Weet iemand of je in het Service menu van een Loewe Flatline FL38 TV kunt geraken?
Als ik de TV aanzet volgens de Service Manual dan verschijnt er wel een extra menu-optie Service, maar die kan ik niet kiezen. Er komt dan een melding dat dit enkel voor de Dealer bestemd is.

Ik zou graag de vertikale grootte van het beeld iets groter zetten. Door de "ouderwetse" subsampling naar de 640x480 pixels vallen er wat beeldlijnen weg. Gek genoeg is het beeld bij het activeren van een OSD iets groter, en dan zie je wel alle scanlines.

Dat soort instellingen kun je niet aanpassen in het service menu.

weet niet wat je als bron hebt aan die tv, maar daar kun je miss wel de beeldgrootte op aanpassen. 640x480 is wel ff back in time. kan ook nog ingang afhankelijk zijn, VGA, DVI, HDMI enz.

Nog nooit gezien dat model, maar je komt bij Loewe altijd in het service menu door eerst op het lokaal toetsenbord naar die "Service" te navigeren en terwijl je dat geselecteerd hebt, binnen de twee seconden op "menu" drukken op de afstandsbediening.

Service menu kom je in door op achterkant op M te drukken en dan direct op afstandsbediening ook op M te drukken.
Ik kan wel de V-shift instellen, maar niet V-size.
Wel kun je de EPROM per half-byte aanpassen, maar geen idee of daar iets mee te veranderen is. Blijft gek dat beeld zodra je het menu opent wél perfect is. Ik wil dat eigenlijk houden als ik het menu verlaat.

Heeft deze TV geen game mode?

lijkt me dan geen "echte" Loewe...
Dat ander systeem van service mode toegang doen ze al vanaf '87 met het C9000 chassis tot een jaar of 6 geleden toen ze van het lokale toetsenbord afstapten.

Het is een Sharp zo op het eerste gezicht, ergens van rond 2000-2005 als ik een ruwe gooi moet doen.

Ik realiseer me opeens dat het waasrchijnlijk een 38cm is en geen 38 inch... Dit even om de gedachten te bepalen. De kans dat het dan een OEM is waar Loewe nauwelijks wat aan heeft gewijzgd is bij zulke toestellen aanzienlijk groter.

EDIT: zelfs de service manual komt bij Sharp vandaan: https://elektrotanya.com/loewe_fl38_chassis_lc15al2_lcdtv.pdf/download…

Het enige dat Loewe lijkt te hebben ontworpen en gebouwd is de terminal unit.

Ook Loewe nept de boel wel eens...

Het is denk ik uit de tijd dat Loewe voor de grotere modellen panels bij Sharp kocht. Voor een kleintje loonde het niet om het hele toestel zelf te bouwen.

Ik kan me zo niet meer herinneren of ze in die tijd nog aan plasma hebben gedaan. Zo ja, zullen ze die wellicht bij Conrac ingekocht hebben net als andere Duitse fabrikanten.

Allemaal prima, maar Vestel vond ik wel onacceptabel.

Ik kwam deze tegen voor een tientje, en hij past in een tas, ideaal om op locatie 8-bitters aan te sluiten en te testen, je hebt immers S-video, RGB, RF en composiet, en heel behoorlijke stereo. Alleen de beeldlijn-subsampling is wat minder.

[Bericht gewijzigd door blanka op (11%)]

Subsampling?

Ik denk een scalingprobleem, en inderdaad bij Sharp zelf ook niets te vinden over instellingen. De scaling ligt kennelijk vast voor elke resolutie

Kan je trouwens ergens vinden wat de native resolutie precies is? Sharp geeft 921600 pixels VGA op, maar ik kan dat niet echt matchen.

Dat Loewe en Sharp vriendjes zijn geweest is uit het SL2xx tijdperk ook gebleken. Kort nadien wel eerste faillissement.
Sinds de SL121 en tot op heden komt in de chassis benoeming nog steeds die "S" voor. Ik heb me altijd laten vertellen dat dat voor SharpLoewe staat.
De SL212 was ook een voeding + klein signaalpaneel van Sharp. Enkel een stuurprintje voor het beeld was van Loewe zelf.
Het grappige was dat in die tijd je een toestel uit de Connect reeks had zonder interne harddisk, dat was zo'n Sharp. Het model met interne HDD was dan een totaal ander chassis van Loewe zelf, de SL221. De eerste ging wel eens vaker stuk, de tweede raar of zelden.

Om even offtopic te gaan: nu kan men het beter SamsungLoewe gaan noemen. De SL950 oftewel de juist verschenen Stellar reeks draait op Tizen van Samsung. Ik ben er zo op gebrand om die eens binnenin te bekijken.
OLED panel + kast zijn in Kronach door Loewe zelf ontworpen (de OLED zelf is natuurlijk van LG), maar van de rest kan nog niemand iets vertellen.
SL7 en SL8 is natuurlijk 1 op 1 HiSense. Waar de SL3-4 en 5 nog Loewe ontwerpen waren, in elkaar gesoldeerd door HiSense, bestaat precies dezelfde print als in een SL7 en 8 ook in een rasechte spotgoedkope HiSense. Juist over de kwaliteit van de gebruikte componenten kan ik niet oordelen.

Hij is 640x480. In teletekst modus zie je het beeld groter springen, dan is de teletekst van de P2000 en de ingebouwde netjes even groot, met 2x10 interlaced lijnen per regel, en dat matcht de 24x20=480 van het scherm. Maar verlaat je menu of teletekst, dan lijkt ie ineens vertikaal een stuk of 270 lijnen te willen weergeven, en dan vallen er dus een paar weg. Je zou dus op een of andere manier moeten faken dat de scaler altijd denkt dat een menu actief is.

[Bericht gewijzigd door blanka op (12%)]

Je heb het over Hisense, maar dat merk springt er momenteel wel uit qua prijs kwaliteit..

Op woensdag 7 augustus 2024 17:14:22 schreef blanka:
Hij is 640x480.

Achja, toen telden ze nog subpixels, dan is VGA opeens 921600 ipv 307200 pixels.

Welke ingang gebruik je? Als ik tijd kan vinden zal ik ook nog een blik in het schema werpen.