5,5kVA, dat hadden ze uberhaupt niet op een 230v 16a groep moeten doen.

Inschakelvertraging zit er dus al in. Dan is dus de enige optie om je groep aan te passen.

Ik heb dat in het verleden vaker meegemaakt. Ook wel bij minder kostbare versterkers van Marantz en Arcam. Zware ringkerntrafo's vragen nu eenmaal een grote inschakelstroom. Het advies van je leverancier is helemaal zo gek nog niet hoor. Zelf heb ik dat in voorkomende gevallen ook toegepast.
Ringkerntrafo.nl levert trouwens ook een setje met NTC-weerstanden hiervoor. Die zou je leverancier ook in kunnen bouwen, maar ik kan me zo voorstellen dat jij en je leverancier de versterker origineel willen laten en dan is een 16C automaat natuurlijk de oplossing.
Douwe

[Bericht gewijzigd door douwebakker op (15%)]

Ik ken het fenomeen ook wel, maar 5,5kVA aan transformator er in stoppen, is wel de goden verzoeken wat dat betreft.

Blijkbaar moet de timing van de bestaande inschakelvertraging worden aangepast. Als het ding daadwerkelijk 50.000 euro moet kosten, dan moet imho de fabrikant kostenloos dit voor jou aanpassen.

Dat zal ofwel het 555'je of andere timingschakeling een ander timing RC'tje geven zijn, ofwel een paar regeltjes code modificeren als er een digitaal gestuurde in zit. Uurtje werk voor de reparatiedienst, voor 50k iets wat je aan service mag verwachten.

Toevoeging: als de leverancier extra mooie vergulde zekeringautomaten of zelfs high-end schroefpatronen levert, dan weet je precies hoe de vork in de steel zit ;)
Want dan blijkt dat ze voor een bijzonder "mooie" prijs ook nog die geweldige bijpassende installatiematerialen kunnen leveren enzo.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (21%)]

Op donderdag 8 augustus 2024 14:40:45 schreef fred101:
Je kunt ook een inschakelvertraging maken. Dat is ook beter voor die grote elco's.
Je moet iets over hebben, als je popconcerten in je woonkamer wilt geven >:)

Serieus, kost dat ding 50k ???? Bezopen.

Wel nee, dit is het kleine model. Ze hebben er ook nog een van 80K euro. En een steunpootje voor die versterker kost maar 3K euro.

Een softstarter kon er voor dat geld blijkbaar niet van af. In mijn ogen is dit eigenlijk een prutsapparaat dat niet eens kan voldoen aan de aansluitvoirwaarden die een electiciteitsleverancier stelt aan aan te sluiten apparatuur.

Als een willekeurige andere fabrikant een apparaat zou maken waarbij de stoppen springen bij het aanschakelen zou zijn product waarschijnlijk niet eens op markt komen omdat de nodige type goedkeuringen gewoon niet verkregen kunnen worden.

Uiteraard is het wel gaaf apparaat. Als je als leverancier elk jaar 1 exemplaar kunt verkopen heb je al een jaarinkomen. Dan hoef je er totaal maar veertig te verkopen voor een hele carrière.

Even voor de TS: Ik zou dit apparaat alleen al nooit kopen omdat het electrisch gewoon niet goed is. Verder is de prijs gewoon achterlijk. Ik kan geen electronische onderdelen bedenken die een versterker zo onwijs duur maken. Alleen misschien een kast van X karaat goud ofzo. Alleen zie ik op die website geen gouden kastje maar iets dat ook bij ome ali vandaan zo kunnen komen. En horen kun je het ook absoluut niet.

Maar ieder is natuurlijk vrij om te kopen wat hij wil.

Doet me denken aan B&O, betaalde je ook voor de naam. Wel aardige TD toen, veel keer geweest en samen met de B&O techneut en bakkie koffie uitzoeken wat er mis was. :P

Volgens mij zijn in België de meeste groepen in huis ook voorzien van een C16. Ik kan me niet indenken dat het er onveiliger door zou worden.

Maar, ik ben geen installateur...

Op donderdag 8 augustus 2024 15:35:57 schreef harry64:
Doet me denken aan B&O, betaalde je ook voor de naam. Wel aardige TD toen, veel keer geweest en samen met de B&O techneut en bakkie koffie uitzoeken wat er mis was. :P

De kwaliteit was ook wel goed, het was vreselijk mooi en ook behoorlijk groot. Behalve voor de naam en het design betaalde je waarschijnlijk ook voor de hoeveelheid materiaal :-) Het was in ieder geval niet spul dat vaak stuk ging en het klonk allemaal niet slecht.

Ik werkte in 1980 bij één van de 270 winkels in Nederland die B&O verkochten (Böckling B.V. in Eindhoven)

Op donderdag 8 augustus 2024 14:40:45 schreef fred101:
Je kunt ook een inschakelvertraging maken. Dat is ook beter voor die grote elco's.
Je moet iets over hebben, als je popconcerten in je woonkamer wilt geven >:)

Serieus, kost dat ding 50k ???? Bezopen.

Nee, dat kost ie niet

Op donderdag 8 augustus 2024 14:50:33 schreef deKees:
Wow. Uit de manual van de relentless:

[...]

Het gaat niet om een Relentless

Op donderdag 8 augustus 2024 15:02:40 schreef douwebakker:
Ik heb dat in het verleden vaker meegemaakt. Ook wel bij minder kostbare versterkers van Marantz en Arcam. Zware ringkerntrafo's vragen nu eenmaal een grote inschakelstroom. Het advies van je leverancier is helemaal zo gek nog niet hoor. Zelf heb ik dat in voorkomende gevallen ook toegepast.
Ringkerntrafo.nl levert trouwens ook een setje met NTC-weerstanden hiervoor. Die zou je leverancier ook in kunnen bouwen, maar ik kan me zo voorstellen dat jij en je leverancier de versterker origineel willen laten en dan is een 16C automaat natuurlijk de oplossing.
Douwe

Bedankt, hier kan ik wat mee

Zover ik weet is een C16 in een huisinstallatie alleen toegestaan op een aparte groep.
Bij een kortsluiting is er ook een grotere kans dat de hoofdzekering mee gaat ( 10x i-nominaal).

Op donderdag 8 augustus 2024 14:51:43 schreef fred101:
[...]
Hoeft niet, maar er is dan wel wat mis met het ontwerp. Als de trafo en elco's zo lomp zijn dan moet er gewoon fabriek af een inschakelvertraging in. 400W is natuurlijk ook bezopen veel.

Edit, er zit dus al inschakelvertaging in. Ik denk dan dat je hiervoor een zwaardere netaansluiting nodig hebt, zeker als je nog meer van dat soort dingen hebt staan. 5,5 kVA is ook nogal extreem.

Je refereert aan een ander model

Op donderdag 8 augustus 2024 14:48:08 schreef mel:
50k?zeker die audiofielen onzin..Een normale huisinstallatie werkt normaal zonder dat je exotische dingen nodig hebt.Als de netzekering eruit gaat ,is er zeker iets mis in de apparatuur.

Wat fijne, maar niet inhoudelijk, reactie op mijn vraag.

Op donderdag 8 augustus 2024 16:49:27 schreef Leek72:
[...]

Je refereert aan een ander model

Okee. Wat is het model dan wel, en heeft ie nu wel of geen ingebouwde inschakelvertraging? Want de informatie is nu dus zo weinig, dat dat tot speculatie en verspilde tijd (én zoals je merkt een chaotisch topic) leidt.

Nu is het net alsof we de vraag krijgen 'Mijn mercedes start niet', advies geven uitgaande van een benzinewagen, en dan blijkt het toch een diesel te zijn waar een volledig andere foutzoekboom bijhoort. Lucht in het brandstofsysteem van een diesel krijg je er niet zo makkelijk 'uit zichzelf' uit, en moet er soms handmatig uitgehaald worden.

Of er een C-automaat in mag, zal ook wel afhangen van de afschakelsnelheid bij kortsluiting, die dus afhangt van de dikte en lengte van de kabels in jouw installatie (lees: de te verwachten kortsluitstroom)

Oh, en dan moeten we bij werk aan elektrische installaties óók nog weten of het om een nederlandse, belgische, spaanse of chinese installatie gaat. Hoe vaak we hier wel niet hebben gediscussieerd over 300mA aardlekschakelaars die in België best gebruikelijk zijn/waren, maar in Nederland vloeken in de kerk zijn...

Kortom: effe opnieuw beginnen. Typenummer is vereist, idealiter zélf even de informatie over of ie nu wel of geen inschakelvertraging heeft, opzoeken. Als je daar niet achter kan komen, schema of informatie opvragen bij fabrikant als het kan. Als dat niet wil, als het effe kan foto binnenwerk van onder en bovenkant van de printplaat.
Als dát ook niet kan, meten of je de inschakelstroom in twee stappen ziet opkomen. Linksom of rechtsom moeten we dat weten, voordat er een gedegen advies gegeven kan worden. Want als er al een inschakelvertraging in zit, kan je die beter modificeren, dan een extra vertraging er nog voor zetten om te voorkomen dat de al ingebouwde onverwachte dingen gaat doen.

Hoe minder informatie, hoe minder nuttig het topic wordt.

Aangezien het type geheim blijft kunnen we niks zinvols zeggen. Als het apparaat wel een dikke trafo heeft maar geen inschakelvertraging heeft, dan zou je die kunnen toevoegen. Dat is netter dan een andere automaat en beter voor de versterker.

Als hij niet zwaar genoeg voor inschakelvertraging dan kan er iets mis zijn of een beroerd ontwerp. Dan bied een C16 uitkomst. Je moet toch wat.

Op donderdag 8 augustus 2024 15:40:10 schreef GJ_:
Volgens mij zijn in België de meeste groepen in huis ook voorzien van een C16. Ik kan me niet indenken dat het er onveiliger door zou worden.

Maar, ik ben geen installateur...

[...] De kwaliteit was ook wel goed, het was vreselijk mooi en ook behoorlijk groot. Behalve voor de naam en het design betaalde je waarschijnlijk ook voor de hoeveelheid materiaal :-) Het was in ieder geval niet spul dat vaak stuk ging en het klonk allemaal niet slecht.

Ik werkte in 1980 bij één van de 270 winkels in Nederland die B&O verkochten (Böckling B.V. in Eindhoven)

Vormgeving van de audio lijnen was zeker wel mooi. :P

Op donderdag 8 augustus 2024 14:22:22 schreef Leek72:
Ik overweeg een dergelijke versterker aan te schaffen echter bij enkele dagen met een proefmodel thuis gezeten te hebben sloeg bij het aanzetten van de versterker de B16 automaat door. De leverancier gaf aan dat dit type versterker een grote startstroom vraagt en stelde als oplossing voor de automaat te laten wijzigen in een C16. Is dit voor in een woonhuis een veilige optie?

De ( meeste ) reacties gezien hebbend ben ik toch erg teleurgesteld naar het wel heel beperkte inhoudelijke antwoorden, zure opmerkingen over prijzen daar blijft het zo’n beetje bij, een enkele reactie geeft gelukkig wel wat informatie waar ik iets aan heb. Ik had gehoopt dat ik als leek in dit forum bij mensen met verstand van zaken wat meer onderbouwde reacties te kunnen krijgen. Helaas is dat in veel van de gevallen ijdele hoop geweest.

TS, vind je deze reactie, zeker als nieuwkomer, zelf netjes?
Er is, terecht, meerdere malen gevraagd om een betere omschrijving van het type zodat er verder gekeken kan worden.
Helaas blijft het nu bij in de kristallen bol kijken, wat kunnen we anders voor antwoorden geven?
Wij willen iedereen graag helpen maar het is met regelmaat weer het zelfde.
Het blijft een "topgeheim" en daar ergeren veel vaste en goedwillende bezoekers van dit forum zich zeer terecht aan.

En de argwaan die wij techneuten hebben als het op dat high end spul aankomt heeft vooral te maken met de absurde prijzen die er gevraagd worden voor spullen zoals kabels en zekeringen.

Ik ben blij dat je dat ding gewoon op proef hebt..dan kan je m zo terugbrengen.en een normaal ding kopen..

Op donderdag 8 augustus 2024 17:47:02 schreef Leek72:
[...]

De ( meeste ) reacties gezien hebbend ben ik toch erg teleurgesteld naar het wel heel beperkte inhoudelijke antwoorden, zure opmerkingen over prijzen daar blijft het zo’n beetje bij, een enkele reactie geeft gelukkig wel wat informatie waar ik iets aan heb. Ik had gehoopt dat ik als leek in dit forum bij mensen met verstand van zaken wat meer onderbouwde reacties te kunnen krijgen. Helaas is dat in veel van de gevallen ijdele hoop geweest.

En dat gaat zo blijven tot jij ons de informatie verschaft, waar ik hierboven om heb gevraagd.

Op donderdag 8 augustus 2024 16:11:53 schreef Leek72:
[...]

Het gaat niet om een Relentless

Dat is mooi voor je. Waarom zet je in de titel en de startpost geen typenummer?

Een simpele oplossing die gegarandeerd goet gaat werken: handmatig inschakelbare serie-gloeilamp als stroombegrenzer.

Voor de liefhebbers van de 'industrial look' ook in stoere robuuste uitvoering leverbaar:

Het onderste apparaat heeft geen enkele moeite met het inschakelen van een zware las-inverter op het lichtnet, zonder dat er zekeringautomaten in de meterkast uitvliegen.

[Bericht gewijzigd door nonius op (15%)]

Op donderdag 8 augustus 2024 18:04:12 schreef Ledlover:
[...]

En dat gaat zo blijven tot jij ons de informatie verschaft, waar ik hierboven om heb gevraagd.

Vragen naar informatie die ik niet heb heeft geen zin. Dit forum is duidelijk alleen voor mensen die zelf overal alle kennis over hebben en die wanneer hij als een overduidelijke leek om advies vraagt uitsluitend lullige opmerkingen krijgt over onzin audiofiele producten en prijzen en zo voort. Hier heb ik niets te zoeken. Tijd om dit clubje nog op dag 1 te verlaten.

Je wil dus een versterker kopen waarvan je het type niet weet ??

Ja, het klopt high end audio wordt op electronica forums niet echt serieus genomen. Het is een beetje vergelijkbaar met vragen stellen over free-energy, wichelroedes, magische stenen en aardstralen op een theoretisch natuurkunde forum.

Maar daar heeft jouw probleem niets mee te maken. Daarvoor moeten we de specificaties van de versterker weten. En om die te vinden moeten we weten over welk model het gaat. En blijkbaar wil jij dat om de een of andere reden niet vertellen. Dat is prima maar dan moet je verder ook niet zeuren want wij hebben geen kristallen bollen. .

Op donderdag 8 augustus 2024 14:22:22 schreef Leek72:
Ik overweeg een dergelijke versterker aan te schaffen echter bij enkele dagen met een proefmodel thuis gezeten te hebben sloeg bij het aanzetten van de versterker de B16 automaat door. De leverancier gaf aan dat dit type versterker een grote startstroom vraagt en stelde als oplossing voor de automaat te laten wijzigen in een C16. Is dit voor in een woonhuis een veilige optie?

Dat is vrijwel altijd een mogelijke oplossing.
Omdat de C automaat kets trager is dan de B automaat is deze in principe iets onveiliger.

Maar het is in huisinstallaties gewoon toegestaan, mits de kabel niet te lang is.

Of de vervanging van de automaat van B naar C DE oplossing is kan ik niet beoordelen, daarvoor moet ik meer weten.

Op donderdag 8 augustus 2024 19:11:53 schreef Leek72:
[...]

Vragen naar informatie die ik niet heb heeft geen zin. Dit forum is duidelijk alleen voor mensen die zelf overal alle kennis over hebben en die wanneer hij als een overduidelijke leek om advies vraagt uitsluitend lullige opmerkingen krijgt over onzin audiofiele producten en prijzen en zo voort. Hier heb ik niets te zoeken. Tijd om dit clubje nog op dag 1 te verlaten.

Doormiepen zonder essentiële informatie te delen bevordert het ook niet echt. Je weet wel wat je niet hebt, maar blijkbaar niet wat je wel hebt, of je wil het niet delen.
Verder beschouw je jezelf al leek... je hebt dus waarschijnlijk ook geen kijk op wat de realistische prijs voor een versterker is, dat is namelijk heel wat minder als je de tubes dickshine en megahype niet meerekent.

Zonder informatie zijn topics waardeloos, dat is dit topic ook.