Gisteren heb ik mijn led lamp in het tuinhuis losgekoppeld. Nu sluit ik deze terug aan en wil deze niet meer werken. Heb deze eens opengehaald en komt wel degelijk 230v toe op de printplaat. Ik heb enkel een multimeter beschikbaar. Wat kan ik nog allemaal uitmeten? Of zien jullie hier zo op het eerste zicht al iets mis?

Ps. de leddriver maakt zo een soort van stil klik geluid. Weet niet of dat normaal is.

[Bericht gewijzigd door go_higher op (12%)]

Zekering F1 doormeten.

Op zondag 28 juli 2024 12:56:33 schreef Arco:
Zekering F1 doormeten.

Ik ben waarschijnlijk blind , maar waar zie jij die f1 zekering?

Links boven. Maar die zal nog wel heel zijn omdat het de primaire kant is en je zegt dat je een tikkend geluid hoort?
Vaak secundaire sluiting of diode kortgesloten aan die kant.

De 4u7 elco rechts onder (C10?) is een eerste verdachte dat die rot is.

Op zondag 28 juli 2024 13:00:58 schreef henri62:
Links boven. Maar die zal nog wel heel zijn omdat het de primaire kant is en je zegt dat je een tikkend geluid hoort?
Vaak secundaire sluiting of diode kortgesloten aan die kant.

De 4u7 elco rechts onder (C10?) is een eerste verdachte dat die rot is.

Bedoel je die c4? Van bovenkant printplaat gezien dan? Hoe meet ik deze dan best uit? Ik kan capaciteit meten via mijn multimeter. Want op het zicht zie je echt niets aan die elco.

Op zondag 28 juli 2024 13:10:43 schreef go_higher:
[...]

Bedoel je die c4?

Kan ik zo snel niet vinden. C10 staat op de achterkant, dat zal dan wel dat SMD C-tje zijn er rechts naast. De elco aan de andere (bovenkant), ik neem aan dat het C4 is en de opdruk niet op de foto te zien is?

Aan die kleine elcos zie je meestal niks maar vaak zijn ze nog minder dan de helft van de capaciteit.
Eruit solderen en nameten, of gewoon vervangen door een nieuwe en kijken of het weer werkt.

-edit- Ik zou ook D5,D6,D7 doormeten of ze geen sluiting hebben. Kan in de diode stand, dan moet je iets van 0.5(V) meten of 0.35 als het shottky diodes zijn.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (13%)]

Op zondag 28 juli 2024 13:23:39 schreef henri62:
[...] Kan ik zo snel niet vinden. C10 staat op de achterkant, dat zal dan wel dat SMD C-tje zijn er rechts naast. De elco aan de andere (bovenkant), ik neem aan dat het C4 is en de opdruk niet op de foto te zien is?

Aan die kleine elcos zie je meestal niks maar vaak zijn ze nog minder dan de helft van de capaciteit.
Eruit solderen en nameten, of gewoon vervangen door een nieuwe en kijken of het weer werkt.

-edit- Ik zou ook D5,D6,D7 doormeten of ze geen sluiting hebben. Kan in de diode stand, dan moet je iets van 0.5(V) meten of 0.35 als het shottky diodes zijn.

Zou het dan niet eerder die c9 zijn die stuk is? Bedoel die is een totaal ander kleur dan die c8 en c10. Veronderstel dat deze allemaal dezelfde waarde hebben? En welke waarde zou ik moeten krijgen als ik deze uitmeet?

Ceramische SMD C-tjes gaan zelden stuk, en als ze stuk gaan is het meestal kortsluiting. Kleur zegt niet veel, de C-tjes hebben een andere waarde en vaak is het een ander diëlectricum, Z5U of X7R en de kleur is net wat anders. NP0 diëlectricum is vaak een beetje paars of wit.
Kortom: Afblijven want je krijgt ze er niet heel af (zitten gelijmd) en dan weet je niet meer wat de waarde was.

Die 4.7 uF elco is waarschijnlijk de afvlakking van het switcher IC (U1) van de voeding.
Het is een zeer bekend euvel dat die dingen heel vaak stuk gaan en is verdachte nummer 1.

Wat staat er op U1 voor markering?

-edit- Nog wat, 1 soldering van de common mode choke is zo te zien een beetje los gekomen in de tin, die moet ook nog even netjes vastgesoldeerd worden. (En de rest checken, ziet er wat verdacht uit)

Kapotte elco lijkt me sterk als 'ie het gisteren nog deed...

De lamp al getest met een snoertje op een wandcontactdoos?
Wel even in elkaar zetten, staat 230 volt op.
Oorzaak kan ook iets anders zijn.
Na losmaken opeens niet meer werken is wel apart, dan is er niet opeens een component kapot lijkt mij.

[Bericht gewijzigd door revado op (11%)]

Op zondag 28 juli 2024 14:27:05 schreef revado:
Na losmaken opeens niet meer werken is wel apart, dan is er niet opeens een component kapot lijkt mij.

Kan wel zegt niet altijd alles. Vooral dingen die 100% altijd aan staan willen na een power cycle wel eens niet meer werken. Misschien is deze voeding altijd secundair geschakeld?

Maar als er bedrading veranderd is kan er nu ook kortsluiting (secundair) in zitten (of onderbreking), dat zou het "tikken" verklaren.

Dus eerst even inderdaad, zoals revado zegt, controleer of daar niks is misgegaan. Of direct je LED aan de driver vastzetten zodat je kabeltjes uitsluit.

Op zondag 28 juli 2024 14:27:05 schreef revado:
De lamp al getest met een snoertje op een wandcontactdoos?
Wel even in elkaar zetten, staat 230 volt op.
Oorzaak kan ook iets anders zijn.

Deze ligt nu als test gewoon met een snoer rechtstreeks op een stopcontact aangesloten om te testen. Dus ligt zeker niet aan mijn bekabeling.

Op zondag 28 juli 2024 13:34:44 schreef henri62:
-edit- Nog wat, 1 soldering van de common mode choke is zo te zien een beetje los gekomen in de tin, die moet ook nog even netjes vastgesoldeerd worden. (En de rest checken, ziet er wat verdacht uit)

Jep, die zag ik dus ook.

@ go_higher: als dit geen soelaas biedt, probeer de print dan eens te verwarmen met een föhn (let op: niet te dichtbij, de print en onderdelen daarop moeten warm worden, niet verschroeien).
Er is een kans dat het dan weer werkt.

Op zondag 28 juli 2024 13:34:44 schreef henri62:
Ceramische SMD C-tjes gaan zelden stuk, en als ze stuk gaan is het meestal kortsluiting. Kleur zegt niet veel, de C-tjes hebben een andere waarde en vaak is het een ander diëlectricum, Z5U of X7R en de kleur is net wat anders. NP0 diëlectricum is vaak een beetje paars of wit.
Kortom: Afblijven want je krijgt ze er niet heel af (zitten gelijmd) en dan weet je niet meer wat de waarde was.

Die 4.7 uF elco is waarschijnlijk de afvlakking van het switcher IC (U1) van de voeding.
Het is een zeer bekend euvel dat die dingen heel vaak stuk gaan en is verdachte nummer 1.

Wat staat er op U1 voor markering?

Welke bedoel je juist met die common mode choke ? Welke is dat juist?

De zwarte kabel (LED -) is waar die de print ingaat al helemaal groen uitgeslagen. De onderkant van de print daar ziet er ook niet gezond uit.
Lijkt op vocht/waterschade.

Op zondag 28 juli 2024 20:17:57 schreef KGE:
De zwarte kabel (LED -) is waar die de print ingaat al helemaal groen uitgeslagen. De onderkant van de print daar ziet er ook niet gezond uit.
Lijkt op vocht/waterschade.

Maar als ik meet rechtstreeks op dat klein spoeltje dan meet ik nog steeds ver geen spanning. Daar zou ik dan toch al een spanning moeten op meten , zelfs al is die kabel dat naar de led gaat slecht? Of zie ik dit verkeerd?

zelfs al is die kabel dat naar de led gaat slecht? Of zie ik dit verkeerd?

Een leddriver probeert een stroom door de leds + kabel te sturen. Als de kabel geen contact maakt dan lukt dat niet. Dit gaat met snelle pulsen. Het kan ook zijn dat je meter die snelle pulsen niet kan meten.

Ik zou eerst de zichtbare schade inpakken door het stukje slechte kabel in te korten en de printplaat schoon te maken. Als het dan toch de slechte kabel was dan zou het weer moeten werken.

Oorzaak gevonden...

Iemand een idee hoe zo een klein spoelken noemt? En ook welke waarde dit zou zijn?

Dat is een common mode choke, als je van beide wikkelingen 1 ringetje af haalt werkt die waarschijnlijk nog prima en kun je het gewoon weer aan elkaar bakken.

Op maandag 29 juli 2024 11:24:58 schreef Sine:
Dat is een common mode choke, als je van beide wikkelingen 1 ringetje af haalt werkt die waarschijnlijk nog prima en kun je het gewoon weer aan elkaar bakken.

Dus 1 wikkeling er af zou geen probleem mogen geven? Ok ga ik dat even proberen.

And then there was light _/-\o_
Bedankt aan iedereen voor de hulp.
Probleem is hiermee dus opgelost.

Opgelost niet echt... :)
Zonder common mode choke veroorzaakt/ontvangt de driver veel meer storing/netvervuiling...

Op maandag 29 juli 2024 12:32:12 schreef Arco:
Opgelost niet echt... :)
Zonder common mode choke veroorzaakt/ontvangt de driver veel meer storing/netvervuiling...

Deze steekt er wel degelijk weer tussen hoor. En met netvervuiling , wat moet ik mij hierbij voorstellen?

Dat andere apparaten last gaan krijgen van de door de driver uitgestraalde storing... (en vice versa)
Als je 1 wikkeling eraf hebt gehaald doet de choke niet veel meer. (of bedoelde je 1 winding van die wikkeling? Da's niet zo erg.)

[Bericht gewijzigd door Arco op (41%)]

Hij zit aan de output, dus netvervuiling is hier niet het probleem. Maar het ding zit er inderdaad om te voorkomen dat je voeding als stoorzender gaat werken.

Het is een common mode filter, het ding filtert dus meuk die op beide lijnen in de zelfde grootte aanwezig is.
Daarom moeten beide wikkelingen ook gelijk zijn.