Hoeveel keer kan je een iphone 15 opladen via een Makita 6Ah batterij met usb adapter?

Die Iphone heeft een accu van ongeveer 4 Ah, dus 1 x als je volledig wil laden.

Het is heel verwarrend maar bij gereedschap adverteert men vaak een aantal Ah zonder erbij te zeggen wat de spanning is. Hoeveel energie erin zit, moet je dan zelf maar uitrekenen.
Het meeste gereedschap heeft een aantal cellen in serie staan (bij Makita meestal 5 zodat je aan 18V komt).
In theorie, zonder omzettingsverliezen en als de batterij in perfecte staat is, zou je dus 108 Wh hebben waarmee je een iPhone 15 (13 Wh) ongeveer 8 keer kan opladen. In de praktijk zal je wel laad- en omzettingsverliezen hebben waardoor ik op een keer of 5 zou gokken.

Oeps, denkfoutje van mij, was even uitgegaan van een gelijke accuspanning maar die iphone is iets meer dan 4 volt en de makita natuurijk veel hoger.

Op zondag 30 juni 2024 11:39:45 schreef KellyDK:
Het is heel verwarrend maar bij gereedschap adverteert men vaak een aantal Ah zonder erbij te zeggen wat de spanning is. Hoeveel energie erin zit, moet je dan zelf maar uitrekenen.
Het meeste gereedschap heeft een aantal cellen in serie staan (bij Makita meestal 5 zodat je aan 18V komt).
In theorie, zonder omzettingsverliezen en als de batterij in perfecte staat is, zou je dus 108 Wh hebben waarmee je een iPhone 15 (13 Wh) ongeveer 8 keer kan opladen. In de praktijk zal je wel laad- en omzettingsverliezen hebben waardoor ik op een keer of 5 zou gokken.

Oei, ik had gehoopt op toch heel wat meer oplaad beurten.

Ik vind dat juist behoorlijk veel!...

Een standaard 20000mAh powerbank kun je ~ 5x mee laden.
Stuk makkelijker als zo'n Makita 'bom' meesleuren...

Het is zelf uit te rekenen, maar u dient dan wel te rekenen/denken in watt-uur (Wh), niet in Ampère-uur (Ah):

Stel, Makita accu is 20V bij 6 Ah dan bevat hij 120 Wh aan energie.

Stel, de Iphone accu is 4V bij 4 Ah dan bevat deze 16 Wh aan energie.

Theoretisch zou u dus 120/16 = 7.5x de Iphone-accu moeten kunnen opladen vanuit de Makita. In de praktijk zijn er conversieverliezen (ca. 25%, zegt mijn natte vinger) dus zal 5-6x opladen wel het maximum zijn in de praktijk.

Veronderstellingen: de Makita-accu is volledig opgeladen en de Iphone-accu is elke keer volledig leeg.

Edit: met excuses aan KellyDK, ik schrijf feitelijk exact hetzelfde als hij, had zijn bijdrage niet gelezen.

Je wilt aan je gereedschap ook geen accu van een paar kilo hebben bungelen. Accu's groter dan 150Wh zullen bovendien ook wat zeldzamer zijn omdat je tegen reisbeperkingen kunt oplopen.

Op zich valt dat nog wel mee; 600g voor de batterij en 110g voor de batterij > USB adapter.
Een Anker 325 (74Wh) weegt ongeveer de helft van die samenbouw, maar bevat ook 45% minder energie dan die Makita; ze geven zelf aan dat je een iPhone 11 (12Wh) daar een keer of 4 mee kan opladen. Groter nadeel is dat je voor die Makita batterij OOK een stevige lader moet meenemen terwijl de Anker op verplaatsing in elk apparaat met een USB aansluiting geplugd kan worden om bij te laden.

Ik vermoed dat het eerder een gevalletje is van: ik heb die batterij nu toch, en da's goedkoper. En dat lijkt me een redelijke vraag :)

[Bericht gewijzigd door KellyDK op (22%)]

een makita accu met 5V omvormer zal sowiso niet snel gaan laden zoals de originele lader doet, op 5V duurt het lang. een powerbank is compacter en je kunt er ook draadloos mee opladen. een 20Ah powerbank vinden is wat anders, over capaciteit word standaard gelogen bij die dingen.

Op zondag 30 juni 2024 17:48:42 schreef testman:
over capaciteit word standaard gelogen .. .

Dat heet reclame ;)
De berekening van KellyDK en nonius geldt alleen als alles spiksplinternieuw is. Accu's lijden tenslotte aan slijtage.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (27%)]

Er zijn ook imitatie Makita adapters met USB-A/C PD3.0 tot 65W.
Op deze website kijken ze naar de techniek.

Op zondag 30 juni 2024 15:02:57 schreef Arco:
Ik vind dat juist behoorlijk veel!...

Een standaard 20000mAh powerbank kun je ~ 5x mee laden.
Stuk makkelijker als zo'n Makita 'bom' meesleuren...

Ik heb hier een powerbank met iets van 8 * 3500mAh cellen = 28000mAh liggen. Die cellen zijn "van de band gevallen" bij de fietsaccu-revisies. Geen lullige dingen uit china.

Ik heb gisteren een beperkte laadbeurt gedaan. De percentages gingen gelijk op: Ik heb de telefoon van 20 naar 80 geladen, de powerbank ging van 96 naar 36 of zoiets.

Waar de energie dan wel blijft: Ik weet het niet.

Op maandag 1 juli 2024 09:24:32 schreef rew:
[...]
Waar de energie dan wel blijft: Ik weet het niet.

Misschien ongelijke cellen waardoor sommige meer inzakken dan anderen en het BMS dan het verschil verstookt ?

Eeeh... welk BMS? Verschillende cellen? Verschillende celspanningen?

De celspanning tussen de telefoonaccu en de powerbank die zullen verschillen, maar is dat een probleem?

De telefoonaccu heeft maar 1 cel. Verschillen?

De powerbank heeft (zoals vrijwel alle powerbanks) gewoon alle 8 cellen parallel staan dus per definitie van "parallel" zijn de cel spanningen gelijk.

Ongelijke spanning tussen de 8 cellen in de powerbank.
Maar ik heb nog nooit een powerbank open gehad, ik heb er zelfs geen. Blijkbaar was dat dus een domme opmerking van mij.

Ik snap uit jou opmerking dat de cellen elkaar laden om gelijk te blijven in spanning. Ik had verwacht dat er bij li-ion/lipo er per cel wat tussen elke cel en de output zit wat ingrijpt als er bv 1 cell short gaat zodat de rest niet hun lading in die slechte cel dumpt. (ik dacht een DC/DC per cel die 5V levert en dan al die outputs parallel. (zo zou ik het maken bij dit soort redelijk linke cellen)

Zit er helemaal geen BMS in een powerbank ? En er zal toch iets moeten ingrijpen als de gezamenlijke spanning te laag wordt of de cellen vol zijn bij laden of de boel te heet wordt ?

power tools batterijen, zoals die makita, kunnen enorme stromen leveren maar beperkt in capaciteit.
een 18V 4Ah is dan een 5S3P pack, dus elke 18650 cel is iets van 1300mAh die 30-40A kan leveren.
er zijn 18650 cellen die geen 40A kunnen leveren maar wel 3500mAh aan capaciteit. dat is bijna 3x zoveel.

ik heb een powerbank hier met 4x 21700 cellen van 5Ah. daar heb ik dus 20Ah in en kan die iphone met gemak 5-6keer laden en is kleiner dan die makita blok en weegt 385gram. heeft 3 usb uitgangen
https://mobspares.com/cdn/shop/products/HWL9800B_1_6d900b3f-bb0b-4fac-bf9c-ca76fb6ee329_500x.jpg

de BL1840 van makita weegt 635gram en daar moet je adapter dan nog bij

Op maandag 1 juli 2024 10:48:45 schreef fcapri:
power tools batterijen, zoals die makita, kunnen enorme stromen leveren maar beperkt in capaciteit.
een 18V 4Ah is dan een 5S3P pack, dus elke 18650 cel is iets van 1300mAh die 30-40A kan leveren.
er zijn 18650 cellen die geen 40A kunnen leveren maar wel 3500mAh aan capaciteit. dat is bijna 3x zoveel.

ik heb een powerbank hier met 4x 21700 cellen van 5Ah. daar heb ik dus 20Ah in en kan die iphone met gemak 5-6keer laden en is kleiner dan die makita blok en weegt 385gram. heeft 3 usb uitgangen
[afbeelding]

de BL1840 van makita weegt 635gram en daar moet je adapter dan nog bij

makita heeft geen 5S3P packs, 5S2P wel. ook de 6Ah van ts welke dus 3Ah per cel zou zijn. niet helemaal want 2,5Ah per cel. de 5Ah is ook meer richting 2Ah per cel.

Op maandag 1 juli 2024 10:46:22 schreef fred101:
Zit er helemaal geen BMS in een powerbank ? En er zal toch iets moeten ingrijpen als de gezamenlijke spanning te laag wordt of de cellen vol zijn bij laden of de boel te heet wordt ?

Ja, daar moet iets voor zijn.... Maar worst-case is dat dus een "under voltage lockout" van de stepup converter die dan uitgaat. Tja, dan zou je nog 3.0V - 0.6V = 2.4V op de uitgang meten in zo'n situatie. Niet echt wenselijk. Maar zou zomaar kunnen bij een "uitgeoptimaliseerd" chinees ontwerp. (Met 1 mosfetje: gebruik het powergood signaal om de output aan te zetten).

Naarmate een toepassing "groter" wordt, kan je je ook meer investering veroorloven om de accu netjes te behandelen.

Een 50-100kWh accu van een Telsa gaat bij "verwacht laden over XXX minuten" regelen dat ie optimaal geconditioneerd is om dan ook echt goed te kunnen laden. Rijd je door een woestijn, wordt niet alleen het interieur ge-airco-ed, maar ook de accu. Dat soort dingen.

Voor een fiets- of gereedschapsaccu kan de "te heet, niet meer laden" sensor er vaak nog wel van af. Bij een telefoon vaak ook, maar dat is omdat het apparaat juist best wel al duur is.

Maar voor iets als https://www.aliexpress.com/item/1005005883822011.html
(waar ik dus 8 van die fietsaccu-cellen in heb zitten), daar zal geen tempsensor in zitten.

Even voor de goede orde:
Het is zelden nodig om "onderscheid" te maken tussen cellen die parallel staan. Effectief is een 3000mAh cel ook gewoon 3*1000 die parallel staan.

Alleen weer als je naar HEEL dure toepassingen gaat, dan kan het zijn dat je vind dat de investering opweegt tegen de kosten.

Tesla probeert "rampen" te voorkomen door iedere cel af te zekeren met een los zekeringetje (= dun draadje). In een ruimtevaart applicatie wil je misschien je 10P inderdaad individueel behandelen zodat als er 1 celgroep in kortsluiting gaat je niet de hele accu verliest.

[Bericht gewijzigd door rew op (17%)]