Sweet Winter Smile
A long answer is not short!
Ik heb zoals het onderwerp reeds aangaf de navolgende vraag.
Ik wil graag toegang tot mijn computer hebben vanaf een andere plaats in de woning, kan ik volstaan met een extra monitor een extra toetsen bord en een extra muis, en de bijbehorende kabels, of moet ik een aanpassing doen?
Voor alle duidelijkheid, het is de bedoeling om vanaf 2 verschillende locaties toegang te hebben tot dezelfde computer.
Gaarne uw reacties.
SWS
Prutsertje
bloep....
Op di 20-08-2002 00:10:54 schreef Sweet Winter Smile:
Ik heb zoals het onderwerp reeds aangaf de navolgende vraag.
Ik wil graag toegang tot mijn computer hebben vanaf een andere plaats in de woning, kan ik volstaan met een extra monitor een extra toetsen bord en een extra muis, en de bijbehorende kabels, of moet ik een aanpassing doen?
Voor alle duidelijkheid, het is de bedoeling om vanaf 2 verschillende locaties toegang te hebben tot dezelfde computer.
Gaarne uw reacties.SWS
Ik geloof dat in de halfgeleidergids van dit jaar een schema hiervoor stond. Ik zal het eens opduiken en inscannen
Sweet Winter Smile
Dat zou heel fijn zijn, zou je indien beschikbaar ook de print layout en onderdelenlijst mee willen scannen?
Alvast mijn hartelijke dank voor de moeite.
SWS
Prutsertje
bloep....
Sweet Winter Smile
Misschien kun je toch iets vertellen over de schakeling, mogelijk heb ik er toch iets aan, de vraag blijft uiteraard gewoon staan.
Bedankt reeds voor de moeite.
SWS
Sweet Winter Smile
Ook voor deze tip mijn vriendelijke dank.
Het is een goede optie, maar ik was vergeten er bij te schrijven dat ik eigenlijk een electronische variant zocht op dit kastje, maar misschien is de schakelaar electronisch te besturen via wat software en de seriele poort, dan ben ik uit de brand.
Nogmaals ook voor deze tip bedankt en ik houdt de vraag nog even open voor meerdere suggesties en ideeen.
SWS
Prutsertje
bloep....
Deze kastjes noemen ze KVM switches en schakelen al naar gelang de uitvoering (lees: prijs) om met een mechanische schakelaar, een elektronische drukknop of via een toetscombinatie. De schakeling die in de elektuur staat, schakeld alleen het toetsenbord om, dus twee toetsenborden naar één PC. Maar aangezien dit met een relais gebeurt, kun je volgens mij met een extra contact van het relais (bijv 4x om pakken i.p.v. 2x om) gebruiken om een andere schakeling de monitor en muis voor z'n rekening te nemen.
bijv. met een 74HC4066 IC een switch maken voor de muis. Maar voor de monitor heb je volgens mij een ander IC nodig omdat het vga signaal toch wat complexer te schakelen is i.v.m. met de vele datalijnen etc.
Ik denk dat zo'n switch niet zo eenvoudig te bouwen is, aangezien de prijzen van deze kastjes ondanks de vele aanbieders vrij hoog liggen. (+/- € 135,00) Als je een schema hebt van een goed werkend exemplaar wat betaalbaar is na te bouwen heb ik wel interesse erin. Ik ben nu op het werk en kan niet scannen op het moment, als ik thuis ben vanavond scan ik die artikelen wel even voor je in.
MiTcHeLL
May The Source Be With You
ken je nie gewoon 2 toetsen borden parallel zetten en dan een 2 relais met 3 wisselcontacten ?
dan kan je schakelen
want een toetsen bordt heeft 6 draden
voor de monitor zou ik het niet weten ja mischien op zo'n zelfde manier
[Bericht gewijzigd door MiTcHeLL op ]
Prutsertje
bloep....
Op di 20-08-2002 17:22:00 schreef MiTcHeLL:
ken je nie gewoon 2 toetsen borden parallel zetten en dan een 2 relais met 3 wisselcontacten ?
dan kan je schakelenwant een toetsen bordt heeft 6 draden
voor de monitor zou ik het niet weten ja mischien op zo'n zelfde manier
Nee, een keyboard heeft een clock signaal en als die twee gaat kortsluiten hangt je controller IC en moet je de hele zooi resetten, er bestaat wel een mogelijkheid om een soort zwevende clock te maken zodat je PC 'denkt' dat dat het toetsenbord is, maar in feite is het de schakelaar.
Je zou dan natuurlijk wat met relaitjes kunnen maken, maar ik vrees dat je home-made soldeerverbindinkjes aardig wat kwaliteitsverlies opleveren, vooral voor het beeldscherm. Dus zelf maken is, tenzij je dat kwaliteitsverlies niet erg vind, geen optie.
Er bestaan wel apparaatjes die automatisch herkennen of een toetsenbord gebruikt wordt of niet, maar die zijn aardig duur. Ik heb zosnel ff geen voorbeeld, maar ik weet dat ze bestaan.
Je kunt natuurlijk ook zo'n handbediening bakje kopen, deze openschroeven, en een of ander servootje (of weet ik hoe dat heet, zo'n apparaatje waarmee in van die modelbootjes het roer mee wordt bestuurd) erop aansluiten. Dan plak je onder beide beeldschermen een knopje met een kabel naar je servootje, en klaar is je op afstand bedienbare switch.
Wees creatief!
Prutsertje
bloep....
beste SWS, ik ben zo stom geweest om m'n boekie op het werk te laten liggen, ik kan m'n belofte dus niet nakomen, sorry. Ik scan het morgen in.
Sweet Winter Smile
Beste Prutsertje, hahaha...klinkt gek, maar dat is je naam hier..hey, geeft niet, neem de tijd, en het komt morgen wel
Fijne avond nog! 
SWS
Ik bedien zelf ook op 2 verschillende werkplekken een computer voor 2e werkplek heb ik gewoon alles op USB poort.
En er kan ook op beide werkplekken tegelijk gewerkt worden.
ik gebruik wel 1 monitor voor beide werkplekken maar er zijn ook VGA verdelers(versterkers) in de handel zie Conrad of elektuur
ik hoop dat je hier wat aan hebt
D.Demirel
Sweet Winter Smile
Ja, dit benadert eigenlijk in grote lijnen wat ik ook graag wil, zij het dat ik geen USB poorten heb omdat ik nog gewoon een pentium 1 heb, niet de nieuwste computer, maar doet het prima, en dat is voor mij van belang.
Misschien kan ik er USB aansluitingen opmaken of iets dergelijks.
Heb je alles doorverbonden? ik bedoel 2 muizen en 2 toetsenborden op 1 en dezelfde poort? moet je ook software matig iets instellen om over te schakelen? en heb je volledige toegang tot de gehele computer vanaf beide werkplekken? geeft het ook storingen, of merkwaardigheden tijdens het werken met de pc?
Gaarne zou ik iets uitgebreidere toelichting ontvangen.
Toch reeds bedankt voor deze welkome tip.
SWS
Prutsertje
bloep....
SWS, als je 98 of hoger hebt draaien bestaan er PCI insteekkaarten met 2 of 4 USB poorten voor € 19,00
puur ter info 
Sweet Winter Smile
Yep, ik heb die versie, Windows 98, de enige echte Groningse uitvoering....hehehe...thanks
Maar de toetsenborden die ik heb, alsmede de muizen hebben geen USB aansluitingen, maar wellicht kan ik daar een USB plug aan solderen, of werkt dat ook weer met andere signalen, en spanningen, het lijkt mij dat het slechts een andere verbindingstechniek is, en dat de signalen en spanning identiek zijn.
Waar zijn deze kaarten te koop voor €19,-?
Gaarne zou ik dit ook weten.
Afijn, om een kort verhaal lang te maken, eigenlijk wil ik dus een soort netwerkje, van 2 werkplekken met 1 computer!
Ik wacht af op meerdere reactie's
Hartelijke dank.
SWS
[Bericht gewijzigd door Sweet Winter Smile op ]
Martijn Berntsen
pe4mb
volgens mij kun je niet gewoon een usb plug aan een muis solderen omdat het heel anders werkt, met drivers enz.
Heb je alles doorverbonden? ik bedoel 2 muizen en 2 toetsenborden op 1 en dezelfde poort? moet je ook software matig iets instellen om over te schakelen? en heb je volledige toegang tot de gehele computer vanaf beide werkplekken? geeft het ook storingen, of merkwaardigheden tijdens het werken met de pc?
-ik werk met een draadoos toetsenbord muis combinatie.
Maar je kan ook je toetsenbord en je muis op USB poort dus 2 USB poorten aansluiten ( er zijn in handel USB adapters met 4 poorten)
- Er zijn geen enkelle storingen voor computer maakt het niet uit welke toetsenbord of muis bediend wordt.
- Je heb ook geen speciale software voor nodig
van af Win 98se wordt USB poort ondersteunt.
- Je heb normale toegang tot je computer van beide werkplekken.
Sweet Winter Smile
Hmmm, dan moet ik eventueel dus nog een oplossing zoeken voor de overgang tussen normale en USB aansluitingen.
Of ik zou gewoon 2 draadloze toetsenbord combinatie's op 1 aansluiting kunnen zetten, hopelijk werkt dat ook.
Thans heb ik 1 draadloze set en 1 gewone set, het zou mooi zijn als ik dat ook gewoon op 1 bus kon aansluiten, dan blijft slechts de monitor over en daar komt ook vast wel een oplossing voor.
Ik heb alleen de gebruikelijke aansluitingen aan mijn muis en toetsenbord, maar afijn de tips komen snel op gang, en loopt lekker zo, ik zie graag nog meer reactie's tegemoet.
SWS
[Bericht gewijzigd door Sweet Winter Smile op ]
Op wo 21-08-2002 12:45:47 schreef Sweet Winter Smile:
Hmmm, dan moet ik eventueel dus nog een oplossing zoeken voor de overgang tussen normale en USB aansluitingen.
ik heb laatst een muis in de winkel zien liggen met USB.
daar zat ook een adaptortje bij wat er tussen kon zodat je hem op een gewone muispoort kan aansluiten
Anoniem
Is het niet makkelijker een 2e computer neer te zetten, en een netwerk maken. Dan de eerste (of misschien bijde) instellen dat ze kunnen over genomen (remote control). Bij 'Windows 2000 Server' kun je dit iig zo instellen (Bij andere windows-versie's gaat dit niet, maar er is zeker software die je gewoon op je win98-machine kunt installen en het zelfde doet). Dan moet je het ip-adres met een poortnummer (van pc1) in internet explorer in typen op pc2. Dan vraagt ie een password. Daarna zie je in het venster wat je normaal gezien op de monitor van pc1 zou zien, en doet muis/toetsenbord op pc1 wat je op pc2 doet.
(is dit nog een beetje te volgen
)
Dit werkt zeker beter dan de kabels van muis/toetsenbord/videokaart verlengen. Dit gaat zeker verkeerde resultaten opleveren (vooral videokaart).