Geachte
Mijn stoomstrijkijzer stoomt niet meer. Ik heb het ventiel losgekoppeld en meet 2,35Kohm.Dat lijkt volgens een andere discussie een correcte waarde. Als ik de pomp van de stoomgenerator loskoppel meet ik een oneindige weerstand. Is dat correct? Alvast bedankt voor de reacties.

Pomp heeft intern een diode. Ohms wordt het moeilijk. Zet 230v op het ventielspoel. Dan weet je of de plunjer vast zit of de spanningstoevoer het probleem is.

Bij deze modellen met die fout:
Schakelaar in handvat draad los
Snoer naar handvat onderbroken
Mkt te slap
Niet op temperatuur (knippert er iets?)
Triac stuk.

zelfde verhaal.. mee eens..

Dankjewel. Als ik de knop in het handvat indrukkomt er geen stoom maar het strijkijzer maakt een zoemend geluid.

Spanning op ventiel meten of een schroevendraaier tegen achterzijde klep houden dan voel je magnetisch veld bij indrukken knop.

Indien klep werkt zit hij intern vast. Lang stil gestaan? Weinig uitgespoeld?
Een tikje ve hamer tegen de achterzijde terwijl je op de knop duwt werkt soms. Opgelet. Niet te hard.

Dankjewel,, ik zal dat proberen. De kabels van het strijkijzer geven allemaal door tot op de printplaat. Bij het indrukken van de drukknop op het strijkijzer is er verbinding tussen de zwarte en de grijze draad.Ik vermoed dat het probleem dus niet in de drukknop of kabels zit.

Met een schroevendraaier tegen het ventiel voel ik bij het indrukken van de knop inderdaad wat trillingen. Een nieuw ventiel nodig?

Begin met een tik tegen de achterzijde van dat vertiel. Wel tijdens het bekrachtigen.

In het niet bevredigende geval een nieuw ventiel plaatsen. Voor de zekerheid de spanning nog eens meten. Mss is die niet voldoende. Als je dat niet ziet zitten, de 2 draden vd spoel en met een extern snoer 230v op de spoel zetten.

Dat behoort te "klakken". (tikken)

Ik hoor de klik in het ventiel als ik de drukknop bedien. Ik heb een kleine tik gegeven met een schroevendraaier op de achterzijde van het ventiel maar dat heeft geen effect. Met een hamer kan ik er niet goed bij om te tikken omdat ik alle buisjes moet aansluiten anders komt er een foutmelding. De behuizing zit dan wat in de weg voor de hamer.

Is het geluid een echt goed hoorbare tik (duidelijke "klak") of eerder iets waar je je oor moet tegen houden?
Zit er wel druk op de boiler? Wat gebeurt er als je de stop iets lost? Zondvloed?

Trek de stekker uit als hij op druk is (of zou moeten zijn). Boiler op de zijkant leggen met ledigingsdop naar boven. Met een tang draaien want stoom eet graag mensenhuid. Ook niet gans los draaien. Enkel een beetje om te zien of er goed druk op staat.

Dag Eric,
Ik had die defecte smd weerstand overbrugt,maar dan een smd van10
Ohm gezet ende stoomklep ging open maar fibreerde, daarop heb ik
de stekker van de klep getrokken en de spanning gemeten, en ik had
140v.maar als ik schakelaar opleg reageerde de klep direct

10 is veeeeeeeeel te laag. Gaat eerder 1000 moeten zijn.

Onbelast spanning meten gaat niet. Geen accuraat beeld.

[Bericht gewijzigd door EricN op (35%)]

Dag Eric, de klak is heel duidelijk hoorbaar. als ik de drukknop los gebeurt er niets. Ik heb het ventiel momenteel eruit gehaald om te zien of ik het wel los kreeg. Ik ga een nieuw ventiel kopen en hoop dat het dan terug werkt. Alvast veel dank voor je nuttige tips.

Met de gepaste lijm terug monteren.

Is daar lijm voor nodig? Bij het huidige ventiel was geen lijm gebruikt.

Toch wel. Altijd. Mss heb je het niet goed gezien. Er is maar een minimale hoeveelheid nodig.

Ik heb nadat de boiler op druk zou moeten zijn de stop eens voorzichtig losgedraaid. Er is geen stoom en geen water in de boiler.

Hoi, Als ik via het gat om te ontkalken water in de boiler giet dan werkt het stomen wel. Er komt dus geen water in de boiler. Ik hoor de pomp nochtans draaien. Pomp toch stuk?

Daaar begint het wel aardig op te lijken.. Niet overmatig verkalkt??

Op vrijdag 19 juli 2024 14:44:52 schreef Watnu:
Er is geen stoom en geen water in de boiler.

Zonder water geen stoom, dan is hij echt leeg! ;)
In een boiler mag nooit stoom ontstaan.

Op vrijdag 19 juli 2024 14:44:52 schreef Watnu:
Ik heb nadat de boiler op druk zou moeten zijn de stop eens voorzichtig losgedraaid. Er is geen stoom en geen water in de boiler.

Ah. Die test biedt dus een werkbare verdere vooruitgang.

Pomp of pompsturing is dus het probleem.

Zeer vreemd dat hij dan zegt dat hij op temperatuur is.

1. Belangrijk: Is de verwarming van de boiler daadwerkelijk op temperatuur? Is doe dan 1 druppel water op de boiler. Als dat onmiddelijk sist en verdampt dan hoef je geen meetapparatuur boven te halen.

2. De pomp krijgt enkel positieve fase pulsen, dus geen 230v maar iets minder (180v??) (thyristorsturing)

3. Je kan kort 230v op de pomp zetten. Dan kun je horen of ze geluid geeft.

4. heb je ooit tijdens deze testen geluid gehoord vanuit de pomp? Maw: is de pomp mechanisch geblokkerd (trilt maar laat geen water in de boiler) of is ze elektrisch geblokkeerd (ze krijgt geen spanning of is dood)

5. Dus:
Spanning op de pomp zetten
Spanning op de pomp meten tijdens de opwarming en tijdens het stomen.

6. Heb je de mkt al nagemeten? Dat gele (of zwarte)legoblokje op de print. Heeft 2 pootjes, dus niet de relais met 5 pootjes. Dat kan enkel gemeten worden met een capaciteitsmeter (staat op veel multimeters wel op) en moet uit de print gesoldeerd worden om te kunnen meten.

7. heeft het toestel lang stil gestaan?

Ik heb het genummerd. Zo blijven de antwoorden hopelijk duidelijk gebundeld.

Dag Eric, als ik water in de boiler doe hoor ik die sissen en komt er wel stoom als ik op de knop van het strijkijzer duw. De boiler wordt warm. Dan lijkt alles normaal te verlopen. Ik hoor de pomp ook aanspringen (tenminste als het de pomp is die ik hoor maar ik zou niet weten wat het anders is). Bij het aanzetten van het toestel hoor je dit geluid ook een tijdje en valt dan stil. Daarna stopt het lichtje op het strijkijzer met flikkeren. Als ik het water uit de boiler terug uitgiet dan is er geen stoom. Nochtans hoor ik de pomp dan ook aanspringen. Kan ik de pomp testen door er 230V op te zetten zonder dat er water aangesloten is op de pomp? Of kan ze dan stuk gaan? Mij lijkt de regeling wel te werken maar pompt de pomp geen water. Graag jouw mening. Alvast bedankt.