Ik zit een beetje met een dilemma.

Nieuwe 1x 250Ah AGM deep cycle accu of (liever) 2x 125 Ah AGM deep cycle accu parallel?

Momenteel heb ik een accubank bestaande uit:

1 x 12V AGM 55 Ah, Optima yellow top nieuw aangeschaft ca 5 jaar geleden

1 x 12V AGM 100 Ah, tweedehands gekocht, was in goede staat ca 5 jaar geleden

1 x 12V AGM 110 Ah, tweedehands gekocht, was in goede staat ca 5 jaar geleden

Deze accu's staan parallel en hebben dienst gedaan/ doen nog dienst met een Cosuper sinus inverter van 3kW. Gebruik is voornamelijk geweest om in droge perioden af en toe te sproeien op mijn moestuin met een centrifugaalpomp van 800W. Tussendoor gebruikt met powertools zoals cirkelzaag, reciproke zaag, heggenschaar ed. Die Cosuper inverter is een prima ding, maar de accubank loopt op zijn laatste benen.

Destijds kon ik ongeveer 1 uur lang de pomp gebruiken bij een volle accubank, maar dat is inmiddels teruggelopen tot ca 20 min.

De accubank overwinterde steeds in het schuurtje op de moestuin en wordt altijd geladen middels een paar zonnepaneeltjes (MPPT) met in totaal 250 Wp. Daar staat nu een groot paneel klaar om er bij te installeren met een passende MPPT laadregelaar om de laadcapaciteit te vergroten.

Nu ben ik bereid om eindelijk een degelijke nieuwe accuvoorziening aan te schaffen en wil weer uitkomen op ca. 250 Ah, maar een 250 Ah accu weegt zo'n 65 Kg en dat is knap onhandig, zeker omdat ik alles met een fietsaanhanger doe. Die aanhanger kan in principe 80 Kg aan maar het ding versjouwen en in de kast plaatsen in het huisje op de moestuin lijkt me een rotwerk.

Vandaar dat ik denk dat het een stuk handiger zal zijn 2 stuks 125 Ah accu's aan te schaffen met een gewicht van 32 Kg elk.

Ik heb altijd begrepen dat een enkele accu minder kwetsbaar is voor storingen dan een bank. Weliswaar zouden 2 min of meer identieke accu's een veel betere match zijn dan het allegaartje dat ik had al die tijd, maar toch wil ik proberen een goede verse start te maken als ik overga tot 2 accu's parallel.

Vandaar mijn vraag: wat is de 'best practice' in dit geval om te voorkomen dat de accu's in elkaar aan ontladen, want los van 'gewone slijtage' is dat volgens mij wat vast wel moet hebben plaatsgevonden in mijn huidige accubank waardoor de levensduur extra is verkort.

punt is meer dat je de accu's leegtrekt in 1 uur of korter. dat vinden accu's niet leuk, er lopen dan stromen rond de 200A. wil je dat het langer meegaat dan zul je naar een hogere accu capaciteit over moeten gaan. dus langere ontlaadtijd en beter voor de accu's. zeker als je niet dagelijks de accu's bijna leegtrekt zal het opladen niet het punt zijn met al meer zonnepanelen als dat nu het geval is. plus je hebt dan weer een parallel staand systeem op 12V, wat ook idd niet het beste is. het zou wel schelen dat je accu's even oud zijn, zelfde model, en merk. ook de kabels zo maken dat niet 1 accu het vermogen levert, dus de omvormer op 1 accu aankoppelen en dan maar doorlussen naar de volgende accu's. nee, plus op accu 1 en de min van de 3e of laatste accu halen om de stroom te verdelen, vergeet ook de zekering niet! ook kabels bij deze stromen mogen aan de maat zijn, anders gaat nog eerder je omvormer piepen low batt.

Als het op gewicht aankomt: overweeg LiFePo4. Let wel, wellicht is er aangepaste laadinfrastructuur nodig.

Maar voor dergelijke grote vermogens is 12V niet de verstandigste keuze, om dat een beetje deftig te doen is er heel veel koper vandoen. 24 of zelfs 36 of 48 volt zal veel properder werken, alleen is er dan niet alleen nieuwe laadinfrastructuur nodig maar ook een nieuwe omvormer. Dat wordt een kostelijke grap, natuurlijk, en de batterijen zullen ook dan geen eeuwigheid meegaan.

Overigens: twee batterijen - van gelijk welke technologie - in parallel heeft als voornaamste nadeel dat als er eentje defekt gaat, de andere gelijk mee in het graf wordt getrokken.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (16%)]

Parallel schakelen van identieke accu's gaat gewoon goed. Als je pech hebt slijten ze niet gelijk, en dan kan de accu die het eerste stuk is wel ook de andere meeslepen. Maar normaalgesproken slijten gelijke accu's ook gelijk - dus kan prima.

Wat het verbruik betreft, reken erop dat je accu's niet zo lang leven. Als je ze op een brandveilige plaats kwijt kunt, is Li-ion een betere keuze. LiFePO iets duurder en iets veiliger.

Dank allen voor jullie heldere antwoorden en uitleg.

Reden dat ik de moestuin op deze wijze benat, is dat ik een hekel heb aan benzinepompjes vanwege de herrie en de stank, maar ik begrijp dat ik met mijn aanpak mezelf toch wel behoorlijk in weg zit omdat de grote ontlaadstroom de levensduur van mijn accu('s) in een nieuwe opstelling sowieso erg bekort.

Het is toch wel jammer om, met de toch niet echt goedkope aanpak met nieuwe accu's, de accu's zo relatief snel af te moeten schrijven bij de in verhouding geringe tijdsduur dat ik ze voor de pomp gebruik.

Ik denk nu zelfs aan een aggregaatje, me wel bewust van het feit dat ik dan toch met een benzinemotor te maken heb. Zucht...

In dat geval zou ik de huidige opstelling met zonnepanelen, accu's en omvormer voorlopig onveranderd kunnen laten voor klusjes met elektrisch gereedschap zonder daar dan ook het aggregaat voor aan te moeten schakelen.

Ik ben er nog niet uit, maar in ieder geval allemaal hartelijk bedankt voor de adviezen!

Voor loodaccus zie ik weinig bezwaar tegen twee accus die je tegelijk koopt en direct parallel zet.

200A * 12v = 2400w. Als jou omvormer dat soort stromen trekt om 800W te maken, dan is er wat mis met die omvormer.

Dus die "ongeveer 200A" klopt gewoon niet. Er zal rond de 1000W uit de accu getrokken worden, rond de 80A. Die tweedehandsaccu van 5 jaar geleden was dus ook al behoorlijk aan het minderen.

Kun je het niet anders oplossen? Voorwaarde is wel dat je ruimte hebt. Ruimte voor een paar extra panelen (voorkeur tweedehands) en een buffervat van 1000 liter. Dat vat vul je als er genoeg zon is vanuit de panelen. Daarmee heb je 1000 liter buffer. Wellicht goedkopere oplossing op voorwaarde dat je ruimte hebt en je omvormer die extra panelen aankan

@rev: De stroomsterkte. Je hebt daar zeker een punt, die 800A is wel heel erg overdreven ja. Dat geeft weer hoop op een stille bewatering van mijn lekkere plantjes! Ik neig nu toch wel weer sterk naar de aanschaf van 2 accu's van 125 Ah elk, die ik op de juiste manier aansluit om hun levensduur zo goed mogelijk te vergroten. En misschien zal ik ook de lengte van de sproeibeurten wel wat moeten bekorten om wat boven de grens van het inverter-onderspanningsalarm te blijven. Ik zal eerst eens kijken of ik de grens voor dat alarm wel kan instellen...

@rudig76: Op zich een goed idee, het plaatsen van een vat heb ik zeker wel overwogen, maar het stuit op een aantal praktische bezwaren zoals de plek waar ik het vat zou plaatsen. Met een vat zou ik inderdaad kunnen bewateren, maar het gaat wel een stuk beter als dat vat dan flink wat hoger staat. Een IBC-container van een kuub op een voldoende stevige en hoge ondersteuning plaatsten op mijn moestuin is iets dat ik zeker heb bekeken, maar dat lijkt me in mijn situatie erg moeilijk haalbaar. Het gewicht van een vol vat is niet mis.

Eens je hebt het over minimaal 1000 kilo. Zelf heb ik hem op een stenen basis gezet, van rest stenen. Je moet er idd wel de ruimte voor hebben.

voor de levensduur zou je periodiek de accu's moeten vervangen.

stel dat je ze nu koopt en voorziet om ze binnen 3jaar te vervangen, kan je beide accu's nog werkende 2dehands verkopen.
dan heb je zo niet het probleem dat de boel ineens kapot is omdat 1 accu achteruit ging en de 2de mee nam in zijn val

wat meer zonnepanelen zou mischien ook helpen, die kosten tegenwoordig niks, en met een slimme lader hoef je de accu's niet kapot te koken.
voordeel is dat het zonnepaneel dan stroom levert op de moment dat je werkt.
als je bv veel panelen kwijt kan, zou ik ze op noord zetten. dan heb je zo geen piek vermogen in de zon, maar een constant (beperkt) vermogen van daglicht

Hoeveel ruimte heb je? Zonnepanelen kosten momenteel geen drol: 1000W heb je voor onder de 200 euro. Als je vooral sproeit als de zon schijnt (niet altijd even handig...) en een manier vindt om die 1000W in 13,8V om te zetten, hoeven de accu's ook nauwelijks bij te springen.

Zelf heb ik wel de materialen (maar nog niet de puf) om mijn netspanning-loze garage van 220W naar 3000W om te bouwen. Vooralsnog op 4x120W paneeltjes (met accu's) maar ik overweeg daar 4x575W van te maken (ik geloof 300€ en dan ligt mijn gedeelte van het garagedak voor 95% vol) en dit met DC-DC convertertjes om te zetten naar 13,8V. Wel een diode erachter zetten want anders gaat de accu zich 's nachts in het convertertje ontladen (door schade en schande... gelukkig ging alleen de zekering eruit de eerste nacht).

Die 13,8 minus een schottky diodedrop komt aardig in de buurt van de 13,5V en laat dat nu net de spanning zijn die mijn AGM's graag willen zien bij continu laden. En volgens mij dan ook behoorlijk lang mee kunnen gaan.

(Ik overweeg nog de uitgangen van de accu's van elkaar los te koppelen middels 200A Schottky's omdat ik ook allerlei verschillende accu's heb, naast AGM's ook nog wat oude startaccu's, totaal 600Ah (oorspronkelijke capaciteit) of zo. Maar totaal nog niet getest of dit wel werkt: is de Victron omvormer wel blij met maar 11V en/of kan ik dit instellen?)

Bij de Victrons kun je dat instellen.

Wel kans dat je een programmeerkabel nodig hebt (VE Direct of VE Bus afhankelijk van het type omvormer)

Mocht het nodig zijn, ik heb al die kabels wel dus als kan zo een omvormer updaten/configureren

je kunt ook een pomp nemen met benzinemotor, daar heb je voor het grootste deel toch dat vermogen voor nodig? bouw die pomp in een geluiddempende kist, uitlaat tot boven het dak zodat die dampen niet hangen rondom het schuurtje. zo ben je van het lange grote verbruik af, of neem een geluid gedempte generator dan kun je alle machines gebruiken op de langere termijn zonder dat de accu's leegraken. let wel dat je machines als een cirkelzaag wel ruim moet nemen op een generator. mag zeker wel 3kW of meer worden dan.

@Paulinha_B: Ik heb destijds besloten om met AGM te werken omdat ik had begrepen dat alleen deze bron in staat is gemakkelijk grote stromen te leveren en vrij diep te ontladen. LiFePo4 kan dan lichter zijn maar is het ook in die opzichten geschikt voor mijn doel vraag ik me af?

En ja, een 24V of 48V systeem zou inderdaad beter zijn weet ik nu ook, maar dat zou inderdaad ook een andere inverter betekenen en dat zie ik momenteel niet zo zitten. Deze werkt uitstekend en ironisch genoeg heb ik hiervoor een andere 12V inverter gehad die is gesloopt doordat er muizen in waren gaan wonen in de winter en zich daar al die tijd in hadden ontlast met grote schade tot gevolg, waarna ik een ander exemplaar bestelde en dat werd verkeerd geleverd, het was een 48V exemplaar. Vanwege mijn accubank zag ik dat niet zitten. Ik heb die inverter toen doorverkocht op Marktplaats en de koper was er dolgelukkig mee.

Als je toch alles van te voren wist, ik zou andere keuzes gemaakt hebben. Maar ik leer door schade en schande, zo lijkt het te moeten zijn...

@r-p: Ik heb nog wel wat ruimte op het dak van het huisje op de moestuin, dus ik kan er nog wel wat bijplaatsen. Probleem met die goedkope panelen met hogere Wp specificaties is wel dat de spanning vaak te hoog is voor de laadregelaars voor 12V. De paneeltjes die er nu liggen zijn 100W/18V en 150W/18V die samen op een MPPT regelaartje van NDS staan en het paneel dat klaarstaat is meen ik iets van 250Wp met een wat hogere spanning, maar daar heb ik wel weer een passende MPPT laadregelaar bij kunnen vinden..

Zelf heb ik wel de materialen (maar nog niet de puf) om mijn netspanning-loze garage van 220W naar 3000W om te bouwen. Vooralsnog op 4x120W paneeltjes (met accu's) maar ik overweeg daar 4x575W van te maken (ik geloof 300€ en dan ligt mijn gedeelte van het garagedak voor 95% vol) en dit met DC-DC convertertjes om te zetten naar 13,8V. Wel een diode erachter zetten want anders gaat de accu zich 's nachts in het convertertje ontladen (door schade en schande... gelukkig ging alleen de zekering eruit de eerste nacht).

Die 13,8 minus een schottky diodedrop komt aardig in de buurt van de 13,5V en laat dat nu net de spanning zijn die mijn AGM's graag willen zien bij continu laden. En volgens mij dan ook behoorlijk lang mee kunnen gaan.

Ik begrijp hier uit dat je mogelijke voornemen om die 575Wp panelen te gebruiken gepaard zou moeten gaan met DC-DC converters in plaats van (een) conventionele laadreglaar(s)?

Is er dan geen risico op overladen? Ik heb hier namelijk ook wel eerder gedachten aan gewijd, maar ik las allerlei berichten dat dit op veel bezwaren zou stuiten.

(Ik overweeg nog de uitgangen van de accu's van elkaar los te koppelen middels 200A Schottky's omdat ik ook allerlei verschillende accu's heb, naast AGM's ook nog wat oude startaccu's, totaal 600Ah (oorspronkelijke capaciteit) of zo. Maar totaal nog niet getest of dit wel werkt: is de Victron omvormer wel blij met maar 11V en/of kan ik dit instellen?)

Hier ben ik dan ook wel benieuwd naar. Zelf heb ik het idee dat het mogelijk zou moeten zijn om met een ratjetoe aan accu's te kunnen werken wanneer je ze voor zowel laden als ontladen vrijwaart van zicht op elkaar. Daarmee bedoel ik dat mijn plannetje inhoudt dat je met voldoende zware "ideal diode modules" het laden gescheiden houdt uit dezelfde stroombron, maar ook bij ontladen de uitgaande stromen middels "ideale diodes" weer aan elkaar knoopt teneinde de inverter te voeden.

Hoe zit dat met de door jou genoemde Schottky diodes dan? voorkom je daarmee dan ook de mogelijkheid dat de accu's zich in elkaar ontladen? Wellicht kan je een schetsje van je idee meegeven hier.

@testman: Ook dit idee heeft mijn denkhoofdje gepasseerd, maar geluiddempende kist + voldoende luchttoevoer lijken me al snel met elkaar in strijd te zijn. Bovendien zit je met de hitte die dan ook tgv. van de isolatie niet goed weg kan hetgeen tot oververhitting leidt, lijkt me.

Dat lijkt me geldig voor zowel pomp als generator.

Waarbij mijn voorkeur dan zou uitgaan naar een generator, vanwege het al voorhanden zijn van een elektrische centrifugaalpomp en de mogelijkheid om met de generator ook een dan nog aanwezige accubank te kunnen laten bij minder goede weersomstandigheden...

Hoe je een dergelijke geluidsisolatie zonder de genoemde nadelen tot stand zou moeten laten komen is mij voorlopig nog niet duidelijk, zonder tenminste er een heel gebouw voor op te trekken, maar wie het weet mag het zeggen, graag zelfs.

@r-p: Omdat je er misschien iets aan kunt hebben ivm. met jouw plannetjes voor de uitbreiding van de zonnepanelen op je garagedak geef ik hier nog even een link naar een voorbeeld van zo'n zware "ideal diode module".

neem al een generator die geluid gedempt is, een goedkope generator doet al vlot 110dB. de kist ( 18mm multiplex bijv ) maak je uiteraard ruim over de generator heen, zorg voor isolatie die brandvertragend is, glaswol of steenwol bijv. ook de luchtinlaat zet je hoger, stuk pvc buis met een haakse bocht. de uitlaat maak je van metalen buis, cv pijp ofzo. de motor heeft ook koeling nodig, daar zal een 230V fan nodig gaan zijn welke je op een uitgaande pvc buis van 100mm zet , die trekt lucht binnen via de andere 100mm pvc buis en voorziet ook meteen de aanvoerlucht voor de verbranding.

het geheel op een stevige voet maken, niet direct op de grond ivm vocht, schimmel en ongedierte. evt maak je het geheel op een kar met grote wielen zodat je het ook binnen kunt zetten als het niet nodig is, uit zicht. trekhaak eraan en je kunt het achter de fiets hangen voor onderhoud.

punt is meer dat je de accu's leegtrekt in 1 uur of korter. dat vinden accu's niet leuk, er lopen dan stromen rond de 200A.

Als dat volgens de specificaties van de accu gewoon mag is dat geen probleem. zolang je maar niet te dieper ontlaad dan mag. Wel zo kort mogelijk leeg laten staan en zo snel als het kan weer opladen.

De accu's zijn nu ook 5 jaar meegegaan en dat is een normale leeftijd. Maar hou er dus wel rekening mee dat je steeds om de 5 - 7 jaar nieuwe accu's moet kopen.

de kist ( 18mm multiplex bijv )

Voor geluidisolatie geld dat je zoveel mogelijk massa gebruikt. Multiplex is vrij duur maar wel goed bestand tegen het weer en regen. Maar je zo ook een ander zwaar materiaal mogen gebruiken.

maar geluiddempende kist + voldoende luchttoevoer lijken me al snel met elkaar in strijd te zijn. Bovendien zit je met de hitte die dan ook tgv. van de isolatie niet goed weg kan hetgeen tot oververhitting leidt, lijkt me.

Mijn oude bedrijf maakte regelmatig van ge geluidsisolerend kasten voor alles en nog wat. Warmte en luchttoevoer zijn geen enkel probleem. Steenwol mag 650 graden worden en RVS beplating zelfs nog warmer. Wij gebruiken soms andere type isolatie die tot 1150 graden mag.

Wij maakten ook geluidsisolatie voor compressoren en die verbruiken dan bv 70 liter lucht per seconde en dat is veel meer dan zo kleine generator aan lucht verbruikt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (31%)]

Op dinsdag 6 augustus 2024 18:56:39 schreef benleentje:

[...]Voor geluidisolatie geld dat je zoveel mogelijk massa gebruikt. Multiplex is vrij duur maar wel goed bestand tegen het weer en regen. Maar je zo ook een ander zwaar materiaal mogen gebruiken.

.

underlayment kun je ook gebruiken, minder mooi maar is ook multiplex. als het ding buiten blijft, dan kun je er ook wat dakleer bitumen over maken voor de regen. gezien onderhoud aan de generator wel een afneembare bovenkant maken of een luik erin zodat je de generator eruit kunt halen.

Ik dreig zo langzamerhand inderdaad van mijn "geloof" (in de stille zonnepanelen met inverter oplossing) te vallen sinds ik een "YSONIC YS4000i Inverter generator - 3.3KW - 230V" zag met een geluidsniveau van 62 dB (weliswaar gemeten op een afstand van 7 m op een kwart van het vermogen, maar de sloot waar ik mijn pomp zet overtreft die afstand en de pomp trekt ook ca. een kwart van het nominale
vermogen).
Het gaat om een 4-takt met een continu vermogen van 3kW en een piek van 3,3kW. Het gewicht is indrukwekkend, want dat is slechts 21,5 kg!

Mocht het ding iets voor me zijn,dan houd ik de accubank gewoon nog aan voor kleinere apparaten, zoals een boormachine. Ook heb ik sinds kort 12V verlichting voor in de beide huisjes met ledspotjes, dus altijd handig, ook voor de elektrische koeltas.

Ik ga er maar van uit dat mijn centrifugaalpomp van 800W wel zal starten op deze YSONIC, in de pdf van het apparaat staat een tabel waarin staat aangegeven dat een zgn. "sump pump" van 800W een startvermogen zou vragen van 1300W, maar dat is volgens mij een dompelpomp en mijn centrifugaalpomp heeft denk ik een wat heftiger aanloopstroom. Mijn huidige inverter waarop mijn pomp start heeft een continu vermogen van 3kW, maar een (langdurige) piek van 6kW, dus daar zou het nog scheef kunnen lopen.

Het zou leuker geweest zijn als dit ding ook mijn accubank zou kunnen laden in geval van minder mooi weer, maar dat lijkt er niet in te zitten.

Ik zag het ding te koop staan voor een kleine 600 euro, hetgeen niet bepaald goedkoop te noemen is, maar dat zijn die accu's zeker ook niet en dit zou ik makkelijk overal kunnen gebruiken vanwege de goede vervoerbaarheid.

Het komt mij voor dat het geluidsniveau zo al behoorlijk laag is zodat ik geen noodzaak heb om er een kast omheen te bouwen.

Is iemand bekend met dit soort geluidsarme aggregaten?
Zijn er nog andere zaken waar ik op zou moeten letten in mijn situatie bij een eventuele aanschaf van een dergelijk apparaat?

.dit mag gewist, maar ik weet niet hoe..

[Bericht gewijzigd door zwaaier op (90%)]

Ik geloof dat je inmiddels een andere kant op gaat, maar toch nog even een reactie:

Op dinsdag 6 augustus 2024 11:25:38 schreef zwaaier:
@r-p: Omdat je er misschien iets aan kunt hebben ivm. met jouw plannetjes voor de uitbreiding van de zonnepanelen op je garagedak geef ik hier nog even een link naar een voorbeeld van zo'n zware "ideal diode module".

Diodes om de accu's te scheiden heb ik al (via CO, moest alleen boutjes met een vreemde spoed bestellen). Vf van ~0,7V bij 200A, wel gekeken naar 'actieve' diodes maar was me te duur/onbetrouwbaar (China import). Overladen is mijns inziens geen issue omdat ik de spanning limiteer op 13,8V (nog iets lager door een Schottky diodedrop). En volgens Victron mag (zoals ik het lees) de accu daar volcontinu aan hangen.
Busbar bij de metaalhandel gehaald (12,50 voor 1,1kg), kan nog uitgebreid worden met een koelvin maar zo vaak of lang ga ik geen 300A trekken.

Op woensdag 7 augustus 2024 14:27:02 schreef r-p:
Ik geloof dat je inmiddels een andere kant op gaat, maar toch nog even een reactie:
[...]

Busbar bij de metaalhandel gehaald (12,50 voor 1,1kg), kan nog uitgebreid worden met een koelvin maar zo vaak of lang ga ik geen 300A trekken.
[bijlage]

dat is geen geld, zie prijzen van 290€ voor 4 meter railkoper 30x10mm.

Op woensdag 7 augustus 2024 18:56:04 schreef testman:
[...]

dat is geen geld, zie prijzen van 290€ voor 4 meter railkoper 30x10mm.

:P Als koopjesjager fijn om te horen (deze is inderdaad 30x10mm en ~43cm lang). Resolutie van hun meet apparatuur is 1kg, had eerst deze strip voor massa gedacht en een stuk van ~20x10x1,5cm (met grote gaten erin) voor de +12V maar vond 50€ (voor volgens mij nauwelijks 4kg) wat prijzig voor iets wat ik misschien nooit afmaak.