henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op zaterdag 20 juli 2024 22:03:10 schreef ohm pi:
[...]Dan loop je malware op op je oude XP-bak en dan kijk je gemeen naar de fabrikant van de virusscanner terwijl die er helemaal niets aan kan doen.
Natuurlijk wel, ze gebruiken nieuwe API's die alleen in nieuwe windows versies zitten en niet meer ondersteund worden. Het is voor hun niet echt moeilijk om een pluggable front end te maken die verschillende OS versies kan scannen etc.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 21 juli 2024 02:23:50 schreef henri62:
[...] Natuurlijk wel, ze gebruiken nieuwe API's die alleen in nieuwe windows versies zitten en niet meer ondersteund worden. Het is voor hun niet echt moeilijk om een pluggable front end te maken die verschillende OS versies kan scannen etc.
geld idd niet voor alle hardware van die leeftijd dat het niet werkt op W10, ken meerdere systemen van rond die leeftijd waar W10 nog prima op draait, maar die zijn dan ook wel een stukje sneller. een atom N270 processor met 1 core is onder W10 niet vooruit te branden met z'n 2,5W TDP 
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ach heeft niks met de hardware te maken. Toen waren er ook massas virus-scanners dus het kan wel.
Ze willen hun producten gewoon niet meer testen op niet meer gesupporte platforms. Dat is de echte reden.
Technisch is er geen enkele reden waarom het niet zou kunnen werken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Vaak willen oude programma's nog wel werken in compatibility mode voor oudere OS versies.
Veel hardware 'eisen' zijn ook om support overzichtelijk te houden, niet omdat 't niet zou werken.
Zo installeert Win11 zich alleen op Gen8 CPU's of hoger omdat Microsoft dat gewoon besloten heeft. (met een patch werkt 't ook prima op een Gen5 cpu)
Oudere OS'sen worden zelfs steeds minder kwetsbaar, omdat er geen virussen meer zijn die daar rekening mee houden...
Op zaterdag 20 juli 2024 09:34:45 schreef Sine:
Simul, een XP machine aan het internet knopen is vragen om problemen.Daar zitten zoveel bekende beveiligingsproblemen in dat het compleet onverstandig is om die nog te gebruiken.
Op zondag 21 juli 2024 11:23:51 schreef Arco:
Oudere OS'sen worden zelfs steeds minder kwetsbaar, omdat er geen virussen meer zijn die daar rekening mee houden...
Ik voel me als een ezel tussen twee hooibergen. 
Maar gelukkig heb ik Linux, dus ik heb er geen last van. 
Boudie
Vervangen DOOR.
Wellicht (eigenlijk weet ik het wel zeker) ten overvloede, sluit ik me helemaal aan bij sommige eerdere reacties:
Wil je betrekkelijk veilig spelen met een oude computer, probeer dan één (of meerdere) van de vele Linux varianten zoals Linux Mint of Xubuntu. Er zijn er honderden.
Er gaat een compleet nieuwe wereld voor je open en voorlopig ben je niet uitgeleerd.
Bovendien zal je merken dat er véél te weinig regenachtige dagen zijn om lekker te rommelen met je oude computer. 
ik zie echt het probleem niet.
ik denk dat er weinig nu nog actief aan het zoeken zijn achter XP machines om over te nemen. en wat gaan ze daarmee nog doen? een DOS attack uitvoeren.
verder denk ik ook niet dat iemand nog bankzaken of andere accounts gaat gebruiken op een XP. dat zijn eerder hobby pc's die nog voor kleine zaken gebruikt worden. bepaalde oude programma's draaien, pdf bekijken, oude spelletjes draaien...
mijn emails ga ik ook niet meer binnenhalen op een XP en mijn bank zal een login zowieso al weigeren van zo een OS.
mijn XP machine kan ook zomaar niet op mijn NAS want SMB2 heeft XP niet (en SMB1 weigert mijn nas).
denk zelf dat mijn printer een XP niet toelaat. en mijn XP kan niet communiceren met mijn win10 pc.
ik heb zelf het omgekeerde, heb hier een HP MFP staan die ik niet meer kan gebruiken omdat windows de drivers niet meer heeft. en de software van de CD kan niet gebruik worden (OS niet ondersteund).
printer voor de vuilbak.
op een XP in een stand alone netwerkje zou dat perfect lukken.
de andere manier is dat ik XP in een virtuele machine op mijn pc zet, om nog aan die MFP te kunnen. ga ik mij ook niet mee bezig houden
Op maandag 22 juli 2024 08:03:26 schreef Boudie:
Wellicht (eigenlijk weet ik het wel zeker) ten overvloede, sluit ik me helemaal aan bij sommige eerdere reacties:
Wil je betrekkelijk veilig spelen met een oude computer, probeer dan één (of meerdere) van de vele Linux varianten zoals Linux Mint of Xubuntu. Er zijn er honderden.Er gaat een compleet nieuwe wereld voor je open en voorlopig ben je niet uitgeleerd.
Bovendien zal je merken dat er véél te weinig regenachtige dagen zijn om lekker te rommelen met je oude computer.
Daar sluit ik mij helemaal bij aan.
Ik gebruik linux Mint op een aantal machines en dat werkt geweldig, zeker voor een newbie met linux.
Dat lijkt ook behoorlijk op Windhoos.
Voor kennissen die een machine willen hebben om alleen wat te browsen en mailen ( en wat doen de meeste mensen nu meer met een pc...) lever ik vaak een oudere machine met Mint.
Of ik knap de oude er mee op.
Met het ingebouwde open office er bij kan je net zo veel, of zelfs meer dan met windhoos.
Echter als iemand per se XP wil gebruiken ( ik heb ook een pc met XP voor een bepaalde toepassing, maar die komt niet op een netwerk) laat je dan niet weerhouden.
Alleen is het voor de gemiddelde hobbyist niet echt duidelijk hoe je een aparte Vlan op moet zetten, of een gescheiden netwerk moet maken.
Dat advies is niet echt zinvol denk ik.
Iemand die dat weet komt ook niet met de vraag over XP hier.
Op maandag 22 juli 2024 08:22:58 schreef fcapri:
ik denk dat er weinig nu nog actief aan het zoeken zijn achter XP machines om over te nemen. en wat gaan ze daarmee nog doen? een DOS attack uitvoeren.verder denk ik ook niet dat iemand nog bankzaken of andere accounts gaat gebruiken op een XP. dat zijn eerder hobby pc's die nog voor kleine zaken gebruikt worden. bepaalde oude programma's draaien, pdf bekijken, oude spelletjes draaien...
Ik denk dat het je vies gaat tegenvallen. XP is nog uitgebreid in gebruik in toepassingen die in theorie niet met het internet verbonden zijn. Dat zijn dan vaak heel bedrijfskritische dingen.
Maar als er wat mis gaat bij de overdracht tussen een oude en een nieuwe ICT'er zou het zomaar kunnen zijn dat de nieuweling denkt 'Goh, die PC is z'n kabeltje kwijt' en 'm in het netwerk prikt.
Veel van dat soort situaties zijn er niet, maar als je er eentje hebt heb je meteen een 'goeie' te pakken.
Op zondag 21 juli 2024 11:23:51 schreef Arco:
Op maandag 22 juli 2024 08:22:58 schreef fcapri:
ik denk dat er weinig nu nog actief aan het zoeken zijn achter XP machines om over te nemen. en wat gaan ze daarmee nog doen? een DOS attack uitvoeren.
Hang een winXP pc direct aan het internet, en het ding zit onder de zooi voordat je kans gezien hebt om in te loggen. En dat is niet eens overdreven.
Het is echt niet zo dat alle virussen en malware ineens niet meer bestaan op het internet. In tegendeel, oude machines met bekende gaten zijn het makkelijkst om over te nemen. Dus daar bestaat ook de meeste zooi voor.
Someone connected Windows XP to the internet, and it didn't survive long
The story shouldn’t be that an old XP caught viruses while unprotected on the Internet. That is expected.
The story is that this unprotected XP machine was discovered and attacked in “minutes”. That the scanning of the public IP space is so prevalent that this box was discovered almost before it finished booting.
@fcapri,
In jouw geval snap ik al helemaal niet waarom je überhaupt nog moeite steekt in die XP doos, je bent bedreven genoeg in linux om daar een versie van er op te kiepen die daar op wilt draaien.
Dat het ding geen moderne SMB doet zegt natuurlijk niets, een pc met beestjes in je netwerk kan voor veel grotere problemen zorgen dan een paar verwijderde bestanden of een ddosje.
Geen SP3 geinstalleerd, geen MS security updates geinstalleerd, geen Firewall actief/geinstalleerd, geen Antivirus actief/geinstalleerd...
Compleet waardeloze test...
ben eens mijn laptop in de loods gaan opstarten. een dell C600 van 2001. loopt supervlot. een pentium 3, windows installatie van 2017.
hard disk C schijf 19GB waarvan 10GB gebruikt, Dschijf 73GB.
worden pdf's en auto programmas op geladen. speelt ook muziek. staat verbonden met kabel EN wifi in de loods. (handig als je de laptop verplaatst).
ding werkt nog altijd op accu.
volgens die beschrijving van je link, zie je in taskmanager na enkele uren de malware zo draaien.
die draait dus al 7jaar zo en zie daar niks in.
ik ben er van overtuigd dat die gratis 'malware scan programmas' zelf een hoop malware bij installeren. hoe meer van die scanners je hebt, hoe meer malware je detecteerd...
taskmanager is zo goed als leeg buiten het noodzakelijke, CPUload 3%
ben zelf naar facebook gaan surfen en krijg een melding van niet ondersteunde browser en dat ik een simpele view krijg.
natuurlijk ga ik hier niet inloggen nu
, ik vertrouw facebook niet.
was ook met internet explorer, want chrome 48 crashed voortdurend
dat ze het internet scannen om XP machines aan te vallen, kan goed zijn.
maar dan moet mijn router wel die scan doorlaten. quasi alles van traffic wordt gewoon naar mijn rpi met linux gestuurd. veel geluk om daar voorbij te geraken.
externe toegang is met openvpn over mijn linux bak. en dan pas kan je lokaal in het netwerk remote desktop ofzo doen. de rest staat dicht.
als ik remote desktop poort open zet, zie ik binnen de week een hoop meldingen in eventvwr dat ze foute passwoorden proberen (met hun eigen IP adressen gewoon zichtbaar). dan draai ik de boel eens om en laat ik mijn linux bak eens 1000 login attempts doen.
voor de één of andere reden is mijn IP adres thuis ook blacklisted bij dnsbl-2.uceprotect.net
. gewone mails kan ik niet meer versturen van thuis, moet altijd authenticatie via SMTP aanzetten of het wordt geblokkeerd
Op maandag 22 juli 2024 09:26:36 schreef Bobosje:
Geen SP3 geinstalleerd, geen MS security updates geinstalleerd, geen Firewall actief/geinstalleerd, geen Antivirus actief/geinstalleerd...Compleet waardeloze test...
SP3 gaat je niet tot weinig meer helpen, dat is ook al +15 jaar oud ondertussen.
De discussie ging over de opmerkingen van fcapri en Arco dat XP zelfs veiliger zou zijn omdat er amper nog malware zou zijn voor XP.
En zoals deze "waardeloze test" laat zien valt dat vies tegen.
Dat niemand met enig gezond verstand zo een pc gaat aansluiten mag duidelijk zijn, maar dat was de vraag niet.
Wat zou het resultaat geweest zijn van de test als SP3, de MS security updates en Firewall en Antivirus wel waren geinstalleerd en actief waren?
Dan was deze test niet verschenen.
Wat als? Daar kun je hele boeken over schrijven.
Nogmaals, dat was de discussie niet. Er is nog steeds zeer actieve malware in omloop. En ook met een compleet bijgewerkt systeem ben je zo lek als een mandje.
Je hoeft namelijk niet eens een virus te installeren om vervelende dingen te doen. Een van die vervelende dingen KAN het installeren van een virus zijn, maar dat hoeft niet. Je hebt zonder enige beperking volle remote privileges over een XP doos. Het aantal niet gepatchte remote code execution vulnerabilities is amper nog te tellen. Daar gaat de beste virusscanner (als je er nog eentje kunt vinden voor XP) je ook niet bij helpen.
Het enige wat je dan nog kunt doen is firewallen, en dan het liefst een andere dan die in het os zelf zit, en om helemaal zeker te zijn het ding ook nog afschermen van de rest van je netwerk ..
Waar ben je dan mee bezig? Dat is de definitie van trekken aan een dood paard.
Wat verwacht je ook van een bijna 25 jaar oud OS, met een laaste release van 15 jaar geleden en (hooguit) een patch stand van 10 jaar geleden?
Je kunt lullen tot je erbij neervalt, XP draaien anno nu is gewoon een extreem onzalig idee.
En waarom zou je ook?
ik werk bij die gevlekte overheidsmannetjes en wij draaien volledig op XP (oude simulator) op een secure afgeschermd netwerk.
server hardware heb ik wel al aangepast (windows server 2003). van DL380GEN4 nu naar gewone pc's (uit 2018) met virtualbox erop, simpelweg omdat die machines sneuvelen en geen parts meer te verkrijgen.
als wij een simulator laten ontwikkelen die miljoenen euro's kost, dan gaan wij niet elk jaar die software laten aanpassen naar een nieuw OS.
dat wordt geleverd en staat A en dat vertrekt 20-25jaar later in staat A.
en dat is best veilig. contractueel mogen we zelf niks aanpassen aan die software.
ik vind het veel erger wat mensen tegenwoordig allemaal aan hun wifi knopen: chinese webcams, deurbellen met camera, domotica systemen, je printer die 100% internettoegang krijgt, zonnepaneel inverters die overal aan het net hangen en communiceren met fabrikant, frigo's en wasmachines die ineens netwerk krijgen...
daarmee zet je de deur wel wagenwijd open.
allerhande apps op hun smartphone die gewoon overal toestemming krijgen.
als ik een app voor wifi te scannen installeer, en die wil toegang tot mijn contacten en berichten, dan ligt die er onmiddelijk weer af.
Remote desktop is volledig geblocked op mijn netwerk. daar kan je enkel door met vpn tunnel.
moeten ze al mijn openVPN en mijn linux hacken voor ze remote aan mijn XP kunnen. en dan moet die XP bak ook nog aanstaan. als ik de pdf van mijn motorblok niet hoef te lezen, en geen mp3 beluister, staat het ding niet eens aan. zelf de zekering staat af in de zekeringkast
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Waarom XP?
Heb je soms oude software of hardware, die alleen onder dat syteem werkt en is die voor Win-10/11 niet beschikbaar?
Voor SCSI hoef je het niet te doen, want er schijnen apps verkrijgbar te zijn om SCSI onder de laatste twee(?) windozen te draaien.
@Sine,
We verschillen totaal van mening en dat mag.
Als je de juiste maatregelen neemt dan is XP niet extreem onzalig of zo lek als een mandje.
Je hebt gelijk, zoals de test toont, dat een kale standaard XP SP1 installatie zonder actieve protectie en service packs en security patches en andere maatregelen kwetsbaar/onveilig kan zijn.
Ik laat het hier verder bij.
ik heb ook nog win 3.1 en win95 draaien.
xp draaide goed op die machine 15jaar geleden, dus waarom aanpassen.
voor emails, facebook, CO... heb ik wel een andere pc.
en om daar nu een nieuwe laptop in de loods te gooien dat win10 ondersteund, is ook te gek voor het weinige dat die maar draait
denk dat een nieuwe laptop in die loods geen 6maand gaat leven.
hangt aangesloten met die equalizer aan die buizenradio voor de muziek. zal ik die ook maar wegkieperen dan, is toch ook te zot om op die oude speaker te draaien terwijl er nu bluetooth luidsprekers zijn
henri62
Op die XP bak die ik heb staan mijn licentiecodes op van een aantal tools, die kan ik niet meer verplaatsen naar een ander systeem.
2 maanden geleden was het onheil gebeurd: Ik moest iets aanpassen en de PC was gecrashed. Gelukkig was het een SIM module die kapot was anders had ik een groot probleem gehad.
Ik heb wel backups van alles maar als je geen licentiecode meer kunt registreren heb je toch alsnog een probleem.
Ik moet nog eens kijken hoe ik van die complete machine een image kan maken en met licentiecodes en al over kan zetten op een VM of zo.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (11%)]
Op maandag 22 juli 2024 09:27:49 schreef fcapri:
Voor de één of andere reden is mijn IP adres thuis ook blacklisted bij dnsbl-2.uceprotect.net
. gewone mails kan ik niet meer versturen van thuis, moet altijd authenticatie via SMTP aanzetten of het wordt geblokkeerd
Hoe kan dat nu toch?
Zet maar eens een fatsoenlijke proxy, bv kerio of iets dergelijks, tussen dat xp geval en internet en kijk wat er werkelijk langs gaat.
Je zal schrikken.
Poorten hoeven niet van buiten open te staan, dat doet dat gammele antieke OS wel voor je.
En dan ook nog UPNP aan staan in de modem / router zeker?
Als je zelf wil rommelen met oude OS die aan internet gekoppeld is, prima, eigen keuze, maar dat hier min of meer promoten als "dat kan prima" voor anderen vind ik niet goed.
Ik ben het volledig met @sine eens.
Op maandag 22 juli 2024 11:57:18 schreef henri62:
Op die XP bak die ik heb staan mijn licentiecodes op van een aantal tools, die kan ik niet meer verplaatsen naar een ander systeem.2 maanden geleden was het onheil gebeurd: Ik moest iets aanpassen en de PC was gecrashed. Gelukkig was het een SIM module die kapot was anders had ik een groot probleem gehad.
Ik heb wel backups van alles maar als je geen licentiecode meer kunt registreren heb je toch alsnog een probleem.Ik moet nog eens kijken hoe ik van die complete machine een image kan maken en met licentiecodes en al over kan zetten op een VM of zo.
Kloon van de HD maken met bv een Sharkoon.
SIMUL
Golden Member
Beste bedankt voor jullie raadgevingen , advies en andere , maar ik meen dat het toch iedereen vrijstaat stomme of minder stomme vragen te stellen . De grootste uitvindingen worden gedaan bij toeval .Met dank
En ik denk dat we het inderdaad het beste daarbij kunnen laten.
Nog een verzoekje aan SIMUL, bij zo'n volgende vraag (en ik voel dat die gaat komen) graag in de koffiecorner