Vorig jaar voor onze 2 meiden een groot frame zwembad gekocht, als vergoeding dat ik niet op vakantie kon..
De keuze viel op een Intex Ultra Frame XTR 610 x 122
Echter ook meteen een zandpomp kit erbij van Intez en er kon los een aparte zoutpomp bij gekocht worden de INTEX QZ1100, zodat we niet dat gedoe met chloor tabletten hadden.
We zijn nu dus nog geen anderhalf jaar verder en de zandpomp doet het prima, echter de zoutpomp is al 3x defect geweest:
Een slechte soldeer verbinding van een faston op de PCB
Een gebroken faston
Een slechte verbinding op de faston door oxidatie.
Wat mij opvalt is dat er altijd vocht in het apparaat staat en er best wel veel corrosie is het apparaat zit..
Al met al is het toch een redelijk duur apparaat tussen de 350 en 450 euro ergens en dan mag ik toch wel een niets betere assemblage verwachten, of kunnen we weer gewoon stellen dat het INTEX made in China kwaliteit is?
nonius
set SCE to AUX.
Wat mij opvalt is dat er altijd vocht in het apparaat staat en er best wel veel corrosie is het apparaat zit..
Ik ken het apparaat niet persoonlijk, maar... dergelijke apparaten krijgen het zwaar voor de kiezen. Vocht EN zout (en stroom...). Funeste combinatie.
Ik heb hier in de schuur een tijdlang zwembadchloortabletten bewaard, netjes in een goed afgesloten emmer (met deksel). Na een paar jaar was het kunststof van de emmer volledig vergaan door de zoutdampen. De tabletten zaten bovendien nog individueel verpakt in gesealde kunststof zakjes maar desondanks kwam er nog genoeg zoutdamp vrij om al het staal dat in die hoek van de schuur stond zwaar aan te tasten met roest. Dus niet een dun laagje oppervlakkige roest, maar diepe aantasting van het staal. Hoe groter de afstand tot de bewuste emmer, hoe minder roest er was. Was frappant om te zien.
Zelfs AISI-316 RVS is maar beperkt roestvast in de chloor-omgeving zoals in een zwembad heerst.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zaterdag 27 juli 2024 23:07:16 schreef nonius:
[...]Ik heb hier in de schuur een tijdlang zwembadchloortabletten bewaard, netjes in een goed afgesloten emmer (met deksel). Na een paar jaar was het kunststof van de emmer volledig vergaan door de zoutdampen. De tabletten zaten bovendien nog individueel verpakt in gesealde kunststof zakjes maar desondanks kwam er nog genoeg zoutdamp vrij om al het staal dat in die hoek van de schuur stond zwaar aan te tasten met roest. Dus niet een dun laagje oppervlakkige roest, maar diepe aantasting van het staal. Hoe groter de afstand tot de bewuste emmer, hoe minder roest er was. Was frappant om te zien.
kijk eens in het hok van de chlooropslag bij een zwembad, alles van ijzer is daar 1 bonk roest. het zoutzuur geeft minder problemen maar daar is ook minder van nodig.
heb al vaker aan intex spul gesleuteld, maar van enige kwaliteit is niet echt te spreken. dichtingen, kunstof, elektrisch het gaat gelijk stuk en idd niet na 10 jaar pas. het bad zelf is niet zelden net beter van kwaliteit. er zijn ook pompen van dat merk die op 12V werken, maar daar zijn de hoge stromen vs de gammele fastons weer een probleem.
@nonius:
De elektronica zit apart van het water/chloor deel: gaan 3 kabels heen en zit in plastic. Het zou dus niet meer een probleem moeten zijn dan de zandpomp, daar het chloor pas weer in het zwembad zelf komt en, mits de kabels goed zijn, niet bij de elektronica...
@testman: ik verwacht geen topproduct, maar gebroken/geoxideerde verbindingen en een rotte soldering in 1,5 jaar tijd is best veel. Het is gewoon slecht geassembleerd..
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (24%)]
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Ik gooi de grote ronde chloortabletten gewoon in de grof vuil filter van de zandpomp, gewoon het deksel er af halen en tablet er in, dit terwijl de pomp gewoon door loopt omdat je anders een waterballet krijgt...
[edit] @testman hieronder, PH 3x per week...
[Bericht gewijzigd door Roches op (10%)]
testman
meet je ook weleens de PH? veel mensen gooien er alleen chloor/ tabletten in, maar als de PH slecht is dan heb je zoutzuur nodig om die weer recht te trekken. en dat heeft men thuis vrijwel nooit.
in een verleden bij andere werkgever waren 2 zwembaden, daar moest 2x daags het water van 2 baden worden gemeten handmatig. er zat op beide baden een automatische PH regeling, maar evengoed kwam weleens voor dat die bleef hangen of dagen niet had gewerkt en dan moest je zelf aan de gang. er was geregeld inspectie van overheidswege, die hielden dat in de gaten alsmede gebarsten tegels in de badruimte ed, dat moest dan keer erop vervangen zijn.
pH word gemeten, chloor en alkaline graad (alkaline is toch base??)
Van die stokjes met 3 testen erop
joopv
Golden Member
Op zaterdag 27 juli 2024 23:23:50 schreef testman:
[...]
heb al vaker aan intex spul gesleuteld, maar van enige kwaliteit is niet echt te spreken. dichtingen, kunstof, elektrisch het gaat gelijk stuk en idd niet na 10 jaar pas. het bad zelf is niet zelden net beter van kwaliteit. er zijn ook pompen van dat merk die op 12V werken, maar daar zijn de hoge stromen vs de gammele fastons weer een probleem.
Mijn N=1 ervaring is dat de Intex spullen een stuk beter zijn dan de Bestway meuk die Cranenbroek verkoopt. Ik heb sinds juni 2020 een Intex 305 x 76 cm en die doet dus nu zijn 4de seizoen.
testman
Op maandag 29 juli 2024 16:18:41 schreef joopv:
[...]
Mijn N=1 ervaring is dat de Intex spullen een stuk beter zijn dan de Bestway meuk die Cranenbroek verkoopt. Ik heb sinds juni 2020 een Intex 305 x 76 cm en die doet dus nu zijn 4de seizoen.
het is vaak ook hoe gaat men ermee om. bad word na seizoen in een hoek gekiept met de nodige andere meuk erop, jaar erop werkt het niet meer, gek ook. of je maakt het schoon, laat het drogen, netjes opruimen dat het droog staat, scheelt veel.
Het water regelmatig verversen helpt ook en IDD na seizoen goed spoelen en gedroogd opbergen verhelpt een hoop storingen.. Elementen raken regelmatig defect door veel te veel zout.