Hallo ik heb een vraag aan een van jullie
de tv gaat aan eerst ging deze na een paar minuten aan, later steeds later
en nu al bijna na een uur of twee, en dat betekent dat als ik dan met de afstandbedienig steeds naar de ingangen zoekt zie je ook licht flitsjes, en dan komt ook het beeld weer vanzelf ook is er gewoon hoogspanning, maar de tijd werd steeds langer, en als deze er is dan blijft deze ook aan, het is net of het beeld wacht dat het vrij gegeven wordt,vroeger was dit al na een paar seconden, maar nu wordt het steeds langer , er zal ergens een soort timer of iets dat wacht dat het beeld stabiel is en dan pas doorgaat en beeld laat zien,
het is een tv van 1989 en deze had altijd goed beeld, en ik hoor jullie misschien al denken koop nu maar eens een nieuwe, dat zal ook een keer moeten ,wil hem nog even behouden het is wel een aandenken van mij vroeger, maar goed heb er geen schema van, misschien dat ik dan wat kan uitzoeken, maar alle hulp is natuurlijk welkom, en hopelijk hoeft ik daar niet te lang op te wachten,
kijk even of iemand daar wat meer ervaring in heeft denk aan een lekkende condensator maar waar zit deze , en waar moet ik zoeken, heb hem gisteravond nog na lang wachten aan gehad, en vanavond weer wachten na 2 uur begon het mij te rijken en heb hem even op de keuken tafel gezet, of ik er wat van kon zien. maar daar heb ik even hulp bij nodig ook een goed leesbaar service manual is altijd welkom Alvast bedankt
Tester59
Manal kun je hier vinden: MANUAL
Een timer zal het niet zijn. Eerder een voedingsspanning die een beetje tijd nodig heeft om op te komen. Het kan ook het condensatortje dat de reset lijn van de cpu laag moet houden totdat alle analoge spanningen en de periferie van de cpu helemaal wakker geworden zijn.
Maar je zult gewoon moeten gaan meten om uit te vinden wat precies. En zonder schema zijn de meetpunten ook wel te vinden hoor.
Door de ouderdom van de TV zijn er vermoedelijk een of meerdere elco's in de TV met (een sterk) verminderde capaciteit en/of grotere lek waardoor de voeding(en) of andere circuits in de TV maar heel langzaam op spanning kunnen komen en de controller in de TV uit veiligheid het beeld pas na uren wanneer alle benodigde spanningen correct aanwezig pas inschakeld.
Op vrijdag 26 juli 2024 00:57:01 schreef Ex-fietser:
Manal kun je hier vinden: MANUALEen timer zal het niet zijn. Eerder een voedingsspanning die een beetje tijd nodig heeft om op te komen. Het kan ook het condensatortje dat de reset lijn van de cpu laag moet houden totdat alle analoge spanningen en de periferie van de cpu helemaal wakker geworden zijn.
Maar je zult gewoon moeten gaan meten om uit te vinden wat precies. En zonder schema zijn de meetpunten ook wel te vinden hoor.
De link bevat geen schema. Even uit het hoofd, in de voeding zit een hoogohmige startweerstand die verlopen is > richting de 2 Megohm. Weerstand vervangen. Maar defecte elco's kunnen ook de boel vertragen. Daar gebruiken we een hairfohn voor om het spul plaatselijk te verwarmen.
Die R is iets van 150k zit in de buurt van het voedings IC.
Beste forum leden
Ik heb gister avond met een esr meter verschillende elkos eruit gevist, de ene was een 1000uf 16 volt gaf aan dat het een lagere waarde had dan 40uf en zo nog een paar, maar het beeld blijft weg , zoals ik schreef is als hij een tijdje aanstaat en zoekt naar de video ingangen
Zie je omschakel flitsjes horizontaal, dus hij wil het beeld laten zien maar wordt inderdaad geblokkeerd, laat ik hem een hele lange tijd aanstaan, en doe ik constant met de afstandbediening naar de ingangen zoeken komt opeens het groene video ingangs teken, en beeld , het geluid is er meteen, dus zonder schema zie ik de waardes niet , en ook niet de spanningen meten is immers weten, ook heb ik op het manual geklikt hierboven van een forum hulp maar die geeft geen service manual maar iets ingepakt en is geen service manual of schema, heeft er niemand een goed leesbare op een DVD staan, of opgeslagen het zou om een AE-1A gaan dacht ik, normaal is de tv bij aanzetten 10-20 seconden en had beeld , het kan dus best dat er een weerstand in verlopen is, maar op het ic bij de ingang waar de switchtransformator aan zit moet ik daar ook even kijken naar de kondensatoren, zou fijn zijn als iemand mij een tip kan geven waar de elkos zich bevinden, die wat ik al gemeten had waren zeer slecht, ook eentje van 1uf/250 volt was maar een paar pf , ik heb er nu even een erin gezet 1.8uf/400volt maar vele 1000uf 16volt en 2200uf 25 volt waren heel erg slecht soms nog geen esr van onder 400 ook nog los uit de tv gemeten daar dat ik ze al op de print laag vond,maar ergens is de voeding nog niet stabiel, of net dat kleine ene condensator is versleten, maar waar ga ze maar allen een voor een eruit halen, als ik een service manual had kon ik de componenten nummers vergelijken met de afdruk achterzijde print, en xie je of de waarde heel erg laag is, ik hoop op een snelle op lossing tv staat op de keukentafel, en die had ik graag snel weer normaal in gebruikt willen hebben ook voor het bezoek, maar fijn dat jullie even mee denken dank jullie wel
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als je metingen kloppen en alle geteste elco's extreem slecht zijn dan zou ik beginnen met alle elco's te vervangen. Daar heb je geen schema voor nodig.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Gericht zoeken naar slechte elco's kan door delen van de TV op te warmen met de foehn. Als de TV dan opeens begint te spelen, heb je kort daarvoor de defecte elco opgewarmd.
C615 1000u is een beruchte als het gaat om langzaam verschijnen van beeld, maar die heb je misschien al vervangen.
Overigens kan langzaam verschijnen van het beeld ook nog komen door lage emissie van de buis of wellicht een gammele voedingsspanning van de video-eindtrappen. Sony gebruikte een feedbackschakeling om de emissie van de buis te meten en pas beeld te geven als die op pijl is.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (53%)]
Als je geen schema wil (er staat wel een betaalde op het net) kan je het voeding IC nummer opzoeken (staat op het IC) met de datasheet erbij en vaak ook een voorbeeldschema dan zie je hoe de spanningen worden opgebouwd. Ik had vaak geen zin om een schema a 15 gulden te kopen bij de importeur dus was ik wel vaak langer bezig dan nodig. Toen had je nog geen Internet.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het zou net zo goed een gare soldering kunnen zijn. een toestel wat 35 jaar is en nooit iets aan reparatie heeft gehad, zal geheid last van slechte solderingen hebben.