testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
230V motoren dus? dan is 2,5 al veel te dik. vaak zit er 3x 1 of 3x 1,5mm2 aan die motoren. vermogen is niet veel, paar honderd watt.
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
testman
vmvl is genoeg, maar zonder aarde zul je niet zo snel gaan vinden. anders lapp olflex nemen.
maar wel 230V? of DC motoren? want dan is de stroom een stuk hoger.
[Bericht gewijzigd door testman op (28%)]
theove
testman
goede vmvl niet, draka vs huismerk rexel scheelt wel iets. rml kan ook overigens, wel de versie die tegen UV kan. zou dan 4 aders nemen, dan hoef je geen aarde om te gaan kleuren wat ook niet de bedoeling is..
Goed merk inderdaad, maar die bouwmarktzooi links laten liggen.
Ik gebruik vaak Hemmink, dat is ook prima kwaliteit.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Rubber of Neopreen, Nwpk of Rwpk.
Buiten geen Vinylsnoer gebruiken, dat kan slecht tegen lage temperaturen. Dat gaat barsten als het beweegt bij lage temperaturen.
Bij de huidige klimaatopwarming is dat natuurlijk niet meer zo belangrijk.........
testman
ik zou de kabels wel in een buis door de grond heen doen. direct die rubber kabel in de grond spaaien is altijd een slecht idee, als de grond zuur is heb je al vij snel kans op doorslag. tevens als de kabels eens eruit moeten ivm andere soort motor jaren later, dan kun je ze er zo uit trekken ipv oprit weer open moeten graven.
ÖLFLEX 540 P
ÖLFLEX CLASSIC 400 P
Draka QWPK
Wat is de wartelmaat (niet de draadmaat maar de maximum kabeldiameter) en hoe lang moet ie zijn?
theove
De kabel loopt onder- en bovengronds door een buis de installatie dozen in. Vanaf daar een stukje naar de motoren. Het laatste stukje is dus verweerd.
Ik heb 2x 1m nodig. Wartel maat is flexibel, heb verschillende diameters.
testman
dat is oude rubber kabel, die word wel rot idd. ook binnen word deze rot, droogt gewoon uit. lijkt me overigens 4 aderige, geen 3.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik zou hier kabel met PU mantel kiezen. Die is zeer soepel en minder kwetsbaar dan slilcone- of neopreenkabel. Silicone kan kan beter tegen hoge temperaturen, maar dat lijkt me nutteloos voor de toepassing.
PU-isolatie is moeilijker te strippen, maar daar gaat het hier eigenlijk om; minder kwetsbaar dus.
Klein nadeel is misschien de kleur: Fel oranje of kanariegeel.
Lapp heeft witte Pu kabel naast gerl, oranje en zwart.
Ik moet even kijken, kan zijn dat ik nog een restje QWPK 3G1,5 heb liggen. Morgenochtend Helaas, geen idee waar het reststuk gebleven is.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (17%)]