Hallo,

Mijn H&K receiver werkt na een verhuizing niet meer naar behoren. Initieel heeft hij het nog en paar dagen gedaan, maar inmiddels gaat hij niet meer aan en blijft er een oranje lampje knipperen. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd. Via Youtube kwam ik op een (tijdelijke) oplossing, als ik een föhn een paar minuten op een onderdeel van het moederbord houdt gaat hij wel gewoon aan. Echter zodra hij weer uit gaat moet ik dit proces weer herhalen om hem uit de protection mode te halen.

Ik heb de receiver weer open gemaakt en het viel mij op dat er bijzonder veel 'witte pasta' op de plaat zit waar de voeding binnen komt (zie foto).
Dit lijkt me niet helemaal de bedoeling, maar mijn kennis van elektronische apparaten is beperkt. Nu zou ik hem graag zelf weer aan de praat krijgen aangezien laten repareren veel te prijzig is. Ik vroeg mij af: is dit nog de moeite waard of is hij door de witte pasta volledig afgeschreven?

Via Youtube kwam ik op een (tijdelijke) oplossing, als ik een föhn een paar minuten op een onderdeel van het moederbord houdt gaat hij wel gewoon aan. Echter zodra hij weer uit gaat moet ik dit proces weer herhalen om hem uit de protection mode te halen.

Dat suggereert dat er een probleem met één of meerdere elco's is. Elco's met een te hoge ESR in koude toestand willen in warme toestand soms nog net voldoende zijn om de schakeling weer te doen werken.

Daarom elco's doormeten en/of vervangen.

Ik ben eigenlijk verbaasd dat ze in het YouTube-filmpje wel uitleggen hoe je het probleem met een föhn kunt diagnosticeren, maar niet hoe/wat het probleem definitief verhelpt (vervanging elco's).

Ik heb de receiver weer open gemaakt en het viel mij op dat er bijzonder veel 'witte pasta' op de plaat zit waar de voeding binnen komt (zie foto).

De witte pasta is een kit om voor mechanische stabiliteit te zorgen, het houdt de grote en zware componenten op hun plek, een taak die anders voor rekening zou komen van de soldeerverbindingen. Soldeerverbindingen dienen mechanisch zo min mogelijk belast te worden. De kit lijkt mij geen issue te zijn. In uitzonderingsgevallen wil de kit bij veroudering soms wel een beetje gaan geleiden, maar daar zou ik hier niet automatisch van uit gaan. Het probleem zit hoogstwaarschijnlijk niet in de kit maar in de elco's, afhankelijk van de ouderdom en de mate van gebruik van het apparaat.

Eerst elco's nameten en vervangen (staan er bolle/opgezwollen exemplaren tussen? Dan zijn die, zonder verdere meting, te vervangen). Grote kans dat bij vervanging van de elco's het probleem verholpen is.

Edit:

Mijn H&K receiver

deed me toch eventjes achter m'n oren krabben, dacht dat ik op het verkeerde forum zat.... :)

Bedankt voor de snelle reactie.

Je hebt hier duidelijk meer verstand van dan ik dus wellicht een domme opmerking:

Gek genoeg houdt ik de föhn niet op een elco, maar op een ander onderdeel (zie foto). Zou dit misschien een andere oorzaak kunnen hebben? De elco's lijken optisch in orde. Ik heb de truc met de föhn nogmaals toegepast en hij lijkt het nu weer te doen, zelfs na volledig ontkoppelen van de voeding en 15 min wachten. Wanneer hij er weer mee ophoudt zal ik dan toch de elco's doormeten.

Nogmaals bedankt voor de snelle reactie!

Gek genoeg houdt ik de föhn niet op een elco, maar op een ander onderdeel (zie foto). Zou dit misschien een andere oorzaak kunnen hebben? De elco's lijken optisch in orde.

'De truc met de föhn' is een manier om thermische fouten op te sporen: fouten die temperatuurafhankelijk optreden. Elco's zijn een veel voorkomend probleem, maar zeker niet het enige mogelijke probleem.

Ook slechte soldeerverbindingen kunnen opgespoord worden met verhitten of met koudespray (een busje met spul dat alles afkoelt waar je het op spuit, tot zelfs -49C).

Als specifiek dat ene IC reageert op lokaal verhitten, kan het zijn dat er daar een slechte soldeerverbinding zit. Niet alle pinnen van het IC (of omliggende component) maken dan goed (genoeg) contact met de printplaat.

Dit zou u kunnen controleren door bijv. met een kunststof stokje (tandenborstel; handvat en stugge haren gebruiken) op het IC en/of de pinnen te drukken, om te kijken of dat de storing verhelpt of juist veroorzaakt. Ook een tandenstoker of sateh-prikker kan soms handig zijn om op individuele IC-pinnetjes te drukken om de fout op te sporen.

Zelf gebruik ik ook nog wel eens een schilderkwast om met de haren snel over een printplaat te 'kwasten', om op die manier slechte soldeerverbindingen op te sporen. Vooral bij audioversterkers kun je zo vaak direct horen op de luidsprekers waar ongeveer het probleem zit op de printplaat.

De elco's lijken optisch in orde.

Da's mooi maar verder helaas weinigzeggend, ook goed-uitziende elco's kunnen een te hoge ESR hebben (lees: versleten zijn). Maar als ze opgebold staan dan zijn ze absoluut zeker slecht.

Overigens, ik weet niet hoe u ze van plan was door te gaan meten, daar is een ESR-meter voor nodig; deze functie zit niet op een digitale multimeter (DMM).

Is het een mogelijkheid dat bij het verwarmen van dat specifieke IC/stukje printplaat, bepaalde elco's (aan de andere kant van de print) ook mee opgewarmd worden wat het probleem kan verhelpen? Ik denk hier maar luid.

Hoe dan ook, als verwarmen van specifiek dat gebiedje van de printplaat effect heeft (of het meeste effect heeft) dan zou ik het probleem in die hoek gaan zoeken (en dan elco's en soldeerverbindingen als hoofdverdachten aanmerken).

Vooralsnog werkt hij nog, in het verleden ging hij na slechts enkele minuten alweer uit, dus ik kijk het wel even aan.

Zoals ik al zei heb ik te weinig verstand van electra en dat blijkt nu wel. Ik dacht een leuk hobby projectje op te pakken, maar dit gaat m'n pet te boven. Ik dacht dit door te kunnen meten met m'n DMM, maar helaas.

Ik neem je tips in acht, mocht hij er toch weer mee ophouden.

Bedankt!

Begrijpelijk dat een mens zich overweldigd voelt. Maar vergeet aan de andere kant niet dat niemand op dit forum met deze reparatie-vaardigheden geboren is, we hebben het allemaal moeten leren en zijn allemaal ooit ergens begonnen. Met wat logisch nadenken en 'strategisch gepor' kan men al een heel eind komen. Het is geen raketwetenschap.

dus ik kijk het wel even aan.

Mijn ervaring is dat dit soort problemem nooit uit zichzelf verdwijnt maar in de loop van de tijd alleen maar erger wordt.

In elk geval, als het mijn apparaat was zou ik toch een beetje 'rondporren' met een schilderkwast en tandenborstel. Kapotmaken kunt u weinig op deze manier, en mogelijk levert het interressante informatie op over het probleem.

Hoe dan ook, succes!

Zet je woonplaats in je profielinformatie, misschien is hier wel iemand die je (voor weinig) wil helpen...