028.1
[Bericht gewijzigd door brabander op (22%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Voor die 050028.1 krijg ik deze foto's. Mss visueel vergelijken. Vooral nokken vd as en aansluitingen. Duur spul om zomaar op de gok te bestellen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Boretti is niet de snelste met service en flink duur met onderdelen.
De plaats van de schakelaar vlak onder de wok-rotiseurs-brander is zeer ongelukkig! Het is zo ongeveer de heetste plek van de kookplaat.
Let olok eens op die draden op foto 8. daar zie ik een witte draad met een zwartgebrande ring en de andere draden in die regio zen er ook niet fris uit.
Mijn ervaring met Boretti en het M-systeem, is dat ze voornamelijk naar design kijken en nauwelijks naar de technische aspecten.
Mijn kookplaat heeft bijvoorbeeld pandragers, die m.i. GEVAARLIJK zijn. In de praktijk gebeurt het dat een pan, die niet vlak van omder is heel gemakkeljk er van af valt, zeker als die niet helemaal goed in het midden staat. Dat laatse komt voor als je meerdere pannen op de plaat zet en eigenlijk te weinig ruimte daarvoor hebt.
Ik heb uiteindelijk de NVWA verwittigt.
Vooral met (kleine)kinderen in de buurt is het echt levensgevaarijk 
Ik geloof overigens dat Boretti er wat over te horen heeeft gekregen, want het lijkt er op dat ze een andere pandrager zijn gaan gebruiken.
Er zijnjn nog meer narigheden met dat Borettispul, maar ik vind dat ik nu al genoeg gal gespuugt heb.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Ik heb in mijn Boretti X96 al 2 x de hoofdschakelaar vervangen. Maar die is Italiaans (Ilve), de M-line is chinees.
Op vrijdag 28 juni 2024 16:21:31 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Als er verder niets tussen zit, alleen draad, dan zou het de schakelaar kunnen zijn. Of een draad natuurlijk..
Meet je wel 230 V (ten opzichte van de nul) aan de ingang van de schakelaar?
Ik meet wel een wisselspanning voltage 230V tussen de draad die naar de temperatuur regelaar gaat (de dikke blauwe draad) (is dit de nul?) en allebei de bruine draden bij de schakelaar. Welke port is de nul van de schakelaar?
Het lijkt er wel op die schakelaars maar de texten zijn moeilijk leesbaar.
Maar even een vraag: De M system fornuizen waren niet echt al te dure apparaten, maar de algehele toestand van apparaat ziet er nogal gebruikt uit. Ik kan niet in je portemonnee kijken maar wellicht een compleet nieuw apparaat is te overwegen en gelijk inductie?? Er komen namelijk zoals ik zie nog wel meer reparaties aan welke aangetast zijn door gebruik / waterschade.
Straks investeer je hier in, gaat volgende weer stuk..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zaterdag 29 juni 2024 19:04:33 schreef smd:
Het lijkt er wel op die schakelaars maar de texten zijn moeilijk leesbaar.Maar even een vraag: De M system fornuizen waren niet echt al te dure apparaten, maar de algehele toestand van apparaat ziet er nogal gebruikt uit. Ik kan niet in je portemonnee kijken maar wellicht een compleet nieuw apparaat is te overwegen en gelijk inductie?? Er komen namelijk zoals ik zie nog wel meer reparaties aan welke aangetast zijn door gebruik / waterschade.
Straks investeer je hier in, gaat volgende weer stuk..
+1