Voor het opzoeken van een fout in een klassiek auto zou ik het verloop van de batterijspanning willen opmeten.
Hiervoor beschik ik over een 4 – 20 mA datalogger.
https://lascarelectronics.com/data-loggers/voltage-current/el-usb-4/
De bedoeling is om de datalogger in serie te zetten met een 120 ohm / 0.25 watt weerstand.
En het geheel aan te sluiten op de plus en min pool van de batterij met twee krokodil klemmen.
Bij 12Vdc gaat er een stroom lopen van 12/120 = 10 mA en deze stroom wordt periodiek gemeten en gelogd door de datalogger.
Iemand nog tips of advies ?
Verder heb ik nog een logger die spanning meet 0-30 Volt dc. (EL-USB-3)
Hiermee wil ik de stroom meten die de auto opneemt.
Ik wil liefst geen shunt in de accu kabel monteren, en metingen met een hall stroom tang zijn niet nauwkeurig genoeg.
Kan ik de stroomopname meten door de spanningsval over een draad naar vb het zekeringskastje te loggen ? Of zijn er beter oplossingen ?
Het probleem dat de auto (Nissan Micra) heeft is dat de batterij leeg loopt als het voertuig enkele dagen stil gestaan heeft. Batterij 48Ah/12V werd onlangs vervangen door een nieuw exemplaar. Als de verbrandingsmotor draait geeft de alternator 14.20 à 14.33 Vdc.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Vervang de zekeringen tijdelijk een voor een door een zekering + shunt. (verloopkabeltje)
Dan kun je localizeren waar de fout zit zonder verder te moeten rommelen in de bedrading...
Ik bedenk me nu net dat ik een probleem heb.
Ik wil de opgenomen stroom van de verschillende verbruikers in de auto gaan meten via een shunt.
De minimum vermogen opname die ik nog wil meten is 5 watt, hetgeen bij 12 V overeenkomt met een stroom van 5/12 = 0.42 A
Ik heb een shunt 10A / 150mV beschikbaar. (en eentje van 200A/60mV).
De EL-USB-3 datalogger heeft een meetbereik van 0 tot 30 Vdc met een resolutie van 50 mV.
Bij een verbruiker van 5 W geeft dit over de shunt een spanning van 6.3 mV, hetgeen hopeloos te weinig is voor 50 mV resolutie van de logger.
Ik beschik ook nog over een LEM PR200 hall effect stroom tang.
Deze heeft twee bereiken max 20A of max 200A.
In het bereik tot max 20A is de output 10 mV/A.
De 5W verbruiker zal ook hier slechts een output geven van 4.2 mV, hetgeen weer hopeloos te weinig is voor de 50 mV resolutie van de logger.
1) Waar vind ik een instrumentatie versterker die +/- 30 keer versterkt ?
2) Kan ik zoals bij een ac stroomtang, de kabel twee maal door de bek van een hall sensor halen om het meetbereik te verlagen ?
benleentje
Golden Member
Je kan het toch ook omdraaien. gebruik de 0 - 30V om direct over de accu te meten en de 0 - 20mA om stroom te meten.
Stel dat de 0 - 20mA een interne weerstand heeft van 100 ohm en je wilt dan 2A kunnen meten dan moet je dan parallel aan de 0 - 20mA een 1 ohm weerstand zetten. Mijn voorbeeld klopt niet helemaal maar nu even geen zin om dat precies uit te rekenen ook omdat je eerste de interne weerstand van die 0 - 20mA moetweten
revado
Honourable Member
Binnenlampjes gecontroleerd?
Trekhaak met een rot stopcontact?
Massa los van de accu en stroommeter er tussen en sluipverbruik meten in rust.
Zekeringen er een voor een uit trekken tot de stroom omlaag gaat.
Dan heb je het meestal zo gevonden.
Een flink vervuilde dymano wil ook wel eens problemen geven door koolstof op de regelaar.
Op dinsdag 9 juli 2024 13:11:36 schreef pamwikkeling:
Het probleem dat de auto (Nissan Micra) heeft is dat de batterij leeg loopt als het voertuig enkele dagen stil gestaan heeft. Batterij 48Ah/12V werd onlangs vervangen door een nieuw exemplaar..
Ik kijk heel gemeen naar de alternator. Ipv de batterij had je beter de alternator kunnen vervangen.
Ze hebben me wijs gemaakt dat er een diode van de alternator stuk is.
Daar zijn er 6 of 9 van, dus het is doenlijk om ze uit te meten.
Als er wat schort met de gelijkrichting gaat de batterij leeglopen als je rijdend wat veel grote verbruikers hebt aanstaan en hoort de laadcontrole je te waarschuwen
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
als je een accu met 10mA gaat belasten voor een spanningsmeting, ga je de accu vanzelf leegtrekken.
10mA is 10mAh per uur.
op 24uur is dat 240mAh of 0,24Ah.
op 10dagen trek je dus 2,5Ah uit je accu.
op 1 maand is dat bijna 8Ah of 1/4de van de bruikbare capaciteit accu, en dat BOVENOP je huidige verbruik.
allereerst: kijk of de accu wel opgeladen wordt. als je de auto wegzet met een half lege accu, gaat het nog veel sneller.
met draaiende motor ergens 14-14,4V.
als je de lichten aanzet mag de spanning niet meer dan 0,3V zakken.
met alle verbruikers aan (lichten, verwarming, ruitenwissers, radio, achteruitverwarming-...) moet de spanning boven de 13V blijven, anders ga je de accu ook leegtrekken al rijdend.
en dan zeg je die met 20% resterende capaciteit ofzo weg, dan start die volgende week niet meer.
als dat allemaal in orde is, moet je sluipverbruik zoeken. maak de massapool los en steek er amperemeter in. en kijk dan hoeveel lekstroom je hebt.
met 50mA is je auto op 2-3weken leeg (dat is 1,2Ah per dag).
voor een oude wagen in 5-10mA een normale waarde, dan haal je vlotjes 2maand met een volle accu.
voor een auto van 30jaar of meer, is de stroom nog lager. die gaan makkelijk 3-6maand blijven staan zonder bijladen.
als je auto 20jaar of jonger is, dan is het normaal dat die op 3weken tot een maand leeg is. die computers verbruiken gewoon
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wat vaak word vergeten is als de wagen meermaals met een platte accu heeft gestaan en deze dan weer word geladen, die accu gewoon gaar is. door ompoling van 1 cel door diepontladen kan temperatuur en stilstand al een platte accu veroorzaken. een startaccu van enige jaren oud die plat heeft gestaan gaat ellende geven, beter vervangen..
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op dinsdag 9 juli 2024 23:00:15 schreef testman:
een startaccu van enige jaren oud die plat heeft gestaan gaat ellende geven, beter vervangen..
Dit schreef TS in de startpost:
Op dinsdag 9 juli 2024 13:11:36 schreef pamwikkeling:
Batterij 48Ah/12V werd onlangs vervangen door een nieuw exemplaar. Als de verbrandingsmotor draait geeft de alternator 14.20 à 14.33 Vdc.
Onlangs lijkt mij geen jaren geleden
[Bericht gewijzigd door vergeten op (25%)]
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
onbelast kan die wel misschien 14,2V geven, maar als je de rem indrukt en de spanning zakt dan al ferm in, dan hoef je maar lichten, remlichten en bv ruitenwissers te hebben om het laden al te laten stoppen.
bij mijn pickup destijds kon ik 2 grote verbruikers aanzetten
dus lichten en ruitenwissers, maar geen verwarming,
ruitenwissers en verwarming maar geen lichten,
lichten en verwarming maar geen ruitenwissers.
paar km voor ik die stilzette, ging de verwarming uit om de accu nog snel op te laden.
zonder verbruikers had ik 15V op de accu
Op dinsdag 9 juli 2024 18:13:54 schreef revado:
Massa los van de accu en stroommeter er tussen en sluipverbruik meten in rust.
Zekeringen er een voor een uit trekken tot de stroom omlaag gaat.
Dan heb je het meestal zo gevonden.
Dit is natuurlijk de methode om de sluipverbruiker eruit te vissen. Als het trekken van de zekeringen niks oplevert, dan is de boordcomputer of de alternator de schuldige.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op dinsdag 9 juli 2024 13:11:36 schreef pamwikkeling:
Kan ik de stroomopname meten door de spanningsval over een draad naar vb het zekeringskastje te loggen ? Of zijn er beter oplossingen ?
Ja dat kan, via de spanningsval over de zekeringen.
Ik geloof dat GJ_ daar eens een post hier op CO gezet heeft wat de typical weerstand van (auto)zekeringen is met een tabelletje.
Ik ga eens zoeken waar dat stond.
-edit- Hier dus:
stroommeting zekeringen
Op dinsdag 9 juli 2024 13:11:36 schreef pamwikkeling:
Kan ik de stroomopname meten door de spanningsval over een draad naar te loggen ? Of zijn er beter oplossingen ?
Ik doe het ook zo. Ik gebruik een vrij dikke kabel (drie en een halve cm) die van de accu naar de startmotor gaat. Daar heb ik op twee plaatsen een klem op gezet.Tussen die twee klemmen meet ik galvanisch gescheiden het spanningsverschil dat ergens in de orde van een paar mV ligt. Een keer een paar referentie metingen en een calibratie gedaan met stromen van een bekende waarde. Met een eenvoudige berekening kun je dan die gemeten spanningen omrekenen naar de juiste stroomwaarden.
Ik gebruikte dacht ik zoiets als de AD202 van AnalogDevices. Het grappige is dat je hier gewoon een analoge draaispoelmeter aan kunt hangen met een schaal van bijvoorbeeld nul tot 1000 Ampère Door de versterking van die AD 202 instelbaar te maken kun je elke draaispoelmeter wel aangepast krijgen. Tijdens het starten kun je dan aan de wijzernaald zien hoe het starten daadwerkelijk verloopt.
Op deze manier hoef je niet met shunts te werken en heb je dus ook geen extra contactpunten die kunnen gaan oxideren.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Loggen lijkt me overkill. Gewone multimeter tss de accu kabel als je contact uit staat. Even wachten tot alle elektronica gaat slapen en dan aflezen wat de stroom is. Bij iets abnormaal, één voor één zekeringen uit halen en de alternator los leggen. Het gaat hier oven kleine stromen daar de accu pas na langere tijd leeg geraakt. Is het probleem ontstaan bij de nieuwe accu? Heb je de Ah's getest? Is de accu echt leeg of is door bv een slechter massa contact een absoluut volle accu nodig om gestart te geraken?
[Bericht gewijzigd door EricN op (13%)]
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
als die jong genoeg is, denkt de ecu misschien nog altijd dat die een 'slechte' accu heeft omdat de nieuwe accu niet geprogrammeerd werd.
klassieke auto kan ook na het jaar 2000 zijn
voor mij denk ik aan klassiek eind jaren 70 tot begin jaren 90. alles erna zijn voor mijn daily autos gewoon
even een update :
1) auto is geproduceerd in dec 2009
2) data logger Lascar EL-USB-3 is binnengekomen.
.(In United Kingdom aangekocht en dus 40 EUR extra inklaring kosten moeten betalen aan UPS ...)
3) de data logger meet tussen 0Vdc en 30Vdc.
Hij kan geen negatieve spanningen meten, dus straks moet er misschien een batterij voor offset bij om ook negatief te kunnen meten. De achterliggende doelstelling is de stroom naar en uit de batterij te gaan meten.
4) voorlopig ben ik aan het testen op een andere auto om vertrouwd te geraken met de werking van de logger.
5) er is wellicht een (tijdelijk) probleem omdat de logger (nieuw) geleverd werd met een batterij (litium 3.6V 1/2 AA) die half leeg is.
De logger werkte niet correct en na belasting van de litium batterij met een weerstand van 1 kohm zakte de spanning van 3.6 Vdc naar 3.41 Vdc.
Dit kan mogelijk de oorzaak zijn van het niet correct werken.
Er is reeds een boze mail onderweg naar Lascar.
6) Ik had nog een reserve litium batterij en deze zit nu in het toestel en de proefmetingen zijn bezig. Als alles goed is gaan de metingen aan de defecte auto binnen enkele dagen van start.
I'll keep you informed