Onze dampkap/afzuigkap begint te mankeren.
Zoals je kan zien op de afstandsbediening heb je 3 standen en uit knop.
Elke stand werkt , maar als ik op de uit knop druk , dan blijft de afzuigkap werken op stand 1 en gaat ze dus niet meer volledig uit. Enig idee wat ik hier kan aan doen?
Heb een multimeter beschikbaar.
Als ik de stekker uit het stopcontact trek dan en dan terug insteek blijft de dampkap uit staan.
Mss een domme vraag , maar weet er iemand of ik dit bordje er gewoon kan van tussenuit laten? Werken die motoren niet gewoon op 230v? Anders kan ik toch bv een relaisbordje gebruiken om die te schakelen? Of zie ik dit nu zo verkeerd?
[Bericht gewijzigd door go_higher op (22%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 5 augustus 2024 21:41:21 schreef testman:
blijft het relais van stand 1 niet plakken? of is de batterij van de ab over t randje leeg ?
Hoe kan ik dit uitmeten? En hoe weet ik welke relais die van stand 1 is?
Moest die batterij leeg zijn , dan zouden de andere standen toch ook niet goed moeten werken?
Een plakkend relais is ook mijn verwachting.
Hoe test je welk relais wat is? Meten!
Als het een defect relais is dan zal een tik met een schroevendraaier ook voldoende moeten zijn om het los te laten komen.
[Bericht gewijzigd door Sine op (51%)]
Op maandag 5 augustus 2024 21:48:29 schreef Sine:
Hoe test je welk relais wat is? Meten!Als het een defect relais is dan zal een tik met een schroevendraaier ook voldoende moeten zijn om het los te laten komen.
Moet ik er die ervoor dan uitsolderen? Want als er spanning op staat kan ik toch moeilijk op die contacten beginnen meten?
Zonder spanning valt er niet veel te meten.
Als je er niet met je vingers aan wilt kun je natuurlijk LED's (met voorschakelweerstand) over de relaisspoelen solderen, dan zie je snel genoeg welke wat is.
Maar doe eerst de 'tik met het handvat van een schroevendraaier" test maar eens, dan weet je ook snel genoeg of er wat blijft plakken.
nonius
set SCE to AUX.
Dat was ook mijn eerste verdenking, maar hoe verklaart het dan dat het relais wel goed uitschakelt als de stekker uit de afzuigkap wordt getrokken? Ik zou verwachten dat een plakkend relais dan ook zou blijven plakken.
Feit is wel dat het relais voor stand '1' waarschijnlijk het meest gebruikte relais is en dus de meeste slijtage ondervindt.
Op maandag 5 augustus 2024 21:53:53 schreef Sine:
Zonder spanning valt er niet veel te meten.Als je er niet met je vingers aan wilt kun je natuurlijk LED's (met voorschakelweerstand) over de relaisspoelen solderen, dan zie je snel genoeg welke wat is.
Maar doe eerst de 'tik met het handvat van een schroevendraaier" test maar eens, dan weet je ook snel genoeg of er wat blijft plakken.
Ok, bedankt voor de tips. Ga er morgen meteen met aan de slag.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Op maandag 5 augustus 2024 21:41:21 schreef testman:
blijft het relais van stand 1 niet plakken? of is de batterij van de ab over t randje leeg ?
Omg seg... Had dat beter eerst geprobeerd. Ik vervang de batterij en alles werkt weer perfect. Snap wel niet goed hoe dit kan . Al de rest van de functies kan je dan wel goed bedienen enkel uit dan niet? En dat omdat de batterij niet krachtig genoeg meer is?
nonius
set SCE to AUX.
Soms kan het zo simpel zijn.... 
En het is ons allemaal wel eens overkomen, denk ik. De problemen ver lopen zoeken terwijl de oplossing eigenlijk toch zo simpel is. Het apparaat demonteren, printplaat verwijderen, om er achter te komen dat de batterij van de AB leeg is. (wel vreemd dat hij dan wel in stand 1 blijft werken trouwens).
Enfin, nu het apparaat toch helemaal open ligt is het in elk geval een goede gelegenheid om hem ook van binnen eens goed schoon te maken.
(Het enige probleem dat ik soms heb met het suggereren van dergelijke 'obvious' oplossingen is dat je het diplomatiek moet brengen, sommigen zijn nogal op hun tenen getrapt wanneer je een dergelijk advies geeft ('probeer eens met een nieuw batterij'). Sommigen beschouwen het als een belediging van hun intelligentie, terwijl een goede reparateur juist open hoort te staan voor ALLE mogelijke problemen).
Op dinsdag 6 augustus 2024 15:02:04 schreef nonius:
Soms kan het zo simpel zijn....En het is ons allemaal wel eens overkomen, denk ik. De problemen ver lopen zoeken terwijl de oplossing eigenlijk toch zo simpel is. Het apparaat demonteren, printplaat verwijderen, om er achter te komen dat de batterij van de AB leeg is. (wel vreemd dat hij dan wel in stand 1 blijft werken trouwens).
Enfin, nu het apparaat toch helemaal open ligt is het in elk geval een goede gelegenheid om hem ook van binnen eens goed schoon te maken.
(Het enige probleem dat ik soms heb met het suggereren van dergelijke 'obvious' oplossingen is dat je het diplomatiek moet brengen, sommigen zijn nogal op hun tenen getrapt wanneer je een dergelijk advies geeft ('probeer eens met een nieuw batterij'). Sommigen beschouwen het als een belediging van hun intelligentie, terwijl een goede reparateur juist open hoort te staan voor ALLE mogelijke problemen).
Ik ben daardoor helemaal niet op mijn tenen getrapt ze .
Ik vond het zoals je zei gewoon zo raar dat andere standen dan wel werken. Zoals bv wisselen tussen stand 1 , 2 of 3 ging perfect . Enkel uitzetten gaat dan niet. Zal het idd geen 2 keer voor hebben 
Helaas is het probleem terug. En nu is het nog erger... Nu kunnen kunnen we niets meer bedienen. Heb de batterij reeds verandert , ook al eens mijn labvoeding aan de zender gekoppeld. Maar zoals je kan zien op de ontvanger zit er een rood ledje en normaal licht dit op als het een signaal ontvangt. Nu doet dit niets meer. Op de zender zelf brandt het ledje wel als ik een knop induw. Hoe weet ik nu welk stuk er kapot is? De zender of de ontvanger?
Op zondag 18 augustus 2024 17:51:22 schreef go_higher:
Helaas is het probleem terug. En nu is het nog erger... Nu kunnen kunnen we niets meer bedienen. Heb de batterij reeds verandert , ook al eens mijn labvoeding aan de zender gekoppeld. Maar zoals je kan zien op de ontvanger zit er een rood ledje en normaal licht dit op als het een signaal ontvangt. Nu doet dit niets meer. Op de zender zelf brandt het ledje wel als ik een knop induw. Hoe weet ik nu welk stuk er kapot is? De zender of de ontvanger?
EricN
Op maandag 5 augustus 2024 23:29:25 schreef EricN:
Wat is die smurrie daar? Lijkt op kruipstromen die de boel verzieken.
Dat was gewoon wat zaagsel die er oplag. Dit is volledig proper nu.
EricN
Heb je geen 2de zender? Meestal komt een dampkap met 2 zenders. In dit geval zou ik denken de zelder.
Wat je kan doen is op de ontvanger de spanning naar de HF module meten. Ook meten of er een rimpel zit op die spanning.
Neem een haardroger en verwarm de ontvanger print eens. Niet te lang. Ook geen schade toebrengen.
Ook de ontvanger eens warmen.
Heb je de ontvanger al eens open gehad? Vol vet? Vochtschade?
Staat de dipswitch code nog hetzelfde? Mss eens wat over en weer schakelen om wat slecht kontakt weg te slijten?
[Bericht gewijzigd door EricN op (12%)]
Op zondag 18 augustus 2024 18:09:00 schreef EricN:
Heb je geen 2de zender? Meestal komt een dampkap met 2 zenders. In dit geval zou ik denken de zelder.Wat je kan doen is op de ontvanger de spanning naar de HF module meten. Ook meten of er een rimpel zit op die spanning.
Neem een haardroger en verwarm de ontvanger print eens. Niet te lang. Ook geen schade toebrengen.
Ook de ontvanger eens warmen.
Heb je de ontvanger al eens open gehad? Vol vet? Vochtschade?
Die ontvanger zit op die grote printplaat waar ik de cirkel rond het rode ledje getrokken heb. Deze is volledig proper.
Helaas maar 1 afstandsbediening.
Hoe kan ik dit juist uitmeten ?
Het verwarmen heb ik nog niet gedaan.
EricN
Volgens mij is deze TO220 een 5v regulator.
Met de tekst op de chip naar jou gericht: links is de ingang. Middelste de gnd/massa/min. Rechts de 5v uitgang.
Zwarte draad op de middelste pin. Of in het gat vd koelplaat. Ook gnd en veiliger voor uitschuiven. Zet je meter op de AC stand en eens op de DC stand. Op DC uitgang moet je 5v hebben. Op de ac stand (zowel ingang als uitgang) moet het na een seconde richting nul volt gaan
Datasheet chip: google : 7805 regulator.
Blaas met perslucht de print nog eens grondig af. Tss de relais zit nog vuil. Wie weet waar nog...
Als die metingen goed zitten weet je nog niets met zekerheid maar statistisch is de kans dat de AB stuk is het grootst.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 18 augustus 2024 18:11:53 schreef go_higher:
[...]Die ontvanger zit op die grote printplaat waar ik de cirkel rond het rode ledje getrokken heb. Deze is volledig proper.
Helaas maar 1 afstandsbediening.
Hoe kan ik dit juist uitmeten ?Het verwarmen heb ik nog niet gedaan.
ik zie het al, je hebt de verkeerde batterij erin gezet. deze AB heeft een groter model lithium cel nodig als een cr2032. de oude was een cr2450, zit die er nu weer 1 in maar dan nieuw? heb dit onlangs ook gehad bij een AB, dacht van een 2032 werkt ook wel, maar de zender deed niks. met de labovoeding op 3,1V werkte het wel, moest een batterij in die meer stroom kon leveren dus..
nog zoiets, het lijkt erop dat je de kanaalkeuze niet gelijk hebt gezet. de knopjes in de afzuigkap staan net andersom lijkt het.
Op zondag 18 augustus 2024 18:26:31 schreef testman:
[...]ik zie het al, je hebt de verkeerde batterij erin gezet. deze AB heeft een groter model lithium cel nodig als een cr2032. de oude was een cr2450, zit die er nu weer 1 in maar dan nieuw? heb dit onlangs ook gehad bij een AB, dacht van een 2032 werkt ook wel, maar de zender deed niks. met de labovoeding op 3,1V werkte het wel, moest een batterij in die meer stroom kon leveren dus..
nog zoiets, het lijkt erop dat je de kanaalkeuze niet gelijk hebt gezet. de knopjes in de afzuigkap staan net andersom lijkt het.
Aan die kanaalkeuze ben ik niet geweest. En heeft altijd zo gewerkt. Dus zou raar zijn moest het daar aan liggen.
De zender is zelfs met een cr2450 getest en ook met mijn labvoeding. En maakte geen verschil.
EricN
Op zondag 18 augustus 2024 18:40:47 schreef go_higher:
[...]Aan die kanaalkeuze ben ik niet geweest. En heeft altijd zo gewerkt. Dus zou raar zijn moest het daar aan liggen.
Het is dat soort rigide denkpatronen dat soms een opheldering verhinderd. Toegegeven, de kans is ultra klein maar nooit nul.
Ik vraag me af of een andere AB bij ali veel zou kosten? Mss een heel goedkoop experiment? Geen idee hoe je een passende vind. Dus slechts een gedachtengang.
Deze: geen idee of zoiets werkt voor je. 0,92mhz verschil.
https://nl.aliexpress.com/item/1005002830576514.html?spm=a2g0n.detail.…
De meeste vervangende zijn zelflerende maar als de originele AB niets zend gaat er niets ingeleerd kunnen worden. Dus best iets met dipswichen.
Heb je de 3v batterijspanning gemeten terwijl je op de knop drukt? Zakt die in? Een externe voeding is minder betrouwbaar bij AB's.
[Bericht gewijzigd door EricN op (27%)]
Zou dit de oplossing niet zijn?
https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/venduro-dampkap.324232/page-…
EricN
Op zondag 18 augustus 2024 19:28:32 schreef EricN:
Elco? Zeker! Daarom de AC metingen. Zo weet je het nog voor je iets vervangt of los soldeert.
Probleem is dus opgelost. De elco vervangen en alles werkt terug perfect.