Weet iemand of je op een ALPS DF354 een aanpassing kan doen zodat het Drive 0 wordt? Van die gedraaide kabels in elkaar prutsen is behoorlijk lastig. Liever dus een soldeerklodder op de juiste plek. Zo ziet de print er uit:

Gewoon DS1 wegzuigen en DS0 vullen?

Lijkt mij wel logisch. Gewoon even proberen. Leegzuigen gaat het best met litze meestal.

Edit:
Volgens deze site wel.
http://matthieu.benoit.free.fr/ALPS-Electric_floppy_resources_page.htm

[Bericht gewijzigd door harry64 op (37%)]

Ik zie "ds0" en "ds1" solder jumpers.

Dus de DS0 weghalen en een klodder op DS1. (DS = Drive Select).

Er zit al een klodder op DS1, waarmee de drive waarschijnlijk niet kan booten. Dat kan alleen vanaf drive 0. Bij een IBM compatible PC i.i.g.

Weet iemand ook nog wat de andere soortgelijke vlakjes doen?
Ik zie de volgende:
DNS
NO5
NO1
MS1
MS2
FG1
FG2

JUMPER DESCRIPTION SETTING
D0 Drive selected as DRIVE 0 OFF
D1 Drive selected as DRIVE 1 ON
D2 Drive selected as DRIVE 2 OFF
D3 Drive selected as DRIVE 3 OFF
MO Spindle motor controlled by the Motor On signal ON
MS Spindle motor controlled by the Drive Select signal OFF
DC Disk Change is the signal on pin 34 of the interface connector ON
RY Ready is the signal on pin 34 of the interface connector OFF
TM Terminator ON

http://jope.fi/drives/diskettes-jumpers.pdf

Op zondag 14 juli 2024 10:39:24 schreef Hoeben:
JUMPER DESCRIPTION SETTING
D0 Drive selected as DRIVE 0 OFF
D1 Drive selected as DRIVE 1 ON
D2 Drive selected as DRIVE 2 OFF
D3 Drive selected as DRIVE 3 OFF
MO Spindle motor controlled by the Motor On signal ON
MS Spindle motor controlled by the Drive Select signal OFF
DC Disk Change is the signal on pin 34 of the interface connector ON
RY Ready is the signal on pin 34 of the interface connector OFF
TM Terminator ON

http://jope.fi/drives/diskettes-jumpers.pdf

De eilandjes hebben toch wel wat andere/afwijkende namen. Gelinkte document bevat veel drives, maar geen ALPS, ook niks wat in de buurt komt qua "jumpers".

Puur met de klodder op D0 doet de drive het in ieder geval op mijn P2000T

Da's toch een standaard Shugart drive?
Dan hangt drive0 of 1 af van de kabel (wel/niet twist tussen aders 10-16)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/46/Floppy_buskabel.jpg/220px-Floppy_buskabel.jpg

Het is ietsje ingewikkelder. De motor on pin zit ook in de twist.

Dus het kan zijn dat je die jumper ook moet verzetten. Dat is simpel te zien want als, die op het foute pinnetje zit, draait de floppy constant.
'hoeben' heeft het jumper lijstje gepost, het gaat dus om MO en MS.

DC moet ook gejumperd zijn (bij een PC althans, daar is het de disk change).
Gebruik je die op een ander systeem (blijkbaar op een P2000T) maakt het niet uit want dan is de p34 zeer waarschijnlijk aan de controller zijde GND (alle even pinnen) en sluit je die open collector uitgang kort naar GND en dat geeft geen probleem.

Ik denk zelfs dat met een twist erin de drive zowiezo niet op een P2000T werkt vanwege de motor on pin?

Op zondag 14 juli 2024 11:57:29 schreef henri62:
Het is ietsje ingewikkelder. De motor on pin zit ook in de twist.

Dus het kan zijn dat je die jumper ook moet verzetten. Dat is simpel te zien want als, die op het foute pinnetje zit, draait de floppy constant.
'hoeben' heeft het jumper lijstje gepost, het gaat dus om MO en MS.

DC moet ook gejumperd zijn (bij een PC althans, daar is het de disk change).
Gebruik je die op een ander systeem (blijkbaar op een P2000T) maakt het niet uit want dan is de p34 zeer waarschijnlijk aan de controller zijde GND (alle even pinnen) en sluit je die open collector uitgang kort naar GND en dat geeft geen probleem.

Ik denk zelfs dat met een twist erin de drive zowiezo niet op een P2000T werkt vanwege de motor on pin?

HWS moet er ook iets met de motor inderdaad. De drive met klodder op D0 werkt als drive 1.
De drive met klodder op D1 werkt echter niet als drive 2. De motor lijkt daar niet te starten.
Maar er is géén MO en MS. Wel MS1 en MS2

Op zondag 14 juli 2024 10:05:16 schreef harry64:
Er zit al een klodder op DS1, waarmee de drive waarschijnlijk niet kan booten. Dat kan alleen vanaf drive 0. Bij een IBM compatible PC i.i.g.

De A: drive zit altijd achter de twist, vandaar dat drives standaard op DS1 staan ingesteld. Bij andere systemen moet er meer ingesteld worden. Hopelijk zit dat hier ook tussen de opties. De laatste keer dat ik dat deed had ik een drive met een hele zooi jumpers erop en ik denk dat ik de instructies (voor MSX in dat geval) ergens op een BBS gevonden heb. Die zullen vast ook nog wel ergens op internet staan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (32%)]

Op zondag 14 juli 2024 12:19:33 schreef blanka:
Maar er is géén MO en MS. Wel MS1 en MS2

Motor Select 1 en 2 ? Zou inderdaad kunnen dat je daar iets mee moet doen.

Ik heb nu op 2 drives het volgende ingesteld:
Drive 1 klodder op D1, die ziet de P2000T als Drive 1
Drive 2 klodder op D0, die ziet de P2000T als Drive 2
Op beide drives HD2 verbonden met GND, waardoor ik geen stikkers meer op het HD gat hoef te plakken.
Beide drives werken dus correct op een kabel met 1 stekker. Moet ik dan om beide drives te laten werken gewoon een tweede stekker op die kabel knijpen zonder twist?
Het werkt trouwens enorm snel, niet te vergelijken met mijn 1541 op de C64. Ik denk dat laden 50-100x zo snel gaat.

[Bericht gewijzigd door blanka op (12%)]

Die 1541 is weer snel vergeleken met de cassette. Beide zijn serieel overigens. Die ALPS e.d. zijn parallel.

De C64 had ik ook. De lage snelheid komt door de lage baudrate op de seriële poort van 300 Baud (bits per seconde). Je had van die tooltjes om dat om te programmeren naar 4 keer zo snel, maar liefst 1200 Baud!

Op zondag 14 juli 2024 14:16:53 schreef harry64:
Die 1541 is weer snel vergeleken met de cassette. Beide zijn serieel overigens. Die ALPS e.d. zijn parallel.

Nah..... Ik ben minicassettes gewend. Die laden 40kB in 1 minuut, en zoeken automatisch.

Op zondag 14 juli 2024 09:07:47 schreef blanka:
Weet iemand of je op een ALPS DF354 een aanpassing kan doen zodat het Drive 0 wordt? Van die gedraaide kabels in elkaar prutsen is behoorlijk lastig.

Het kan aan mij liggen ... maar zeker als je de stekkers toch nog moet knijpen stelt een twist in de kabel weinig voor toch :?

Het probleem is dat de P2000T zich niet aan de PC standaard houdt. Ook al twist je die, grote kans dat het alsnog niet werkt.

Op zondag 14 juli 2024 17:26:42 schreef henri62:
Het probleem is dat de P2000T zich niet aan de PC standaard houdt. Ook al twist je die, grote kans dat het alsnog niet werkt.

Maar volgens mij best aardig aan de Shugart standaard. Als ik dit lees bij de CPC:
https://www.cpcwiki.eu/forum/amstrad-cpc-hardware/help-how-to-modify-a…
Dan ziet dat er een stuk complexer uit.

Op zondag 14 juli 2024 20:43:25 schreef blanka:
Maar volgens mij best aardig aan de Shugart standaard.

Inderdaad, is gewoon de standard Shugart. P34 is waarschijnlijk helemaal niet nodig. Dat zou je in de manual/schema van het P2000T expansion board moeten kunnen vinden.

Op zondag 14 juli 2024 14:05:02 schreef blanka:
Het werkt trouwens enorm snel, niet te vergelijken met mijn 1541 op de C64. Ik denk dat laden 50-100x zo snel gaat.

Klopt. De data op de floppy komt met ongeveer 38k/sec onder de kop langs als ik het me goed herinner ('1541). Maar de 1541 heeft een 9600 bits per sec verbinding met de C64. Dat is een goede <veel> keer langzamer.

Nog even een vraag over het HD deel.
Ik heb nu dus het HD2 eilandje verbonden met het GND eilandje om te zorgen dat alle floppies als HD worden gezien.
Nu maak ik een printplaat om 2 floppydrives op te klikken, zodat ze in een keer stroom en data krijgen, en met 1 kabel te verbinden zijn met de P2000 voor stroom en data.
Het zou wel fijn zijn als de check voor HD instelbaar is op dit printje middels een schuifschakelaar, dan hoef ik niet al die floppydrives van een draad te voorzien.

Kan ik i.p.v. de verbinding op de ALPS controller DD forceren door een pin op dat aansluitbordje naar GND te trekken, en zo ja werkt dat dan hetzelfde en welke pin moet ik daarvoor hebben?

Op zondag 14 juli 2024 14:42:07 schreef Hoeben:
De C64 had ik ook. De lage snelheid komt door de lage baudrate op de seriële poort van 300 Baud (bits per seconde). Je had van die tooltjes om dat om te programmeren naar 4 keer zo snel, maar liefst 1200 Baud!

Ik deed er o.a. de zwarte lotto van m'n vader op toen die wat meer klantjes dan 100 kreeg. Scheelde een hele zondagavond/nacht briefjes nakijken. Dat programma inladen duurde 5 min. vanaf cassette, de klantdata laden uiteindelijk drie kwartier toen dat wat groter werd. Met de 1541 duurde programma én klantdata laden iets van 10 min. En het de 1541 was betrouwbaarder dan cassette. Met cassette gebeurde het nog wel eens dat na drie kwartier laden je opnieuw kon beginnen door een CRC fout. Data 'betrouwbaar' wegschrijven en check duurde soms ook wel eens een paar uur. Met de 1541 kon dat automatisch en veel sneller. :P

Zijn al die aardedraden belangrijk? Ik overweeg om tussen de floppykast met 2 drives en de P2000T één bandkabel te laten lopen, en het idee is om de boel uit te dunnen, naar 1 IDC plug van 10x2 pinnen, waarbij ik meteen 5V meevoer voor de voeding. De drives gebruiken 0,2A. Door de moderne CMOS RAM heeft de P2000T voeding nog wel wat reserve.