@MGP:
Ik denk dat 10kV max voor langdurig gebruik ook teweinig is, een familielid heeft verleden maand deze gekocht en is er heel tevreden over.
Koop wat zwaarder dan kun je die nog altijd voor iets anders gebruiken indien het project tegenvalt.e:/ moest je bestellen koop er dan ook 1 van 1GΩ dan kun je die gebruiken om een hsp voltmeter te maken.
https://www.homemade-circuits.com/high-voltage-meter-circuit-for-measu…
Dat vind ik nou echt een paar heel praktische tips!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Wat is dat voor Chinese omschrijving, een 10MJ weerstand ?
De bouwwijze geeft mij nu niet direct een veilig gevoel. Als je naar de eind kapjes kijkt kun je zien hoe dik de isolatie is. Dat is flinterdun. Het kan de foto zijn maar ik zie ribbels wat niet kan bij een thickfilm constructie. Volgens mij zijn het gewoon geverfde metaalfilm weerstanden en is het enige keramische (die 95%) de kern waar ze de metaal film om gewikkeld hebben. Bij Ohmite is de kern van Alumina.
Echte 10kV weerstand (met specificaties voor zo'n beetje alles tot capaciteit toe) Zie de dikte van de isolatie. Deze is epoxy coated. Ik heb Ohmite weerstanden gebruikt om voor een klant een kalibratie box te maken. (10m tot 5Gohm en 5kV uit mijn hoofd) Belangrijk hierbij was de temperatuur stabiliteit van, weer uit mijn hoofd, 25ppm) Ik heb ze gemonteerd mbv teflon ringen met daarin gemonteerde banaanbussen (ook heftige qua specs) om de lekstroom zo laag mogelijk te houden.
Een Ali-special, qua specs is het gokken maar als ik naar hun lijstje met "specs" kijk zou dit een 12W 32kV keramische thick film weerstand zijn. De afmetingen van beide zijn gelijk terwijl de Ohmite 2W en 10kV is en de Chinees 32kV en 10W. Daar geloof ik dus helemaal niks van. Vergis je niet in dingen als de lekstroom over de buitenkant (Schoonmaken met IPA daarna niet meer aanraken), maar ook volt en tempco. Die laatste 2 zijn voor jou toepassing niet van belang. EDIT: fout gelezen, de Ohmite is maar 29mm lang. De Chinees 102mm. Dus die kan qua lengte meer dan 10kV zijn maar qua isolatie geloof ik er niks van.
10kV Ohmite is genoeg voor 10kV. Als je ze schoon houd slaan ze echt niet zomaar door. Die Chinese zou ik heel voorzichtig mee zijn en zo monteren dat als ze doorslaan of klappen ze geen schade kunnen veroorzaken.
Ik zou gewoon Ohmite kopen of als het niks mag kosten desnoods 1W weerstanden (goede, dus niet van Ali) kopen en er dan 30 ofzo, in serie zetten.
Maar we zijn hier bij "Circuits on Ali-line" dus het mag helemaal niks kosten, en we zijn verslaafd aan Chinees gokken en opgelicht worden dus het zullen wel Ali's worden.
MGP
LDmicro user.
Op vrijdag 2 augustus 2024 09:45:56 schreef fred101:
Maar we zijn hier bij "Circuits on Ali-line" dus het mag helemaal niks kosten, en we zijn verslaafd aan Chinees gokken en opgelicht worden dus het zullen wel Ali's worden.
Jij hebt werkelijk iets tegen de Chinezen, je goed recht.
Nochtans koop ik ook bijna alles in China, behalve PIC controllers, anders heb ik geen klachten over de geleverde producten.
Let wel, ik ben maar een hobbyist en moet geen garantie geven
en de hobby betaalbaar houden is ook een reden.
e:/ er werd toen ook met de Chinese leverancier gecommuniceerd wat ze met die 100MJ bedoelden en dat is wat @flash2b hier toont.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op donderdag 1 augustus 2024 13:45:08 schreef zwaaier:
Ik weet niet of je bekend met het concept van de zgn. "Greenbox", maar het experiment betreft het laten ontkiemen van plantenzaden in een elektrostatisch veld met een sterkte van 750 V/cm
Per centimeter!
Ik las even per meter en dacht aan de makkelijker oplossing ‘hoe groot zijn die zaden / kunnen de platen dichter bij elkaar’, en dan 15 V op 2 cm afstand, maar dat gaat dus niet op.
Gelukkig hoeft het geen stroom te leveren, dus met een ccfl-invertertje kun je een eind komen. Gelijkgericht, afgevlakt en met heel lichte belasting lukt 1 of 2 kV daar wel mee, misschien 3.
Is ook te doen met ‘normale’ onderdelen: bijvoorbeeld 21x 10M in serie als belasting/bleeder (1/4W TH 250V), 10nF aan afvlakking (33 nf / 1kv, 3 stuks in serie, daarom 21 weerstanden, dat is deelbaar door 3, dan kun je die als vereffening gebruiken tussen de condensators), alleen een goede diode… 2cl73? https://www.tme.eu/Document/26eb7a1d62a45b02f07c0525ab602063/2cl72a.pd…
Nog wat avontuurlijker zou je een cascadegelijkrichter achter een ccfl-inverter kunnen zetten…
Ik had ooit het plan zelf een 5kV megger / mega-ohm-meter / doorslagtester te bouwen, met een cascade met by230 dioden, maar dat project is nooit verder gekomen dan het bouwen van de cascade. De 1 kV variant werkt echter prima, met een CCFL-inverter die op een lagere ingangsspanning draait om de uitgang niet (teveel) boven de 1 kV te laten uitkomen.
(Ik heb absoluut geen verstand van de biologie-kant van dit verhaal en of DNA met een elektrisch veld beïnvloed kan worden en of indien dat zo is het überhaupt levende planten oplevert, dus ik ben benieuwd naar de resultaten)
@fred101: ik snap je zorgen mbt. die rode weerstanden, ik vond bij <EDIT, was link vergeten!>Ali deze blauwe en die hebben qua vorm veel meer weg van wat jij beschreef ls een goede hv weeerstand, ben benieuwd wat je daar van vindt.
NB. dit keer staat er een F achter de waarde, dus dit zou een tolerantie van 1% betreffen.
Je tip mbt. IPA neem ik alvast ter harte.
@Lucky Luke: Die Greenbox hanteert een plaatafstand van 4 cm, vandaar dat ik mijn nabouw-poging ook streef naar die afstand en daarom ben ik op zoek naar een 3kV voorziening.
De biologiekant van eea. is te vinden in het boek De Oertijdcode dat te verkrijgen is bij De Blauwe Tijger. Ik heb dit aangeschaft en werd aldus getriggerd om zelf dit experiment te doen met een zelf gebouwde versie van de Greenbox.
Ik wil er wel bij opmerken dat wat ik vertelde mbt. het demethyliseren van het genetisch materiaal, dit mijn eigen interpretatie is ter verklaring van de schijnbare regressie die geconstateerd is in de in het boek beschreven experimenten.
Methylilisering van genen zorgt voor het 'uitzetten' van de functie van het gen en de onderzoekers zeggen zelf ook dat ze geen genetische veranderingen veroorzaken, maar bepaalde genen aan-/uitzetten. Met mijn begrip van de materie komt dat neer op ingrijpen in de methylisering van het genmateriaal.
Op Archive.org is een [EDIT: was link vergeten!] (Duitstalig) filmpje te zien van een TV-uitzending over de wetenschappers en hun ontdekkingen mocht je er iets over willen zien.
Een Nederlandstalige geïllustreerde pdf geeft een beknopt overzicht van hun verrichtingen.
Wat betreft je suggesties rond het gebruik van een ccfl invertertje, daar moet ik nog een even voor gaan zitten, denk ik.
@Fred101 en
@Lucky Luke :
Ik was vergeten om de links in mijn laatste posts aan je te zetten, dit heb ik hersteld.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zelfde artikel nummer HV80A, zelfde specs lijst. letterlijk de zelfde tekst maar met de toevoeging :
Glasglazuurfilm, bestand tegen hoge temperatuur, vocht, pulsspanning, veilig en milieuvriendelijk
Alleen andere fotos. Maar jij wilt perse via Ali, dus ik ga er niet meer tijd insteken, dat is alleen maar frustratie, dus ga je gang, het is jouw geld en jouw gok.