Op zondag 14 juli 2024 23:59:49 schreef maartenbakker:
Kan die DN22 ook open? Ik ben wel erg benieuwd naar wat het is...
Het is volledig ingegoten met iets echt hards. Het gewicht is daarom ook 10 gram.
Ik heb met een grote waterpomp tang zitten knijpen op de hoeken en het ding geeft geen krimp.
De kant voor de secundaire trafo is 0 ohm, en de 245VAC kant is 450K beetje schommelend.
Ik kan hem wel kapot slaan of open slijpen, maar denk dat je niet veel meer goeds eruit haalt om te zien wat het ding doet.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Begrijp ik goed dat er 2 pennen in serie staan met de primaire en 2 pennen in serie met de secundaire?
Op maandag 15 juli 2024 00:42:52 schreef maartenbakker:
Begrijp ik goed dat er 2 pennen in serie staan met de primaire en 2 pennen in serie met de secundaire?
Ja, dat lijkt mij wel.
Als je stroom trekt ging/gaat de trafo werken.
nonius
set SCE to AUX.
Maarten: ja, die DN22 schakelde de primaire kant van de trafo.
Blijkbaar een stroomtransformator om de stroom door de secundaire wikkeling in de gaten te houden, en vermoedelijk ook nog wat electronica op het printje om te meten en de primaire wikkeling aan/uit te schakelen....
Zit meer in dan ik had durven vermoeden. Ik dacht zelf meer aan iets met misschien een PTC, een reed-relais o.i.d...
Wat ik me blijf afvragen is hoe die voeding weer uit zijn slaapstand kan ontwaken; immers, de primaire wikkeling is onderbroken dus krijgt dat zwarte blokje (DN22) ook geen voeding meer via de secundaire van de trafo. Tenzij die DN22 zijn voeding uit de 220V-aansluiting zou krijgen (dus via die blauwe draden).
Op maandag 15 juli 2024 19:08:01 schreef Henry S.:
Er van uit gaande dat het gewerkt heeft, lijkt de C verlopen te zijn.
Alles is nu verleden tijd en de mixer of mengpaneel werkt prima met de aangepaste adapter.
Volgens mij is deze oplossing met de DN22 voor het standby probleem een kleine wettelijke tussen fase geweest, je ziet dit nergens meer en ook het onderdeel DN22 is niet meer te verkrijgen of te repareren.
Nu is het SMPS geblazen en kunnen we weer bezig zijn met de huidige problemen hiervan.
Toch vond ik het interessant!
Als ik een keer een DN22 in handen krijg is het zeker dat die stukje voor stukje aan een archeologisch onderzoek ten prooi gaat vallen 
Ik ben veel te nieuwsgierig wat daar nu echt in zit 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zelfde verhaal hier. Veel te interessant. Weer een heel andere benadering dan de ook heel kunstige standbydeurbelschakeling met de Y-condensatoren.
Op maandag 15 juli 2024 23:07:30 schreef nijhuisr:
[...]Alles is nu verleden tijd en de mixer of mengpaneel werkt prima met de aangepaste adapter.
Volgens mij is deze oplossing met de DN22 voor het standby probleem een kleine wettelijke tussen fase geweest, je ziet dit nergens meer en ook het onderdeel DN22 is niet meer te verkrijgen of te repareren.
Sterker nog: zelfs niet op het internet te vinden... Ik heb nog geprobeerd op de Chinese karakters van de merknaam te googelen ook, maar kon het tweede karakter niet thuisbrengen. Dit lijkt een boom radicaal te bevatten zoals de Engelse naam suggereert maar is een stuk ingewikkelder dan wat ik via Google translate kan vinden. Nou is Google translate absoluut niet de beste tool die je kunt vinden om Chinees te ontcijferen, maar veel meer tijd en moeite wilde ik er ook weer niet in gaan steken.
(ik vind Kanji/Hanzi/Hanja een fascinerend schriftsysteem, maar het is gewoon heel erg veel en als ik ergens in ga investeren is modern Koreaans handiger omdat ik veel met Koreanen moet corresponderen)
Op dinsdag 16 juli 2024 12:53:11 schreef nijhuisr:
Ik heb hem nog, wie hem wil mag hem hebben. Kan door de brievenbus.
Ja,ik
, betaal de verzendkosten er graag voor 
Maar als Maarten hem graag wil is dat ook prima, die is net zo nieuwgierig als ik ( en, zeker weten, een aantal anderen hier).
maartenbakker
Golden Member
Op dinsdag 16 juli 2024 14:27:28 schreef maartenbakker:
Ik laat hem graag aan jou over, heb genoeg om handen...

Ik zal TS even mailen, wordt vervolgd 
Op dinsdag 16 juli 2024 17:27:46 schreef revado:
[...]
Ik zal TS even mailen, wordt vervolgd
Is verstuurd, ben benieuwd.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Misschien een condensator voedinkje + primaire trafo (=de torid) die secundair zit op de belasting (de mixer dus), waarschijnlijk in serie met de hoofd trafo wikkeling.
Als er secundair stroom gaat lopen kan dat aan de primaire kant gedetecteerd worden en zo via een triac oid de primaire kant van de hoofd trafo inschakeld?
Ik heb hem grotendeels ontleed, het dunne microprintje is er heel uit, maar een deel van de componemten zit in de giethars, een soort fossiel om te zien 
Maar dat is wel uit te vinden.
Wat ik op het eerste oog zie is een spoeltje met apenhaar en ook een aantal windingen dikker.
Die dikke windingen zitten direst op 2 pootjes.
Apenhaar gaat naar het printje waar wat spul op zit en inderdaad een triac waarschijnlijk.
Ik had gisteren weinig tijd, vanmiddag ga ik verder.
Airco aan in de werkruimte en voorzichtig verder "pellen".
Die gietzooi is keihard, maar flink warm maken met de helelucht gun maakt het net even meer sloopbaar 
Het hele ding is kleiner dan gedacht, maar in een adapter is niet veel plek natuurlijk.
Zal vanmiddag wat foto's plaatsen.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Het kan ook dat de condensator over een triac staat, voed dan de trafo heel "licht".
De 2 dikke pinnen in serie met de uitgang van de trafo. De fijne hulpwikkeling stuurt dan de triac aan, er zal nog wel iets van een paar weerstandjes of diodes bij zitten.
Als er geen load aan de trafo hangt komt er uit de fijne wikkeling niets uit. Hangt er wel een load aan de uitgang (schakelaar van mixer aan), dan gaat er in het begin een hele kleine stroom lopen omdat op de secundaire van trafo maar 0.9V staat, zie openingspost. Die bootstrapped dan de hele schakeling.
-edit-
Ik gok dat er zoiets in zit, heb even een schematje getekend:
@revado, Hier het kicad projectje, dan kun je dat aanvullen als je wilt met de werkelijke schakeling/component waarden:
Het kan dat er over de triac nog een hoogohmig weerstandje zit van 470k of 390k.
nonius
set SCE to AUX.
Die bootstrapped dan de hele schakeling.
De komende nacht slaap ik wat minder dom dan afgelopen nacht!
Ik zat me al af te vragen hoe een dergelijk circuit weer zou kunnen opstarten vanaf de 'uit'-stand. Dat de DN22 zichzelf uitschakelt is niet zo lastig te realiseren, maar hoe zichzelf vanuit de uit-stand weer 'aan' te zetten, dat is waar ik niet aan uit kwam.
Grote dank voor de genomen moeite!
(En de volgende keer dat een Fransman een probleem heeft met zijn DN22 gaat hij bij een zoektocht uitkomen op Circuitsonline - de enige site ter wereld waarin het inwendige van de DN22 beschreven staat).
Op maandag 15 juli 2024 19:08:01 schreef Henry S.:
Er van uit gaande dat het gewerkt heeft, lijkt de C verlopen te zijn.

De eerste foto's 
Print (nog geen 10x20 mm)
Hiet zat ioest dat schakelt, triac?
Het spoeltje.
De dikke draad zit direct op 2 pinnen van de DN.
De "tape cut" met de componemtjes.
De film van de print is er, met de meeste componenten 1:1 af.
En het hele ding letterlijk als "exploded vieuw"
Ik ga verder spitten onder de loeplamp.
maartenbakker
Golden Member
Leuk, zal idd een slechte C zijn.
Het is echt geen feature dat je de stekker opnieuw moet los en vast maken om de mixer weer te laten werken zoals eerder werd benoemd.
Het moet gewoon werken zoals een normale trafo, daarom is de boel als defect vervangen lijkt mij, niet betrouwbaar.
Wel een leuke schakeling want als het werkte werkte het best goed, geen warme trafo zonder belasting meer.
Maar een SMPS is denk ik goedkoper vandaag de dag, ook kwa shipping kosten.
Ding weegt een 0,7 Kilo.
Maar de ouderwetse trafo is heel betrouwbaar