Hallo, mijn deltaschuurmachine is er plotseling mee gestopt. Ik kan niet achterhalen wat er aan de hand is, de koolborstels zijn in elk geval in orde.

Ik kom wel iets tegen wat ik nog niet eerder bij een elektromotor gezien heb, namelijk een veercontact in de spleet tussen de stator en de rotor, zie onderdeel 39 op bijgevoegd plaatje (van Bosch onderdelen site). De tip van dit contact lijkt een slijtspoor te hebben aan de zijde van de stator, echter op de stator zelf zie ik geen slijtspoor.

Is er iemand die kan uitleggen wat de functie van dit veercontact zou kunnen zijn? En zou hier iets mee aan de hand kunnen zijn wat verklaart dat ie het ineens niet meer doet?

Staat er op die onderdelensite geen lijst waar aan elk nummer een naam is gekoppeld?

Hallo Klaas,

zo'n lijst is er inderdaad, en dit onderdeel heet een contactveer. Een verdere toelichting staat er niet bij.

Groet,
Huub

Bij Lucas gelijkstroomdynamo's is de rotor juist geïsoleerd met papier tussen lagerschalen en huis. Dit om te voorkomen dat er inductiestromen door de lagers kunnen gaan lopen. Kan de contactveer een soortgelijk doel hebben?

Edit: of was het bij de SR1 magneten? Moet ik nazoeken, maar dat maakt het commentaar van SparkyGSX hieronder wel aannemelijk.
Was inderdaad bij de SR1. Als het huis via het motorfietsframe slecht contact maakt met het motorblok, dan kan de bougiestroom zich een weg zoeken via lagers en magneetketting. Dat was de reden als ik mij goed herinner. De TS zal dus wel niets aan mijn bijdrage hebben.

[Bericht gewijzigd door aobp11 op (28%)]

Misschien voor het afvoeren van een statische lading, om te voorkomen dat dit door de lagers gaat, met schade als gevolg?

Wat ik meestal doe is

• De stekker + snoer tot aan de schakelaar op beide contacten doormeten
  • De schakelaar doormeten
  • Vanaf de schakelaar door de spoelen en koolborstels alles doormeten.
  • De 2 stator spoelen afzonderlijk meten of ze dezelfde weerstand hebben
  • De rotor afzonderlijk meten en dan draaien en kijken of er geen onderbrekingen zijn
  • Als alles goed meet de elektronica overbruggen en direct spanning op de motor zetten.

Als dan motor goed draait is het zeker de elektronica.

Het meest voorkomende euvel is de aansluit snoer vandaar dat die ook als eerste staat.

schuurmachine die stopt ineens, vaak fijnstof in de schakelaar. ook nsoer gebroken is een bekende. printje stuk in geval regelbaar model. of de koolborstels zitten klem in de houder door vuil.

Zou liever een foto zien van de raadselachtige opstelling...
Denk niet dat een "veercontact" lang leeft tussen een stator en een rotor die aan 10000 rpm rond gaat.
Zou het niet de contactveer zijn voor de serie verbinding van de 2 statorspoelen?

Verder kun je met een ohmmeter veilig op zoek naar een een onderbreking...
Met een voltmeter ook maar dat iets minder veilig...

Type vermelden is een must...

Naar ik mij meen te herinneeen staat die contactveer in verbinding met de ontstoringscondensator.
Ik heb dat onderdeel weggelaten en het apparaat werkte gewoon.
BenLeentjes werkwijze levert bijba altijd de storing op.

Ik denk ook dat het is om opbouw van grote statische lading tussen stator en rotor te voorkomen.
(met bijbehorende vonken die de electronica kunnen beschadigen)

Het is een ideale omgeving voor statische ladingen met al dat fijne stof...

[Bericht gewijzigd door Arco op (20%)]

Dat is een gewone doorverbinding tussen de 2 wikkelingen zodat die prefab (identiek) geproduceerd kunnen worden (staan dus effectief in serie).
Dan worden die 2 wikkelingen in de stator gezet met dat brugje(contactveer) er in.
Aan de andere kant zijn de 2 puntjes uiteindelijk de veldwikkeling aansluitingen, de "voeding" (om het zo even te noemen) via een koolborstel en via een schakelaar of retourdraad in het snoer.

Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik was nog niet aan het doormeten begonnen omdat ik daarmee bij een ander probleem (vergelijkbaar euvel met een heggeschaar) niet verder kwam. Het stappenplan van Benleentje geeft wat dat betreft goede houvast, zo gestructureerd had ik het nog niet aangepakt. Ik zal ook alle andere tips voor doormeten meenemen.
Ook goed om te lezen dat ik inderdaad de spanning direct op de motor kan zetten, dat had ik wel verwacht maar durfde ik nog niet aan.

Ik probeer er morgen weer tijd voor te vinden en laat jullie weten wat er uit gekomen is.

Op zondag 30 juni 2024 13:34:16 schreef HvG:
Hallo, mijn deltaschuurmachine is er plotseling mee gestopt.

Er is al eerder om gevraagd, maar je hebt nog steeds niet het typenummer opgegeven, dat is hier op CO een must voor elk topic.

Zover ik weet was de vraag "waar is dat veertje voor", of dat nu op een slijptol of een mixer zit zal niet veel verschil maken ;)

Allereerst sorry voor het niet noemen van het typenummer (ben idd nieuw op dit forum), maar voor de volledigheid: het betreft een Bosch PMF 180 E.

Ik ben er inmiddels achter wat het probleem was, nl. een gebroken draadje van een van de spoelen van de stator bij de aansluiting van de stroomtoevoer. Het uiterste eindje ervan voorzichtig kaal geschraapt en gesoldeerd. Hij doet het weer, voor hoelang wordt afwachten, geen idee hoe zo'n soldeerverbinding zich gedraagt bij al die trillingen.

De functie van de bewuste contactveer blijft overigens onduidelijk voor mij. De verklaring van een doorverbinding tussen de 2 wikkelingen klonk voor mij het meest logisch, maar bij doormeten kwam dat er niet uit.
Voor nu laat ik dit raadsel verder voor wat het is. De machine doet het weer, en mijn vraag kwam voort uit het foutzoeken.

Nogmaals bedankt voor jullie meedenken.

Ik denk toch tegen grote potentiaalverschillen tussen stator en rotor door al het fijnstof. (hoge spanningen zijn niet uitgesloten bij veel stof)

Op dinsdag 2 juli 2024 17:51:07 schreef HvG:
Ik ben er inmiddels achter wat het probleem was, nl. een gebroken draadje van een van de spoelen van de stator bij de aansluiting van de stroomtoevoer. Het uiterste eindje ervan voorzichtig kaal geschraapt en gesoldeerd. Hij doet het weer, voor hoelang wordt afwachten, geen idee hoe zo'n soldeerverbinding zich gedraagt bij al die trillingen.

Misschien moet je de lasplaats fixeren met een drupje smeltlijm o.i.d., om te voorkomen dat het weer lostrilt.

[Bericht gewijzigd door buzzy op (33%)]

Of siliconen afdichtlijm als je dat bij de hand hebt.

[Bericht gewijzigd door rew op (49%)]

Smeltlijm in de motor moet je nooit doen. De motor kan en mag warm genoeg worden waardoor de lijm weer smelt en op plaatsen terecht kan komen waar je dat echt niet wilt hebben. Solderen is goed ik heb dat ook wel eens gedaan.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]

Smeltlijm is inderdaad niet verstandig. Als het mijn schuurmachine was dan had ik een klein stukje dunne krimpkous over de soldeerverbinding gedaan als extra zekerheid.

Maar ook zonder die krimpkous houdt de machine het waarschijnlijk weer net zo lang vol als hij daarvoor heeft gedaan, totdat het draadje afbrak. Ik zou mezelf niet ongerust maken wat dat betreft.

Goed om te horen dat de soldeerverbinding op zich sterk genoeg moet zijn. De eerste praktijktest heeft ie al zonder problemen doorstaan, dus ik heb er ook vertrouwen in.
Ik heb de vraag over de functie van het veercontact nog open staan bij Bosch, maar daar krijg ik nog niet direct een zinvolle reactie van. Dus laten we het maar houden op bescherming tegen potentiaalverschillen. Mocht ik nog een antwoord krijgen van Bosch dan zal ik dat hier doorgeven.

Op woensdag 3 juli 2024 16:17:45 schreef benleentje:
Smeltlijm in de motor moet je nooit doen. De motor kan en mag warm genoeg worden waardoor de lijm weer smelt en op plaatsen terecht kan komen waar je dat echt niet wilt hebben. Solderen is goed ik heb dat ook wel eens gedaan.

Ik had eerst een druppeltje bison-tix geschreven, maar bedacht dat dat misschien het lakdraad aan zou tasten.Tja, ik heb de reparatie niet gezien en dan kun je alleen een suggestie doen.

Als afsluiting dan nog het antwoord van Bosch op de vraag waar nu toch dat 'veercontact' voor dient.

Het moest binnen Bosch verder nagevraagd worden en heeft dus even geduurd, maar nu heb ik toch heel netjes een antwoord gekregen via hun After Sales Service Contact Center.

En dat luidt als volgt:
"We hadden uw vraag doorgestuurd naar onze technische dienst. Volgens hun is positie 39 alleen nodig voor de hoogspanningstest en heeft geen andere functie."

Mysterie opgelost dus, geen functie voor de normale werking van de motor. Wat dan zo'n hoogspanningstest inhoudt is voor mij niet duidelijk, maakt ook niet meer uit. Maar mocht iemand het kunnen toelichten dan ben ik toch wel nieuwsgierig :) .

vaak hebben machines met plastic kappen een rubber bus om de lager bij de borstels zitten, anders als deze vastslaat neemt deze de kappen mee en je lager klemt ook meteen beter als alleen in het plastic. bij slijptollen al vaak zat gehad dat de kap was gesmolten door vastgelopen lager, krijg je niet meer goed zonder andere kappen, smelt vaak scheef in.

de hoogspanningstest zal zijn met 2 of 5KV om te zien of het kunstof niet doorslaat vanaf de elektrische componenten. zo'n test hebben veel machines gehad om aan europese/ landelijke keuringen te voldoen, afgezien van dat ali spul..

[Bericht gewijzigd door testman op (25%)]