Er zijn meerdere wegen naar Rome uiteraard.
Maar gezien de stromen vrij laag zijn en de spanningen hoog is die volt die je over de triac kwijt bent geen probleem.
Voor hogere stromen zijn er nettere oplossingen, maar hier voldoet dit prima.
Als je het helemaal mooi wilt doen schakel je de triacs in de nuldoorgang, SSR's met zero cross ingebouwd gaan hier niet werken.
Op maandag 29 juli 2024 18:44:49 schreef harry64:
Er zit nog een rimpeltje op, die was in Douwes 3x versie in de mV, maar die rimpel kan je net zo goed wegwerken in de regelaar die erna tóch nog bijkomt.
[bijlage]
Ik twijfel of dat nodig is, maar het kan uiteraard en die voorregelaar kun je ook in drie stappen instelbaar maken door drie zeners in serie te nemen en twee er van kort te sluiten met een transistor.
Grofweg zoiets:
Op maandag 29 juli 2024 20:27:35 schreef Sine:
Er zijn meerdere wegen naar Rome uiteraard.Maar gezien de stromen vrij laag zijn en de spanningen hoog is die volt die je over de triac kwijt bent geen probleem.
Voor hogere stromen zijn er nettere oplossingen, maar hier voldoet dit prima.Als je het helemaal mooi wilt doen schakel je de triacs in de nuldoorgang, SSR's met zero cross ingebouwd gaan hier niet werken.
[...]
Ik twijfel of dat nodig is, maar het kan uiteraard en die voorregelaar kun je ook in drie stappen instelbaar maken door drie zeners in serie te nemen en twee er van kort te sluiten met een transistor.
Grofweg zoiets:
[bijlage]
Het is me inmiddels wel duidelijk dat mijn aanpak veel omslachtiger is dan de methode van Sine. Ik wist trouwens ook niet dat er zulke mooie SSR bestonden.
Uit de documentatie maak ik op dat er ook uitvoeringen bestaan zonder voorschakelweerstand en dat die voor de stroom door de LED 10 tot 20mA nodig zijn. Die zou je dus rechtstreeks vanuit een comparator aan kunnen sturen toch. Of kun je toch beter een 24V uitvoering kiezen en de comparator op 26V laten werken? Temeer omdat deze ook voorzien zijn van een ingebouwd snubber circuit.
@Sine, hoe kijk jij daar tegen aan.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 29 juli 2024 17:33:14 schreef Sine:
Waarom zo moeilijk?
Wat ik een geinig effect van de TS z'n oplossing vind is dat de energie ("het gevaar") in de hoogspannings-afvlak-elco bij hem maar ruwweg lineair met de uitgangsspanning is en niet kwadratisch zoals bij jou.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Gezien de hoge spanning en lage stroom zou je ook een voorregeling met fase aansnijding aan de secundaire zijde kunnen maken. Dat hoeft niet veel meer te zijn dan een triac, optotriac, een beetje filtering en een microcontroller om het aan te sturen. Die microcontroller zou dan gelijk monitoring kunnen doen, met communicatie via USB of iets anders, en via een paar DACs de analoge control loops kunnen instellen.
Op dinsdag 30 juli 2024 08:59:16 schreef rew:
[...]Wat ik een geinig effect van de TS z'n oplossing vind is dat de energie ("het gevaar") in de hoogspannings-afvlak-elco bij hem maar ruwweg lineair met de uitgangsspanning is en niet kwadratisch zoals bij jou.
Maar hoezo kwadratisch, sine stapelt drie wisselspanningen in plaats van drie gelijkspanningen. Op die manier worden er flink op componenten bespaard. Het schakelen van de drie zeners kan synchroon met de SS relais.
De omschakelmomenten zullen bij TS netter en vlotter verlopen en minder settling time nodig hebben vanwege de voorgedefinieerde (gefixeerde) deel spanningen.
Dat is een kwestie van de gate C niet te grote maken.
Als het is bedoeld als voorzet voor de voeding die de TS al ontworpen heeft dan is deze hele regeling niet nodig.
Als de alreeds ontworpen voeding van TS een voor TS voldoende hoge PSRR heeft dan is de regeling niet nodig.
De voorzet van TS zal de PSRR verbeteren als dat de bedoeling van TS is.
De elco's aan de ingang en de uitgang in je regeling spelen ook een rol in de settling time. De IRF kan stroom sourcen wanneer de uitgangsspanning omhoog moet. Wanneer de uitgangsspanning omlaag moet en de elco's zich zullen gaan ontladen dan gaat mogelijk de IRF body diode geleiden wanneer de drain spanning onder de source spanning zakt en daarna (wanneer Uds 0V is) duurt het een tijdje voordat de gate weer voldoende positief t.o.v. de source is zodat de IRF weer stroom kan sourcen aan de lagere uitgangsspanning.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 30 juli 2024 09:45:29 schreef douwebakker:
[...]Maar hoezo kwadratisch, sine stapelt drie wisselspanningen in plaats van drie gelijkspanningen. Op die manier worden er flink op componenten bespaard. Het schakelen van de drie zeners kan synchroon met de SS relais.
Jou originele schema had drie condensatoren in serie. De capaciteit is dan 1/3e van de opgedrukte waarde.
Stel we nemen wat makkelijke getallen. E = 1/2 C U^2. We nemen 1uF, laden hem op tot 100V. energie is 5 mJ. Neem je drie van die dingen in serie. is de energieinhoud gewoon drie keer die 5mJ = 15mJ. Of reken de capaciteit uit als 1/3uF, 1/2 C U^2 met U=300 en je krijgt weer 15mJ.
Maar neem je 1 condensator van 1uF en laad die naar 300V op, dan is de energie 45mJ!
Op dinsdag 30 juli 2024 18:40:32 schreef rew:
[...]Jou originele schema had drie condensatoren in serie. De capaciteit is dan 1/3e van de opgedrukte waarde.Stel we nemen wat makkelijke getallen. E = 1/2 C U^2. We nemen 1uF, laden hem op tot 100V. energie is 5 mJ. Neem je drie van die dingen in serie. is de energieinhoud gewoon drie keer die 5mJ = 15mJ. Of reken de capaciteit uit als 1/3uF, 1/2 C U^2 met U=300 en je krijgt weer 15mJ.
Maar neem je 1 condensator van 1uF en laad die naar 300V op, dan is de energie 45mJ!
of anders. De waarde van de afvlak elco’s moeten 9x zo groot zijn als die in het voorbeeld van Sine om eenzelfde rimpel af te vlakken. Mag ik het zo zien?
@douwebakker,
In jouw originele oplossing is de afvlakcapaciteit omgekeerd evenredig met de afvlakspanning. Bij 150V is deze 47uF, bij 300V is deze 47uF/2 en bij 450V is deze 47uF/3. Het gevolg hiervan is dat de opgeslagen energie rechtevenredig is met de gekozen afvlakspanning. De rimpelspanning is ook rechtevenredig met de gekozen afvlakspanning bij gelijke belastingstroom.
Bij de oplossing van Sine heeft de condensator bij iedere spanning een vaste waarde. Het gevolg is dat de opgeslagen energie kwadratisch is met de gekozen afvlakspanning. De rimpelspanning heeft hier een vaste waarde bij gelijke belastingstroom.
De waarde van de afvlakelco wordt bepaald door de maximaal toegestane rimpelspanning bij de grootst gebruikte belastingstroom.
De maximaal toegestane rimpelspanning mag bij 450V misschien wel hoger zijn dan bij 150V. In jouw schakeling kan je daarvan profiteren, maar in Sine's schakeling kan je daar geen voordeel uit halen.
Op maandag 29 juli 2024 12:49:14 schreef harry64:
[...]
Die niet gaan helpen omdat:[bijlage]
Van die nare rode lijntjes ben je af als je tussen de plus en de min van iedere deelvoeding een diode in sperrichting zet.
Ook bij de bovenste voeding, want ieder van de drie kan (al of niet door een defect) spanning leveren en de andere twee niet.
Overigens is dit mosterd na de maaltijd, want TS kiest de mooie oplossing van Sine.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (13%)]
Welke oplossing er ook wordt gekozen de PSRR wordt voornamelijk bepaald door de stabilisatie regeling en de overhead aan spanning aan de ingang waarop nog rimpel is toegestaan.
Op woensdag 31 juli 2024 22:29:42 schreef ohm pi:
Overigens is dit mosterd na de maaltijd, want TS kiest de mooie oplossing van Sine.
Ik kies inderdaad voor de oplossing van Sine. Niet voor niets heb ik me opgegeven voor zijn project.
Maar evengoed ga ik ook verder met dit idee met de gestapelde voedingen. Gewoon omdat ik wil zien hoe het uiteindelijk uitpakt. Het bij en afschakelen van de betreffende voeding wil ik dan doen door de powerfets af te knijpen en niet met een VOM1271. Dat scheelt 3 IRF840 in de schakeling. Alle onderdelen, behalve de trafo’s dan, heb ik toch al in huis. En zoals als eerder gezegd, het is een hobby.
@Sine,Ik heb trouwens trafo’s gevonden die me wel geschikt lijken. https://www.tme.eu/nl/details/58-0050-115-s/toroidale-transformatoren/…
N.a.l.v. eventueel fase aan of afsnijden Kwam ik op de site van Jos Verstrate dit schema tegen dat nuldoorgandetectie en een zaagtand produceert:
Daar heb ik na wat puzzelen Het volgende schema op gebaseerd dat direct de zaagtand levert zonder dat deze 'omgekeerd' hoeft te worden met de opamp. Het zal waarschijnlijk nog wel voor enige verbetering vatbaar zijn. Het maakt i.i.g. uiteindelijk mogelijk om met een stuurspanning het te verstoken vermogen in de serieregelaar te verminderen in het bereik van zeer laag tot voluit in het bereik als de gelijkrichter met een triac of thyristor gestuurd wordt.
Dat kan inderdaad prima werken, maar je hebt een smoorspoel nodig wil je dat een beetje netjes doen. Anders genereer je een bak piekstromen waarmee je trafo niet blij is (en jij ook niet, want die gaat grommen)
Er slingert hier ergens een topic rond waar blackdog met dit soort dissipatiebegrenzingen heeft geëxperimenteerd.
Aha, oké, ik wist niet dat zoiets ook opspeelt als je dat aan de secundaire kant doet. Anders is de DC PWM'en ook nog een optie.
rew
Op woensdag 31 juli 2024 13:49:52 schreef douwebakker:
[...]of anders. De waarde van de afvlak elco’s moeten 9x zo groot zijn als die in het voorbeeld van Sine om eenzelfde rimpel af te vlakken. Mag ik het zo zien?
De factor is maar "3x".
Het is maar wat je wil. Als je 5% rimpel na afvlakking acceptabel vindt (ik noem maar wat), dan is dat 5V bij 100V en 15V bij 300V. Dan is 1uF bij 100V en 0.33uF bij 300V gewoon prima. Daar komt bij dat hoe meer energie er in een hoogspanningscondensator zit, des te gevaarlijker eea wordt. Dus als je minder kan hebben dan zou dat gunstig zijn.
Maar zie dit niet als hoofd-reden. Er zijn belangrijkere redenen om voor de ene of andere architectuur te gaan.
Hele geval incl output stuurpuls en 10V stuurspanning kan ook met 1 LM339. D5 en 7 zijn 10 volt zeners.:
[Bericht gewijzigd door harry64 op (14%)]
Je zou het ook kunnen gebruiken om als voor regeling met een mosfet stukjes DC te pwm'en. Je eigenlijke precisie regelaar hoeft dan minder te verstoken.
Stel je stelt in 150V op 50 volt @300 mA in, dan moet je normaliter 100Vx0.3A=30Watt wegstoken in je regelende halfgeleider. Als je door kleine hapjes te nemen die 150V naar 60 o.i.d. kan terug brengen dan hoef je maar 10Vx.3A=3Watt weg te stoken.
Omdat je mosfet alleen een korte periode aan-uit gaat heb je daar ook minder warmte ontwikkeling omdat die geen weerstandje hoeft te spelen.
Maar is misschien i.d.d. meer iets voor de HV voeding van Sine.
Op vrijdag 2 augustus 2024 18:43:03 schreef harry64:
Je zou het ook kunnen gebruiken om als voor regeling met een mosfet stukjes DC te pwm'en. Je eigenlijke precisie regelaar hoeft dan minder te verstoken.Stel je stelt in 150V op 50 volt @300 mA in, dan moet je normaliter 100Vx0.3A=30Watt wegstoken in je regelende halfgeleider. Als je door kleine hapjes te nemen die 150V naar 60 o.i.d. kan terug brengen dan hoef je maar 10Vx.3A=3Watt weg te stoken.
Omdat je mosfet alleen een korte periode aan-uit gaat heb je daar ook minder warmte ontwikkeling omdat die geen weerstandje hoeft te spelen.
Maar is misschien i.d.d. meer iets voor de HV voeding van Sine.
Als je met een pulsbreedte modulator gaat werken hoef je ook die hele toestand met die 3 voedingen voorin niet op te tuigen.
Het zal ‘m bij mij in elk geval niet worden, want daarvoor schiet mijn kennis te kort.
Die kennis kan je prima op deze site opdoen.
Ik ben wel benieuwd hoe jouw aanpak gaat uitwerken in de praktijk. Ik zal je verder niet meer lastigvallen met pwm en fasesnijden gedoe. 
Op vrijdag 2 augustus 2024 21:10:38 schreef Bobosje:
Het gaat niet best werken met OC1 en OC2...
Eigenlijk ben ik dit topic hiermee gestart. Sine vond het ook geen goede manier, maar ik heb het wel getest. In geleiding valt er ongeveer 4V over de Fet en afgeknepen spert ie ook niet helemaal maar het in dit geval een aanvaardbare oplossing.