Hallo radio vrienden,
De potmeter van mijn radio, een Grundig Como CS 200, begint slecht te worden.
Zie Foto

Na inspuiten met Tuner 600 was er wel een verbetering.
Ik dacht eraan de potmeter te vervangen.
Even op het schema (dank NVHR) gekeken en een stereo potmeter 2.2 Meg Ohm gehaald.
Helaas niet goed op het schema gekeken; de potmeter(s) hebben vijf aansluitingen!
Zo te zien zijn er twee extra aansluitingen naar de weerstand-baan.
Ik begrijp de schakeling niet goed.
Weet dat er een koppel-condensator moet zijn.
Vermoed dat er een soort loudnes regeling in het volume zit.
Het verbreek-contact in het schema kan ik helaas niet vinden.
Wie weet hoe deze volume regeling werkt?
Hoe zou ik eventueel een normale potmeter kunnen monteren?
Tips welkom.

Loudness, lijkt mij ook. Nieuwgekochte potmeter droogweg aansluiten zonder die twee aftakkingen, meer dan het loudness-effect kan het niet kosten. Evt. een ander middel bedenken om de frequentiecurve bij te sturen.

Schilderachtig en mysterieus - m.a.w. een tikje vrouwelijk :) - vind ik de balanspotmeter, waar twee pijlen doorheen staan. Twee lopers in een mono-potmeter?

R54 is inderdaad een toonregeling.

Misschien zit de loudness schakelaar in de potmeter zélf. Kijk eens of de volumeknop is uit te trekken. Die potmeter kan je vervangen door een logtype van dezelfde waarde. Maar mist dan de fysiologische regeling zoals het 'ophalen' van de lage en hoge tonen bij laag volume.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (48%)]

Wat contactspray in een potmeter spuiten durf ik eigenlijk niet een serieuze poging te noemen om hem weer aan de praat te krijgen....

Is het niet eerst waard te proberen de potmeter te repareren? Uitsolderen, openen, grondig schoonmaken en doormeten of de loper goed contact blijft maken met de koolstofbaan en zo niet, een beetje bijbuigen (meer veerdruk) of een beetje bijbuigen zodat hij net een 'ander baantje' op de koolstofbaan gaat trekken?

Dat zou ik persoonlijk eerst proberen. Lukt dat niet, dan is het alsnog vroeg genoeg om te proberen een 'gewone' potmeter werkend te krijgen in de radio.

Ik neem aan als u zoekt op het internet naar 'potmeter repair' er wel een flink aantal voorbeelden zullen verschijnen over hoe anderen een reparatiepoging van de potmeter aangepakt hebben: https://yewtu.be/watch?v=bUF3Fvk4xJM

Op woensdag 17 juli 2024 19:23:18 schreef anjer:
Zie Foto

[bijlage]

De linker potmeter heeft 5 contacten voor de potmeter zelf, en ik zie nog twee extra aansluitingen. Die kunnen intern met de massa-aansluiting van de potmeter schakelen.

Laat maar... ik ben teveel met monobakken bezig 8)7

Het sluit het audiosignaal kort naar aarde, een mute switch. Als je het spoor volgt zal het te vinden zijn.

Allen dank voor de info, ga hiermee aan de slag.