benleentje
Golden Member
Leuk een schermafdruk maar ik heb echt geen idee waar het over gaat. Zou het over dat rode kastje gaan? maar ik kan verder niet lezen wat erop staat.
Als ik zou moeten gokken denk ik een overspanningsrelais.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (17%)]
mvdk
Golden Member
Ik heb zojuist in het topic Uitschakelen zonnepanelen door te hoge netspanning een berichtje gepost.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/165944
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/apparaten-in-huis-eerder-s…
Uit het gelinkte artikel:
Zijn nieuwe wasmachine ging al na twee jaar stuk. Ook de vaatwasser, kookplaat en zijn laptop gingen veel eerder kapot dan de gebruikelijke levensduur.
Probeer ook in te schatten om wat voor gadget in de foto's het gaat...
Google lens gebruiken + 2 muisklikken en je weet het.... 
De fabrikant heet DEHN.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (17%)]
Op woensdag 3 juli 2024 20:40:51 schreef Hubie:
Google lens gebruiken + 2 muisklikken en je weet het....
De fabrikant heet DEHN.
Daar heb ik allemaal geen zin in hoor. Het decoderen van cryptische en onvolledige postings laat ik wel aan anderen over. Oorzaken en gevolgen van die overspanning zijn toch al lang bekend.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
In principe kun je nooit overspanning door PV installaties krijgen. Immers, ze schakelen verplicht af bij 253V (230 + 10%). Alle apparatuur in NL moet overweg kunnen met een +/-10% variatie.
Het is gewoon een overspannings-beveiliging.Ook leuk als dat ding aan je vrieskist hangt met een halve koe erin en hij gaat niet meer 'aan'.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (11%)]
benleentje
Golden Member
Daar heb ik allemaal geen zin in hoor.
Ik dacht dat ik de en enige was die dit niet vind kunnen maar dat valt gelukkig mee.
Liever ipv een paar vage schermafdrukken gewoon een link naar het artikel en of een link naar wat het rode ding nu precies is.
Verder ontbreek ook de vraag van TS?
In principe kun je nooit overspanning door PV installaties krijgen.
De defenitie van de netbeheerder voor overspanning die ken ik ondertussen wel maar dat wil nog niet zeggen dat er al op 240V er al apparaten stuk kunnen gaan.
Mijn definitie van overspanning is. "Als er iets stuk gaat door te hoge spanning dan was er sprake van overspanning"
[Bericht gewijzigd door benleentje op (37%)]
Ik heb het RTL4 nieuws van 19:30 even teruggekeken. Het gaat om een overspanningsbeveiliging. Die is geschikt om kortdurende piekjes op te vreten, maar je maakt mij niet wijs dat je daarmee langdurig 20 volt van de netspanning kunt opsnoepen. Weer zo'n item waar de journalist niet snapt waar het over gaat, en de "deskundige" ook maar wat uit zijn nek ......
Ik heb ook varistoren in de hoofdverdeler.
3fasen + aarde op 275 v naar aarde
En dat achter 50A smeltpatronen, terwijl de hoofdzekering 40A is en de PV slechts 20A..
mvdk
Golden Member
OK. Een overspanningsbeveiliging. Maar hoe werkt dat dan? Loopt er dan stroom weg zodat de druk (spanning) wat lager word? Nee toch.
Je installatie schakelt waarschijnlijk af. Nou, dat is fijn.
Ah, KlaasZ geeft terzake commentaar..
Oplossingen hiervoor hoeven echt niet zo ingrijpend te zijn, het zijn te hoog ingestelde distributietrafo's. Dat heeft niets te maken met overbelaste schakelhuizen, dat is een andere problematiek. Ook doorsmeltende trafopatronen, die genoemde 400A voor een 250kVA trafo: zo'n trafo had allang vervangen moeten worden. Er staan er hier in Delft ook een stuk of wat, 200kVA exemplaren. Kunnen ge-upgrade worden naar 400, hoger niet, want de 10kV kabel is maar 10qmm. Maar die 200tjes hier staan zo dicht bij elkaar dat er geen problemen zijn. Eerder verspilt Stedin z'n tijd aan het vernieuwen en verbouwen van trafohuisjes in verband met de verbouwing van een winkelcentrum. Word toch wel betaald.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Weer een soort van K... verhaal.
Je ziet een overspanningsbeveiliging. Die kan nuttig zijn bij een kortstondige veel te hoge spanning in je installatie. Iets wat voor kan komen bij een blikseminslag in de buurt.
Voor iets te hoge spanningen werkt dat ding (gelukkig) niet.
Een te hoge netspanning, zeg maar een volt of 260 ipv de gewenste 230V is voor heel veel apparaten geen enkel bezwaar. Veel apparaten hebben een schakelende voeding. Denk aan de opladers voor je telefoon etc, maar ook voedingen van de TV, Computer, Stereo, etc zijn uitgerust met een schakelende voeding.
Dus geen enkel bezwaar.
Je koelkast, koffiezetter, vrieskist, wasmachine Droger etc. merken niets van deze hogere spanning. Hooguit is de koffie eerder klaar.
Een probleem van een te hoge netspanning is het wel voor gloeilampen (inc Halogeen etc) die gaan veel meer licht geven, maar zijn veeeel eerder kapot.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op woensdag 3 juli 2024 21:22:38 schreef Toeternietoe:
Een te hoge netspanning, zeg maar een volt of 260 ipv de gewenste 230V is voor heel veel apparaten geen enkel bezwaar.
Zolang het geen low budget China junk is. Je weet wel, het spul waar half Nederland mee volstaat.
Vreemd genoeg heeft hier bijna ieder huis zonnepanelen maar de walstroom is altijd tussen 232 en 236V Maar ik zal eens op een heel zonnige dag meten.
mvdk
Golden Member
Ik heb het hier eerder al genoemd: er zijn mensen met klassieke apparatuur, (geen antieke apparatuur, dat is iets heel anders). Die spullen gaan kapot. Niet iedereen met dat soort spullen is zo oplettend als het forumlid die hier laatst om een oplossing kwam vragen. Niet alle klassieke apparatuur heeft een spanningscarrousel, zo'n spanningskeuzeschijf.
Het is gewoon een nare situatie, en de netbeheerder heeft daar zeker een plicht en verantwoordelijkheid. Per slot van rekening weten ze je ook te vinden als je met een bomensplijter aan de gang gaat.
Op woensdag 3 juli 2024 20:58:05 schreef KlaasZ:
Ik heb het RTL4 nieuws van 19:30 even teruggekeken. Het gaat om een overspanningsbeveiliging. Die is geschikt om kortdurende piekjes op te vreten, maar je maakt mij niet wijs dat je daarmee langdurig 20 volt van de netspanning kunt opsnoepen.
stel even dat dit doosje dat wel kan.. dan zou je wel flink betalen om de netspanning naar beneden te halen 
Algemeen gesproken:
De oorzaak is toch duidelijk? het NL net zit aan de limiet van zijn capaciteiten, zowel afgaan als opgaand. Dat los je niet in één dag op, zelfs niet in één jaar.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Twee gescheiden netten voor leveren en terugleveren (en flink dikkere kabels) zou een goede oplossing zijn...
Maar is financieel en qua praktische uitvoerbaarheid natuurlijk nooit haalbaar.
Dit probleem was al jaren bekend en nu wordt er pas wat aan gedaan. Maar dat is Nederland, altijd achter de feiten aan lopen.
Nou ik zal het even keurig samenvatten:
https://www.rtl.nl/nieuws/uitzendingen/video/ca3ac909-8f9c-48fc-bed0-a…
Item begint op 6:10 ik heb geen reclames gezien!
Dit gebeurt dagelijks bij honderdduizend huizen. Met name op het platte land zijn er hoge spanningen, meneer laat 253V zien op zijn fluke. Veel boerderijtjes met panelen, het net krijgt de stroom niet weg. Hoogleraar Bauer van TU Delft zegt 10% meer spanning is 15% kortere levensduur in elektronica, 20% is 30% eerder. De bewoners in het item hebben er veel last van, doorgebrande wasmachine en kookplaat bijvoorbeeld.
Jongeman laat apparaat zien, overspanningsbeveiliging, beveiligd tegen pieken, leidt stroom naar aarde, kost paar honderd euro, maar als hij niet past moet je voor €2000 een nieuwe meterkast.
Netbeheerder is niet verantwoordelijk, wijkbatterij moet voorlopig helpen, het duurt nog jaren voordat het gemoderniseerd wordt in het betreffende gebied.
Op woensdag 3 juli 2024 21:44:32 schreef kris van damme:
[...]
...Algemeen gesproken:
De oorzaak is toch duidelijk? het NL net zit aan de limiet van zijn capaciteiten, zowel afgaan als opgaand. Dat los je niet in één dag op, zelfs niet in één jaar.
Ik doe even een stapje terug. Dit is toch geen direct bewijs van een limiet aan het elektriciteitsnet?
Er zijn in een woonwijk enkele pieken, rond 18:00 - 21:00 denk ik, hoofdzakelijk koken,ev's en vaatwassers, dit gaat allemaal prima. Echter doordat miljoenen huizen nu panelen op het dak hebben wordt er rond 13:00 door vele huizen uren lang bijna perfect synchroon 3 tot 6kW per huis het net op geduwd. De miljoenen eigenaren willen dit graag.
De markt laat echter iets heel anders zien:
Vorige week woensdag:
zondag:
morgen:
Is die 253V in de wijk niet gewoon een probleem van panelen, saldering, eigenaars die hun rendement zien in zakken? Niemand wil die elektriciteit daadwerkelijk hebben.
nonius
set SCE to AUX.
Jongeman laat apparaat zien, overspanningsbeveiliging, beveiligd tegen pieken, leidt stroom naar aarde, kost
Dus consument mag betalen voor het over-vermogen (product van de over-spanning x opgenomen stroom) dat naar aarde wordt afgevoerd? Dan is het misschien verstandiger een flinke auto-transformator in de meterkast te zetten, dat geeft minder verlies (geen stroom afgevoerd naar aarde). Enfin. Voor mij riekt het product en het 'journalistieke item' een beetje als sluikreclame en de verkoop van slangen-olie aan onwetende mensen die het defect gaan van hun apparatuur willen wijten aan de netbeheerder, terwijl de kern van het probleem eerder in het (gebrek aan) kwaliteit van hun electronica-spulletjes ligt. Als er in de winkel twee (schijnbaar identieke) apparaten staan dan kiest de zuinige Nederlander meestal toch voor het exemplaar dat een paar euro goedkoper is.
Een probleem van een te hoge netspanning is het wel voor gloeilampen (inc Halogeen etc) die gaan veel meer licht geven, maar zijn veeeel eerder kapot.
Als ik me goed herinner wordt de levensduur van een gloeilamp met de 10e of 11e macht kleiner als functie van de overspanning.
Dus 5% overspanning geeft een 1.05^10 = 1.66x kortere levensduur (i.p.v. 1000 uur nu nog maar 614 uur)
Bij 10% overspanning 1.10^10 = 2.59 (385 uur levensduur).
Omgekeerd geldt ook, bij een klein beetje onderspanning gaan gloeilampen direct veel langer mee (ten koste van de lichtopbrengst en efficiëntie)
Maar de enige gloeilampen die ik nog in gebruik heb zijn die in de magnetron, koelkast en de inschakelstroombegrenzer (serie-lamp) in het electronica-lab.
Andere apparatuur zou nauwelijks invloed mogen ondervinden van een 5-10% overspanning. Het verwarmingselement in de wasmachine? Electrische kookplaten? Kan ik moeilijk geloven. Voor het overige heeft de meeste apparatuur sowieso een schakelende voeding.
Op woensdag 3 juli 2024 22:20:39 schreef K7Jz:
[...]Ik doe even een stapje terug. Dit is toch geen direct bewijs van een limiet aan het elektriciteitsnet?
Er zijn in een woonwijk enkele pieken, rond 18:00 - 21:00 denk ik, hoofdzakelijk koken,ev's en vaatwassers, dit gaat allemaal prima. Echter doordat miljoenen huizen nu panelen op het dak hebben wordt er rond 13:00 door vele huizen uren lang bijna perfect synchroon 3 tot 6kW per huis het net op geduwd. De miljoenen eigenaren willen dit graag.
dat koken gaat prima, omdat er voor de huisgezinnen afgaand nog geen probleem is, maar algemeen gesproken kan er niks meer bij, en al zeker geen grote verbruikers.
Het net was vroeger niet bedoeld om opgaand vermogen te duwen, en daar zit dan wel het probleem voor de woonwijken vol van de zonnepanelen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op woensdag 3 juli 2024 20:58:42 schreef High met Henk:
Ik heb ook varistoren in de hoofdverdeler.
3fasen + aarde op 275 v naar aarde
En dat achter 50A smeltpatronen, terwijl de hoofdzekering 40A is en de PV slechts 20A..
die OSB is voor overspanning, dus tussen aarde en fase(n) en aarde en nul. doet niks als je voeding naar zeg 265V gaat en je hebt een TT stelsel ( wat de meesten hebben ), want die dingen grijpen pas in bij 275V tussen fase en aarde! heb hier een dubbele set zitten, zowel tussen fase en aarde en fase en nul zodat ook bij overspanning fase/nul door PV of gare wijkkabel de OSB de zekering laat trippen.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Inderdaad een Dehn overspanningsbeveiliging. Die wordt oa ingezet als bliksem inslag beveiliging. Kan dus ook voor PV gebruikt worden maar niet om het structurele "net-overbelastingsprobleem" om te lossen.
De humor is dat zo'n ding zelf ook weer afgezekerd moet worden met bijvoorbeeld 3x80 of 160A of zo afhankelijk van de grootte. Vaak toegepast in industriële besturingskasten.
Meerdere merken leveren die dingen, Phoenix ook bijvoorbeeld (Valvetrab serie) en OBO.
Ik heb hier nog een doos vol van dat spul liggen.
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Op woensdag 3 juli 2024 20:56:42 schreef benleentje:
Mijn definitie van overspanning is. "Als er iets stuk gaat door te hoge spanning dan was er sprake van overspanning"
Daar hoort denk ik wel een tijd component bij.
Als iets kapot gaat na 500 uur en je verwachtte 600 uur dan wordt het toewijzen aan overspanning ingewikkeld.