Hallo .... ik zet mijn vraag hier in de categorie HF omdat het om een antenne gaat maar het heeft eigenlijk weinig te maken met HF.
Een vriend van me heeft een Fritzel HF-beam van een 30-tal jaren oud.
Nu zou die antenne uit elkaar gehaald moeten worden maar helaas zit er weinig beweging in de aluminiumbuizen van de elementen die in elkaar geschoven zitten, ze zitten muurvast !
Is er iemand die een goede oplossing daarvoor weet ?

Dank bij voorbaat

Nu zou die antenne uit elkaar gehaald moeten worden maar helaas zit er weinig beweging in de aluminiumbuizen van de elementen die in elkaar geschoven zitten, ze zitten muurvast !

Moet de antenne daarna ook weer netjes terug in elkaar gezet kunnen worden? Anders doorzagen of doorslijpen.

Minder destructief is de verbinding te verwarmen (electrische verfafbrander, gasbrander, e.d.), af te laten koelen, wat kruipolie erin spuiten, etc. Geen leuke klus, maar na één of meerdere van dergelijke thermische cycli gaat het mogelijk wel loskomen. Geduld helpt. Kruipolie een dagje in laten trekken, volgende dag opnieuw proberen.

(in één geval heeft het me ooit 13x verhitten/afkoelen/kruipolie gekost om de opspandoorn van een gatenzaag weer gangbaar te krijgen, maar los komt het uiteindelijk altijd.)

Met een hamer rondom wat op de verbinding tikken kan ook helpen om de verbinding los te doen 'schrikken'. Evt. tikken op het uiteinde van de beam-elementen, om ze wat dieper in elkaar te schuiven desnoods, als het helpt om de verbinding los te schrikken.

En als het na dat alles nog niet los wil komen, dan het buitenste element in lengterichting een stukje (ca. 1/3 van de lengte van de verbinding) inslijpen.

Bij het opnieuw in elkaar zetten gaat in dat laatste geval dan wel over een oplossing nagedacht moeten worden om weer een duurzame verbinding te kunnen maken tussen de twee delen van het element. (RVS slangklemmen?)

[Bericht gewijzigd door nonius op (15%)]

Ik ken het fenomeen uit de fietswereld waarbij een zadelpen vast zit in een aluminium frame. Ook dat is een kluif om los te krijgen.

Nonius hierboven heeft de oplossing: geduld, kruipolie en warmte/koelen.

Het gaat uiteindelijk om ruimte te krijgen tussen de gecorrodeerde buizen waardoor de kruipolie zijn werk kan doen. Tikje met een hamer of, beter, een slagtrekker wil helpen. Na 30 jaar vastzitten ga je het niet in een uurtje loskrijgen, reken maar op dagen of weken. Elke dag een beetje rommelen en uiteindelijk komt het wel los.

Wat niet helpt is met geweld proberen de boel los te draaien. Je kunt raden hoe ik dat weet...

Veel kruipolie/WD40 gebruiken en rommelen.

Op woensdag 31 juli 2024 17:07:31 schreef nonius:
Bij het opnieuw in elkaar zetten gaat in dat laatste geval dan wel over een oplossing nagedacht moeten worden om weer een duurzame verbinding te kunnen maken tussen de twee delen van het element. (RVS slangklemmen?)

Aluminium en RVS plus regenwater, dat gaat aanvreten. Er zijn slangklemmen met rubbers om dat te voorkomen.
Ik heb bij m'n vertical de elementen bij elke koppeling in vulkaniserend rubber gewikkeld, daar zitten namelijk RVS schroeven in.

Grootste probleem is meestal dat men te ongeduldig is en verwacht dat WD40 binnen een paar minuten zijn werk doet, wat bij goed vastzitten nooit lukt...
WD40 erop spuiten en een paar uur wachten, desnoods enkele malen herhalen.

('t Heet niet voor niks kruipolie; het gaat heel langzaam... :+ )

een oude fietsenmaker heeft mij eens geholpen met een cilinder van een oldtimer bromfiets waar de zuiger muur vast in zat door stilstand .
om de zuiger los te krijgen hebben we het hele blok gedemonteerd tot we de krukas en cilinder over hielden .
de cilinder hebben we daar na heet gestookt op een hout kachel , vervolgens liet die fietsenmaker van uit de krukas kant een paar ijsblokjes in de zuiger vallen , door de krimp kwam de zuiger bijna vanzelf en onbeschadigd los .
misschien is dit trukje ook te doen met de antenne .
de verbinding flink warm stoken en daarna koud water door de binnenste buis laten lopen waardoor deze krimpt en mogelijk los komt .

Hallo allen,

Bedankt voor de tips !
Als er resultaat is laat ik het zeker weten hier.

Groeten....