Beste CO'ers, dan nog een vraag.

Deze audio compressor heb ik reeds geëtst en werkt prima. Echter met een LM3916 eraan, geeft hij niet genoeg volume om de volledige led bar range te pakken.

Ook al staat R11 op MAX.

Weet iemand welke weerstand waarde je moet veranderen om meer gain aan de ouput te krijgen ?, natuurlijk, ongeacht het volume van het input signaal.

Groet, Wouter van Wegen

PS: Zonder er een extra opampje tussen te plaatsen!

Wat is het schema van de LM3916 VU-indicator? Zou handig zijn als dat hier ook gepost was.

Ik ga er van uit dat aanpassing van de instelling van R13 niet kan of anderszins ongewenst is?

Dan zou ik een aanpassing verrichten aan de VU-meter (LM3916), indien mogelijk, om het meetbereik wat te verschuiven.

Edit: zie datasheet van LM3916 hieronder. Als uw ontwerp een 1:1 overname van de standaardapplicatie uit de datasheet is, dan wat experimenteren met de weerstandswaardes R1 & R2 rond pin 6-7-8 (Ref, ref. adjust, Rhi). Hopelijk zijn er anderen die ervaring met de LM3916 hebben en in meer detail kunnen uitleggen hoe en wat.

[Bericht gewijzigd door nonius op (16%)]

Ik zou voorstellen om R8 wat te vergroten.
Dan krijgt het compressorcircuit minder stroom.

Ik weet niet wat je er mee wilt doen, maar dit is bepaald geen hifi.

De versterking van de opamp wordt bepaald door r6 / r7. Maak er 6 iets kleiner en probeer. Succes, Albert

Hi,

Uhm...
De versterking van de TL081 nog hoger maken, Que!

Rond de 10KHz is de versterking van de TL081 maar rond de 400x als je hem niet zwaarder belast dan 10K.
In het gebruikte schema zal de belasting rond de 7K zijn.

De versterking van de schakeling(bij een ideale opamp) wordt bepaald door R6 en R7 en zou rond de 335x uitkomen!
Welke versterking blijft er dan nog over om b.v. de interne fouten van de opamp zelf te corrigeren?
En dan heb ik het nog niet gehad over het regeldeel van deze schakeling.

De ontwerper van dit schema zit in de hoek van "klok en klepel" en heeft duidelijk geen kennis van datasheets en basis kennis van opamps.
Bij normale opamps ga je in het audio gebied niet hoger dan 100x als vuistregel, heb je meer nodig, dan gebruik je twee opamps, dit los achter elkaar of een compound schakeling.
Er zijn speciale opamps voor b.v. sensoren of laag Ohmige microfoons, die 2000x in de audio band goed aankunnen, de TL070 en de TL080 serie kunnen dit zeker niet.
Bij wat hogere versterking met de TL070 of TL080 wordt je geconfronteerd met hun "niet zo goede" vervroming en ruis gedrag.

Om toch een antwoord te geven over de display aansturing, nonius geeft al aan dat je meestal wel wat kan doen met de instellingen van de LM3916, maar verwacht hier geen wonderen van.

Groet,
Bram

Ik vermoed dat sowieso die fet vervorming gaat opleveren. De ontwerpen die ik heb gezien met een N-fet doen dat i.i.g. allemaal.

Tja, het blijft een compressor. Als de opamp meer versterkt dan gaat hij vanzelf ook meer compressen dus dat helpt niet.

Door R8 wat groter te maken wordt de compressie minder en dan krijg je vanzelf meer signaal aan de uitgang.

Dank jullie zeer, hij doet het!