Die massalijnen zitten in de flatcable om en om met signaal en datalijnen. Ik vermoed dat dit is om storingsgevoeligheid, overspraak, interferentie e.d. van de kabel te verkleinen. Het is i.i.g. van invloed op de hogere harmonischen van de blokgolfjes die er doorheen lopen.
benleentje
Golden Member
Die massalijnen zitten in de flatcable om en om met signaal en datalijnen.
Precies zo zit elke signaal draad geïsoleerd doordat er aan 2 kanten massa zit. Zo is de kans op storingen het kleinst.
Als je minderdraden wilt zou je een afgeschermde kabel moeten overwegen.
Op maandag 15 juli 2024 15:54:02 schreef harry64:
Die massalijnen zitten in de flatcable om en om met signaal en datalijnen. Ik vermoed dat dit is om storingsgevoeligheid, overspraak, interferentie e.d. van de kabel te verkleinen. Het is i.i.g. van invloed op de hogere harmonischen van de blokgolfjes die er doorheen lopen.
Op zich logisch, maar er zijn maar 2 datalijnen. De rest doet niet zoveel spannends.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Oftewel juist voor de langere kabel die je gebruikt om de boel naar buiten te voeren, zijn de massa's wel belangrijk.
Op maandag 15 juli 2024 20:12:45 schreef maartenbakker:
Oftewel juist voor de langere kabel die je gebruikt om de boel naar buiten te voeren, zijn de massa's wel belangrijk.
Ik heb nu een indeling waarbij een 20 aderige draad wordt gebruikt, en de read data en write data liggen om en om tussen 3 aardedraden. En nu testen.
Nog een vraag: de motor-on draad wordt met alle drives gedeeld, dus gaat er een spinnen, dan gaan ze alle 4 aan, en dat trekt redelijk wat stroom. Wat gebeurt er als je bij iedere drive de motor-on los laat, maar de drive-select doorlust naar de motor-on van de specifieke drive? Of eventueel met een OF poort per combinatie van DS-N en MO en dat dan naar de specifieke motor van drive N sturen.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Inderdaad, de MOTOR-ON (MO) wordt gedeeld met alle drives, dat is bij een standaard shugart zo. Niet bij een IBM compatible PC met twist, daar zijn ze apart door die constructie en een andere sturing op het moederbord.
Ik zou er even de schema's van een PC bij moeten zoeken hoe dat ook al weer precies zat.
De drive select (DS) op de MO zetten werkt niet, de drive wordt normaal eerst op toeren gebracht door de MO pin (domme delay van ca 300 ms). Dan pas wordt de DS aangestuurd waarna er gelezen wordt (of geschreven).
Is de drive niet op het juiste toerental is voor de read/write kun je een verkeerde sector lezen OF de diskette corrupt schrijven.