Ik Ben inmiddels aangeland bij de aarding van de badkamer in mijn huis.

Watersliding (koper) is netjes voor en na de douchekraan geaard
Bad is geaard
Douchegoot is geaard.

Echter vroeger moest je ook een aardingsmatje hebben.
Probleem is dat ik gipsvezelplaat vloer heb met vloerverwarming Erin (water)

Daarom komen eigenlijk direct de tegels gelijmd.
Nu zat ik te denken om eventueel een gaasmatje onder de tegels mee te lijken.

.1 is dit nog nodig?
.2 moet dit alleen in de douche?

Graag Jullie ideeën

als het niet te veel werk is zou ik het gewoon doen.

Ik probeer ten alle tijden een matje onder de tegels te krijgen welke ik naar het CAP breng.
Dus ja, gewoon doen.
Even de link bekeken, is niet al te groot, zou op alle natte plaatsen zoiets neerleggen en doorverbinden...

[Bericht gewijzigd door Jinny op (32%)]

Toen bij mij de betonnen badkamervloer werd vervangen wegens lekkage van af het dak (WBV-logica), is het betonijzermatje wat er in ging ook geaard aan waterleiding en cv-leiding. Waterleiding was geheel koper en cv ijzer. Onder de cv waren alle leidingen ook weer voorzien van klemmen die naar een aparte aardaansluiting op de cv gingen. Daar zat ook nog een blanke aarddraad bij die direct van het aardpunt uit de meterkast kwam.

als de badkamer wel een betonijzer mat in de vloer heeft liggen mag het aankoppelen van deze op het CAP ook. dat gaat doorgaans alleen met nieuwbouw, later kom je daar niet meer bij. in geval van leidingen onder de douche door bijv CV dienen die wel gekoppeld te worden aan het CAP als dit metaal is of kunstof met alu kern. en vergeet het koppelen van de aarding van een evt aparte groep voor was/droger op de badkamer niet!

Ehhmm

Was /droger staat niet in badkamer en heeft zijn eigen groep met geaarde WCD

Badkamer heeft op de vloer waar ik op loop geen beton, maar gipsvezel. Dus geen betonnet.

De vloer waar het bad op staat is wel van beton en geaard.
Bad zelf is ook geaard en zowel de koud water en warmwater zijn geaard. Ook een afgaande vand de handdouche is geaard. De regendouche en zij douches niet.

Bad staat op originele vloer en de andere vloer is opgehoogd, zodat bad nu verzonken is.
Vloer is nu over hele bovenverdieping vrijwel gelijk.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (16%)]

Op zaterdag 6 juli 2024 23:44:46 schreef High met Henk:
badkamer

Watersliding

Nu wil ik ook een glijbaan in mijn badkamer!

Nu zat ik te denken om eventueel een gaasmatje

40E/m2 ... woef!

@sine: telefoon staat op Engels en doet autocorrectie.
Dus maakt er wat anders van. Dat gaas was een voorbeeld.

Deze is stuk goedkoper: https://www.vidaxl.nl/e/vidaxl-gaas-100x1000-cm-roestvrij-staal-zilver…

Krijg je dat vlak onder een tegel?
Mijn beperkte ervaring met dat spul is dat het veert ... en als bonus op rol wordt geleverd.

En of het echt nodig is zonder geleidende delen in de buurt?

Dat laatste is dus nu net de vraag: is het nodig??

Dat vlak krijgen lukt wel: tegel zijn 60x 60 cm en keramiek, dus dun laagje tegellijm, gaas, tegellijm en aandrukken met tegel, dan druk je de tegellijm lagen door het gaas wel op elkaar.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (66%)]

als de vloer geen geleidende leidingen/ metalen delen bevat zou het niet hoeven. aardmatten komen als je er 1 bestelt idd als rol, maar op t werk komen ze per 25 oid binnen als 1 pakket. als je de mat tussen tegels en vloer doet dan zou ik de hele vloer doen, dan liggen de tegels ook meteen gelijk anders krijg je weer dat er een 3a4mm hoogte tussenzit. vaak doet men om te besparen bij de wc en onder wastafel geen aardmat, daar zou je dan lager uitkomen met lijm.

btw heb je een whirlpool bad? omdat je het hebt verdiept in de vloer kun je dan later niet bij de pomp/ besturing. en laat die nu altijd stuk gaan als je er niet bij kunt komen. maak een luik en het gaat nooit kapot :P

Ik maak het bad zo dat je het eruit kunt tillen.

Niet makkelijk, maar het bad zit aan 2 kanten tegen de buitenmuur en de pompen zitten aan beide kopse kanten...

Via het luikje kun je de afvoer en aarding losmaken...

De kabel en wateraansluiting heb ik verlengd, zodat het bad ca 1.5 m naar voren kan..

Klein schepje:

Is die aardmat nu verplicht of niet?
Zoals gezegd kan het wel.

Ik heb overigens een rvs douche en rvs douchegoot die geaard zijn..

Het kan wel.
Je hebt een isolerende vloer, met geleidende tegels erop...
Aan de andere kant, de rest is geaard, wat kan er gebeuren...

Los van de aardmat:

Heb je ook een aparte buisleiding van de centraaldoos in de badkamer naar het CAP gemaakt en de aarde in de centraaldoos met het CAP verbonden?

uit interesse:

zo een aardmat is voor een Belg een wat vreemd gebruik. Wat noemen jullie geleidende tegels? En in hoeverre is een stenen vloer geleidend om de aardmat enig nut te geven? Ik ga er van uit dat een badkamervloer niet doordrenkt is van water bij normaal gebruik. En in hoeverre kan een stenen badkamervloer zonder aardmat op een ander potentiaal komen te liggen?

Er is een aparte 4 mm2 vertinde koper getrokken: niet in een buis, maar hij zit er wel..

Zit niet in een centraaldoos: er is in het hele huis geen centraaldoos. Omdat ik een bloedhekel aan die krengen heb...

De badkamer heeft een eigen groep op een Alamat en een licht groep (gedeeld) beide hebben ook gewoon RA in groen geel

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (22%)]

Je kunt ook een matje direct op de vloer leggen en daar de vloerverwarming aan vast zetten. Zijn die vloerplaten watervast/ normale gips platen zijn dat niet!

De vloerverwarming zit in de platen gefreesd...

Die zit er dus al in.

Gipsvezelplaten zijn watervaster dan gewoon gips.
Ik kan er zo op tegelen nu.

als ze echt doordrenkt raken ga ik een probleem krijgen, maar ik breng eerst nog een kimcoating aan voor ik ga tegelen.
Dan is dat probleem ook opgelost

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (33%)]

Op woensdag 10 juli 2024 08:35:18 schreef Robbe de Smet:
uit interesse:

zo een aardmat is voor een Belg een wat vreemd gebruik. Wat noemen jullie geleidende tegels? En in hoeverre is een stenen vloer geleidend om de aardmat enig nut te geven? Ik ga er van uit dat een badkamervloer niet doordrenkt is van water bij normaal gebruik. En in hoeverre kan een stenen badkamervloer zonder aardmat op een ander potentiaal komen te liggen?

We willen dat in geval van ellende de hele badkamer een potentiaal heeft.
Alles wat geleid en ergens aan water of electra zit dus aan elkaar verbonden.
Als er dan een kachel stuk gaat die nat is of zo en de aardlek weigert staat alles onder dezelfde spanning en heb je met je natte lijf geen potentiaalverschillen.

dat je alle elektrisch geleidende aanraakbare delen op hetzelfde potentiaal wil zetten dat begrijp ik, dat doen ze (hopelijk)in alle landen. Maar wat is de meerwaarde van een metalen net die verbonden is aan aarde onder een stenen vloer? Wat maakt dit meer veilig dan geen aardmat onder een stenen (betegelde) vloer?

Een stenen vloer is geen isolerende vloer. Het is een slecht geleidende vloer. Onze elektriciteitsbijbel kent drie begrippen:
Geleidend.
Slecht geleidend.
Isolerend.
Er staat zelfs in onze elektriciteitsbijbel een bijlage, ken niet zo het nummer uit m'n hoofd, met instructies hoe een electrode te maken die je op de vloer kan drukken om te meten hoe isolerend of geleidend de vloer is.
Een tegelvloer blijft nooit z'n hele leven heel, er komen kraakjes in de voegen, daar kan water insijpelen.
Maar er zijn heel veel doehetzelvers moonlighters die de regel niet kennen, "nou, ik heb al zo'n stuk of 50 badkamertjes gedaan, maar nooit van gehoord"
Dus ja...

zelfs met de term slecht geleidende vloer blijf ik het een raar gegeven vinden daar een aardmat onder te steken. Zelfs met kraakjes in de voegen en extreem water gebruik in een badkamer zie ik echt de meerwaarde niet.

Ik heb mij ook al suf gezocht naar een wetenschappelijk document die aantoont dat dit veiliger zou zijn. Ik trek het misschien in het belachelijke maar je doet toch ook je veiligheidsschoenen niet aan om te gaan winkelen.

sluit van elektrische vloerverwarming maar eens de aarde niet aan. dat voel je wel als de vloer nat is na douchen.

geen centraaldozen sven? een rijg systeem dan? dat is pas ellende als je storing hebt of een schakeling wilt aanpassen of bijtrekken. een lasdoos in een kast wegwerken kan ook.

hoop dat je het bad rondom hebt geisoleerd, want die whirlpool pomp kun je op een houten ondergrond goed horen lopen in omringende ruimten.