Ik heb een Intex 602g filter pomp.
Ik geloof dat ik deze een aantal jaar geleden tweede hands heb overgenomen. Al vanaf het begin vond ik dat de pomp een luid ratelend geluid maakte.
Toentertijd heb ik de pomp wel eens open gehaald en gekeken of iets kapot of gescheurd was. Maar ik kon toen niets geks vinden. Heb het toen ook maar voor lief genomen.
Echter begin ik me toch af te vragen of dit "normaal" is. Ik weet dat het goedkope pompjes zijn en dat er wellicht betere opties zijn. Maar ik heb maar een klein frame zwembad (2.20m x 1.50m x 60cm) en het hoeft voor mij niet zo fancy. Qua werking doet de pomp het goed. Dus het gaat vooral om het ratelend geluid wat deze veroorzaakt.
Aangezien ik in de buurt dezelfde (nieuwe) pomp kan aanschaffen voor een prikkie, is mijn vraag ga ik met een nieuwe pomp hetzelfde probleem krijgen. Of zijn deze normaal echt wel een stuk stiller?

Hier een video van het probleem: Klik

Dit is niet normaal.
Ik heb zelf twee Intex pompen, een 1250l/u en een (dacht ik) 2000l/u.
Beiden geluidloos.
Een magdrive pomp begint meestal te ratelen als de tegendruk te hoog/hoger wordt t.o.v haar vermogen.
Wat is de totale opvoerhoogte die de pomp moet overwinnen, is er sprake van enige restrictie aan de drukzijde?

Ben momenteel niet thuis. Dus kan het niet precies opmeten. Maar ik verwacht dat de uitvoer van de pomp ongeveer 40 tot 50cm omhoog gaat richting de inlet van het zwembad. Wanneer ik de pomp op een hoger punt zet, wordt het geluid ook niet minder. Probleem blijft er!

Als 'ie lucht aanzuigt (ergens een klein gaatje in de pomp of aanvoer), dan krijg je ook dit soort geluiden...

Maar mocht de pomp ergens lucht aanzuigen, dan zou ik toch luchtbellen in de afvoerslang moeten zien?

De luchtbellen kunnen in de filterruimte blijven hangen. Regelmatig even het kraantje bovenop het filterdeksel openen om de lucht er uit te laten. Belangrijk is dat de bovenkant van de pomp onder de waterlijn staat.

Wij hebben ook zo'n soort pomp gehad als in jouw schets. Die maakte ook regelmatig wat ratelend geluid, maar heeft het jaren uitgehouden tot 't bad uiteindelijk werd verkocht. Kan je een opname maken?

Kan je een opname maken?

Had je het youtube linkje in de eerste post bekeken? Hier alsnog:
https://www.youtube.com/shorts/QMyj4vEPKN0?si=76pYyTiYWxGIHCr4

Op dinsdag 30 juli 2024 10:31:24 schreef Ledlover:
De luchtbellen kunnen in de filterruimte blijven hangen. Regelmatig even het kraantje bovenop het filterdeksel openen om de lucht er uit te laten. Belangrijk is dat de bovenkant van de pomp onder de waterlijn staat.

Dit ook al regelmatig gedaan. Deze procedure moet je ook doen tijdens het verwisselen van het filter. Maar ook wanneer dit is gedaan blijft het geluid hetzelfde. Het is ook niet dat het naarmate de pomp draait, het geluid erger wordt. Het is er vanaf het begin.

Linkje gemist.

Nee, dat is echt een veel te hard geluid. Als ie minder dan 2 jaar oud is, retour winkel.
E: tweedehands. Ik zit niet goed op te letten...

Kijk eerst eens of je een resonerend stuk plastic kan vinden. Flink duwen op allerlei onderdelen terwijl ie draait. Als het geluid verdwijnt, weet je dat er iets los zit.

Als dat niets oplevert;

Enige optie is A. nieuwe kopen of B. openmaken en kijken of de impeller speling heeft op een lager, of dat de motorwikkelingen los in een plastic behuizing liggen ofzo (dat zou einde oefening zijn vanwege de noodzakelijke waterdichtheid).

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (70%)]

speling op de as van schoepen of glijlagers .
cavitatie in de pomp kan ook een mogelijkheid zijn
maar ik hou het op het eerste

Geen beschadigingen aan impeller-as of bladen?

klinkt me meer als het magnetisch anker wat aanloopt tegen het veld door uitgesleten lagers.

De levensduur van die pompen gaat ook niet meer als een paar jaar zijn, helemaal als je ze niet goed droog en schoon wegzet. Kunststof waaieromhulsel gaat stuk door het stalen waaiertje welke gaat roesten.
Jaar daarop zijn ze in onbalans en beginnen ze te ratelen welke het einde pomp aan geeft.

Ik heb dus via marktplaats een nog nieuwe (in verpakking) pomp gekocht. Exact dezelfde als de eerste. Deze aangesloten op het zwembad. Moet zeggen het geluid is wel een stuk minder. Maar om nu te zeggen dat deze pompjes geluidloos zijn.. nou, niet echt. In ieder geval wel een verbetering. Wellicht zal ik er maar mee moeten leven..
Hieronder nieuwe video’s. Al moet ik zeggen dat de twee video alweer een stuk luider klinkt dan video 1. En dit is beide de nieuwe pomp. :S
Video 1
Video 2

Ik vond vandaag onze oude pomp, had je gratis mogen hebben...

En jij hebt dit probleem nooit gehad met je pomp? Gaat het over hetzelfde type of is het een andere pomp?

Het is een pomp van ons oude Intex opblaas zwembad. Type geen idee;

Probleem was dat wij vogels hadden die de rand lek prikten; kon elke week minimaal 3 plakkers doen...

Zal overmorgen eens kijken, maar hij klonk na ontluchten altijd prima.

ik heb ook zo een pomp, hoor je altijd wat ratelen.
ik leg de mijne op de zijde want ze staat hoger dan waterniveau (kleine kindjes, dus moet niet veel water in staan).
het vorige zwembadje had een 8tal cm water staan, en de pomp is vlotjes 20cm hoog. ontluchten ging dus al niet.
het nieuwe badje heeft een 15cm water en door op de zijde te leggen zit ze net onder water niveau.

echt krachtig zijn ze ook niet. om het eerste bad leeg te trekken, pompte ik alles over.
het oude badje 8cm hoog, de afvoerleiding moest 20cm omhoog naar het nieuwe badje. geraakte de pomp met moeite aan.
over de rand van 60 lukte absoluut niet.

is gewoon plastic rommen. mijn dweilpomp in de smeerput is quasi muisstil en die pompt gewoon 2meter omhoog. is maar de helft in grote.
de mijne ratelde al van in het begin (misschien ook door het lage water niveau). denk dat ze nu toch al een jaar of 6-7 oud is, draait de hele dag want de verwarming (zo een tapijt) zit er ook tussen.
https://cdn.webshopapp.com/shops/20364/files/191127008/250x300x2/solarmat-120x120-cm.jpg

als het lawaai stoort, kan je er een houten bak rond maken, al dan niet met wat isolatie erin.

Ik heb hier ook nog zo'n pomp liggen. Er zit binnen in een asje van ceramisch materiaal waar de magnetische rotor/impeller overheen loopt. Het asje zit boven en onder in kleine rubbertjes.

Dat asje was bij de pomp, die ik heb liggen, gebroken. Ook rammelde die van alle kanten. Ik heb er een RVS staafje in gemaakt en loopt weer.
Of dat 100% goed gaat met de magnetische rotor weet ik niet. Ligt al ruim 10 jaar ergens in mijn tuinhok, nooit meer gebruikt.

Ik haal het waaiertje er aan het begin van het seizoen altijd even uit (3 schroefjes0. Maak dan de boel even schoon en voor het monteren even een klein beetje dik siliconenvet aan het bovenste asje en lagertje. Dan blijft hij weer weken stil.

Het is allemaal plastic-fantastic made in China meuk, ook helemaal niet gemaakt om jaren mee te gaan. En inmiddels zit ik met onze pomp met het probleem dat de filtertypes veranderd zijn. Bij de nieuwe is de diameter welke over het voetje in de bodem moet kleiner dan bij de oude.

Planned obsolescence gok ik.