Ik heb buiten sfeerverlichting hangen met allemaal kleine LED lampjes. Er zit een module aan waarmee je via een drukknopje verschillende knipperstanden kunt selecteren. Bij inschakelen start er een willekeurige stand en moet ik X aantal keer drukken om de permanente stand te vinden.

Nu zou ik het liefst de knipperstanden uitschakelen, dus dat het altijd permanent brandt.

De module ziet er zo uit. Wat kan ik veranderen om de verlichting altijd permanent te laten branden?

Misschien lukt het als je dat weerstandje van 200K verwijdert.

Garantie tot voor de achterdeur misschien.

Ik denk niet dat dat gaat, er zit een voorgeprogrammeerd programma in...

Je kunt de controller (links, '806B') overbruggen. De min-aansluitingen van de leds mogen dan direct naar de min van de gelijkrichter (rechts, 'MB10F').

De ledstrings begrenzen zelf de stroom.
Zie ook o.a. hier.

Als er tenminste geen CC driver in die controller zit, anders is het snel uit met de pret (en de led... ;) )

Op zondag 28 juli 2024 12:27:02 schreef Frederick E. Terman:
Je kunt de controller (links, '806B') overbruggen. De min-aansluitingen van de leds mogen dan direct naar de min van de gelijkrichter (rechts, 'MB10F').

De ledstrings begrenzen zelf de stroom.
Zie ook o.a. hier.

Hi Frederick, hoe doe ik dat? Ik ben een noob op dit gebied dus kan wel wat aanwijzingen gebruiken :)

Ik ben een noob op dit gebied

Denk je er dan wel aan dat je met de netspanning aan het spelen bent?

Hiervandaan kan ik het natuurlijk niet zien, maar zelf zou ik eerst de middelste twee draden van de print halen (maar de draden wel aan elkaar laten zitten1), en de rechtse draad losmaken en daarna aan de min van de gelijkrichter verbinden.
Dan zouden de twee ledstrings in serie op de gelijkgerichte 230 V branden.

Probeer dat eerst eens, en laat hier maar weten wat je dan ziet!

Lees ook de thread waarvan ik de link gaf.

--
1Je zou ook de printbaan ernaartoe kunnen onderbreken, zodat de twee draden op dat print-eilandje kunnen blijven zitten.

Op zondag 28 juli 2024 12:51:56 schreef Frederick E. Terman:

Lees ook de thread waarvan ik de link gaf.

--
1Je zou ook de printbaan ernaartoe kunnen onderbreken, zodat de twee draden op dat print-eilandje kunnen blijven zitten.

Die thread kom ik niet helemaal uit.

Weer even een plaatje gemaakt. Begrijp ik het goed?

1) printbaan hier onderbreken
2) deze draad losmaken
3) hiermee verbinden

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (18%)]

Ik kan me niet voorstellen dat er rechtstreeks netspanning op die iele draadjes staat... 8)7
Ik zou zo'n stuntgeval zeker niet buiten in weer en wind hangen. (Zelfs ook niet binnen...)

Aan nummer 3 zou ik zowiezo niks aan zetten, dat is de kant voor de brug-gelijkrichter.

Helemaal links is de +Vdc die blijft zitten. Die 1 en 2 zijn dat twee strings?
De schakeling ziet er raar uit met 2 draden op (1) gesoldeerd.

Je zou eerder de (1) en (2) aan de - van brug (MB10F) moeten knopen als ik het zo zie.

Uit de link van FET:
Remove the 6-pin controller IC and connect the other floating output of the bridge rectifier to the two floating LED strings.
No more annoying flashing!

Na google translate krijg je:
Verwijder de 6-pins controller IC en verbind de andere zwevende uitgang van de bruggelijkrichter met de twee zwevende LED-strings.
Geen vervelend knipperen meer!

Voor een noob:
Haal de 806B eraf.
Maak een verbinding van 1 en van 2 naar de - van de MF10B

Suc6

Op zondag 28 juli 2024 14:41:33 schreef OXO:
Uit de link van FET:
Remove the 6-pin controller IC and connect the other floating output of the bridge rectifier to the two floating LED strings.
No more annoying flashing!

Na google translate krijg je:
Verwijder de 6-pins controller IC en verbind de andere zwevende uitgang van de bruggelijkrichter met de twee zwevende LED-strings.
Geen vervelend knipperen meer!

Voor een noob:
Haal de 806B eraf.
Maak een verbinding van 1 en van 2 naar de - van de MF10B

Suc6

Bedankt voor de toelichting OXO. Dus als ik het goed begrijp (weer met een plaatje ;) )

A: 806B verwijderen
1+2: losmaken en vervolgens op B solderen?

Zoals ik net al zei klopt er iets niet met de LED string draden!
Ik verwacht twee draden op de linker aansluiting niet op (1).

Doet het ding het nu wel helemaal (goed) als je met het drukknopje de boel constant inschakelt?

De meest linkse is de common+, polariteit op 1 en 2 bepaald dan wat aan /uit gaat in de string
Met een voltmeter weet je zo wat de spanning en polariteit is op 1 en op 2 tov de meest linkse in de stand "continu aan"

Nadat de 806B is verwijderd een blank draadje leggen tussen 1, 2 en B is makkelijkste... het - padje bij de MF10B kan namelijk geen 3 draadjes aan.

[Bericht gewijzigd door OXO op (26%)]

@Arco: een CC controller in een SOT-23? Dat lijkt me sterk, want als je goed je best doet kun je daarmee iets meer dan een halve Watt dissiperen, en dat is als je hem aan een goed vlak op de print legt, wat hier niet is gedaan.

Ik vind die 2 draden op de middelste pad ook erg vreemd, ik kan niet bedenken hoe dit precies zou werken. Sommige lichtstrings gebruiken thyristors, waarbij de even en oneven LEDs op de positieve en negatieve helft van de sinus aan zijn, maar dat lijkt hier niet het geval.

Ter verduidelijking (hoop ik) van de twee draden op 1: de draden bij de lampjes lopen zo

Op zondag 28 juli 2024 17:33:18 schreef OXO:

Nadat de 806B is verwijderd een blank draadje leggen tussen 1, 2 en B is makkelijkste... het - padje bij de MF10B kan namelijk geen 3 draadjes aan.

Voor de zekerheid: een draadje van 1 naar B en een draadje van 2 naar B bedoel je toch? Of van 1 naar 2 en van 2 naar B?

Je weet natuurlijk niet hoe de chinees de string heeft opgebouwd.
Misschien is een "lampje" 2 leds antiparallel?
Misschien zitten er tussen de common+ en 2 ook wel "lampjes"?
Een voltmeter in de stand "continu aan" vertelt meer, een scoop vertelt alles...

Op zondag 28 juli 2024 20:20:50 schreef SparkyGSX:
Ik vind die 2 draden op de middelste pad ook erg vreemd,

Vandaar dat ik zeg: dat kan ik niet op afstand zien. :)
Zelf zou ik de strings (strengen) helemaal willen losmaken en apart doormeten c.q. testen; kijken wat ze doen.

Op zondag 28 juli 2024 21:13:26 schreef OXO:
[...] een scoop vertelt alles

De verlichting hang rechtstreeks aan het lichtnet, zodat er zonder echte differentiële probe niet gemakkelijk veilig aan te meten is.

Een volt- of multimeter zou helpen, maar @TS zou dan wel met de meetpennen aan een 'live' circuit moeten meten, wat voor een eerste proef misschien wat griezelig is. Er zou dan beter iemand met wat ervaring bij kunnen zijn. Maar voor mij is het wat ver weg voor een aardigheidje. :)

Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik geloof dat ik maar een andere verlichting ga kopen :P

De verlichting hang rechtstreeks aan het lichtnet...

Euh... de voeding gaat toch minstens een ac-ac adapter zijn.

Dat zou ik maar niet te hard roepen oxo.
Dit lijkt verdacht veel op eentje van type heel goedkoop en gevaarlijk gemaakt.
Ding lijkt rechtstreeks aan lichtnet te hangen, er zit een gelijkrichter op de pcb. Ja, dit soort gevaarlijk spul is er genoeg. Wil je wat levensgevaarlijke voorbeelden zien kijk maar eens op youbute naar bv bigclive. Hij heeft verschillende van dit soort levensgevaarlijke led (kerst) laten zien.
Ik zou ook als je geen verstand van hebt deze niet ombouwen en niet meer gebruiken.
Je zou misschien nog wel iemand kunnen blij maken die graag prutst met electro (type zoals ik) die de ledstring los zou kunnen halen en hergebruiken.
Of de ledjes los knippen en los in Projectjes op batterijen hergebruiken.
Zoiets zou ik doen als ik zoiets kreeg of vond in een electro afvalbak.

Deze controller is netgevoed.
Zoek maar eens op 'ek-04 controller', daarvan vind je heel veel op het net. Dat is dit printje.

Deze controller is netgevoed.

Dus die vrolijke doorzichtige dunne draadjes (enkele laag isolatie) die naar de LEDs lopen zijn rechtstreeks met het net verbonden?!

De rillingen lopen over m'n rug.

Het lijkt wel of we op electrogebied weer terug aan het gaan zijn naar de jaren '30, met enkel-geïsoleerde netsnoer aan het nachtlampje en strijkijzer.

Als dit rechstreeks aan het net hangt breekt mijn klomp.
Dan is er idd maar 1 gouden raad ... weg ermee