rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Oh, ok, dan schakel je de gelijkgerichte (dus 3x brugcel) nog niet afgevlakte DC (dus niet 3x een dikke hoogspannings elko)?
Dan moet je toch een bidirectionele nemen. Voor de middelste: De uitgangsspanning kan zowel hoger als lager zijn dan de input -> dat gaat niet met 1 mosfet.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Als je de bufferelco na die NOSFETs wilt zetten, zul je iets moeten voorzien om de inrush current te beperken bij het schakelen naar een hogere spanning. Een NTC lijkt me ongeschikt, want je kunt in korte tijd heen en weer schakelen, en dan is de NTC nog niet afgekoeld, maar de bufferelco al wel ontladen.
Misschien dat het met een VOM1271 vanzelf goed gaat omdat de MOSFET vrij traag ingeschakeld wordt, maar daar moet die dan wel tegen kunnen, want hij zit best lang in het lineaire gebied.
Op maandag 29 juli 2024 09:17:39 schreef rew:
Oh, ok, dan schakel je de gelijkgerichte (dus 3x brugcel) nog niet afgevlakte DC (dus niet 3x een dikke hoogspannings elko)?Dan moet je toch een bidirectionele nemen. Voor de middelste: De uitgangsspanning kan zowel hoger als lager zijn dan de input -> dat gaat niet met 1 mosfet.
Dit is ongeveer de bedoeling. Het staat alleen nog maar als schema hoor. De eerste 150V is er altijd, de tweede en derde worden er als het ware bovenop gestapeld. Ik moet het nog wel even in elkaar zetten. Het schakelingetje rondom de eerste FET heb ik al eerder toegepast in de voeding van mijn buizenversterker.(300V) Oh, nu staat het plaatje er 2 keer in.
Vreemde constructie douwe ... of ik zie het niet, dat kan ook.
Wat moet die mpsa94 doen?
Buiten dat heb je al een fet in de voeding zitten, die kun je ook afknijpen.
[Bericht gewijzigd door Sine op (31%)]
Ik vermoed dat dat stapelen niet goed gaat werken. De twee onderste voedingen gaan last krijgen met de retourstroom van de bovenste. I.i.g. de (zener)diodes die in dat deel van het circuit zitten. Je krijgt ook nog te maken met de bodydiode van de FET die in dat circuit zit.
Ik zou in het geval ik een regelbereik vanaf bijna nul of nul wil een opzet bedenken met een gestuurde thyristor brug als gelijkrichter of een triac voor de diodebrug.
Op maandag 29 juli 2024 11:19:26 schreef Sine:
Vreemde constructie douwe ... of ik zie het niet, dat kan ook.Wat moet die mpsa94 doen?
Buiten dat heb je al een fet in de voeding zitten, die kun je ook afknijpen.
Die MPSA94. Ja, die is misschien hier overbodig. Deze voeding heb ik ook in mijn EL84PP versterker gebruikt. De bedoeling hiervan was om de hoogspanning langzaam te laten opkomen. Op het moment dan de buizen stroom gaan trekken zal T1 gaan geleiden en zal de stroom door de zener via 68K gaan lopen. T1 kan wellicht ook vervallen.
Voor wat het afknijpen van de FET betreft, daarmee ben ik dit topic gestart, dat vond jij toen niet de juiste manier, maar je was ook niet op de hoogte van het vervolg natuurlijk.
Op maandag 29 juli 2024 11:44:41 schreef harry64:
Ik vermoed dat dat stapelen niet goed gaat werken. De twee onderste voedingen gaan last krijgen met de retourstroom van de bovenste. I.i.g. de (zener)diodes die in dat deel van het circuit zitten. Je krijgt ook nog te maken met de bodydiode van de FET die in dat circuit zit.Ik zou in het geval ik een regelbereik vanaf bijna nul of nul wil een opzet bedenken met een gestuurde thyristor brug als gelijkrichter of een triac voor de diodebrug.
Daarom zitten er diodes in de uitgangen.
Op maandag 29 juli 2024 11:59:52 schreef douwebakker:
[...]Die MPSA94. Ja, die is misschien hier overbodig. Deze voeding heb ik ook in mijn EL84PP versterker gebruikt. De bedoeling hiervan was om de hoogspanning langzaam te laten opkomen.
Ah, duidelijk.
Voor wat het afknijpen van de FET betreft, daarmee ben ik dit topic gestart, dat vond jij toen niet de juiste manier, maar je was ook niet op de hoogte van het vervolg natuurlijk.
Inderdaad, daarom is het altijd handig als je vermeld wat het moet gaan doen
In dit geval HEB je al een regelaar, en die zou je als bonus ook nog kunnen knijpen.
Maar dan nog zou ik het niet zo doen, daar kleven nogal wat nadelen aan op deze manier. Al was het maar omdat je straks vier regelaars in serie hebt (deze drie plus de uiteindelijke voeding)
Je bent zo bijna klasse-G opnieuw aan het uitvinden 
Ik zou schakelen voor de buffer elco, gewoon met SSR's, dan ben je meteen van je problemen met galvanische scheiding af, en geen extra regelaars toevoegen.
Op maandag 29 juli 2024 12:02:28 schreef douwebakker:
[...]Daarom zitten er diodes in de uitgangen.
Die niet gaan helpen omdat:
Thevel
Golden Member
Op maandag 29 juli 2024 12:02:28 schreef douwebakker:
[...]Daarom zitten er diodes in de uitgangen.
Die zitten dus op de verkeerde plek.....
Op maandag 29 juli 2024 13:05:41 schreef Bobosje:
Ik neem aan dat er drie gescheiden 115V secundaire wikkelingen worden gebruikt?
Ja.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Volgens mij moeten een aantal mensen even goed nadenken over hoe de stromen lopen.
Het wordt makkelijker door even alles links van de uitgangscondensator van de onderin getekende secties weg te laaten. En we gaan er van uit dat er initieel zeg 150V op die condensatoren staat.
Als de bovenste sectie dan "load" stroom levert dan wil ie dus dat er een stroom "naarboven" loopt door de onderste twee condensatoren.
Dat is voor die condensatoren dezelfde richting van "als er normaal een load op die sectie zou hangen.
Kortom alledrie de secties moeten "werken" (vermogen leveren) om de load-stroom bij de hogeste spanning te maken.
(Dus de "weggelaten" voedingen van de onderste twee condensatoren moet gewoon in actie komen om de condensatoren bij te vullen terwijl ze leeggetrokken worden door de load-stroom.
Als er een "ongewenste" stroom door het gecombineerde ding kan lopen dan is dat ook zo bij een enkele sectie. Ik kan het niet lezen (te klein) maar er staat iets bij de linker diode in de "foutstroom" plaatjes. Ik vermoed dat het een 150V zener is?
Op maandag 29 juli 2024 14:03:09 schreef rew:
Als er een "ongewenste" stroom door het gecombineerde ding kan lopen dan is dat ook zo bij een enkele sectie. Ik kan het niet lezen (te klein) maar er staat iets bij de linker diode in de "foutstroom" plaatjes. Ik vermoed dat het een 150V zener is?
Ja precies, de zener is 150V. De uitgaande spanning zal ietsje lager zijn. Reken maar op 146V. Ik heb de diodes D3,D6 en D9 er wel ingetekend, maar zelfs daaraan twijfel ik nog of ze wel nodig zijn. Afijn ze kosten bijna niks en ze kunnen ook geen kwaad.
Op maandag 29 juli 2024 15:01:44 schreef Bobosje:
Die heb je nodig in dat schema.
Ja dom van mij. Natuurlijk zijn ze nodig. Anders wordt het wel vuurwerk.
Op maandag 29 juli 2024 13:10:06 schreef douwebakker:
@Harry en Thevel, Ik zie het probleem niet. De drie voedingen zijn galvanisch gescheiden.
Wel qua voeding brugcel. Niet qua massa. Bij alleen de bovenste ingeschakeld zal volgens mij je retour naar de min van die bovenste zijn weg zoeken via D7-D8, waarbij D8 dan al op 12 volt zal gaan zeneren. Dan vervolgt de retour zijn weg via D4-D5, waar D5 nogmaals 12 volt wegzennert. Totaal wordt er dus tussen je bovenste 150 volt er al 24 volt zinloos 'opgegeten' door D8 en D5, dus je houdt tussen je bovenste voeding en je onderste retour 150-24=126 volt over.
Wat het precies gaat doen met T10, T9 en T7, T6 kan ik niet voorspellen, maar het zal wel 'iets' doen omdat de gate een stuurspanning krijgt terwijl die voedingen niet actief zijn.
Het zal misschien nog goed gaan als in eerste instantie alleen de onderste voeding actief is, het retourpad laat dan de bovenste twee ongemoeid. Echter als dan nr twee en of drie ook actief worden, zal voor die secties ook een retour plaatsvinden die dan door je stabilisatie circuit loopt en die naar mijn idee ontregelt.
Op maandag 29 juli 2024 16:56:02 schreef harry64:
[...]
Wel qua voeding brugcel. Niet qua massa. Bij alleen de bovenste ingeschakeld zal volgens mij je retour naar de min van die bovenste zijn weg zoeken via D7-D8, waarbij D8 dan al op 12 volt zal gaan zeneren. Dan vervolgt de retour zijn weg via D4-D5, waar D5 nogmaals 12 volt wegzennert. Totaal wordt er dus tussen je bovenste 150 volt er al 24 volt zinloos 'opgegeten' door D8 en D5, dus je houdt tussen je bovenste voeding en je onderste retour 150-24=126 volt over.Wat het precies gaat doen met T10, T9 en T7, T6 kan ik niet voorspellen, maar het zal wel 'iets' doen omdat de gate een stuurspanning krijgt terwijl die voedingen niet actief zijn.
Het zal misschien nog goed gaan als in eerste instantie alleen de onderste voeding actief is, het retourpad laat dan de bovenste twee ongemoeid. Echter als dan nr twee en of drie ook actief worden, zal voor die secties ook een retour plaatsvinden die dan door je stabilisatie circuit loopt en die naar mijn idee ontregelt.
@Harry, De middelste voeding gaat pas werken als de uitgangsspanning van het apparaat boven de 145V komt en het bovenste bij meer dan 295V. Maar liever wat extra zekerheid natuurlijk, daarom.
Mocht door omstandigheden het onderste of tweede deel van de voeding uitvallen dan kunnen D10 en D11 uitkomst bieden.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Het dynamisch gedrag van het schakelen van een hogere (of hoogste) naar een lagere (of laagste) spanning zal beter zijn in TS oplossing waar alleen de elco's in de regelaar moeten ontladen tot de lagere spanning.
Op maandag 29 juli 2024 17:33:14 schreef Sine:
Waarom zo moeilijk?[bijlage]
Wat een mooie oplossing. Knap gedaan. En zo eenvoudig.
Die is nóg eenvoudiger dan mijn uitgeklede versie.