Beste,
Ik ben in het bezit van een oldtimer.
Alles prima behalve de ventilator voor de koeling werkt niet.
Hij wordt elektrisch aangedreven.(zie schema in bijlage)
Als ik de ventilator rechtstreeks aan een batterij aansluit werkt hij.
Ingebouwd in de wagen, krijgt hij zijn 12v, als ik dan de tweede kabel aan de massa hou doet hij niet?
Het thermostaat dat de schakeling moet maken laat ik er tussenuit bij deze test.
Iemand een idee?
PS: is het normaal dat, als ik de motor op 12v aansluit dat op de tweede kabel ook 12v staat?
Groetjes
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Dus als je de thermostaat overbrugt doet hij niks? Blijft er dan wel 12v staan aan de plus kant die naar de zekering gaat? De massa is ook echt een goede massa op de accu bijvoorbeeld?
nonius
set SCE to AUX.
Ingebouwd in de wagen, krijgt hij zijn 12v, als ik dan de tweede kabel aan de massa hou doet hij niet?
En als u de 'tweede kabel' tegen de min-pool van de accu houdt, draait de motor dan wel? (als de draad niet lang genoeg is, dan eventjes provisorisch verlengen).
Als de motor dan wel goed draait, zit er ergens een slecht massa-contact in het auto-chassis.
PS: is het normaal dat, als ik de motor op 12v aansluit dat op de tweede kabel ook 12v staat?
Ja, als de neg. draad/massa-draad van de motor geen contact maakt met de massa kan het goed zijn dat er ook gewoon +12V staat op die tweede draad van de motor.
Het thermostaat dat de schakeling moet maken laat ik er tussenuit bij deze test.
Ik neem aan dat u dan wel de twee draden die aan de thermostaat zitten met elkaar doorverbindt? Anders kan er namelijk geen stroom naar de massa lopen....
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
als u die termo contakt meet is de motor op temperatuur +- 90 °c
zie eens https://www.youtube.com/watch?v=ggn04spGhCk
merk en type auto zou ook handig zijn
Het gaat om een Fiat 124 Spider 2000i uit 1981.
Gisteren de ventilator in de wagen aan de praat gekregen 
Niets anders gedaan dan voordien. Dus de 12v aangesloten en de andere kabel op de massa gehouden. Deze dingen had ik voordien ook al verschillende keren gedaan zonder succes. Plots begon hij te draaien en nu blijft hij het voorlopig doen.
Nu weer eens de thermoschakelaar ertussen hangen. Heb nu een overbrugging gemaakt.
Toch al dank voor al de goede tips en de snelle reactie.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kan ook een slechte massaverbinding geweest zijn. (bij die oude Italiaanse en Franse auto's roest alles van metaal als een malle weg...
)
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Een stekker een aantal keren los nemen en terug steken kan voldoende zijn om een lichte oxidatie weg te nemen.