rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb een bovenwoning. Ik heb samen met de benedenwoning zonnepanelen genomen en die zijn volgens de VVE deelname percentages verdeeld.
De installateur vertelde bij installatie dat de DC kabels van mijn benedenburen buitenom moesten omdat het niet meer toegestaan is om energiekabels door prive-bezit van anderen te laten lopen. Er zit nu dus een lelijke kabelgoot op mijn gevel.
Ik vertelde dit gisteren aan de buurman hier op m'n werk, en die vertelt zojuist dat hij hier geen regel over kan vinden. Ik heb ook even zitten googlen, en kan ook niets vinden.
Zat mijn installateur uit z'n nek te lullen? Zit er een kern van waarheid in? Of is het gewoon zo, maar zoeken we verkeerd?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Toen KPN vorig jaar in mijn appartement in Den Haag glasvezel kwam aanleggen hadden ze dezelfde reden waarom het niet via de meterkasten kon. Resultaat: lelijke kabelgoot op het balkon en aansluiting in de woonkamer waar ik 'm niet wil.
//Soortvanofftopic
Toen ik zag dat sommige solar-cowboys hier in de straat dat (zelfs) ook met de AC kabels deden heb ik gezorgd dat de kabels er al lagen zoals ik ze wilde hebben (kabel kreeg ik van de installateur) voordat de panelen geinstalleerd werden.
Wat betreft die uitspraak, ik kan me er wel iets bij voorstellen. Wij hebben ooit in buitengebied kabelTV aangevraagd. Dat kon niet omdat de kabel dan in/over de grond van de buren moest (weiland). Dat was qua toestemming juridisch ingewikkeld. Op het moment dat wij zzelf de kabel in de grond gegraven hebben, toestemming met de buren geregeld heeft de kabelmaatschappij m aangesloten. Voorwaarde was wel dat zij de kabel leverden.
Het kan gekker 
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2200052
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ja, die had ik ook gevonden, maar dus nergens een referentie naar een officiele regel waar dat "power of communicatie-kabels mogen niet door ruimte/meterkast van de buren" 
De buurman hier zit met:
Het dak is oud en zou gerenoveerd moeten worden.
Als je dan een gat gaat maken om 10 kabels doorheen te trekken, dan heb ik er geen vertrouwen in dat dit goed gaat. (lekkages)
Bovendien hoe zit het met controles/inspecties? Dan willen ze zeker in mijn prive-meterkast zijn en daar heb ik geen zin in.
Nu zijn dat redelijke argumenten, maar "het mag gewoon niet" is veel makkelijker te verdedigen.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
De buurman hier
Is het koop of huur ? Bij huur heeft de buurman weinig te zeggen als de verhuurder akkoord gaat.
mvdk
Golden Member
Geen officiële regels dus, gewoon geen zin in gezeur.
En als ik rew goed proef, wil ie eigenlijk ook geen kabels door z'n meterkast. Hoe dan wel?
Over ondergrondse infra:
Vroeger was het allemaal veel makkelijker, als grondeigenaar moest je gedogen. Daarna kwam het gedoe met vergunningen. Als grondeigenaar kun/kon je weigeren, maar meestal sturen/stuurden ze iemand met een bundel bankbiljetten in z'n zak. Daar gaan heel veel mensen mee plat. "Nee, helemaal geen probleem, kabel staat op tekening, en als u iets wil komt iemand van ons om em precies aan te wijzen." Ben zelf een keer gestuurd om een kabel aan te wijzen, meneer was kwaad dat ik em toch adviseerde om die beschoeiïng aan weerszijden 1 meter van de kabel te slaan. Niet precies genoeg.
Op dinsdag 9 juli 2024 16:00:07 schreef Roland van Leusden:
Toen KPN vorig jaar in mijn appartement in Den Haag glasvezel kwam aanleggen hadden ze dezelfde reden waarom het niet via de meterkasten kon. Resultaat: lelijke kabelgoot op het balkon en aansluiting in de woonkamer waar ik 'm niet wil.
Dat was bij ons ( ook Den haag, flatgebouw) eerst omgekeerd, ze wilden per se door de meterkasten alle 11 etages doorvoeren.
Mijn argument ( ik ben lid technische commissie VVE) dat ze dan door de plafonds moesten boren in de meterkasten en dat die dus vol leidingen zitten was het , o ja..
Bovendien zit de huidige koperaansluiting in de woonkamer ( oud stap 58 systeem met vroeger ook tv en radio via getwist koper, en ziggo - toen nog Casema- is later buitenom gegaan).
Toen kwam er een andere ploeg, "het kan alleen maar buitenom", er mogen geen leidingen met gelijkspanning door de woningen.
Toen zei ik: glasvezel die gelijkspanning voert?
Dat is nieuw, gebruiken jullie koperen glasvezel? Weten jullie eigenlijk wel wat je aan het doen bent..
Toen heb ik maar een plan gemaakt, glasvezels zitten nu in de bestaande RVS kabelgoten waar ook Ziggo in zit die liepen al buitenom.
Boevenbendes zijn het!
Op dinsdag 9 juli 2024 13:51:57 schreef rew:
Ik heb een bovenwoning. Ik heb samen met de benedenwoning zonnepanelen genomen en die zijn volgens de VVE deelname percentages verdeeld.De installateur vertelde bij installatie dat de DC kabels van mijn benedenburen buitenom moesten omdat het niet meer toegestaan is om energiekabels door prive-bezit van anderen te laten lopen. Er zit nu dus een lelijke kabelgoot op mijn gevel.
Zat mijn installateur uit z'n nek te lullen? Zit er een kern van waarheid in? Of is het gewoon zo, maar zoeken we verkeerd?
Dan zal die installateur dat ook moeten kunnen aan tonen waar dat staat. Nu zit er een kabelgoot op jou privé-deel van de buitenmuur. Buitenom is voor een installateur gemakkelijker dan een dakdoorvoer (laten) maken. Dat werk zou die moeten doen door een erkend dakdekkersbedrijf. Dan weet je zeker dat het (als het goed is) goed gebeurt.
PV-kabels zijn dubbel geïsoleerd, uv-bestendig, tot 1 á 1,5 kV bestand en kunnen tegen water, en zijn geschikt door een hwa-pijp.
Ik heb mensen gehad die absoluut geen buis naast de hwa wilden zien.
Het maakte hun niets uit of de dc-/aarde kabels door de hwa gingen.
Het is de keuze van de klant, die je van te voren maakt, en naderhand schriftelijk vast legt in het opleverdocument.
rew
Op dinsdag 9 juli 2024 18:05:04 schreef keebrev:
Nu zit er een kabelgoot op jou privé-deel van de buitenmuur.
Hoe mooi iets is boeit MIJ helemaal niet (behalve dan m'n vriendin, en dat zit wel goed.
)
Dus mijn benendenburen hun zonnepanelen-kabel over de buitenmuur... Mij best.
Maar dus de buurman in mijn bedrijvengebouw, DIE heeft geen zin in installatie-lui over de vloer voor de benedenburen. Hij denkt dat ie dat te kunnen voorkomen met argumenten als "hoe zit dat met de inspecties? Geen zin in die gasten over de vloer. Maar ook niet als het niet geinspecteerd zou worden. Bovendien het dak is gammel, die gaten in het dak, ik heb geen zin in mogelijke lekkages. "
Dat is zijn redenering. En hij denkt dat ie dat er wel op deze manier doorheenkrijgt. Maar toen merkte ik op: "Volgens mij MAG het helemaal niet". En dat argument is veel sterker. ALS het zo is, dan gaat ie gewoon 100% z'n zin krijgen. Maar dan moet dus iemand weten in wat voor "bouwbesluit" of NEN norm o.i.d. zoiets zou kunnen staan.
Op dinsdag 9 juli 2024 17:26:15 schreef Roland van Leusden:
[...] Is het koop of huur ?
Koop.
Op dinsdag 9 juli 2024 17:29:15 schreef mvdk:
En als ik rew goed proef, wil ie eigenlijk ook geen kabels door z'n meterkast. Hoe dan wel?
Precies. Hoe dan wel... moeten de anderen dan maar uitzoeken. Er is ook een "we willen de garagedeur op zonne-energie laten draaien" geweest. Dat werd ineens een stuk duurder toen dingen volgens de regels moesten en dan was het niet rendabel. Wat de reden ook is waarom ie het niet wil, als het op "wel aan de regels houden" aankomt, dan is het makkelijker om je zin te krijgen dan wanneer je "mogelijk wordt het niet goed gedaan zodat ik met de lekkages kom te zitten" als argument moet gebruiken.
Op dinsdag 9 juli 2024 18:05:04 schreef keebrev:
Nu zit er een kabelgoot op jou privé-deel van de buitenmuur.
Nee, De buitenmuur is altijd "van de VVE". Dak en buitenmuren zijn officieel niet "prive". Als ik een vlaggemast-houder wil ophangen (boren in de buitenmuur), moet ik dat eigenlijk aan de VVE vragen. In mijn geval ben ik 60% van de VVE, dus ik denk dat die wel accoord zal gaan. De werk-buurman heeft maar ongeveer 10%.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
al genoeg glasvezel gezien die door meerdere verdiepingen via de meterkast loopt. was wat jaren geleden geen probleem iig. maar die glasvezel ploegen willen zo min mogelijk gezeur met sleutels, niet thuis en aanbellen enz dus gaan ze buitenom waar ze zo bijkunnen. tevens is binnendoor niet gezegd een makkelijk trace, zeker nu sparingen in muren en vloeren brandveilig dichtgesmeerd moeten worden. daar kom je vaak amper doorheen. in kabelgoten word zo 50cm stroken brandwerend spul ingelegd en dichtgesmeerd bij muurdoorvoeren.
met DC kabels van PV nog wat anders, die mogen niet eens bij elkaar zitten in kabelgoot. alle plussen apart en alle minnen apart in een pijp, ook van verschillende strengen.
Op dinsdag 9 juli 2024 23:35:17 schreef testman:
met DC kabels van PV nog wat anders, die mogen niet eens bij elkaar zitten in kabelgoot. alle plussen apart en alle minnen apart in een pijp, ook van verschillende strengen.
bij mij zitten ze samen in buis op het dak, samen door de muur en dak doorvoeren, samen in buis naar de meterkast, en aan de inverter ook nog eens samen gestrapt.
en die boel is gekeurd in belgie
10panelen in strings, dus een 330V DC wat gelijkaardige is met 230V AC gelijkrichten. waarom zou dat niet samen mogen?
de kabels kunnen meer dan 1kV aan en zijn elk al dubbel geisoleerd (dus 4lagen isolatie tussen de 2 kernen)
[Bericht gewijzigd door fcapri op (19%)]
Op dinsdag 9 juli 2024 23:35:17 schreef testman:met DC kabels van PV nog wat anders, die mogen niet eens bij elkaar zitten in kabelgoot.
Mag ik vragen, van wie of wat mag dat niet ?
En wordt daar ook een reden bij gegeven ?
Zolang de zon schijnt blijft een DC-kabel branden bij kortsluiting. Een vlamboog is in ieder geval niet zelfdovend.
Mja, een zekering bij de panelen dan?
En, in mijn geval, 12 panelen in serie met optimisers achter elk paneel, die gaan geen DC leveren zonder communicatie met de omvormer, voor zo ver ik weet.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op woensdag 10 juli 2024 22:33:18 schreef Kees frees:
[...]Mag ik vragen, van wie of wat mag dat niet ?
En wordt daar ook een reden bij gegeven ?
komt bij een scope12 bij de punten te staan, PV kabels dienen niet in een algemene kabelgoot te liggen en plussen en minnen apart bij elkaar leggen. vaak een buis tegen de goot aan binnen, of 2 aparte goten voor de plus en min kabels bij bedrijven komen er zo maar 60x of meer 6mm2 van ieders van het dak of op een frame met omvormers aan. die dakbrandjes welke nog weleens voorbij komen op 112 zijn niet zelden vlak na de aanleg van de PV. een klein sluitingkje of rotte verbinding maakt een vlamboog in een goot waar de kabels samen gepakt liggen, volle bak zon erop en lopen nogal stromen..
rew
Op woensdag 10 juli 2024 23:24:04 schreef Kees frees:
Mja, een zekering bij de panelen dan?
Een zonnepaneel met een kortsluitstroom van zeg 10A kan je met een 12A zekering afzekeren.
Als het fout gaat (en een vlamboog ontstaat), dan loopt er 10A en de 12A zekering doet niets.
De stroom in de "foutsituatie" wordt niet noemenswaardig hoger dan de nominale stroom in normaal bedrijf. Een zekering haalt niets uit.
Die aparte plus en min snap ik niet zo goed in scope 12...
Krijg je toch een gigantisch magnetisch veld? En dat wil je juist niet!!
Ik denk dat het idee is om de + en - zo ver van elkaar te liggen dat je nooit overslag kunt krijgen (ook niet als er eens een sukkel met een ladder tegen de goot knalt).
De afstand die je daarvoor nodig hebt is minimaal vergeleken bij de afstanden waarbij het EMC gedrag van de lus boeiend wordt.
rew
Op donderdag 11 juli 2024 07:40:06 schreef High met Henk:
Die aparte plus en min snap ik niet zo goed in scope 12...Krijg je toch een gigantisch magnetisch veld? En dat wil je juist niet!!
Ik heb zojuist nog wat zitten googlen. Wat ik wil weten niet gevonden.
Maar men (een verzekeringsmaatschappij) eist dat de plus en min minstens 10cm uit mekaar zitten. Maar inderdaad, voor magnetische inductie wil je het ook niet (veel) meer dan die 10cm hebben.
Op donderdag 11 juli 2024 07:23:02 schreef rew:
De stroom in de "foutsituatie" wordt niet noemenswaardig hoger dan de nominale stroom in normaal bedrijf. Een zekering haalt niets uit.
Ja, inderdaad.
Voor de test kocht ik een tijdje terug een AFDD ( Arc Fault Detection Devices ). Maar die kreeg ik niet aan de gang met wat vonken trekkerij testen.
Het lijkt er sterk op dat de regels aangescherpt worden omdat er nogal wat mis (lijkt) te gaan met PV installaties.
En dat zal ook in bepaalde situaties zeker het geval zijn.
Maar, toch wel een typisch geval van selectieve verontwaardiging, kijk eens even rond in huis, allerlei dunne kabeltjes afgezekerd op 16A.
Hoe dat zo is gekomen en nog steeds als normaal wordt gezien dat is voor mij een raadsel.
er wordt ook wat gebeund op zonnepaneel vlak, iedereen kon blijkbaar installateur worden.
als je dan kabels in een buis trekt, en je slijt de helft van de isolatie weg van de andere kabel die er al was, dat gaat het natuurlijk snel.
heb je maar 5paneeltjes in een string, is dat een 200V DC, daar zal die dubbelgeisoleerde kabel in 1 buis niet snel vonken maken.
als je een string maakt met 20panalen, zit je al op 700-800V DC. als daar de isolatie dan wat beschadigd is, kan het natuurlijk veel sneller gaan
Op donderdag 11 juli 2024 10:57:45 schreef Kees frees:
Maar, toch wel een typisch geval van selectieve verontwaardiging, kijk eens even rond in huis, allerlei dunne kabeltjes afgezekerd op 16A.
Hoe dat zo is gekomen en nog steeds als normaal wordt gezien dat is voor mij een raadsel.
Dat is toch duidelijk. Niemand wil dat de stoppen springen. Dat is zonde. Met dunne kabels blijven ze netjes heel.
Of zie ik hier iets over het hoofd??
Je ziet het toch op veel plekken.
dc-kabels over dakgoten, in regenwaterafvoeren, (zeker niet toegelaten in België).
En dat zijn dan nog enkel de zichtbare delen.
Bij inspectie ga je niet meer de panelen of pannen losmaken om er onder te kijken.
Ik heb nog geen zonnepanelen maar een installateur zou met zo’n flauwekul niet moeten afkomen bij mijn woning.
Geen zichtbare kabels of buisjes op mijn dak en gevel.
Zeker geen kabels die door de wind jarenlang ergens kunnen tegen schuren.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Zonnepanelen, daar zitten nogal wat cowboys tussen.
Lees, de goedkoopste zijn in de regel die cowboys..