Wellicht een enorm stomme vraag, maar toch. Ik woon in België en heb daar ook mijn opleiding elektriciteit gehad. Hier worden gewoonlijk automaten van twee modules breed gebruikt in combinatie met kamrails met vorkjes welke passen in een gleufje boven de klem van de automaat waardoor de kooiklem vrij blijft.
Gisteren heb ik bij mijn ouders (in Nederland) hun kast vervangen. Omdat in Nederland vooral automaten van één module breed kunnen worden gebruikt moest ik dus andere kamrails kopen. Ik kocht deze:
Je moet er dan één gebruiken voor je fase- en één voor je N-geleider. Ze passen net in een automaat. Nu vraag ik mij af hoe je correct je spanning hierop aansluit, want als ik nog een draad bij in die kooi steek (maakt niet uit langs de voorzijde of langs de achterzijde) dan zitten de automaten niet meer mooi in lijn en dat vind ik persoonlijk erg lelijk.
Zie foto hieronder:
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de truc is even proberen of de draad onder of juist boven de brug steken zorgt dat de automaat recht zit. dat is bouw afhankelijk, heeft met de kooiklem te maken in de automaat.
Op zondag 4 augustus 2024 19:11:04 schreef testman:
de truc is even proberen of de draad onder of juist boven de brug steken zorgt dat de automaat recht zit. dat is bouw afhankelijk, heeft met de kooiklem te maken in de automaat.
Heb ik geprobeerd maar ik kwam er niet echt uit. Het meest logisch zou zijn de klemmen tegen de voorzijde van de automaat, dan zitten ze allemaal tegen hetzelfde vlak ongeacht of er een draad in zit of niet. Maar dan past de N draad goed maar de fasedraad moet tussen de twee kammen in en eigenlijk zitten de kammen tegen elkaar dus je krijgt die daar niet tussen. Andere optie is de draad voor de kammen maar dan zit er bij één zekering een draad voor en bij de andere niets en dan zitten ze dus scheef t.o.v. elkaar.
De koperen pennen hebben een bocht, voor bv de fase, bocht naar beneden gebruiken en voor de nul naar boven.
Op zondag 4 augustus 2024 19:56:19 schreef HD13:
De koperen pennen hebben een bocht, voor bv de fase, bocht naar beneden gebruiken en voor de nul naar boven.
Dat moet sowieso al. Ze zitten precies tegen elkaar als je de bochten van elkaar weg steekt. Andersom kan niet dan krijg je ze niet in de kooiklem.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als t goed is krijg je bij 18mm 1P+N automaten maar net dat brugje en 1 6mm2 soepel nog erbij. dat is al vrij krap doorgaans. als je dan de draad erbij zet dan alle draden hetzelfde doen om te zorgen dat de automaten niet scheef komen te zitten. de brugjes idd om en om met de kromming zetten. je kunt natuurlijk ook altijd op de aardlek aftakken en niet op de automaten, dan heb je er niet zo'n last van.
Schneider heeft ook doorverbinders waarmee je de aardlekschakelaar aan de automaten kan koppelen (fase en nul), dat werkt een stuk makkelijker.
Altijd afgevraagd waarom ABB die niet heeft..
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Ik heb deze ook nare dingen gevonden.
Vraag me af of het wel mag?
Door de kamrail zou je 2 draden (?) in 1 aansluitkooi krijgen van verschillende diameter/doorsnede.
Dat mag lang niet altijd.
Maar ik heb nog nooit een keurder (kunnen. mierenn.. zijn) die dit afkeurde.
Ik gebruikte altijd EATON, ieder zijn keuze...
Die heeft kamrail met vorken.
Die kamrail past in een gleuf net boven de aansluitkooi.
Zo blijft de orginele aansluitkooi beschikbaar voor de aansluitdraad.
Op zondag 4 augustus 2024 22:32:13 schreef testman:
als t goed is krijg je bij 18mm 1P+N automaten maar net dat brugje en 1 6mm2 soepel nog erbij. dat is al vrij krap doorgaans. als je dan de draad erbij zet dan alle draden hetzelfde doen om te zorgen dat de automaten niet scheef komen te zitten. de brugjes idd om en om met de kromming zetten. je kunt natuurlijk ook altijd op de aardlek aftakken en niet op de automaten, dan heb je er niet zo'n last van.
Ik tak niet af op de automaten hoor, maar ik moet ze toch kunnen voeden?
Op zondag 4 augustus 2024 22:35:03 schreef Erik777:
Schneider heeft ook doorverbinders waarmee je de aardlekschakelaar aan de automaten kan koppelen (fase en nul), dat werkt een stuk makkelijker.
Altijd afgevraagd waarom ABB die niet heeft..
Deze heb ik nu besteld, zal wellicht beter zijn, maar ik vroeg mij toch af wat ik verkeerd deed met de huidige.
Op maandag 5 augustus 2024 09:01:36 schreef Toeternietoe:
Ik heb deze ook nare dingen gevonden.
Vraag me af of het wel mag?
Door de kamrail zou je 2 draden (?) in 1 aansluitkooi krijgen van verschillende diameter/doorsnede.
Dat mag lang niet altijd.
Maar ik heb nog nooit een keurder (kunnen. mierenn.. zijn) die dit afkeurde.Ik gebruikte altijd EATON, ieder zijn keuze...
Die heeft kamrail met vorken.
Die kamrail past in een gleuf net boven de aansluitkooi.
Zo blijft de orginele aansluitkooi beschikbaar voor de aansluitdraad.
Maar die met vorkjes kan je enkel op de brede automaten gebruiken toch?
Ik heb maar 1 draad in de kooi met de kam gestoken hoor, aftakken doe ik inderdaad onder de verliesstroomschakelaar. Maar ik moet de automaten voeden ook.
Als een adereindhuls en een kamrail in 1 kooi moet is het handiger om adereindhulsen te gebruiken zonder kunststof kapje.
En vanaf de voorkant gezien eerst de kamrail en daarachter de kabel in de kooi. Als het dan nog niet goed past kan je een haakse kamrail voor de voorste rij (fase) gebruiken.
[Bericht gewijzigd door Erik777 op (42%)]
Op maandag 5 augustus 2024 10:02:04 schreef Erik777:
Als een adereindhuls en een kamrail in 1 kooi moet is het handiger om adereindhulsen te gebruiken zonder kunststof kapje.
En vanaf de voorkant gezien eerst de kamrail en daarachter de kabel in de kooi. Als het dan nog niet goed past kan je een haakse kamrail voor de voorste rij (fase) gebruiken.
Die voor de N kan je achter de kamrail steken, maar dat is wel de richting waar de kamrail naar gebogen is dus dan moet de draad een hele rare S kronkel maken. Die voor de fase kan je sowieso de draad niet achter door steken omdat die van de N er achter zit (zonder tussenruimte).
Ik heb even gekeken maar bij Schneider zitten de fase en nul in diepte erg dichtbij elkaar. Een oplossing is dan een rechte en een gebogen (of haakse) kamrail gebruiken. twee rechte kamrails kan ook. En zoals je ziet hoeft er geen draad tussen beide kamrails te worden gestoken.
[Bericht gewijzigd door Erik777 op (23%)]
Op maandag 5 augustus 2024 11:23:24 schreef Erik777:
Ik heb even gekeken maar bij Schneider zitten de fase en nul in diepte erg dichtbij elkaar. Een oplossing is dan een rechte en een gebogen (of haakse) kamrail gebruiken. twee rechte kamrails kan ook. En zoals je ziet hoeft er geen draad tussen beide kamrails te worden gestoken.
[bijlage]
Oh ja tuurlijk! Gewoon aan de rechtse kant beginnen. Ik heb afgetakt naar de meest linkse automaat omdat ik de diff ook links ervan gestoken heb. Dan is jouw foto precies andersom en lukt het niet (rechtse bruine draad op jouw foto moet dan tussen de twee kammen in).
Hartelijk dank, ik wist dat er een manier moest zijn, maar had hier gewoon nog niet aan gedacht.