Vermeld even merk en type brommer en wel of geen accu, richtingaanwijzers.
Door het wisselende toerental schommelt de spanning nogal tot ver boven de 12 Volt.
Enkel diode en condensator gaan het niet redden.
En als dit een brommer is met verbetert rendement is dan lopen de toeren en spanning nog hoger op.
Schakelbrommer = met versnellingen.
Dat kan ja, maar je zou beter een brugcel kunnen gebruiken voor het gelijkrichten. Dan even meten hoe hoog de gelijkspanning is, want als deze hoger is dan 25V moet de elco ook een hogere spanning aankunnen. Vervolgens, afhankelijk van de stroom, zou je een 7812 kunnen gebruiken om er netjes 12V van te maken.
Douwe
Kijk in het originele schema wat voor aansluitingen gewenst zijn (AC en DC aan het chassis, accu etc. ? )
Mogelijk betrof het een shunt regelaar, de spanning uit deze magneetsystemen kan erg hoog oplopen en maakt andere constructies op zijn minst lastig.
Gewone "elektronica" oplossingen zijn hier naar mijn ervaring niet van toepassing.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een bruggelijkrichter is bovendien onmogelijk als de AC met 1 pool aan het frame hangt. Dan kun je eigenlijk alleen maar enkelzijdig gelijkrichten.
Merk, type en schema van de brommer zijn noodzakelijk om iets definitiefs te zeggen.
Het betreft een AM6 2takt motorblok, zoals vaak gebruikt bij derbi en aprilia. Origineel heeft de brommer een batterij, een spanningsregelaar en gelijkrichter. De gelijkrichter zat er niet bij en kan ik niet meer bekomen.
Het voltage uit de ontsteking kan idd wel hoog oplopen.
Ik heb maar basiskennis van elektronica dus graag eenvoudig uitleggen.
Op zaterdag 27 juli 2024 14:28:09 schreef maartenbakker:
Een bruggelijkrichter is bovendien onmogelijk als de AC met 1 pool aan het frame hangt. Dan kun je eigenlijk alleen maar enkelzijdig gelijkrichten.
Och ja, dat is natuurlijk ook zo. Ik ga ook maat uit van 50Hz, maar de frequentie zal natuurlijk ook heel anders zijn.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
nonius
set SCE to AUX.
Het originele onderdeel is niet meer te krijgen.
Origineel heeft de brommer een batterij, een spanningsregelaar en gelijkrichter. De gelijkrichter zat er niet bij en kan ik niet meer bekomen.
Misschien een foto van de originele component hier posten, daaruit valt mogelijk af te leiden hoeveel (of hoe weinig) electronica er in zit. Als u ergens op het internet foto's van de bedoelde component kunt vinden zou dat kunnen helpen om uit te vogelen hoe het origineel werkt.
Ok, dat geeft uit de zoekmachine dingen als:
Uitsnede uit dit schema.
1, generator, 2 ontsteking, 3 regelaar, 4 gelijkrichter, 5 accu.
Mijn advies zou zijn het een brommer-expert te vragen naar alternatieven. Zelf iets ontwikkelen dat in zo een toepassing goed werkt en heel blijft lijkt een stuk meer werk.
Ook als iemand dat wel wil doen, al is het maar voor de uitdaging en de lol van het zelf maken, zou ik eerst goed kijken wat er al is en hoe dat werkt.
Op zaterdag 27 juli 2024 13:46:51 schreef HD13:
Schakelbrommer = met versnellingen.
Heeft een brommer niet altijd versnellingen? Bedoelen ze niet handgeschakeld of automaat?
Vaak heeft een brommer geen normale dynamo aan boord maar doen ze iets met een set spoelen en een magneet. Een van de de spoelen is kan dan gelijk de bobine zijn die de ontsteekspanning voor de bougie maakt. Met de andere spoel maken ze dan pulsen van een lagere spanning. Vaak wordt dat een liochtspoel genoemd. Gemiddeld proberen ze dan na gelijkrichting met een diode van die pulsen een soortemet van 12V te maken. Maar die spanningswaarde is erg afhankelijk van de elektrische belasting en het toerental. Het enige enigsinds stabiliserende element in deze is de batterij.
Met een erg grote koplamp zal de spanning instorten. Met een te kleine koplamp (Bijvoorbeeld een led exemplaar) kun je dus ook problemen krijgen. Met een rotte batterij kan de spanning weer heel erg oplopen of ook instorten. Dit weer afhankelijk van soort rotheid van de batterij.
Kort gezegd de spanning uit zo'n lichtspoel is erg afhankelijk van externe zaken en dus erg instabiel. Ongeschikt om zo zonder maatregelen electronica spul mee te voeden.
De al genoemde 7812 regelaar kan niet meer dan 1 Ampere leveren. Waarschijnlijk heeft het achterlicht al meer nodig. Er bestsaan ook 5 ampère uitvoeringen van zo'n regelaar maar 5 ampère is nog steeds niet erg veel.
Ook is zo'n kale regelaar alles behalve robuust genoeg om een zware automotive omgeving een beetje te overleven.
Dit is zo'n regelaar:
Afhankelijk van wat je wilt gaan voeden zou ik het houden bij een goede batterij als stabilisator, een zware gelijkricht diode, en wat kleine condensatoren ter ontstoring.
Een diode:
De regelaar voor een Chinees GY6 blok schijnt ook gewoon te werken
https://www.kreidler.nl/forum/download/file.php?id=81187
http://www.brommerforum.nl/showtopic/68714
[Bericht gewijzigd door bprosman op (16%)]
Gatze
Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
Op zaterdag 27 juli 2024 14:30:02 schreef kwibo: De gelijkrichter zat er niet bij en kan ik niet meer bekomen.
Het voltage uit de ontsteking kan idd wel hoog oplopen.
Onbelast aan de primaire kant (voor de 'bobine'/CDI) kan deze toch behoorlijk oplopen zoals Aart ook al zegt. Ik heb ooit een toerentalmeter gemaakt door het signaal aan de primaire kant te meten en dit waren wel pieken van 30 volt, volgens mij nog wel hoger bij een hoger toerental, op een Honda MT.
Snelle blik op Google: 'spanningsregelaar scooter', is er nog wel wat te vinden, alleen staan helaas de specs er niet vaak bij, maar er is vast wel eentje bij waarbij dat zo is. Kortste klap denk ik.
Jaren geleden een brommer, AM6 motorblok van neefje nagezien en daar zaten spanningsregelaar en knipperrelais in 1 behuizing.
Hoofdverlichting draaide dan weer op wisselspanning.
Schakelbrommer, bromfiets met versnelling.
Schakelen dmv handbediening of voet.
t/m 3 versnelling kan hand of voetbediend zijn daarboven meestal met de voet.
Op zaterdag 27 juli 2024 15:28:23 schreef Aart:
Ok, dat geeft uit de zoekmachine dingen als:
[bijlage]Uitsnede uit dit schema.
1, generator, 2 ontsteking, 3 regelaar, 4 gelijkrichter, 5 accu.
Mijn advies zou zijn het een brommer-expert te vragen naar alternatieven. Zelf iets ontwikkelen dat in zo een toepassing goed werkt en heel blijft lijkt een stuk meer werk.
Ook als iemand dat wel wil doen, al is het maar voor de uitdaging en de lol van het zelf maken, zou ik eerst goed kijken wat er al is en hoe dat werkt.
Dit is idd een schema zoals het eruit moet zien. Maar zoals ik al zei is de gelijkrichter niet meer te verkrijgen. M’n doel is om toch op een of andere manier het dashboard werkende te krijgen.?
Op zaterdag 27 juli 2024 17:16:44 schreef kwibo:
[...]
Dit is idd een schema zoals het eruit moet zien. Maar zoals ik al zei is de gelijkrichter niet meer te verkrijgen. M’n doel is om toch op een of andere manier het dashboard werkende te krijgen.?
Voor een GY6 blok ook niet ?
Op zaterdag 27 juli 2024 17:28:09 schreef bprosman:
[...]
Voor een GY6 blok ook niet ?
jawel die wel, maar ik had een 4 pins-spanningsregelaar waarop ik de gele draad van de ontsteking heb aangesloten en ik kreeg maar iets van 3V. Dit was wel niet dergelijke regelaar.
Ik wil het wel eens proberen. Als ik het goed zie dan sluiten ze daar 2x de gele draad op van de spoel, eenmaal naar de batterij en eenmaal 12V gelijkspanning. Lichten gaan gewoon verder op AC
Op zaterdag 27 juli 2024 15:31:33 schreef Ex-fietser:
[...]Heeft een brommer niet altijd versnellingen? Bedoelen ze niet handgeschakeld of automaat?
Vaak heeft een brommer geen normale dynamo aan boord maar doen ze iets met een set spoelen en een magneet. Een van de de spoelen is kan dan gelijk de bobine zijn die de ontsteekspanning voor de bougie maakt. Met de andere spoel maken ze dan pulsen van een lagere spanning. Vaak wordt dat een liochtspoel genoemd. Gemiddeld proberen ze dan na gelijkrichting met een diode van die pulsen een soortemet van 12V te maken. Maar die spanningswaarde is erg afhankelijk van de elektrische belasting en het toerental. Het enige enigsinds stabiliserende element in deze is de batterij.
Met een erg grote koplamp zal de spanning instorten. Met een te kleine koplamp (Bijvoorbeeld een led exemplaar) kun je dus ook problemen krijgen. Met een rotte batterij kan de spanning weer heel erg oplopen of ook instorten. Dit weer afhankelijk van soort rotheid van de batterij.
Kort gezegd de spanning uit zo'n lichtspoel is erg afhankelijk van externe zaken en dus erg instabiel. Ongeschikt om zo zonder maatregelen electronica spul mee te voeden.
De al genoemde 7812 regelaar kan niet meer dan 1 Ampere leveren. Waarschijnlijk heeft het achterlicht al meer nodig. Er bestsaan ook 5 ampère uitvoeringen van zo'n regelaar maar 5 ampère is nog steeds niet erg veel.Ook is zo'n kale regelaar alles behalve robuust genoeg om een zware automotive omgeving een beetje te overleven.
Dit is zo'n regelaar:
[bijlage]Afhankelijk van wat je wilt gaan voeden zou ik het houden bij een goede batterij als stabilisator, een zware gelijkricht diode, en wat kleine condensatoren ter ontstoring.
Een diode:
[bijlage]
Dit lijkt me wel heel “zwaar” materiaal
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Eerder ronduit ongeschikt materiaal. Je bent beter gebaat bij het aanpassen van een bestaande regelaar dan knutselen met losse onderdelen. Ik ben helaas niet zo thuis in brommers maar de GY6 regelaar klinkt als een mogelijkheid. Iemand die er beter in thuis is, weet hopelijk hoe je deze het beste aan kunt sluiten.
Is volgens mij nog genoeg voor te koop.
Alleen even uitvogelen welke je precies nodig hebt.
https://www.google.com/search?q=minarelli+AM6+rectifier&sca_esv=c8…
Ja klopt maar hangt allemaal af van welk type generator of spoel je hebt. Blijkbaar heeft zijn brommer een ‘oud’ model van ontstekingsspoel, dan worden de opties beperkt.
Dus ofwel vind ik een oplossing ofwel moet ik alles terug kopen en ombouwen.
Terug kopen en ombouwen lijkt me ook niet handig.
Klopt het schema wat aart plaatste ?
Ben je een beetje thuis in schema's ?
Een schema volgen is geen probleem en ik ken wel m’n elektriciteit en basis van componenten.
De brommer die hij kocht bleek totaal niet te zijn wat verkoper zei. Enkel rolling frame bleek Honda te zijn.
Ook het motorblok was heel om zeep en dat hebben we dankzij m’n schoonvader en iemand met brommerkennis wel draaiende gekregen. Met de oude ontsteking van een aprilia rs 50. De cdi en bobine is ook zoals op schema hierboven. Heb dan ook een spanningsregelaar van rs50 gevonden.
Dus de lichten en remlichten zijn geen probleem. Het dashboard daarentegen wel. Die vereist 12v dc. Heb het dashboard via een 12v batterij kunnen uitzoeken maar nu zoek ik dus ofwel een component om 12v dc te kunnen aanbieden aan het dashboard of om iets om de batterij te kunnen opladen. In beide gevallen heb ik een gelijkrichter nodig.
Maar voor die am6 motorblokken is heel wat in omloop, ook veel namaak en spul die niet past op gelijk welk jaartal enz…
Er zit al heel veel tijd en geld in. Ik zoek nu goedkoopste oplossing… kinderen… ?
Snap de situatie.
Als je het dashboard wil laten werken dan heb je ook de accu nodig.
In veel voertuigen motoren/brommers heb je dus een 12Vdc nodig die constant is.
Gaat bij normaal rijden meestal wel goed alleen stationair en langzaam rijden dan zakt de spanning onder de 12Vdc.
Heb je nu een accu aan boord dan kan je daar de spanning mee constant houden.
Accu wordt weer bijgeladen zodra je kan doorrijden.
Nou ja constant, tussen de 12-14Vdc ergens.
Weet niet precies hoe de regeling bij deze brommer gebeurt.
Maar motorfietsen hebben vaak een regeling die de "dynamo" spoelen tijdelijk
kortsluiten als de spanning te hoog oploopt, spoel is daar ook voor gemaakt.
Wordt een shuntregeling genoemd.
Heb toch wel het idee dat dat hier ook nodig is.
Schema gevonden van een AM6, Aprillia RS50, zoals ik hem herinner.
Hier gevonden:https://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?328603-2009-rs-50-w…
Ik zal de gelijkrichter van het kreidler forum bestellen en zien wat het effect is.
Bovenstaand schema is idd ook van een am6 maar met ander type ontsteking.