Ik heb een zelfbouw 4*105Ah Lifepo4 accu (dus 12 V systeem) met jk bms en een zelfbouw 8* 105Ah Lifepo4 accu (24 V systeem) met jk bms.
Nu heb ik een inverter die op 36 V werkt. Kan ik de 2 accu's in serie zetten? Waar moet ik op letten? De aansluiting is dat dan de bms - van accu1 naar de + van accu2. De inverter dan aan + van accu1 en - van bms accu2?
benleentje
Golden Member
Met in serie zetten wil je graag dat:
Alle accu's dezelfde capaciteit hebbeb
Dat ze even oud ( versleten zijn).
En het liefst ook nog cellen van hetzelfde merk en type.
Dus zoveel mogelijk alles hetzelfde zodat de kans op onbalans tussen de cellen zo klein mogelijk is.
Als zo naar de gegevens van je accu kijk dan kan je dat prima in serie zetten.
Ik durf echter niet te zeggen of het dan ook met de BMS's goed gaat en of het balanceren dan ook nog goed gaat.
Maar je hebt het over zelfbouw kan je er dan niet beter een 36V BMS op zetten?
[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]
Bedankt voor deze snelle reaktie. Er zit 2 jaar leeftijdsverschil tussen de accu's. De 12V gebruik ik in de zomer in de caravan en de 24V als kleine thuisbatterij. De inverter heb ik voor klein geld kunnen krijgen. De behuizing van de accu's is speciaal gemaakt zodat er compressie op de cellen staat. Voor een 36V moet ik dan een extra behuizing gaan maken en een extra bms kopen en dan steeds ombouwen.Is bewerkelijk en extra kosten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje
Golden Member
Ik begrijp half dat TS de accu's tijdelijk in serie wilt zetten en ze dan weer apart opladen. Dan kan het wel.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zolang je ze niet zo ver ontlaadt dat de ene accu al leeg is terwijl de andere nog stroom levert. Er moet dus een goede spanningsbewaking zijn.
opletten ermee.
als de 12V eerder leeg is, zal de BMS afkoppelen. echter krijgt die door de serieschakeling dan ineens 36V die hij moet onderbreken en kan daar mogelijks kapot door gaan. een BMS op een 12V gaan ze niet zo ontwikkelen dat die +30V aankan
Beide bms zijn 8S, kunnen dus een 24V systeem aan. Als in de 12V accu een cel beneden zijn kritische waarde komt dan zal de bms het ontladen van de 12V volledig stoppen waardoor er dan toch alleen de 24V overblijft? Even los van het mogelijk punt dat de inverter dan stopt omdat de spanning te laag is geworden.
Als beide accu's serieschakelen ondersteunen dan kan het, maar ik zou het niet aanraden omdat ze verschillende capaciteiten hebben en dus ook snel 'uit balans' raken.
Als de accu geen serie schakeling ondersteunt dan heb je redelijke kans dat je de BMS sloopt. De fets moeten een hogere spanning ondersteunen en dat is niet bij elke BMS standaard.
niet enkel 24V maar 36V.
als de 12V leeg is, dan zal de BMS de complete seriestroom onderbreken en dan komt er 36V over die schakelfet te staan.
als die gebouwd is tot 35V bv, dan kan die sneuvelen.
voorbeeld, bovenaan de 12V waarbij de BMS uitschakelt, onderaan de 24V.
over die bovenste fet staat 36V. dat is de som van de resterende spanningen.
bv de 8S die nog 26V heeft (28.8v tot 20v van vol naar leeg) + de 10V van de lege 4S accu (14.4V vol tot 10v leeg)
ideaal moet je gewoon de batterijen in serie zetten, de BMS'en er beide af en één 12S BMS erop