Dag allemaal,
Ik gebruik al een jaar een bouwlift met afstand bediening type "Packo Junior 300e bouwjaar 1998" dit is een monofasige bouwlift. Nu gaat deze opeens niet meer omlaag met de afstandbediening, omhoog werkt nog wel.
Deze is vandaag reeds enkele keren probleemloos naar boven en beneden gegaan.
Ik heb net de afstandbediening even opengehaald en alle draden nagekeken en deze zitten nog goed vast als voorheen.
Deze is verbonden.met de lift via een 7-polige stekker welke nog goed vast zit.
Kan er iemand mij helpen waar ik best naar verder kijk om dit probleem op te lossen? Foto's van het elektronisch bord en lift in bijlage.
Het gaat hier over de onderste zwarte knop van de afstandbediening.
nonius
set SCE to AUX.
Als u de zwarte knop indrukt, hoort u dan een contactor klikken? Zo ja, dan zit het probleem waarschijnlijk in een slecht contact in de contactor (=relais).
Hoort u geen contactor (relais) klikken, dan zit het eerder in de zwarte schakelaar, of de bedrading ernaartoe.
benleentje
Golden Member
Hoor je de relais wel klikken als je op de knoppen drukt?
Hij gaat nog wel omhoog dus zou het relais voor naar beneden defect kunnen zijn. Wat ook kan dat er voor naar boven ergens een schakelcontact zit wat niet goed werkt.
Makkelijkste los je deze problemen op door met een meter alles na te meten. Draden kunne er wel goed inzitten maar je kan niet zien of de knop zelf nog contact maakt. Of dat de knop wel contact maakt maar het relais niet reageert.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Heb je met je multimeter gemeten of de schakelaar werkt ? (weerstand meten met de draden niet aangesloten.
Zo een had mijn boertje ook, met precies dezelfde klacht. Bleek de loopwagen over de kabel van de eindbeveiliging gereden te hebben, waardoor de beschadigde kabel soms wel/ soms geen contact maakte. Zou dat bij jouw ook de oorzaak kunnen zijn ?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de geoxideerde schroeven voorspellen weinig goeds. ik zou zeggen, ruil de op en neer knop eens om in de afstandbediening. heb het idee dat 1 knop niet goed meer is. omdat er 2x een maak contact in elke knop zit kan de knop omlaag ook de oorzaak zijn dat omhoog niet werkt.
Bij het indrukken van de knop is er bij de omlaag geen relais geluid te horen bij de noodstop en omhoog wel. Ik zal morgen even de spanning van de schakelaar en de relais nameten. De knop zelf is net uit elkaar geweest en deze maakt naar mijn inzien nog contact.
Alvast bedankt voor de vele reacties!
Op donderdag 1 augustus 2024 21:12:02 schreef Blauw Lampje:
Zo een had mijn boertje ook, met precies dezelfde klacht. Bleek de loopwagen over de kabel van de eindbeveiliging gereden te hebben, waardoor de beschadigde kabel soms wel/ soms geen contact maakte. Zou dat bij jouw ook de oorzaak kunnen zijn ?
Daar zijn deze inderdaad gevoelig aan, daarmee hebben we bewust deze kabel langst de binnenzijde van de mast geplaatst weg van de loopwielen. Deze is momenteen nog volledig intact en aangesloten.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
testman
feitelijk bedien je met de drukknop de relaisspoel. je zou dus ongeveer dezelfde weerstand moeten meten van de knop naar min van de 24V. zo niet is er een contact onderbroken als een eindschakelaar of de relais spoel is kapot.
gezien de bouwlift nog wel wil stijgen, zou de onderste eindschakelaar ook de oorzaak kunnen zijn.
het grote relais is een apart geval met 2 spoelen, wrs zit er een mechanische koppeling in zodat nooit op en neer tegelijk gebruikt kunnen worden. het kleine relais zou dan aan de noodstop hangen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op donderdag 1 augustus 2024 23:47:39 schreef fred101:
De noodstop is er niet meer. De knop ontbreekt en er hangt een bruine draad los.
Is dat niet een groen/gele aarddraad?
Met een plastic behuizing zal die los hangen.
Die noodstop is inderdaad weg.
nonius
set SCE to AUX.
Ik denk dat ze een meer-aderige kabel, bedoeld voor netspanning (misschien 3-fase zelfs) hebben gebruikt voor de besturing. Ik neem aan dat de besturing gewoon op 24V werkt. De loszittende 'aarde'-draad lijkt me niet relevant, waarschijnlijk dat de kabel gewoon een adertje teveel had voor deze toepassing.
De ontbrekende afdekkap van de noodknop heeft waarschijnlijk ook het vocht in de afstandsbediening binnengelaten. Dat helpt niet voor de betrouwbaarheid en levensduur van de schakelaars....
Waarschijnlijk bedienen ze nu de noodknop gewoon door met de vinger rechtstreeks op de schakelaar te duwen.
Ook zag ik wat knullige reparaties aan enkele kabels, met tape omwonden. Het hoeft niet dat hier een slechte verbinding zit, maar het blijven wel verdachte zaken, misschien ook controleren.
Ook de trekontlasting van de kabel, in de afstandsbediening, lijkt niet veel te doen, hij klemt in elk geval niet op de ommanteling, zoals het hoort.
testman
de noodstop zit er nog wel, die knop is maar 1 polig . tussen bruin en zwart schakelt deze lijkt het, en bruin koppelt ook weer door naar de up en down knoppen.
de kabel is een H07 rubber model, stevige mantel voor op de bouw. niks mis mee. er lijken aanhanger stekkers tussen te zitten, wat idd zegt laagspanning sturing.
ken dergelijke bouwliften wel, oude modellen die van marktplaats komen en als de bouw klaar is daar ook weer te vinden zijn. dit is nog een nette lift, heb er gezien die al 10 jaar eerder oud ijzer hadden moeten worden. geen beveiliging meer in werking, tiewraps en tape, stuurkast had geen deksel dus regende zo erin. relais en bediening snotgaar en so on. dat zijn van die liften die het nieuws weleens halen.
Even maar zitten kijken.
Kan volgens mij maar 2 oorzaken hebben.
Eindcontact lift benede kont niet binnen.
Zit misschien in 1 van de kabels die met vulcaniserende tape is omwikkeld, of in klemmenkast links.
Of bedienknop voor naar beneden gezien de algehele staat.
Bedienknoppen werken trouwens met 2 contacten van 1 schakelaar in serie.
En zijn mechanish vergrendeld.
Heb je nu een bedienpost met 2 traps drukknoppen ?
Voor een eventuele nieuwe heb je minimaal deze nodig.
Is ander type als wat er nu op zit, schakeling is anders....
https://www.elektrototaalmarkt.nl/schneider-electric-harmony-xac-hangd…
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
De OP en NEER drukkers in je drukknopkast hebben elk een Maak en een verbreek.
Het signaal van OP komt van de noodstop, dan door de Maak van op, dan door de verbreek van NEER.
En ook omgekeerd, voor NEER gaat via de verbreek in de OP knop.
zodat indrukken van OP en NEER tegelijk je motor laat stoppen.
Die kontakten kun je met een simpel ohmmetertje doormeten.
Op vrijdag 2 augustus 2024 09:24:58 schreef Toeternietoe:
De OP en NEER drukkers in je drukknopkast hebben elk een Maak en een verbreek.
Het signaal van OP komt van de noodstop, dan door de Maak van op, dan door de verbreek van NEER.
En ook omgekeerd, voor NEER gaat via de verbreek in de OP knop.
zodat indrukken van OP en NEER tegelijk je motor laat stoppen.
Die kontakten kun je met een simpel ohmmetertje doormeten.
Let even op de foto's, ik zie voor op en neer 2 drukknopen met voor elke drukknop 2x een contact met de codering 3-4 en NO..
De 2 contacten lijken per drukknop in serie te staan.
Knoppen moeten dan haast onderling vergrendeld zijn.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op vrijdag 2 augustus 2024 11:37:46 schreef HD13:
[...]Let even op de foto's, ik zie voor op en neer 2 drukknopen met voor elke drukknop 2x een contact met de codering 3-4 en NO..
De 2 contacten lijken per drukknop in serie te staan.
Knoppen moeten dan haast onderling vergrendeld zijn.
Nadere bestudering...
Je hebt gelijk.
De OP en de NEER drukknop hebben beide 2 maakkontakten die met elkaar in serie staan.
Die kun je met een ohmmetertje doormeten.
Ik heb net even enkele dingen nagekeken:
- Er ligt niets op de onderste of bovenste eindafslag, de kabel is alsook nog verbonden en niet geoxideerd onder de tape
- de alle schakelingen in de afstandbediening geven nog weerstand door (nagemeten met multimeter)
- Er zijn helaas geen schema's en/of handeleidingen van deze lift te vinden
Bij het nakijken van de relais loop ik wat vast. Ik heb de bescherming eraf gehaald en hoopte op enkele schroeven te stoten om deze uit te meten maar deze zijn niet zichtbaar. Er is enkel bovenaan iets klein zichtbaar (zie foto's)
EDIT:
Bij het opnieuw testen werkt de omlaagfunctie opeens. Het enigste wat ik gedaan heb hiervoor is de afdekkap van de relais gedaan en de afstandbediening doorgemeten. Ik heb dit nu enkele keren geprobeerd en de bovenste relais is deze naar omlaag. In 9 van de 10 gevallen werkte deze meteen, in het andere geval deed deze even niets, zou dit dan toch aan de afstandbediening of bekabeling kunnen liggen? (Aan de afstandbediening is vandaag niets meer los of vast geschroefd, de klembeveiliging van de kabel in de afstandbediening tegen het uittrekken is gisteren alsook vast gezet.
Goed dat het nu weer werkt maar ik wil dit probleem in de toekomst uiteraard voorkomen.
[Bericht gewijzigd door Jens26 op (37%)]
Doordat de afstandsbediening een drukknop mist komt er zand en ander vuil binnen.
Dit is gewoon goed te zien aan de binnekant van de unit.
Dit vuil gaat op een gegeven ogenblik tussen de contacten zitten waardoor deze niet meer geleidenden.
Je kan ze even doorblazen met perslucht maar is geen oplossing, er blijft vuil binnen komen.
Ding weigerd altijd dienst op vrijdagmiddag eind van de dag......
Had in een vorige post al een linkje geplaatst voor een nieuwe bedienunit.
testman
als je geen ellende wilt tijdens de bouw, dan zou ik eens kijken voor een andere bediening idd. dat relais kan ook, maar ziet er nog erg goed uit, geen vervuiling oid. tevens is dat relais een exoot van dik 25 jaar oud, kans dat je die niet meer gaat vinden.
nonius
set SCE to AUX.
Ding weigerd altijd dienst op vrijdagmiddag eind van de dag......
De contactors zoals ik ze ken hadden altijd wel een mogelijkheid om ze handmatig te bedienen ('manual override'), maar ik zie zo één-twee-drie niet of/hoe dat kan bij deze contactors.
(mogelijk dat bij manual override ook de rem ('frein' op de PCB) manueel vrijgegeven zou moeten worden; dat hoor je vrij snel als de motor of het mechaniek rare geluiden begint te maken).
benleentje
Golden Member
Het enigste wat ik gedaan heb hiervoor is de afdekkap van de relais gedaan
Het zijn relatief zware relais wat op een stukje printplaat zitten. Soms willen de soldeerverbinding dan wel haarscheurtjes krijgen. Als je dan zo een verbinding weer opnieuw soldeert en een beetje soldeert toevoegt dan is dat weer weg. Het vervelende van die haarscheurtjes is dat ze soms ook ineens wel weer goed contact kunnen maken vooral zoals nu als je zo een kap eraf haalt.
Als het zo blijft werken zou ik het zo laten maar als het weer weigert zo je een al die soldeerverbindingen eens kunnen nalopen met een soldeerbout.
nonius
set SCE to AUX.
Het vervelende van die haarscheurtjes is dat ze soms ook ineens wel weer goed contact kunnen maken vooral zoals nu als je zo een kap eraf haalt.
Goed punt inderdaad. OP zou dit zelf eenvoudig kunnen testen door de 'down'-knop (zwart) op de AB in te drukken en wat op de contactors en/of print kunnen drukken of eraan trekken.
Als bij mechanische vervorming (buiging) van de print het apparaat dan plots stopt, of juist begint te werken, dan zit het probleem waarschijnlijk ergens op de print.
Op dezelfde manier valt ook de bedrading te controleren trouwens: 'down'-knop indrukken en de besturingsdraad (bijv. bij de knullige las-verbindingen) wat bewegen en vervormen. Als het probleem zich dan voordoet (of juist verdwijnt) weet je dat het probleem in die hoek zit.
Als het zo blijft werken zou ik het zo laten
Persoonlijk zou ik het juist niet zo laten, het probleem doet zich anders weer voor op het slechtst mogelijke moment (met bijv. een kuip egaline die in 5 minuten verwerkt moet worden voor hij begint uit te harden....); dergelijke apparaten als een bouwlift wil ik zelf juist 100% betrouwbaar hebben. Enfin, dat is een afweging die OP zelf maar moet maken.