Ik ben op zoek naar een datasheet van twee SMD componenten.
Het ene is een 6 potertje met de gravering XFC26, het andere is een SMD transistor Y2. De laatste lijkt een PNP 1,5A exemplaar te zijn.
Voor wat ik heb kunnen vinden,wellicht is het toch een FET, maar in elk geval stuk omdat er een bultje op gebrand zit.
Het IC stuurt een soort dun soort lichtslang aan, dat in een patroon op het masker is vastgezet. De lichtslang (diameter 2,25 mm) werkt kennelijk op wisselstroom want op de schakeling zit een klein omvormertje. Het trafootje was best wat warm.Kennelijk heeft de transistor veel te veel stroom moeten leveren.
De hele schakeling werkt op twee penlight batterijen.
Van het IC kan ik weinig terugvinden, alleen een Chinese site die niet opent. Er hangt ook een puls bedieningsknopje aan het ic.
1 drukken licht continu aan, 2e keer licht knippert snel, 3e keer licht knipper langzaam, 4e keer uit.
De lichtslang heeft zo te zien geen losse leds en is egaal verlicht.
Er waren twee maskers, waarvan een niet werkte en het andere wel. Na het omwisselen van de besturing (die met een stekertje gekoppeld zijn werkte het andere masker weer. Een uur later werkte dit masker weer niet meer. Het blijkt dat nu in de goede stuur unit ook de transistor het loodje heeft gelegd. Voor zover ik na kan gaan werkt het IC nog wel.
Kennelijk is er een probleem met het lichtslangetje. Ik meet echter geen sluiting en op een impedantiemeter, die meet met 1000Hz licht het slangetje op. De 1000Hz spanning van de impedantiemeter zal te laag zijn, want in de oorspronkelijke toestand was het lichtslangetje goed te zien.
Het schakelingetje is tamelijk simpel en metwat back enginering wel uit te tekenen. Een datasheet van het IC kan daar bij helpen.

Ik weet nog niet wat het verdachte masker mankeert. Ik meet geen sluiting. Het is aan een zijde van de lichtslang aangesloten en dat punt zit vastgeplakt onder een stevige sticker. Er zou dus soms) sluiting kunnen zitten, maar dat moet ik nog uitzoeken.

Ik meet echter geen sluiting en op een impedantiemeter,

Een transistor gaat kapot van te veel stroom. En ook zonder kortsluiting kan er teveel stroom lopen.

Het IC lijkt me een microcontroller.

Dat is EL wire; electroluminescent draad. Je kunt er kleine inverters voor kopen in China. Deze draad is capacitief, misschien was de draad te lang voor deze inverter, dus de capaciteit te hoog.

Wat betreft die onbekende transistor zou ik kijken hoe die in de schakeling zit; aan de + of aan de -, en of deze een weerstand heeft in serie met het stuursignaal.

@benleentje: een transistor kan ook stuk gaan van teveel spanning, en aangezien dit een circuit is met een transformator met een capacitieve belasting, is dat niet heel onwaarschijnlijk. Misschien komt het geheel onbedoeld in resonantie?

Op zondag 30 juni 2024 21:53:46 schreef buzzy:
Ik ben op zoek naar een datasheet van twee SMD componenten.
Het ene is een 6 potertje met de gravering XFC26, het andere is een SMD transistor Y2.

Zonder foto's blijft het gokken.

Op maandag 1 juli 2024 19:49:59 schreef Henry S.:
[...]
Zonder foto's blijft het gokken.

Doorgaans ben ik ook dol op duidelijke foto's, maar deze keer dacht ik niet dat dat zou helpen. De transistor is een SOT 23 en daar zit nu een bultje op. De zespoter is niet veel groter en daarvan kon ik het ingegraveerde nummer onder een microscoop lezen.
Ik heb wel een idee wat er misgegaan is.
Er waren twee maskers en een deed het niet. Op de stuurkastjes zit een led, die de functie laat zien, zoals aan uit en knipperen.
Het andere masker werkte correct.De stuukastjes zitten met een stekertje aangesloten. Ik heb het stuurkastje van het werkende masker aangesloten op het niet lichtgevende exemplaar. Het masker werkte meteen en dat was voor mij dan de indicatie dat het stuurkastje van het niet werkende masker stuk was. (Achteraf wist de eigenaar te vertellen dat er een vreemd geurtje afgekomen was, dat was dus van de geroosterde transistor....}
Toen ik later dat masker met het werkende kastje nogmaals aan zette, werkte het masker weer niet.
Ook nam ik de geur waar van een verbrande component.
Het kastje open geschroefd en toen bleek dat het omvormertrafootje warm was en de transistor verbrand.
IK kan geen andere conclusie trekken, dan dat het oorspronkelijk niet werkende masker soms sluiting maakt.
Ik heb dat nog niet kunnen controleren.
Ik kende de lichtslang niet en weet niet hoe het tweeling snoertje er op aangesloten zit. Om het verbindingspunt zit een krimpkousje en over het geheel zit een sticker geplakt. Moet dat dus nog uitpluizen.
IK heb nu dus twee defekte stuurkastjes en een onbetrouwbaar masker.
Wie heeft transistors Y2?
Ik heb de indruk dat de stuur ic's wel heel gebleven zijn.

Iets over het aansluiten van EL wire vond ik hier:
https://duckduckgo.com/?q=how+to+connect+el+wire&t=ffab&atb=v3…

Meer info over EL wire, zoals de voedingsspanning vond ik hier:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electroluminescent_wire

Y2 kan wel eens een SS8550 zijn.

Dat is de gooiensmijt Y2

Op maandag 1 juli 2024 21:05:23 schreef Henry S.:
Dat is de gooiensmijt Y2

Ik weet het, ze gaan per kilo, de verzendkosten helaas ook.....