Omdat ik een experiment wil uitvoeren in een elektrostatisch veld wil ik een k&k voeding bij AliExpress aanschaffen die een uitgangsspanning kan leveren tussen de 1kV en 10kV, maar vanwege de soms moeilijk te begrijpen omschrijving van functies en waarschuwingen aldaar heb ik nu een vraag m.b.t. een opmerking die er wordt gemaakt.
Wie zou mij kunnen helpen om op te helderen wat daar mee bedoeld kan zijn?
Het gaat om de volgende zinsnede uit het hierboven gelinkte, onder het kopje "Overzicht" (klik op meer weergeven aldaar om het te zien) van de voeding in kwestie:
"WARNING
The high voltage output cables must be connected to a load before powered on. Otherwise it's High voltage transformer may be broken down by over voltage output."
(een screenshot van deze waarschuwing heb ik aan dit bericht toegevoegd)
Ik wil de voeding niet wil gebruiken als vonk generator o.i.d. en het is ook het niet mijn bedoeling een belasting op de uitgang te plaatsen, want ik wil de HV uitgang verbinden met twee aluminium platen op een afstand van enige centimeters van elkaar teneinde een permanent elektrostatisch veld te maken voor het experiment.
Aangezien er lijkt te worden gewaarschuwd voor het defect kunnen raken bij het aanzetten van het apparaat zonder een belasting, zou ik dan wellicht een voorziening moeten maken waarbij ik een afschakelbare belasting toevoeg? Of zou hier iets heel anders mee bedoeld kunnen zijn en maak ik me druk om niets?
Misschien weet iemand van een andere mogelijkheid voor een belasting die automatisch afschakelt?
Elke zinvolle bijdrage is van harte welkom!
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kennelijk kan de schakeling een spanning opwekken die hoger is dan wat z'n spoel/trafo aankan. Het is heel goed mogelijk dat dit klopt.
Het is ook mogelijk dat de chinees de waarschuwing van een "krachtiger apparaat" heeft gecopieerd en dat deze niet zulke hoge spanningen kan bereiken. Maar ik zou het toch niet terzijde schuiven.
Een "statisch ding" als belasting geldt hier niet als belasting. Een belasting trekt "stroom" en dat doet jou voorgestelde experiment niet.
Wat REW zegt.
Je zou een aantal hoogspanningsweerstanden kunnen gebruiken als belasting. De waarde hangt af van hoeveel spanning er uit komt, en hoeveel je die spanning naar beneden moet trekken.
Wees je er van bewust dat twee vellen aluminiumfolie tegenover elkaar een condensator vormen, en als die groot genoeg wordt en er 10kV op staat, je een flinke klap kunnen verkopen.
mvdk
Golden Member
De waarschuwing staat er dat je het ding niet aanschakelt met de aansluitkabels nergens op aangesloten. Het ding is bedoeld om er condensator-achtige belastingen op aan te sluiten. Staat in de manual/beschrijving. Zodra je als "load" een weerstand erop gaat aansluiten, denk ik dat de spanning in mekaar klapt.
Niet zo een beste generator blijkbaar.
Geen enkele regeling van de uitgangsspanning dus je moet maar afwachten hoeveel spanning er uit komt. Ik zou een andere gaan zoeken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Bij de niet uitgeklede versie staat een manual. De belasting is nodig ivm doorslag van de HV trafo.
Kees, ik zou dit zowiezo niet bij Ali bestellen. Ik heb deze, die gaat ook tot 6kV
Deze beperking is overigens vrij gebruikelijk bij HV voedingen, ontstekingen etc.
Een oude, regelbare HV "lab" voeding in deze range hoeft duur noch zeldzaam te zijn. fred101 linkt zelfs een nieuwe die ik niet ken. Let wel op de polariteit, indien relevant. Andersom gebruiken kan vaak niet eenvoudig.
Of maak, als het positief mag zijn, zelf iets met een oude flyback. De kosten zitten hem vermoedelijk vooral in goede HV weerstanden voor de terugkoppeling.
Mogelijk wil ik wel een voeding uitlenen, maar zou even aftasten vergen. Waar is het voor, bent u bekend met hoogspanning, etc.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Deze weerstanden gaan tot 30kV: https://nl.aliexpress.com/item/1005002676360689.html
Je kunt er ook een 10 kV spark gap overheen zetten.
Bij sommige van die HV generators staat ook nog een duty-cycle waarschuwing: ze kunnen maar korte tijd achtereen werken anders raken ze oververhit.
[Bericht gewijzigd door Arco op (36%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
@Ledlover: weerstanden lijken me geen goed idee, gezien het feit dat de vermelde maximale uitgangsstroom 0,5 mA zou zijn. Ik ben het met @mvdk eens dat de uitgangsspanning dan waarschijnlijk in elkaar zakt.
Overigens wil ik de uitgangsspanning aan aluminium platen leggen en niet aan folie.
@mvdk:
Het ding is bedoeld om er condensator-achtige belastingen op aan te sluiten
Waar heb je dit uit opgemaakt?
@LedLover meldt:
Wees je er van bewust dat twee vellen aluminiumfolie tegenover elkaar een condensator vormen, en als die groot genoeg wordt en er 10kV op staat, je een flinke klap kunnen verkopen.
Dan zou je toch zeggen dat ik die platen er wel gewoon op zou kunnen aansluiten...
@fred101:
Bij de niet uitgeklede versie staat een manual. De belasting is nodig ivm doorslag van de HV trafo.
Die versie heb ik inderdaad ook overwogen, maar ik zag daar de meerwaarde niet van in omdat ik geen dubbele uitgang nodig heb en dus die meerprijs niet wilde betalen.
(Overigens heel leuk om hier je reactie te zien Fred, doet de flipperkast het nog goed? Je hebt bij mij destijds ook een heleboel buizenspul opgehaald...)
@Aart
Mogelijk wil ik wel een voeding uitlenen, maar zou even aftasten vergen. Waar is het voor, bent u bekend met hoogspanning, etc.
Heel vriendelijk van je Aart. Ik ben niet vertrouwd met hoogspanning, maar wel een uiterst voorzichtig mens die elk risico wil uitsluiten, vandaar dat ik mijn pensioen al heb gehaald ondanks veel geëxperimenteer. Ik weet niet of je bekend met het concept van de zgn. "Greenbox", maar het experiment betreft het laten ontkiemen van plantenzaden in een elektrostatisch veld met een sterkte van 750 V/cm waardoor er demythelisering van genetisch materiaal zou plaatsvinden en er een vorm van regressie naar vroegere evolutiestadia zou moeten plaatsvinden. Omdat dit volgens de auteurs van het boek "De oertijdcode" van de Zwitserse onderzoekers, dr. Guido Ebner en Heinz Schürch vaak grote voordelen in de weerbaarheid en opbrengst van de resulterende gewassen zou opleveren wil ik dat op mijn moestuin uitproberen.
Gezien het feit dat ik, in geval e.e.a. slaagt, langdurig zou willen inzetten lijkt lenen me niet zo'n goed idee, maar evengoed hartelijk bedankt voor het aanbod!
@Arco: IK heb zef wel enige HV weerstanden liggen die ik zou kunnen gebruiken, maar ik weet haast wel zeker dat dit geen succes gaat wezen met een maximale uitgangsstroom van 0,5 mA
@Thevel:
Je zal ook deze kunnen gebruiken.
Bij 6kV loopt er dan 1mA stroom.
Zie hierboven, dat kan die voeding niet aan.
@allen: De door Fred genoemde "niet uigeklede versie" (https://nl.aliexpress.com/item/1005003507001068.html?spm=a2g0o.detail.… ) heeft een extra regelaar aangeduid met "Protection" wwaarvan de functie mij niet geheel (of beter: geheel niet) duidelijk is. Ik vermoed dat deze functie mij niet gaat helpen omdat de waarschuwing identiek is bij deze uitvoering van de HV voeding, maar ik ben wel beniuewd wat die functie dan eigenlijk inhoudt.
nonius
set SCE to AUX.
Dat de trafo defect kan raken door onbelast te gebruiken is één ding (alhoewel ik van een apparaat dat specifiek voor ionisatie wordt verkocht verwacht dat het juist WEL zonder belasting kan werken, omdat er bij een lucht-ionisator alleen maar electrodes zijn aangesloten die lading 'rondsproeien'. Dat klinkt voor mij als 'onbelast zijn'....)
Maar een ander ding om zich serieus af te vragen is of de hoogspanning wel galvanisch gescheiden is van het lichtnet. Voor een lucht-ionisator is die scheiding niet essentieel, zolang de 'sproei-electrodes' niet aanraakbaar zijn, maar voor het experiment dat OP wil gaan doen kan galvanische scheiding van het lichtnet wel degelijk van belang zijn, i.v.m. electrocutiegevaar.
En in dit geval gaat het dan dus om electrocutie door de 230Vac van het lichtnet, via de hoogspanningselectrodes.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
die hoogspanning electrodes zou ik niet van aluminiumfolie maken omdat de folie naar elkaar trekt bij een spanningsveld. Bij een ontlading is de dunne folie ook beschadigd door een gat in de folie. Beter is dan aluminiumplaat van een millimeter dikte.En wat elektrocutie door het lichtnet lijkt mij niet van belang omdat het een flyback inverter betreft welke al galvanisch van het net is gescheiden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 1 augustus 2024 14:50:27 schreef nonius:
Maar een ander ding om zich serieus af te vragen is of de hoogspanning wel galvanisch gescheiden is van het lichtnet.
Ik krijg de indruk van wel: Er is een dubbele output, je kan ieder van de outputs op aarde aansluiten en naar keuze 0/x/2x -x/0/x of -2x/-x/0 verkrijgen.
Ik zou nu ook niet meteen wat bij Aliexpress kopen. Hier is ook behoorlijk wat hoogspanningsmateriaal te vinden: https://highvoltageshop.com/
Ik heb daar al verschillende keren besteld en ben best tevreden.
Er is hier opgemerkt dat dit soort voedingen bedoeld zouden zijn voor gebruik met een condensator. Zou een condensator dan gelden als een belasting? Ik zie dan wel een mogelijkheid om mijn experiment met een elektrostatisch veld tussen 2 aluminium platen er mee te kunnen doen mocht dit zo zijn.
Iemand een idee hierover?
Gewoon proberen, het is goedkoop aliexpress spul. Fikt het uit, dan gooi je het weg en koop je een nieuwe.
Bij gelijkspanning is een condensator in principe geen belasting. Maar het kan wel zijn dat door sproeien je voldoende verliezen hebt dat de spanning niet te hoog oploopt.
MGP
LDmicro user.
Niet teveel zorgen maken, wordt zelfs aangeprezen om te werken zonder belasting (elektrostatische werking).
fred101
Golden Member
Op donderdag 1 augustus 2024 19:26:41 schreef Ledlover:
Gewoon proberen, het is goedkoop aliexpress spul. Fikt het uit, dan gooi je het weg en koop je een nieuwe.
Heel goed voor het milieu en de directie van China, de grootste vervuiler, bedankt u tevens voor westerse kapitaal vlucht.
fred101
Golden Member
Ik zou me niet te veel aantrekken van dat soort meldingen want die dingen worden massaal gekloond, uitgekleed en vaak zijn de fotos en manuals gewoon gekopieerd van mede-oplichters, of ze nu bruikbaar zijn of niet. Direct uit China kopen is gewoon gokken. Het kost niks maar daar is de eind controle (geen), kwaliteit(ultra laag tot laag) en duurzaamheid (niet) dan ook naar.
Dus koop iets goeds, bouw zelf wat of gok dat die Ali-zooi ongeveer doet wat je hoopt. De specs zijn vaak uit de duim gezogen of zwaar overdreven. Meestal bewust maar soms tgv de vertaling omdat ze geen woord Engels spreken.
MGP
LDmicro user.
Op donderdag 1 augustus 2024 22:52:09 schreef zwaaier:
@MGP: [...]
Maar ook hier staat diezelfde waarschuwing...
Tja, als je het niet vertrouwt zet er dan een 10MΩ aan, wel opletten dat hij tegen die spanning kan, je hebt dan een verbruik van 1mA op 10kV, een hogere weerstand mag ook.
fred101
Golden Member
10M is te weinig, dan heb je een 10W weerstand nodig die ook nog 10kV aan kan.
Dit is een geschikte. 2W, 10kV en 100M
https://nl.farnell.com/ohmite/mox-1n-131006fe/res-100m-1-2w-axial-thic…
MGP
LDmicro user.
Op vrijdag 2 augustus 2024 00:08:33 schreef fred101:
10M is te weinig, dan heb je een 10W weerstand nodig die ook nog 10kV aan kan.
...
Dat is idd teweinig, ik lag dat in bed na te rekenen maar je was mij deze morgen voor.
Ik denk dat 10kV max voor langdurig gebruik ook teweinig is, een familielid heeft verleden maand deze gekocht en is er heel tevreden over.
Koop wat zwaarder dan kun je die nog altijd voor iets anders gebruiken indien het project tegenvalt.
e:/ moest je bestellen koop er dan ook 1 van 1GΩ dan kun je die gebruiken om een hsp voltmeter te maken.
https://www.homemade-circuits.com/high-voltage-meter-circuit-for-measu…
Ok, die toepassing is op lek na statisch. Dan is een 400W / 30 kg Heinzinger niet praktisch..
Hier zou een kleine geregelde hoogspanningsmodule met bijna nul uitgangsstroom het meest gepast zijn.
Alleen de polariteit is mij, zonder er zelf in te duiken, nog niet duidelijk, en die zal relevant zijn.
Overigens is het natuurlijk elektrostatisch veld buiten bepaald niet nul, ik heb daar een keer aan gemeten met een field mill. Ik zal niet linken, maar er staat een artikel op mijn blog.
De transformator van de voeding op de foto lijkt op wat er voor CO2 lasers verkocht wordt. Die hebben een zwevende secundaire i.v.m. de stroomregeling en in serie schakelen van transformatoren bij grotere buizen.