Hallo,
Wij hebben een Siemens HB79E54 overgenomen en waren er aanvankelijk erg blij mee.
Sinds recent stopt de over soms niet met verwarmen terwijl hij wel de juiste temperatuur bleef aangeven. (260°C bijvoorbeeld terwijl ie op 180°C was ingesteld)
Ook schakelt de oven soms vanzelf aan/uit alsof ie op hol staat, met knipperen etc en wisselende keuze instellingen.
Ik las elders dat Siemens berucht zijn om het ontbreken van Diodes over relais. zou dit het probleem zijn? of kan het iets anders zijn?
En tot slot, kan ik dit als beginneling repareren?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die diodes zijn er om de schakeling te beschermen. Als dat de oorzaak is dan is er wat in de besturing-electronica daardoor kapot. Zonder elektronica kennis en gereedschap ga je dat niet oplossen.
Maar als het een bekende klacht is en de mannen (m/v) die hier ovens repareren deze fout kennen is het misschien mogelijk dat zelf te doen. Je moet wel kunnen solderen en desolderen en de daarvoor benodigde soldeer gereedschap hebben. Waarschijnlijk ook een multimeter.
Ovens werken op 230V en trekken veel stroom, hoog vermogen elektronica is niet echt een leken project.
Ik denk dat er wat mis is met het aansturen van het element. Hij meet correct (Heb je dat nagemeten? ) Ik denk dat de controller die data gebruikt om het element aan en uit te zetten. Blijkbaar blijft hij gewoon aanstaan. Je moet meten of de "schakelaar" kapot is of dat de besturing daarvan kapot is. Dat is na te meten maar niet simpel en levensgevaarlijk voor een leek.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Heb je hier iets aan?: https://www.circuitsonline.net/forum/view/155247
Hallo Fred,
Bedankt voor uw reactie.
Ik ben niet geheel een leek op het gebied van elektronica, ik heb ik echter nog nooit een oven gerepareerd. Ik heb een multimeter en soldeerbout. Maar ik snap inderdaad dat 230v hoogvermogen erg gevaarlijk kan zijn.
Ik heb de oventemperaturen niet zelf gemeten, maar ik heb geen reden om te aan te nemen dat de temperatuurmeting van de oven niet klopt. 250 voelt inderdaad een stuk heter dan 180, en ook de lagere temperaturen zijn altijd logische waarden.
Zou het vanzelf knipperend aan- en uitschakelen, en het (soms) blijvend verwarmen, dezelfde oorzaak kunnen hebben?
het knipperend aan- en uitschakelen lijkt namelijk door een los contact te komen omdat soms reageerd bewegingen aan de oven.
Wees met dit probleem maar voorzichtig en vervang eerst maar de relais op vermogens print! Niet mee doorgaan want de schade aan print word groter anders. Probleem dat relais aan smelten is en tussen contacten en spoel sluiting maakt. Nee heeft niets met diodes te maken, die zitten er wel in
Op donderdag 8 augustus 2024 17:56:47 schreef fred101:
Ik denk dat er wat mis is met het aansturen van het element. Hij meet correct (Heb je dat nagemeten? ) Ik denk dat de controller die data gebruikt om het element aan en uit te zetten. Blijkbaar blijft hij gewoon aanstaan. Je moet meten of de "schakelaar" kapot is of dat de besturing daarvan kapot is. Dat is na te meten maar niet simpel en levensgevaarlijk voor een leek.
Ik denk dat ik dit wel voorzichtig kan proberen te maken. De temperatuur meting is in elk geval correct, maar die schakelaar schakelt inderdaad niet altijd maar soms wel.
wat moet ik precies nameten? en waarom zou die het soms wel doen?