Contact spray over moederborden enzo. Maar kun je deze spray ook gebruiken bij voedingsborden van tv's dus species die. Met de condensatoren en ander spul.isdit veilig . ??
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op woensdag 10 juli 2024 18:12:04 schreef instantkill1590:
Contact spray over moederborden enzo.
Waarom zou je dat willen doen ????
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Nee, dat is niet veilig. Het vreet alles op.
Uitleg:
Contact spray zoals Kontakt60 tast de oxides aan die op schakelaar- en connectorcontacten zit. Dat lost op en je hebt weer contact.
Maar Kontakt60 weet niet dat het klaar is met zijn werk en gaat door met alles opvreten. Na een paar maanden zijn je contacten helemaal groen, en na een tijd volledig weggevreten. Ergens overheen spuiten is al helemaal nutteloos, oxides aan de buitenkant maken helemaal niets uit en kunnen zelfs metalen beschermen.
Als je vuile contacten heb moet je ze eerst reinigen, vetten etc. weg. Dan kan bijvoorbeeld met IPA, isopropylalcohol. Dan kun je ze ook nog smeren. Enkelen hier gebruiken WD40, je kunt ook naar iets speciaal voor smering van contacten gaan als Kontakt61.
Werkt reinigen niet dan kun je Kontakt60 of een andere reiniger gebruiken. Inspuiten en een stel keer schakelen. Na een half uurtje of zo moet je die troep er weer afhalen. Dat doen je dan weer met IPA of speciale contactreinigerverwijderaar. Alles moet weg! Daarna weer smeren.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kontakspray werkt niet als universeel reparatiemiddel, zeker de zurige niet zoals hierboven al genoemd, maar als een printplaat vies is dan borstel ik die schoon met Kontakt WL of met IPA.
Ik snap reinigen van moederboarden en voedingen ook niet en zeker niet met contactspray!
Zoals door de anderen ook al uitgelegd vreet dat alles kapot op den duur.
Stof weghalen en als het echt vuil is ( je bedoelt misschien na een lekkende of geplofte elco?) inderdaad gewoon IPA ( Isapropanol Alcohol) gebruiken.
Op woensdag 10 juli 2024 18:34:57 schreef revado:
Ik snap reinigen van moederboarden en voedingen ook niet
Die kunnen nog wel eens goed vies zijn.
en zeker niet met contactspray!
Dat zal wel op Youtube staan...
Boards maak je eerst schoon met perslucht, daarna als het nodig is met IPA of Safewash.
fred101
Golden Member
Vuil genoeg ?
Te vuil kan koeling in gevaar brengen en vocht erbij uit de lucht kan lekstroom veroorzaken.
Perslucht werkt ook maar dan zit ik in een wolk stof of ik moet het buiten doen.
Wat betreft stofzuigen, ik las ergens dat dat gevaarlijk ivm statische lading zou zijn. Iemand die daar meer over weet ?
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op woensdag 10 juli 2024 18:58:58 schreef fred101:
[bijlage]
Wat betreft stofzuigen, ik las ergens dat dat gevaarlijk ivm statische lading zou zijn. Iemand die daar meer over weet ?
Dat wordt ook wel beweerd van perslucht de harde luchtstroom zou statische lading kunnen opwekken.
Klopt, stofdeeltjes die in de luchtstroom langsvliegen kunnen lading uitwisselen en/of opbouwen. Ik heb bij een stofzuiger met plastic handvat, zonder antistatische strip, bij het opzuigen van betonstof (ik weet het...
) wel eens kleine tikjes gekregen van de metalen zuigbuis.
Stofzuigen van moederborden doe ik eerlijk gezegd ook wel eens, maar éigenlijk moet je dat met antistatische borstels en buizen doen.
Ik zou me er eerlijk gezegd alleen druk om maken bij vintage computers die onvervangbaar zijn en sowieso gevoeliger zijn voor ESD. Veel moderne IC's hebben een vorm van bescherming.
@ hieronder: inderdaad, ik gebruik ook een kwast. Met de borstel-zuigmond kom je lang niet overal.
Ik heb een klein compressortje staan in het "lab" .
Dat is er een die ooit uit een partij kwam van een gsm reparatie bedrijf wat stopte.
Olieloos, heel stil en er zit een slang aan met antistatische geleiding ( denk koolstof).
Ik heb een balkondeur in het "lab" dus uitblazen doe ik buiten.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op woensdag 10 juli 2024 18:58:58 schreef fred101:
Snelstromende lucht langs kunststof onderdelen kan ongekend sterke statische ladingen veroorzaken.
Doe de 'plumeautest' maar eens...
( https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1993388#1993388 )
Zo heb ik lang geleden eens toner opgezogen in een kopieermachine.
Nooit doen
, de stofzuiger klapte open/ uit elkaar met een enorme dreun, en een enorme stofbende, wat is toner smerige zooi!
Aldoende leert men 
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op woensdag 10 juli 2024 22:08:40 schreef revado:
Zo heb ik lang geleden eens toner opgezogen in een kopieermachine.
Nooit doen
Kan wel, daar heb je speciale stofzuigers voor met een superfijn filter.
Op woensdag 10 juli 2024 23:41:26 schreef henri62:
[...] Kan wel, daar heb je speciale stofzuigers voor met een superfijn filter.
Ja, dat hoorde ik daarna pas 
En die hebben een antistatische slang en dergelijke.
Op woensdag 10 juli 2024 18:54:07 schreef Henry S.:
[...]
[...]
Dat zal wel op Youtube staan...Boards maak je eerst schoon met perslucht, daarna als het nodig is met IPA of Safewash.
en als ze dan nog vies zijn, met een sopje 
fred101
Golden Member
Of in the ultrasoon reiniger. (doen ze blijkbaar veel met telefoon pcb's)
Tektronix gebruikte een vaatwasser om destijds de buizenscoops te reinigen.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (68%)]
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
De printen van een Pioneer CDJ-2000 NX2 gaan na een drankje bijv. frisdrank of nog erger energie drank.
Gewoon in de afwasteil met een sopje warm water.
Ander krijg ik die zooi er nooit af. 
fred101
Golden Member
nonius
set SCE to AUX.
Of in the ultrasoon reiniger. (doen ze blijkbaar veel met telefoon pcb's) Tektronix gebruikte een vaatwasser om destijds de buizenscoops te reinigen
Interressant om te weten. Ik heb het tot nu toe nooit aangedurfd printplaten ultrasoon te reinigen, maar als dat industrieel ook zo wordt gedaan moet ik het ook eens proberen.
En inderdaad, gewoon een afwasteiltje met een afwassopje werkt goed. Daarna wel een paar keer goed afspoelen onder de kraan en VOLLEDIG laten drogen voor er weer spanning op komt. Dus ook droog op de plekken waar je het niet direct ziet (tussen trafo-wikkelingen e.d.)
Mijn vuistregel bij drogen is: als je na twee uur *denkt* dat hij droog is.... laat hem dan nog maar gerust twee uur extra drogen.... en misschien dat hij daarna dan werkelijk droog is.
Opletten, sommige onderdelen (buzzertjes in elk geval) kunnen slecht tegen water. En er mag ook geen back-up accu o.i.d. op de print zitten, alles moet volledig spanningsloos zijn.
Electronica kan tegen stroom. Electronica kan tegen water. Maar het kan NIET tegen de combinatie van water en stroom.
On-topic: waarom OP een printplaat zou willen doordrenken met contactspray kan ik me niet indenken. Kunt er in elk geval zeker van zijn dat de print daarna heel snel weer veel vuiler zal worden. Beetje hetzelfde effect dat dieselolie-damp heeft op electronica in de motorruimte van een schip, waarbij een dun, vettig dieselolie-filmpje alles bedekt en stof en vuil aantrekt als een magneet..
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Voor heel erg vervuilde apparaten (bijv. hele oude radio's) werkt ovenreiniger (bijv. mr Muscle] ook fantastisch...
(wel goed naspoelen)
fred101
Golden Member
On-topic: waarom OP een printplaat zou willen doordrenken met contactspray kan ik me niet indenken.
Ik wel, hij wil zijn nickname eer aan doen. Het is de beste methode voor een instantkill van je PCB 
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op woensdag 10 juli 2024 18:54:07 schreef Henry S.:
Zo! Ik heb ooit, een paar werkgevers terug, de 286'er of zo die altijd aanstond als een soort optie om op terug te vallen en het kassasysteem op DOS nog draaiende had, open moeten maken. Alleen aan de bult kon ik nog zien waar de processor zat, verder was het 1 laag stof...
Op woensdag 10 juli 2024 19:05:05 schreef pa3gws:
Dat wordt ook wel beweerd van perslucht de harde luchtstroom zou statische lading kunnen opwekken.
Ik denk eerder dat het de luchtstroom door een kunststof leiding is die het probleem is en dat het waar is, daar twijfel ik niet aan: op m'n werk is het luchtpistool in de spuitcabine voor dat soort zaken voorzien van een ionisatie-naald zeer vlakbij de spuitmond zelf.
Op woensdag 10 juli 2024 19:16:08 schreef Ledlover:
Ik heb bij een stofzuiger met plastic handvat, zonder antistatische strip, bij het opzuigen van betonstof (ik weet het...) wel eens kleine tikjes gekregen van de metalen zuigbuis.
Jep... tapijtstof van een vergaan tapijt opzuigen. Eerst met het lange kunststof handvat. En toen raakte ik de metalen buis... En m'n collega me maar niet geloven toen ik de slang wegsmeet omdat ik een enorme klap kreeg. Hij kwam er vrij snel ook achter...
Op woensdag 10 juli 2024 19:16:08 schreef Ledlover:
Ik zou me er eerlijk gezegd alleen druk om maken bij vintage computers die onvervangbaar zijn en sowieso gevoeliger zijn voor ESD. Veel moderne IC's hebben een vorm van bescherming.
Ja, alleen jammer dat de meeste van het human-body model uitgaan, waarbij er relatief geringe spanningen in het spel zijn en er ook nog wat capaciteiten en ohmse weerstanden meespelen, waar een stofzuiger veel heviger en sneller lading opwekt.
Op donderdag 11 juli 2024 10:05:16 schreef pa3gws:
De printen van een Pioneer CDJ-2000 NX2 gaan na een drankje bijv. frisdrank of nog erger energie drank.
Gewoon in de afwasteil met een sopje warm water.
Ander krijg ik die zooi er nooit af.
Ja, op m'n werk ook. Opgedroogde dranken krijg je er met alle schoonmaakzooi die ik tot m'n beschikking heb niet (of slecht) af. Met gewoon water en zeep en eventueel zelfs water met een detergent in de ultrasoon wordt alles brandschoon.
@ topicstarter: gewoon niet doen. Flux, een corrosief goedje om mee te solderen, moet je neutraliseren met alcohol, omdat het spul wat niet of niet voldoende gereageerd heeft door de hitte van de soldeerbout of hete lucht, anders gewoon door blijft vreten in metalen onderdelen/pootjes/printsporen.
Maar onder het gemiddelde SMD IC is dat spul verrekte lastig weg te krijgen, dus als je dat weet, zou ik zeker niet met contactspray in de weer gaan. Het schoonmaken daarvan is waarschijnlijk net zo moeilijk.