wij hebben een storing bij de slagboom installatie die geeft code F 519 Fail.
Dit staat in de gebruiks handleiding.
F.519
IGBT-besturingseenheid heeft overstroom
gedetecteerd.
• Kortsluiting of aardsluiting aan motorklemmen
• Verkeerde nominale motorfrequentie ingesteld (P.100)
• Veel te hoge spanningsverhoging / boost (P.140 of P.145)
• Verkeerd gedimensioneerde motor
• Motorwikkeling defect
• Korttijdige onderbreking van het noodstopcircuit
Ik heb de motor afgekoppeld en gemeggert op 500V, geen storing.
Als ik de stekker van de voeding er uit trek (230V) en weer in doe dan gaat de automaat er uit 10A (geen aardlek automaat)
Ik kan dan weer in schakelen de automaat en dan blijf hij er in. Hij geeft dan foutmelding F 519 Fail.
Ik denk dat het in de voeding zit.
Wie heeft er ervaring mee of een schema.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
klinkt me meer dat de FO in die sturing gaar is. 1 der igbt die eruit ligt oid.
paar goede foto's ervan maken en de stekkers loshalen, op de werkbank eraan gaan meten.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Als ik het me goed herinner (veel mee te maken gehad in een vroeger werkend leven) zitten de IGBT's (of wat er ook gebruikt wordt) als 1 geheel met z'n allen in 1 blok, vastschroefd tegen de aluminium koelplaat aan de achterzijde van dit ding. Er maar 1 vervangen gaat 'm dus sowieso niet worden.
Ik ga nog voor een van deze 4, al is het raar dat dat spontaan optreedt lijkt mij. Er is niet recent een boom aangereden of iets dergelijks?
• Verkeerde nominale motorfrequentie ingesteld (P.100)
• Veel te hoge spanningsverhoging / boost (P.140 of P.145)
• Verkeerd gedimensioneerde motor• Korttijdige onderbreking van het noodstopcircuit
Bekend probleem, ik heb er jaren meegewerkt
De elco,s van de voeding op de onder print vervangen
Aan de secundaire kant van de hf travo
Deze slagboom heeft zo'n zes jaar altijd prima gewerkt.
Tweedehands gekocht, de printplaat zit inderdaad op een grote aluminium koelplaat. Ik zal morgen demonteren en er foto's van maken.
Soms na een harde reset werkt de slagboom ook weer even.
testman
na een reset werkt het wel weer, dat is geen gare igbt, maar eerder iets als DC die instabiel is en de boel laat vastlopen na verloop van tijd. check de elco's maar eens in de voeding.
Heb de printplaat van de slagboom er uit gehaald.
Het zou dan de elko's van 470uf 400 volt DC moeten zijn.
Slagboom werkt bij opnieuw reset,maar als tijdje niet wordt gebruikt (+/- half uurtje dan doet het niet meer en geeft foutmelding F519 Fail)
De slagboom werkt sinds gisteren weer, was inderdaad de elco's bij de trafo. Ik heb ze in de buurt allemaal vervangen.
Ze waren alleen lastig er af te halen, dubbelzijdig geprint en gesoldeerd.
Wat is eigelijk de beste manier om de componenten er af te halen? Ik heb ze zelf de componenten er af geknipt.
Op woensdag 7 augustus 2024 13:23:10 schreef harry64:
Zo iets als je vaker daarmee te maken hebt. Belangrijk is dat de doormetalisering in de print intact blijft.
Niet goedkoop deze (van het plaatje) maar wel een superding.
Voor "dikke elco's" en connectoren zijn er ook grotere nozzle's voor te krijgen.
Op woensdag 7 augustus 2024 13:46:40 schreef bprosman:
[...]
Voor "dikke elco's" en connectoren zijn er ook grotere nozzle's voor te krijgen.
Ik zag later dat er ook goedkopere zijn. Hoewel elco's sowieso nog wel eens lastig zijn omdat de voeding en ground planes op een print door hun afmeting nogal wat warmte opvreten.
testman
Op woensdag 7 augustus 2024 13:46:40 schreef bprosman:
[...]
heb een voorganger van deze gehad in een verleden. ook een hakko in het wit, 60W was dat ding. ooit als defect gevonden meen ik. ding werkte prima maar de holle punt werd wat jaren later rot en wegens de leeftijd en prijs is er toen een desoldeer opzetstuk gekomen voor mn weller, maar tegenwoordig minder nodig omdat een 120W bout die dingen wel los krijgt. heb lang een wsp80 gebruikt maar die is erg dun en heeft daardoor weinig thermische massa wat in deze gevallen een nadeel is.