Ik heb een buitenlamp waarbij je op de drukknop moet drukken om de lamp aan te schakelen.
Deze kan je dan als je iedere drukt van sterkte veranderen.
Als ik nu op de drukknop druk moet ik deze de hele tijd inhouden om de lamp te laten branden.
Laat ik de drukknop los, werkt de lamp niet!
Iemand raad hoe dit werkt?
Dus er gaat geen signaal naar een relais ofzo die er voor zorgt dat de lamp aan blijft.
Alvast bedankt
mvdk
Golden Member
Ah. Je bent niet nieuw hier, dus je weet hoe het werkt. 
Installatiehandleiding, manual, gebruiksaanwijzing, aankoopbon met omschrijving merk en type...
Of los maken en fotootje.
mvdk
Golden Member
Nou. Nu hopen dat iemand er iets mee kan. 
Edit: verwen jezelf. Koop een nieuwe.
[Bericht gewijzigd door mvdk op (31%)]
nonius
set SCE to AUX.
Iemand raad hoe dit werkt?
Mijn eerste reactie was, 'met stroom!'; gelukkig post ik niet altijd wat ik denk.
OP: Mvdk heeft je net een suggestie gegeven. Lees het nog eens goed door wat hij geschreven heeft.
Heeft het printje ook nog een achterkant, waar bijv. ook onderdelen op zitten? Ik denk aan elco's, een relais bijv. En zou deze informatie ook niet relevant kunnen zijn voor mensen die je graag willen helpen, maar wie je het nu niet bepaald erg gemakkelijk maakt door zo karig te zijn met informatie?
achterkant
batterij, drukknop, andere aansluiting is voor op te laden
Batterij werkt nog goed, heb de lamp heel lang laten aan staan door een klem op de drukknop te plaatsen.
ER moet ergens een signaal komen zodat de lamp aan blijft.
[Bericht gewijzigd door jee_r op (54%)]
Op woensdag 31 juli 2024 21:30:31 schreef jee_r:
achterkantbatterij, drukknop, andere aansluiting is voor op te laden
Batterij werkt nog goed, heb de lamp heel lang laten aan staan door een klem op de drukknop te plaatsen.
ER moet ergens een signaal komen zodat de lamp aan blijft.
Op de kale zijde van de print zit nog een led, maar dat kan ook een fotodiode zijn. In dat geval moet het waarschijnlijk ook donker zijn wil de lamp blijven branden. Je kunt een zijde lossolderen om te zien of het dan wel werkt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
nonius
set SCE to AUX.
Die batterij is volledig leeg. Eerst opladen en dan opnieuw de spanning meten, voor u verder gaat foutzoeken.
Edit: dubbelop met Arco.
[Bericht gewijzigd door nonius op (11%)]
Op woensdag 31 juli 2024 21:51:16 schreef nonius:
Die batterij is volledig leeg. Eerst opladen en dan opnieuw de spanning meten, voor u verder gaat foutzoeken.Edit: dubbelop met Arco.
Ik zal de batterij deze nacht opladen. Maar had deze al eens 8 uur opgeladen
nonius
set SCE to AUX.
De accu moet sowieso opgeladen zijn, al was het maar om schade aan de accu te voorkomen. Morgen de spanning opnieuw meten, deze moet rond de 4.0-4.2V zijn.
Is de spanning goed, dan verder zoeken naar andere problemen:
Ik zie ook wat vocht en oxidatie op de voor- en achterkant van de print op diverse plekken (stukjes printspoor die donkergroen zijn geworden, i.p.v. het gezonde lichtgroen). Doormeten met een multimeter (op het ohm-bereik) of de betreffende spoortjes niet onderbroken zijn.
Ook de via's doormeten (via = gat in de printplaat, waar een printspoortje eindigt en via het gemetalliseerde gat verbinding maakt met het volgende stuk van het spoor aan de andere kant van de print).
Sommige via's zien er slecht uit, dus controleer met de multimeter of er ook daar geen onderbroken contact zit, tussen de ene kant van de print en de andere.
(NB: voordat u de spoortjes gaat doormeten op continuïteit/niet onderbroken zijn, eerst de accu loskoppelen van de print. Het kan zijn dat, om goed contact met de meetpennen te maken, u wat groene afdeklak of oxidatie moet wegkrabben van de print of via's).
Zal het morgen meten... Kan je zo'n printplaat goed zuiver maken? Zo ja, hoe?
Oxidatie enz verwijderen?
Dit zou best wel het probleem kunnen zijn.
nonius
set SCE to AUX.
Heel de printplaat zuiver maken is niet aan de orde. De oxidatie lijkt redelijk lokaal en beperkt te zijn, maar wel op een paar belangrijke plaatsen (printsporen, via's).
Oxidatie enz verwijderen?
Ik krab het gewoonlijk weg met een scherp schroevendraaiertje (plat bled).
Bij het meten kan het zijn dat u flink hard met de meetpennen moet drukken, om ervoor te zorgen dat de (hopelijk scherpe) meetpunten door de printlak en/of oxidatie prikken, tot op het zuivere koper.
Er zijn vooral een paar via's die ik er zeer verdacht uit vind zien, u zult het zelf ook wel zien, neem ik aan, wanneer u er goed naar kijkt en vergelijkt met 'gezonde' via's, met blinkend tin.
[Bericht gewijzigd door nonius op (17%)]
Er zit een elco bij de drukknop.
Meet eens of die nog de goede waarde heeft.
Elco's verlopen nog wel eens van waarde.
Vooral zoals deze die ook vochtig zijn geweest.
Anders was er geen oxidatie.
nonius
set SCE to AUX.
Er zit een elco bij de drukknop.
Deze elco lijkt me niet meer dan een buffer-condensator, zit over + en -, nabij de TP4066 (batterij-management IC); ik heb het sterke vermoeden dat het batterijlaadcircuit verder in orde is, maar we zullen het zeker weten wanneer OP terugrapporteert dat de batterij netjes op 4-4.2V is opgeladen.
Mijn geld zet ik op de 4 via's nabij R16 en de via's bij R8, R10, R12 en R7. Ook de via aan de onderzijde, waar '+' bij staat (nabij batterij-connector), ziet er niet fris uit.
OP heeft toegang tot de print en ziet mogelijk meer 'verdachte' plekken.
Het drukknop-signaal gaat, denk ik, wel naar U2 (waarschijnlijk een micro-controller), maar deze microcontroller 'houdt' op de één of andere manier het signaal niet vast ('latcht niet'). Zoals gezegd, mijn geld zet ik op de via's en printspoortjes in de buurt van U2 en R8/R10/R12/R7 en de 4 via's bij R16.
Als OP hier een probleem (onderbroken contact) aantreft, is het simpelweg een kwestie van de via te overbruggen met een stukje draad: een paar mm naast de via wat groene lak weg te krabben tot op het blanke koper, hetzelfde te doen aan de andere zijde van de print, en dan een kort stukje draad door de via te steken en aan beide zijdes vast te solderen.
Voor OP: er lijkt ook wat vuiligheid te zitten nabij Q2 en R3, even kijken of het met een oude tandenborstel schoon te maken is en of er verder niets raars aan de hand is op de vuile plekken.
vraag aan OP: is de doorzichtige 'LED' (naast de connector voor de lader) een LED (dus geeft hij licht van een bepaalde kleur, bijv. rood, groen of geel of blauw), bijvoorbeeld wanneer de accu opgeladen wordt of de lader aangesloten is? Of is het een foto-diode, die detecteert of het donker is en zo de lamp inschakelt? In dat geval geeft hij geen licht.
Op woensdag 31 juli 2024 21:51:25 schreef jee_r:
Als ik de led afdek werkt het nog steeds niet
Als die sluiting maakt ook niet!, dus even een kant losnemen
Op donderdag 1 augustus 2024 08:23:00 schreef buzzy:
[...]Als die sluiting maakt ook niet!, dus even een kant losnemen
Als het een led is helpt afdekken niet, eerst achterhalen of het eventueel een fotodiode is.
Aan de achterkant in het huisje zonder verstertje is het waarschijnlijk geen fotodiode.
Komt er licht uit in een bepaalde situatie dan is het zeker een led.
nonius
set SCE to AUX.
Batterij meet 4,15 volt Led gaat branden bij opladen
Ok, dan is de lader en het batterij-management IC (TP4066 en componenten er omheen) dus goed. En de 'LED' is dus inderdaad een LED, en geen foto-sensor om duisternis te detecteren.
Volgens mij werken de contacten
Wat bedoelt u hiermee? Welke contacten werken?
Of bedoelt u dat de lamp nu gewoon goed werkt (ingeschakeld blijft)?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com