Hoi,

Ik heb een AVR-x1000 en die is plotseling waarchijnlijk na overbelasting gestopt. (was zelf niet thuis)

- De versterker gaat wel aan, knippert en dan wordt het stanby lampje groen en ik hoor de relais schakelen.
- Ik heb de fuse doorgemeten van de display module die is goed
- Op de main zitten 2 glazzekeringen beide zijn goed het ook goed.
- Ik heb de output spanning gemeten naar de trafo 230V
- Als ik echter op de fuse van de mains meet heb ik geen spanning.

Ik dacht dat het een simpele fuse vervangen was, maar lijkt toch iets meer aan de hand. Sluiting is er niet versterker gaat netjes aan.

Iemand een tip?

Hemant

Hoi,

Update:

Heb de tranformator doogemeten en die geeft geen waardes aan de primaire zijde. Ik neem aan dat de thermal fuse in the trafo is doorgebrand.Secndair meet ik wel waardes.

Kan ik de trafo nog repareren, of misschien een alternatief? Op de trafo staan geen voltages aangeven.

Tips altijd welkom.

Hemant

Ik ken het apparaat niet maar als alles via die trafo gaat en die idd primair open is, dan kunnen er geen relais klikken of ledjes aangaan. Dus ik denk dat je verkeerd aan het meten bent.

Zou ik ook denken in eerste instantie.

Maar het kan ook dat het apparaat in standby de trafo uitschakelt, want zo een trafo geeft meer sluipverbruik dan je zou willen tegenwoordig.

Op woensdag 7 augustus 2024 15:42:53 schreef hemant_5400z:
Hoi,

Ik heb een AVR-x1000 en die is plotseling waarchijnlijk na overbelasting gestopt. (was zelf niet thuis)

"Als ik echter op de fuse van de mains meet heb ik geen spanning."

Hoe meet je dat? Over de zekering meet je niets als die heel is. T.o.v. het chassis is ook niet slim om te meten. De meting zegt dus niets. Als het de netzekering hoef ik alleen maar je verhaal te lezen, om vast te stellen dat de zekering in goede conditie is.
Wat is de overbelasting geweest? Blikseminslag ofzo?
Maar heb je al gemeten op punt 1 en 2 van het FL display of de gloeidraad voeding krijgt?
Is de bias op de gloeidraad ook aanwezig
Krijgt de displaydriver die het display aanstuurt nog voeding?

[Bericht gewijzigd door buzzy op (28%)]

Hoi,

Heb ze 4 zekeringen gemeten los uit het bord en die kan ik gewoon meten met een diode test en die zijn allemaal goed. Ook de weerstand gemeten en die geeft ook een meting.

Op de display zit een print zekering die komt ook door de diode test. en ook als ik de weerstand meet.

Ik heb de aansluiting gemeten die de trafo zou moeten voeden en die heeft 230V spanning.

Daarna heb ik de trafo eruit gehaald en een op alle draden een diode test uitgevoer. en de weerstand gemeten.

De secundair kan ik een diode test uitvoeren en de weerstand die gven een meting. De kabel die naar de display doet het goed met een diode test maar als ik de spanning meet krijg ik niks.

Als ik een diode test uitvoer op de primair van de trafo dan heb ik geen meeting.

Nee geen bliksem, ik was zelf niet this en de kinderen waren hard muziek aan het draaien en hij sloeg uit.

De relais zit bij de hoofdspanning die geeft een klik, als ik de powerknop aanzet dat knippert ie even groen en gaag vervolgens groen aan.

maar verder in het bord meet ik geen spanning. Ik heb helaast geen trafo die gelijk waardig is en daarnaast weet ik niet welke spanning de trafo zou moeten geven op secundair.

Hemant

[Bericht gewijzigd door hemant_5400z op (13%)]

Als ik een diode test uitvoer op de primair van de trafo dan heb ik geen meeting.

Geen idee wat je met "geen meting" bedoeld maar een diode test is bedoeld voor halfgeleiders en geeft een waarde in Vdc. Die trafo kun je beter met een weerstand meting doen. Als de weerstand namelijk te hoog is (per meter verschillend) dan geeft hij oneindig/OL/niks aan. Het zou kunnen dat de weerstand van de primaire wikkeling gewoon te hoog is voor de diode functie.

Je moet gewoon beginnen bij de 230V ingang en die meet je met Vac. Dan ga je verder met meten naar de trafo's primaire aansluiting. Daarna meet je de secundaire kant. Alles Vac. Daarna naar de bruggelijkrichter (of 4 diodes) en dan meten op Vdc. De secundaire elco's zijn een makkelijk herkenbaar punt.

Probeer eerst een schema te vinden. Ik ga er vanuit dat deze een trafo voeding heeft, als het een smps is dan wordt het een heel ander verhaal.

Heeft het maar 1 net trafo ? Zo ja dan is deze waarschijnlijk goed want anders kan er niets branden of klikken.

Op donderdag 8 augustus 2024 13:31:25 schreef hemant_5400z:

Nee geen bliksem, ik was zelf niet this en de kinderen waren hard muziek aan het draaien en hij sloeg uit.

Hemant

Als ik het verhaal zo lees is er een van de eindtrappen kapot gegaan (er zit een sluiting in.) en gaat het toestel nu in de beveiliging. Even de eindtransistoren doormeten op sluiting. Ook je luidsprekers kunnen schade hebben.

Op donderdag 8 augustus 2024 14:45:43 schreef douwebakker:
[...]Als ik het verhaal zo lees is er een van de eindtrappen kapot gegaan (er zit een sluiting in.) en gaat het toestel nu in de beveiliging. Even de eindtransistoren doormeten op sluiting. Ook je luidsprekers kunnen schade hebben.

Er zit niet echt structuur in de metingen en de conclusies. Dan is het lastig om tips op afstand te geven. Om bijvoorbeeld een trafo aan de tand te voelen heb ik er nimmer een uit hoeven bouwen.
Eerst maar eens uitzoeken hoe de voeding werkt en dan meten of het klopt.
Vaak hebben dit soort versterkers ook afstandsbediening en om dat te laten werken zit er dan een kleine standby voeding in.
Bij het inschakelen wordt dan de hoofdvoeding aangezet en dat kan best met een relais gebeuren wat je dan ook hoort. Als de versterker dan een fout constateert in bijv. een eindtrap zal deze weer uitschakelen.
TS zal dus systematisch te werk moeten gaan.
Soms is het daar bij nodig om bepaalde delen te omzeilen en op te starten met een begrensde voedingsspanning.
In het eerste verhaal begreep ik dat het toestel wel werkte, maar dat het display donker bleef. Dat blijkt dus niet waar te zijn, er is kennelijk wat meer aan de hand.

Als inderdaad een eindtrap verdacht is, hoef je niet meteen te slopen.
Sluit de versterker aan met begrensde netstroom (een gloeilamp)
Meestal kun je dan al heel veel meten zonder schade.
Het repareren van een dergelijke DENON is meer dan het louter vervangen van onderdelen waarvan je denkt dat ze wel eens stuk zouden kunnen zijn. Repareren is een vak.

Krijg je wel muziek/radio/cd/video uit de versterker via hdmi of koptelefoon? Is er nog een kanaal (ik dacht surround toch?) dat wel muziek geeft?

Hoi,

Ik heb alle zekeringen doorgemeten (piep) en die zijn allemaal goed, totaal 5 waarvan 1 printzekering.

Heb de Trafo even teruggeplaats. Als ik spanning erop zet is stanby rood. Als ik hem dan aanzet knipert de stanby 3x groen en gaan en blijft dan op groen staan.

Ik heb aan de uitgang van de trafo VAC gemeten op geen van de draden krijg ik spanning. 2x rood en 1 zwart deze gaat naar het bord.

Ik heb ook de draden gemeten van die vanuit de trafo naar de display gaan ook op VAC 2x wit en 2x orranje ik meet op wit/oranje 1.4 VAC op de ene en 1.3 VAC op de andere. VDC meet ik niks 0,0 op diezelfde draden.

Op de trafo staan CL T5U052ZE Thermal fuse 172C RJ 3043 SET.

Er komt geen muziek/geluid uit de speakers, maar aangezien display niet werk kan ik niet zien of die op de tuner staat dus even met source geprobeert te draaien maar ondanks dat geen geluid.

Als de versterker in beveiliging zou zitten zou ik alsnog spanning moeten meten op de trafo.

Heb allemetingen gedaan met een beperkte stroom (lamp).

Als ik weerstand secundair meet
rood-zwart-rood heb ik tussen rood en zwart beide kanten 0,9 OHM
roor-rood 1,5 OHM

Meet ik aan de primaire zijde (rood-zwart) dan heb ik Oneindig.

Hemant

denk dat met hoog volume ( en wrs ook veel laag ) spelen de thermofuse uit de trafo is overleden. heb wel vaker versterkers op de werkbank gehad die met zo'n achtergrond overleden waren. met geluk is dat beter zelf te herstellen als een overleden eindtrap is.

Op vrijdag 9 augustus 2024 21:35:45 schreef testman:
denk dat met hoog volume ( en wrs ook veel laag ) spelen de thermofuse uit de trafo is overleden. heb wel vaker versterkers op de werkbank gehad die met zo'n achtergrond overleden waren. met geluk is dat beter zelf te herstellen als een overleden eindtrap is.

Als het een thermozekeringetje is wat tussen de windingen zit, komen er vaak twee uitlopertjes naar buiten en dan kun je dat ook meten. Bij sommige trafo's is het mogelijk om het te vervangen.
Bij nader inzien blijkt de versterker een SMPSvoeding te hebben en alleen een kleine standby trafo........
Ik schreef hel in het begin van dit draadje

Er zit niet echt structuur in de metingen en de conclusies. Dan is het lastig om tips op afstand te geven. Om bijvoorbeeld een trafo aan de tand te voelen heb ik er nimmer een uit hoeven bouwen.
Eerst maar eens uitzoeken hoe de voeding werkt en dan meten of het klopt.
Vaak hebben dit soort versterkers ook afstandsbediening en om dat te laten werken zit er dan een kleine standby voeding in.

Niet iets voor een beginner........
Het schema is te downloaden bij HiFi Engine

Vraag, veel zonnen panelen in de buurt? Mogelijk trafo in verzadiging door te hoge netspanning, en daardoor de thermo zek. defect. Komt vaker voor, maar wordt door de r overheid stil gezwegen.

Joh, wat heeft de overheid daar mee te maken?

Op vrijdag 16 augustus 2024 17:30:46 schreef Krelis Vonketrekker:
Vraag, veel zonnen panelen in de buurt? Mogelijk trafo in verzadiging door te hoge netspanning, en daardoor de thermo zek. defect. Komt vaker voor, maar wordt door de r overheid stil gezwegen.

TS hoort bij het aanzetten een klikje. Dat is vermoedelijk het brelais van de standbyvoeding, wat de \smps inschakelt. Als dat het geval is, dan is het trafozekeringetje gewoon heel.
Overigen kun je de spanning aan de secundaire zijd ook gewoon meten. daarvoor hoef je niets los te maken....

Toelichting, Ik denk dat er twee trafo's zijn, een stand-by, voor remote control, en de maintrafo.Als de Main trafo primair onderbroken is, dan zijn de redelijke gebeurtenissen, sluiting in de eindtrap,of mogelijk een o faze los contact in de groepenkast?? (heb ik in mijn werk meerdere keren mee gemaakt)

Foute gedachte. :)
De standby powersupply is een SMPS.
De Main powersupply heeft een conventionele trafo.

De hele servicemanual is bijna 47Mb daarom plaats ik hier wat delen die belangrijk kunnen zijn.

Op donderdag 8 augustus 2024 13:31:25 schreef hemant_5400z:
Hoi,

Ik heb helaast geen trafo die gelijk waardig is en daarnaast weet ik niet welke spanning de trafo zou moeten geven op secundair.

Hemant

De trafo heeft 4 secundaire wikkelingen.
Zie de bijlage Powerblock.
Daarin word aangegeven welke wikkeling uiteindelijk zorgt voor welke DC spanning.
Er staan geen AC spanningen bij, maar die zijn wel ongeveer terug te redeneren adhv de DC spanning en de aanwezige spanningsstabilisatoren.

Het relay RY601 (op de SMPS print) schakelt de maintransformer pas in als de standby voeding in orde is en de mainprocessor het nodig vind.
Dit gebeurd via het label "MAIN PWR ON" en schakeltransistor Q6003 op de SMPS print.

Ik vermoed(?) dat er geen thermische zekering in de trafo zit, ik kan er echter geen aanwijzingen voor vinden die mijn vermoeden bevestigd/ontkent.

Dus zit het probleem waarschijnlijk bij de standby SMPS powersupply.
Heb je 5,2 volt DC op de connector connector (BN601) van de SMPS?

Of de stand-by een trafo is of een SMPS, maakt niet uit! In de eerste instantie moet je de eind torren controleren op sluiting,(kan je meten op de + polen van de grote elco's) Trafo vervangen met defecte eind torren is niet slim.En, zoals eerder vermeld, kan je bij de aansluiting van de thermo zekering komen? Zo niet, blijft over een vervangende trafo, uit sloop... kringloop...e.d.

Hoi,

Ik heb de connector nagekeken en tussen 1-2 zit 3.2V DC.
Tussen 2-4 5.2 V DC
Tussen 2-5 5.2 V DC.

De secundaire zijde kon ik niet mete aangezien connector on het SMPS deel zit vandaar even log gehaald en gemeten en die is zoals ik zei 0.0V AC.

Ik heb een foto toegevoegd van de trafo.

Groetjes,

Hemant

[Bericht gewijzigd door hemant_5400z op (30%)]

Met thermische zekering, misschien kan je de aansluitingen daarvan terugvinden op de primaire kant van de trafo, anders moet je idd op zoek naar sloop/kringloop.

Zoals ook al door anderen gezegd eerst de eindtrappen controleren of er geen sluiting is anders is een andere trafo straks ook weer kapot.
Die trafo moet meer dan 172 graden worden om er thermisch uit te gaan, dat heeft een oorzaak en komt niet van even te hard zetten.

Op maandag 19 augustus 2024 11:34:16 schreef hemant_5400z:
Hoi,

Ik heb de connector nagekeken en tussen 1-2 zit 3.2V DC.
Tussen 2-4 5.2 V DC
Tussen 2-5 5.2 V DC.

De secundaire zijde kon ik niet mete aangezien connector on het SMPS deel zit vandaar even log gehaald en gemeten en die is zoals ik zei 0.0V AC.

Dat lijkt dus in orde.

Ik heb een foto toegevoegd van de trafo.

Groetjes,

Hemant

Die opdruk op de trafo geloven we wel, beter een foto van de zijkanten van de (rode) wikkelingen. Daar is mogelijk wat te zien van een interne temp zekering.

Hoi,

Ik zie maar 1 grote elco, maar die zit onder het de HDMI bord verstopt.

Heb een foto toegevoegd van de primaire zijde daar zit rood/zwart 230V AC en 2xwit/2x oranje die naar de display gaat. De display connect meet geen spanning.